Paardenhuisvesting in Nederland voldoet vaak niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Paardenhuisvesting in Nederland voldoet vaak niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 22:42

http://www.dehoefslag.nl/
www.dehoefslag.nl



De themadag van Praktijkonderzoek Veehouderij op Waiboerhoeve in Lelystad werd door circa 75 belangstellenden bezocht. Daarmee wilde het Praktijkonderzoek een bijdrage leveren aan de voorbereiding van de paardenhouder op de veranderingen die de sector te wachten staan, want men stelt vast dat er steeds meer maatwerk wordt gevraagd. Onder de titel ‘Gedrag en welzijn’ lieten Machteld van Dierendonck, Kathalijne Visser, Bernard Pleyter, Andrea Ellis en Rob van Wessum hun licht schijnen over diverse facetten van het paardenwelzijn, zowel praktijkgericht als vanuit onderzoek. Dat ‘het’ paard niet bestaat, ‘de’ paardenhouder evenmin en dat geen van beiden zich in nauw omschreven welzijnskeurslijven laten dwingen, werd duidelijk. De uitersten zijn gemakkelijk te rubriceren, maar de talloze varianten daar tussen in niet. Vergeleken met landen als Duitsland, Denemarken en Ierland zijn de in ons land geldende minimumeisen aan huisvesting erg laag en daar zit dan ook vaak het knelpunt. Stalling, maar ook voeding is een belangrijke oorzaak voor stereotiep gedrag (weven, etcetera). En elke paardengebruiker ervaart het welzijn van zijn paard anders. Lekker eten is kennelijk voor velen synoniem met welzijn, want talloze paarden zijn (veel) te dik. Niet voor niets ziet dierenarts van Wessum enorm veel hoefbevangen paarden in zijn praktijk. En onderzoekster Ellis concludeerde dat nogal wat paarden het veel te warm hebben omdat mensen hun eigen maatstaven ook voor hun paard laten gelden.

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:06

haha, dat van die dekens klopt wel. Sommigen gooien hun paard onder 3 dekens en denken nog dat het paard het koud heeft.

Veel paarden zijn ook te dik. Je moet de ribben kunnen voelen en dat is lang niet altijd zo. mensen voeren vaak onder het mom van: liefde van het paard gaat door de mond.

Voor de rest ben ik het er niet mee eens. De stalling zelf is prima. Stands zijn niet zielig zoals men steeds meer probeert anderen te doen geloven. STeeds meer boxen worden 3 bij 4 i.p.v. 3 bij 3.

Het paard in Nederland heeft het zo slecht nog niet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:24


prompter

Berichten: 11053
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:44

In de Your Horse (Engels paardenblad) stond een tijdje geleden een artikel om paardeneigenaren eens wat bewuster naar de huisvesting te laten kijken. Ze adviseerden om eens een poosje "kooi" te zeggen ipv box. Dus: "mijn paard staat in zijn kooi", "hij heeft een kooi van 3 bij 3", enz. Wanneer je het vergelijkt met bijvoorbeeld een vogelkooi, dan hebben die paarden ineens wel errug weinig ruimte Knipoog

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:40

qua box ben ik het er wel mee eens, in een stand is echt niet fijn voor een paard en een kleine box waar ze zich amper in kunnen draaien, lijkt me niet echt geweldig voor zo'n paard hoor.bij ons zijn de boxen 3.5 bij 3.5, de eerste keer dat ik het zag ik jeetje wat een paleisje voor ze en nu is het voor mij al niet groot meer!het probleem is alleen dat je niet kleiner wilt gaan staan, dus een andere stal zoeken is dan lastig!maar daar tegenover staat dan weer dat er bij ons op stal teveel gevoerd wordt en er niet naar de eigenaar geluisterd wordt, dat is jammer.meerdere paarden hebben waarschuwingen gehad van dierenartsen, ze worden lui en krijgen allerlei klachten en nog wil de pensionhouder niet zien dat het zo slecht is voor ze.zo heeft iedereen zijn eigen ideeen om een paard "gelukkig"te maken, maar of het nou de juiste manier is?!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:00

