uit/los brekende paarden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

uit/los brekende paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:06

Ik zit met een enorm probleem... Rydar staat sinds een jaartje op een andere stal.. een manege .. Ry WAS netjes opgevoed maar t word nu echt verziekt... Rydar staat in een stal waar geen waterlijding is.. dus moeten ze hem emmertjes geven.. geeft niets maar .... er staan kinderen die totaan zijn ellebogen komen met emmertjes voor de duer en als dan de deur open gaat ja VROEEEEEEEEEEEEEEEEEMMMMMMMMMMMM weg rydar.. Ook laat de manege eigenaresse rydar buiten zetten door kinderen,, en je snapt het al,,,,,, VROEEEEEEEEEEEEEMMMMMMMMM weg rydar.. Rydar staat er om bekend op hol te gaan... en nu gaat hij het dus ook bij mij doen! wat ik het ergst van allemaal vind.. Zelfs ik kan hem niet meer normaal uit de wei halen.. kettingen , touwhalsters, touwen niets helpt meer hij is echt verpest! Gister was ik bezig in de bak aan e lange lijnen .. ging allemaal prima totdat hij het in zijn bol kreeg en in volle galop weg scheurde.. daar lag ik dan met mijn snuitje in t zand.. Ik ben dit gedrag echt zwaar zat nu! Wie heeft er tips??


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:19

Laat het hem eens proberen bij een stevige vent van 200 pond schoon aan de haak,
eentje die snel genoeg is om hem gelijk een klap voor zijn kop te geven.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:22

Sjuimpje schreef:
Laat het hem eens proberen bij een stevige vent van 200 pond schoon aan de haak,
eentje die snel genoeg is om hem gelijk een klap voor zijn kop te geven.


whahaha ja ik was ok al op zoek naar een soumo worstelaar als bijrijder Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 14:47

Oei, die heeft de smaak te pakken ! Knipoog

Wel lastig dat hij nu ook al met jou aan de haal gaat, lijkt me ook hoogste tijd om een goede oplossing te vinden.
Kleine kinderen zijn altijd een gemakkelijk slachtoffer, is eigenlijk altijd wel succes gegarandeerd.
En dat smaakt blijkbaar naar meer, want nu is het ook al zover dat jij je pony ook niet meer kunt handhaven.
Zolang hij telkens met succes zijn trucje uithaalt zal hij ook niet genegen zijn om wel te luisteren, waarom immers ?

Het lijkt mij dus zaak om even goed orde op zaken te stellen.
Zelf zou ik proberen om de kinderen voorlopig bij hem weg te houden, daardoor wordt hij alleen maar bevestigd in zijn idee dat hij alles kan maken.
Zelf oplossen dus, en indien nodig zeker niet schuwen om hem flink aan te pakken.
Beter een paar keer goed op z'n plaats zetten dan nog maanden te lopen emmeren, dit moet je echt zo snel mogelijk proberen op te lossen.
Flink aanpakken dus, en niet bang zijn om hem eens een keer een beetje zeer te doen, want wie niet horen wil moet maar voelen !
Als je bijv. aan een halster niet genoeg controle hebt, dan zou ik op die momenten een hoofdstel in doen.
Dan heb je toch wat meer te vertellen.
Proberen om niet te hard in z'n mond te plukken (of liever helemaal niet), daar krijg je vaak narigheid van, maar een flinke mep onder z'n kont en stemverheffen doen vaak ook al wonderen.

Succes !

flop
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 15:00

ik ben het helemaal eens met bovenstaande. kinderen uit de buurt houden, en totdat hij weer luister het hoofdstel aan doen voordat je hem uit de stal haalt.

flop
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 15:01

ik ben het helemaal eens met bovenstaande. kinderen uit de buurt houden, en totdat hij weer luister het hoofdstel aan doen voordat je hem uit de stal haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 15:04

