DNA onderzoek ,wie heeft ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

DNA onderzoek ,wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 17:12

Hoi collega's paardengekken,

Ik heb een vraagje. De afstamming van mijn paardje Dancer zijn onbekend, dwz hij heeft geen papieren. Wel heeft hij een brandmerk van het oldenburgerstamboek.

De vorige eigenaren van Dancer hebben wel geprobeert om erachter te komen waar Dancer vandaan komt, maar dit is helaas niet gelukt. Zijn brandmerk is niet helemaal super gezet, waarschijnlijk heeft hij net wat bewogen en dus is het nummer wat onder het brandmerk staat, niet leesbaar.

Nu hoorde ik dat je wel een DNA onderzoek kunt laten verrichten om zo uit te zoeken wie zijn ouders zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand hoe ik dit kan aanpakken?

Groetjes Simone Gaaaap

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 17:25

Volgens mij kan je alleen ouders bevestigen via DNA onderzoek.
Ik heb het wel eens laten doen maar dat is wel lang geleden (jaar of 5). Misschien is het ondertussen veranderd.
De DNA fingerprint van een paard is samengesteld uit die van zijn ouders. Als je niet weet (of een idee hebt) waar welke uitslagen bij horen is het volgens mij heel moeilijk om te bepalen wat bij wie hoort (welk stukje komt van de vader en welke van de moeder).
Daarnaast is er van de merries niet vaak iets bewaard/geregistreerd. Dus zou je de fingerprint van de moeder van je paard moeten samenstellen uit beide opa's.
Het lijkt mij redelijk onbegonnen werk wanneer je helemaal niets weet.

In mijn geval ging het om het bevestigen van de vader. Daarvoor was wel de moeder, mijn eigen paard en een broer (uit dezelfde moeder) beschikbaar. Toen was het niet zo'n probleem.
De afstamming van de moeder was ook niet bekend, hadden we alleen een idee over. Daar hebben ze wel naar gekeken, maar ze konden alleen vertellen dat ons idee niet klopte. Ze konden niet bepalen wat dan wel de vader zou kunnen zijn.

Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 17:55

Bedankt voor je antwoord, ik denk ook dat het tamelijk moeilijk wordt om te bepalen wie zijn vader is ja. Misschien kan ik toch nog een keer contact opnemen met het Oldenburger stamboek. Hij is gemerkt, dus neem ik aan dat hij ook geregistreerd moet staan...... zucht

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 22:33

ja, je kunt alleen je vermoeden laten bevestigen!
Ik heb hetzelfde hoor, heb alleen een kopie van het stamboek. Maar gelukkig klopt zn afstamming wel 100 %. En ik ga binnenkort wel dna onderzoek laten doen....

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 23:05

Hoi Simone,

Ik heb ongeveer twee jaar geleden contact gehad met het Oldenburgerstamboek. Je kunt het beste van alle aftekeningen en het brandmerk foto's maken, deze opsturen en zijn leeftijd vermelden. Zij gaan dan vergelijken in hun database of er een paard met dezelfde aftekeningen geregistreerd staat. Kunnen ze deze terugvinden dan kun je d.m.v. dna onderzoek bevestigd krijgen of het ook inderdaad om hetzelfde paard gaat.

Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 09:50

Ik had het inderdaad gehoord van Bart ja, en dat het helaas toen niet gelukt was. Ik ga het waarschijnlijk gewoon nog een keer proberen, maar echt heel belangrijk vind ik het niet hoor. Als het nu weer niet lukt, dan laat ik het lekker zo. Dancer is een super paard en ik heb heel veel plezier met hem (alleen gisteren was echt een rotles, zoals je waarschijnlijk al gezien had, ik voelde me echt een beginner de eerste 20 minuten!!!!!) Hopen dat het vanavond weer lekker gaat.

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:09

Kun je niet een paar foto's van het brandmerk hier plaatsen? Misschien dat mensen het hier kunnen lezen. Misschien als je het gedeelte van de bil goed nat maakt je het dan beter kunt lezen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:19

Je zal al een vermoeden moet hebben wie zijn ouders zijn. Anders is het onbegonnen werk.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:29

Iemand trouwens enig idee wat het ongeveer kost om een DNA onderzoek uit te laten voeren? En kan het ook om half-zusjes of half-broers mee te 'bevestigen'?

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:39

dat weet ik zo niet, marlien. Maar voor het nrps stamboek kost het dna onderzoek 30 euro. Alleen moet je dan wel lid zijn.
Ik denk dat je het beste even naar t stamboek kunt bellen?mailen.

Maar van wie wil je het weten dan?

Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 13:21

Ik zal inderdaad een foto maken van zijn brandmerk, misschien kunnen jullie er een nummer uithalen??? Bedankt voor de tip, foto volgt...

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:47

flettie schreef:
Iemand trouwens enig idee wat het ongeveer kost om een DNA onderzoek uit te laten voeren? En kan het ook om half-zusjes of half-broers mee te 'bevestigen'?

Half zusjes en half broertjes zijn denk ik een stuk moeilijker. Ik denk dat als je dat ga testen het nog grotendeels gok werk blijft. Bij volle broers en zussen kan het juist weer wel.

Bij het NMPRS kost een DNA test 50 euro per paardje. Het DNA van alle goedgekeurde hengsten is opgeslagen bij het stamboek(zo ook het DNA van Dennis Haha! ). Ik denk er over om voor Floor een DNA test te laten doen om haar als nog papier te laten krijgen.