Ik moet bij mijn paard dus niet de ribben tellen.
En het verschil tussen denken dat je paard het koud heeft, of het dier geen overbehaarde wintervacht willen geven is ook erg groot.
Mijn paarden staan in een buitenbox van 3,5 x 5 meter en komen elke dag 3 uur buiten en 3 x per week in de stapmolen. Ik heb niet te klagen en ik denk mijn paarden ook niet. En de definitie kooi vind ik wel op zijn plaats.
Mijn paarden staan niet in een kooi, maar paarden die zelden op de wei komen, staan wel in een kooi, vind ik.

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:20

Inderdaad, mijn paard staat dus wel in een stal van 3x3. Hij is gelukkig niet zo groot. (1.57m) wel staat hij overdag de hele dag buiten. Hij gaat er om negen uur uit en rond vijfen weer naar binnen. Hij krijgt wel vrij veel te eten. Maar ja hij loopt dus de hele dag te ravotten met de andere en met mij moet hij ook nog een uurtje aan het werk. Verder heeft hij niet de neiging om snel dik te worden. Ik ben al gelukkig als hij zo "dik" is dat ik zijn ribben niet kan zien maar wel voelen.

ElCid

Berichten: 9222
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:53

Ik zie ook vaak te dikke paarden en paarden die al vroeg in het seizoen met een hele vracht dekens op staan. Mijn paard staat in een stal met uitloop, komt zo veel mogelijk buiten, heeft 1 winterdeken op en krijgt 2 handjes biks + hooi per dag, staat nu op rust maar als hij werkt geef ik niet meer dan 2x een kwart tot een half. Zijn ribben kan ik voelen en ik vind hem nu eigenlijk iets te dik, maar dat is meer een grasbuik dan vet. Ik heb een vrij drukke arabier en die is moeilijk op gewicht te krijgen en houden.
Een uiterste wat ik ooit gehoord heb was een paard dat niet de wei op mocht, en al zeker niet 's nachts want dat was eng volgens de eigenares, in het donker helemaal!.
IK zeg altijd maar een paard is een dier wat heel veel kou ( en hitte van de zon) kan hebben en wat heel weinig voer nodig heeft, alleen goed hooi is voor veel (recreatie) paarden meer dan zat.
Een te kleine stal is niet goed , maar als een paard meestal buitenloopt lijkt dat mij te verkiezen boven een grote waar het dier 23 uur p/dag of meer in staat.
Frisse lucht, geen urinedampen , etc. Veel paarden hebben het goed, veel niet. Zeker paarden van overbezorgde eigenaars zullen soms bijna vergeten dat ze paard zijn, paarden van onbezorgde eigenaars overigens ook. Goed naar je paard luisteren, dan kom je een heel eind.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:07

Ik zit al jaren te wachten op minimale eisen voor huisvesting en zal erg blij zijn, wanneer deze er uiteindelijk zijn. Er zijn inderdaad echt wel een aantal schrijnende omstandigheden (in Nederland) en hopelijk verdwijnen deze hierdoor voorgoed van de aardbol. Daarnaast vind ik persoonlijk pensionstallen en maneges, waarbij de paarden een minimale bewegingsvrijheid hebben gewoon verwerpelijk. Mogen ze alleen in de zomermaanden naar buiten (als de baas tijd heeft) en staan voor de rest bijna 8 maanden achterelkaar 23/7 in een box (kooi) en moeten ze 1 uurtje per dag doen wat de baas wil. Niet bokken, want dan krijgen ze een tik! Paarden zijn gewoon kasplantjes op die manier.

En dan die kreten: wij hebben de mogelijkheid niet. Nou, waar een wil is is een weg, dus doe dan tenminste moeite om er verandering in te brengen. Wij hebben ervoor gekozen een stuk weiland te verruilen voor een grote paddock. Dat is ideaal, ze kunnen zo elke dag naar buiten. Op die manier hebben de paarden meer aan dat stuk grond, dan dat ze gehad zouden hebben als het weiland was gebleven.