Manegehouder d'r op aanspreken dat een klantenpaard geen speelpaard is voor de kinderen. Zijn ze nou helemaal besodemieterd! Geen kinderen bij dat dier in de stal,en al helemaal niet op sjouw met andermans paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:04

hej bedankt voor jullie andwoorden.. T probleem is ry is nogal hardleers.. en als meneer niet concekwent behandeld word word ie echt onhandelbaar.. Ik heb t probleem nooit met hem gehad hiervoor.. Maar zodra ik op de manege kom krijg ik het weer van iedreeen te horen "gister ging ie weer hoor" ja dan andwoord ik kwaad terug.. als je m eens goed vast zou houden zou ie dat niet doen.. " maarja zo krijg ik alleen maar meer kwade gezichten.. Ik zaleens een praatje maken met de manege eigenaresse. of ze voortaan zelf water geeft en hem niet in de wei mag laten zeten door kinderen.. als ze het zelf niet doet dan maar niet in de wei.. blijft ie maar leker staan eigen schuld.. Ikbaal hier echt zo van.. nu ik zelf ook niet veel kracht meer heb( medische reden) weet ie het bij mij ook te flikken.. Ik kan zijn gedrag niet verklaren. het springt hem zomaar ineens in zijn kop.. Ook tijdens het rijden heeft ie een poos gehad dat ie uit de bak vloog met zijn bijrijder.. dit heb ik hem gelukkig zo goed als kunnen afleren toen hij het bij mij ook probeerde.. maar zodra hij merkt , onder het zadel of aan de hand dat ik even mijn controle kwijt ben .. dan gaat ie.. echt KL**te... ik kan slaan wat ikwilmaar dan gaat ie alleen maar harder.. echt zo zonde ikkan normaal alles met hem.. maar de laatse tijd.. kan ik hem wel schieten..

brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 09:38

Ik had ook een fjorden ruin van 1.50 die dit soort dingen flikte. Een oom van mij werkt met dekhengsten en leerde mij dit. Die een halstertouw (eventueel met ketting) om zijn neus en as je merkt dat hij weg wil een snelle korte ruk geven. Ging ik met mijn 50 kg hangen aan zijn halster dan merkte hij dat niet. Maar even een krachtige ruk doet wonderen. Binnen de kortste keren liep hij netjes mee. Wie niet sterk is moet slim zijn.
Kan je woor zijn boxdeur niet een touw of ketting hangen zodat als de deur open is hij er toch niet uit kan en je zelf door er even onderdoor te bukken wel water kan geven enzo.
Leuk he die fjorden. Zo slim als een shetlander en zo sterk als een paard.!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:10

brig schreef:
Ik had ook een fjorden ruin van 1.50 die dit soort dingen flikte. Een oom van mij werkt met dekhengsten en leerde mij dit. Die een halstertouw (eventueel met ketting) om zijn neus en as je merkt dat hij weg wil een snelle korte ruk geven. Ging ik met mijn 50 kg hangen aan zijn halster dan merkte hij dat niet. Maar even een krachtige ruk doet wonderen. Binnen de kortste keren liep hij netjes mee. Wie niet sterk is moet slim zijn.
Kan je woor zijn boxdeur niet een touw of ketting hangen zodat als de deur open is hij er toch niet uit kan en je zelf door er even onderdoor te bukken wel water kan geven enzo.
Leuk he die fjorden. Zo slim als een shetlander en zo sterk als een paard.!!!


ind een ketting voor de stal is een goed iedee... het probleem is dat ie de ketting om zijn neus al strak heeft staan alsie weg scheurt dus dan kan je geen ruk meer geven.. Ik ga hem eens even heropvoeden en houd de kinders uit de buurt!...

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:34

misschien kan je om te voorkomen dat ie zijn stal uitrent zo'n rubberen stalafsluiting erin hangen (dat is rubber met aan allebei de kanten een klein stukje ketting als je dit in de deuropening hangt in de kozijnen, kan hij als de deur opengaat er in ieder geval niet uit. Bij ons was ook zo''n paard en dit helpt goed. Dan kan men hem gewoon water geven. Suc6!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:35

sorry! zie net dat hierboven al zoiets staat, had ik niet goed gezien. Maar met alleen ketting/touw moet je wel oppassen omdat dit te scherp kan zijn (snijden)

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:37

hoi debo

het probleem met je waterbak kun je misschien oplossen door een grote specikuip in de stal te zetten, zo hoeven die kinderen niet met water te sjouwen, en kun jij als je er bent de bak zelf vol zetten (ik vind het wel een beetje zot, dat als je op een manege staat dat kinderen dat dit werk moeten doen, als je op een manege staat mag je er toch vanuit gaan dat dit profesioneel wordt aangepakt)

toen ik mijn fjord kreeg, had hij ook alleen voeding gehad ipv OPvoeding hij liep ook dwars door mij heen. ik doe het halster touw aan de onderkant vast en haal het uiteinde door de zijkant van het halster.