Daarnaast vind ik alleen een stapmolen geen goede oplossing, aangezien dat gedwongen beweging is voor zo'n paard en volgens mij ook ontzettend geestdodend. Een paddock eventueel in combinatie met een stapmolen, vind ik dan een betere optie voor in de winter.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:23

Weet je waar ik medelijden mee heb?
Met paarden zoals ze bij ons in Soest ook op maneges staan...

Beestjes die in donkere hokken staan emt laag plafond en 1 keer per dag uit hun hok getrokken worden om te rijden in de donkere binnenbak die je via een klein donker binnendoor gangetje kan bereiken.
Die dieren komen soms weken niet in de frisse buitenlucht.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:34

Sjuimpje schreef:
Die dieren komen soms weken niet in de frisse buitenlucht.


Ja, daar kan ik dus helemaal niet tegen. Een paard moet frisse lucht hebben, een keer een gekke sprong kunnen maken en het gevoel van beschermde vrijheid hebben.

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:58

ben ik het helemaal mee eens!

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 14:52

zo... ik denk dat mijn paard het heel erg goed heeft!
Staat dag en nacht buiten. Niet onder een deken, hij heeft toch zijn eigenvacht.
Verder hebben ze met zn 2en een schuilstal van beide 3 x 3. (met stro op de vloer)
altijd water en hooi ter beschikking.
krijgt voldoende voer per dag, en is zeker niet dik. Ik hou namelijk niet van dikke paarden!!!

nou, heeft hij t goed of slecht?

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 15:00

Sando"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Die dieren komen soms weken niet in de frisse buitenlucht.


Ja, daar kan ik dus helemaal niet tegen. Een paard moet frisse lucht hebben, een keer een gekke sprong kunnen maken en het gevoel van beschermde vrijheid hebben.
[/quote]

Helemaal mee eens!

von12
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 12:06

Hallo,

Ik ben er voorstander van om paarden zoveel mogelijk zoniet altijd buiten te laten lopen. Ik ben heel blij dat mijn paarden dag en nacht buiten lopen, met schuilstallen. De arabier heeft alleen s'nachts nog een deken op en bij regendagen een regendek. Dit komt omdat ze er vlak voor de winter pas bijkwam en nog niet zo'n dikke wintervacht heeft.
Hopenlijk kan ze volgend jaar zonder.
Ik vindt dat paarden als het niet anders kan toch minimaal overdag buiten moeten kunnen lopen en hoop dat er echt een regelgeving komt die daarop staat.
Veel ziektes en problemen zullen dan ook verleden tijd worden.
3 uur per dag buiten vind ik gewoon nog veel te weinig. De buitenuren moeten meer zijn dan de binnenuren ongeveer.

groetjes von

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 13:07

Sjuimpje schreef:

Beestjes die in donkere hokken staan emt laag plafond en 1 keer per dag uit hun hok getrokken worden om te rijden in de donkere binnenbak die je via een klein donker binnendoor gangetje kan bereiken.
Die dieren komen soms weken niet in de frisse buitenlucht.


als ik zo een paard moest houden, deed ik ze eruit!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 16:38

ja, ik ook. Zo kun je toch geen paard houden?

en ja, paarden moeten lekker veel naar buiten, maar ik ben al super blij dat ze elke dag 3 uur op de wei komen. Ik ken zat andere stallen hoor.
Daar zou ik overigens nog niet willen staan, al kreeg ik er geld bij.
Puur omdat de verzorging van de paarden te wensen overlaat.