vervolgens geef je hem lang touw en hou je een zweep voor zijn neus. geef hem de kans om de fout in te gaan maar wees allert, zodra hij jouw voorbij ben je kansloos, dus als hij iets dichter bij komt sla hem 1 keer genadeloos hard zodat hij dit nooit meer vergeet.

dat moet het punt zijn waarop hij gaat nadenken dat het misschien toch verstandiger is om achter je te blijven. neem het komende jaar altijd je zweep mee als je hem uit de stal haalt, komt hij toch dichterbij dan hoef je alleen maar het zweepje omhoog te doen. later kun je het afbouwen door je hand omhoog te steken. consequent zijn dat lukt het vast wel


succes

thegirl
Berichten: 52
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:02

ik heb dat ook gehad met mijn haflinger, die liep ook gewoon door als je zelf stopte.
Als je het halstertouw door de ring (waar je het touw aanvast maakt)haalt, en het touw zo onder de neusriem door laat lopen en weer door de ring laat lopen kan je hard trekken en heeft het meteen effect. Het wordt even heel strak aangetrokken maar laat dan ook meteen weer los..
Houw desnoods de zweep erbij.. Soms wil ze het weer proberen, maar doen we het touw op deze manier weer vast, en dan probeert ze het niet eens meer!! Kinderen kunnen haar zelfs nog vasthouden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:05

helga schreef:
hoi debo

het probleem met je waterbak kun je misschien oplossen door een grote specikuip in de stal te zetten, zo hoeven die kinderen niet met water te sjouwen, en kun jij als je er bent de bak zelf vol zetten (ik vind het wel een beetje zot, dat als je op een manege staat dat kinderen dat dit werk moeten doen, als je op een manege staat mag je er toch vanuit gaan dat dit profesioneel wordt aangepakt)

succes


nou zoeen grote bak staat er maar die moet dus gevult worden met emmers.. Ik kan hem wel vullen maar hij drinkt er zo 2 a 3 leeg op een dag....

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:27

Dat lijkt me wel erg veel. Een beetje speciekuub kan zo'n 70 liter in. Stel dat je er 50 liter in doet, dan zou 100 tot 150 liter water drinken per dag Verward ?

Wat je ook nog kan proberen als de ketting over de neus niet helpt, is de ketting over z'n tandvlees van z'n boventanden te doen. Is wel een hele gemene, maar soms moet je een keer doorkomen. Als alternatief kan je ook nog een hengstenbit proberen. Werkt scherper in dan een gewoon hoofdstel met bitje en wil ook vaak goed helpen.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:39

Alvaron schreef:
Dat lijkt me wel erg veel. Een beetje speciekuub kan zo'n 70 liter in. Stel dat je er 50 liter in doet, dan zou 100 tot 150 liter water drinken per dag Verward ?



ja ry drinkt erg veel.. ik heb de dierenarts al eens gevraagd maar t was normaal zei hij.. hij plast ook verschrikkelijk veel dus het was niet erg.. Maar oke das een beetje oftoppic... Haha! ik denk dat ik mijn NH truukjes maar weer eens uit de kast haal.. wat betreft het losbreken..

janedoe

Berichten: 693
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 15:59

Tsja, gewoon terug gaan naar het begin lijkt mij de beste oplossing. Hij heeft totaal geen respect meer dus dat moet hij eerst weer bijgebracht worden. Zet hem eens flink aan het werk in de roundpen. Volgens mij heeft hij echt niet veel tijd nodig om erachter te komen dat jij nog steeds de baas bent.
Ik vind het niet normaal dat je paard door kinderen verzorgd wordt zonder dat er met jou is overlegd. Als je je paard ergens op stal zet dan kost dat de nodige euro's in de maand en als je dan ziet dat hij in een korte tijd "verpest" is zou ik toch maar eens voor een goed gesprek naar de eigenaresse van de manege stappen. Je hebt met Rydar al zoveel berijkt, dat laat je toch niet zomaar verpesten door een stel snotneuzen?

Succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Josien_ en 95 bezoekers