Janka
Berichten: 85
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:35

Toch fijn dat iedereen die hier reageert ook goed zijn/haar paarden verzorgt, ik zie het vaker slecht dan goed, nu liggen mijn standaarden ook erg hoog, en mijn paard staat bij een boer waarbij heel veel kan en ik bepaal hoe het gaat. Maar als ik daar weg moest? Dan zou ik niet weten waar ze dan moest staan, want de meeste stallen hebben te kleine boxen, paarden worden te weinig los (buiten!!) gelaten in de winter en wat te denken van het sociale aspect! hoeveel paarden zijn er niet die geen of weinig echt lichamelijk contact (kunnen) hebben met andere paarden? Mijn paard staat 's nachts in een grote duostal die ze deelt met haar ponyvriend. Dat zie je toch ook niet vaak! (overdag staan ze overigens gewoon in de wei) En inderdaad een stand is niks, veel stallen zijn erg donker, niet vaak uitgemest en dan nog een uurtje rijden in de binnenbak dat is voor een paard niet echt een plezierig leven. Jeetje ik typ maar door, maar ik vind het dan ook erg frustrerend dat er zo weinig aan gedaan wordt. Ik hoop dat daar verandering in komt en op zich is het al een goeie zaak dat er op deze site ook aandacht aan besteed wordt, misschien zet het mensen tot nadenken.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 20:51

Sjuimpje schreef:
Weet je waar ik medelijden mee heb?
Met paarden zoals ze bij ons in Soest ook op maneges staan...




Soest is een prachtig paardendorp met veel paardenliefhebbers en schitterende uitrijmogelijkheden. En de meest bedroevende maneges van Nederland. Zeker qua paardenomstandigheden. Huilen

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:17

Nou, dan denk ik dat ik slecht voor mijn paard zorg.
Het is een dravershengst die niet te dik te krijgen was, inmiddels dus wel een beetje en staat op een voorzichtig dieet.
Hij staat idd vooral op stal van 3,5x3,5 , wel met zijn kop buiten.
Nu rij ik vrij veel buiten en anders dressuur in een overdekte(niet binnen)bak.
Verder mag hij zo vaak als mogelijk ook nog even zijn ei kwijt op de dijk of in een losgooi binnenbak, soms staat ie zelfs met een ruintje los.
Natuurlijk zou ik hem liever zoveel mogelijk op een weiland willen zien lopen tussen andere ruinen met een schuilstal en een goede rijbak in de buurt.
Maar laten we wel redelijk blijven dit is niet voor iedereen haalbaar. Zeker niet in de buurt van Schiphol (vervuiling? van lucht en grond).

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:54

germie schreef:
haha, dat van die dekens klopt wel. Sommigen gooien hun paard onder 3 dekens en denken nog dat het paard het koud heeft.


Wie had het over dekens???????
Het zijn vaak de stallen die veel te warm zijn, en afgesloten van de frisse buitenlucht. Beter 3 dekens op (om geen wintervacht te krijgen) en een open stal, waar het ongeveer even koud is als buiten, dan een 'lekker warme'stal en een paar dekens minder!!!!!!!

En als we het vergelijken met al die varkens en koeien dan valt het allemaal nog wel mee...........
Uitzonderingen als Sjuim ze beschrijft natuurlijk daargelaten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:17

fabienne"]
[quote="germie schreef:
haha, dat van die dekens klopt wel. Sommigen gooien hun paard onder 3 dekens en denken nog dat het paard het koud heeft.


Wie had het over dekens???????
Het zijn vaak de stallen die veel te warm zijn, en afgesloten van de frisse buitenlucht. Beter 3 dekens op (om geen wintervacht te krijgen) en een open stal, waar het ongeveer even koud is als buiten, dan een 'lekker warme'stal en een paar dekens minder!!!!!!!
.
[/quote]
Mijn paarden hebben ook wel 3 dekens op gehad. Ik ben nu weer aan het afbouwen (hebben nu 2 dunne op elkaar). Maar ik heb wel op een stal gestaan die warm was en zonder ventilatie. Daar ben ik om die reden weggegaan omdat iones er iedere keer ziek werd. Nu is hij niet meer ziek geweest.

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 00:16

nou nu ik het zo allemaal lees weet ik in ieder geval dat mijn paarden het goed hebben Haha! Knipoog Lachen Pling
xxxxxxx ik en mijn paardjes

XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:35

[***]
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 02:14

Tsja, mijn paardjes hebben geen stal nodig...(oké, oké....wel een kleine schuilstal dan, hihi) Ze hebben een dikke wintervacht en staan het hele jaar door buiten, dus die hebben iig niks te klagen Knipoog