Hulp gevraagd met probleem blinde merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Hulp gevraagd met probleem blinde merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 11:53

Bij ons op stal staat een 9-jarige Friese merrie Etty. Sinds de zomer vorig zijn wij begonnen op haar te rijden. Ze was al wel bereden, maar omdat ze eigenlijk voor de fok was is er niet meer op haar gereden. Ze heeft vorig jaar februari een dood veulen geworpen. Het rijden in de zomer ging op zich harstikke goed, ze is heel temperamentvol en wil nog wel eens een sprintje trekken. Ik heb haar toen heel veel gereden. Toen kwamen ze erachter dat haar zicht aan haar linkeroog minder werd. Verder niet echt problemen gehad, maar ze begon schrikkerig te worden.

Voor de kou kregen we een nieuw zadel wat ook beter op haar lag. Weer lekker met haar gereden een tijdje, toch nog steeds wat vliegerig gebleven. We hebben zelfs met haar buiten gereden langs de weg, door de straten enz. In het begin wat steigerig omdat ze het erf niet af wou, maar dit ging langzamerhand steeds beter. Daarna een paar keer alleen naar de buitenbak gereden, ook dit ging zonder problemen.

Ze begon me steeds meer te vertrouwen. Tot het herfst werd en ietsjes kouder. Ik had haar een week niet gereden en wou er weer op stappen en even in de zandbak bij ons rijden. Op een gegeven moment schrok ze ergens van, raakte in blinde paniek en ging in rengalop op de longeerbak af. Rakelings ging ik langs het hek, ze maakte een scherpe bocht en ik viel eraf in de modder. Ze was helemaal in angst, dit had ze nog nooit eerder gedaan. Ik in de longeerbak er maar weer opgestapt, maar ze bleef heel erg angstig, trillen en bang.

Daarna werd het slechter weer en werd de bak onbegaanbaar, ik heb sindsdien daarna niet meer op haar gereden. Ook doordat het vertrouwen tussen ons weg was, en omdat ik zelf een nieuw paard kreeg en het druk had met school. Ze werd chagrijnig ook op stal, ik denk dat ze het rijden toch wel fijn vond.

Haar oog is ondertussen helemaal slecht geworden, ze ziet er nul komma nul meer mee. Ze zou naar de kliniek in Utrecht worden gebracht om te kijken of er wat aan dat oog gedaan kon worden. Dat wou ik even afwachten en dan weer met haar beginnen. Ze is naar Utrecht geweest en er kan niks aan dat oog gedaan worden. Ze blijft dus voor altijd blind aan 1 oog. Verdrietig

Drachtig worden wil ook al niet, ze is helemaal nagekeken maar toch werpt ze het vruchtje na een periode af.

Nu wil ik graag weer met haar beginnen, misschien eerst weer longeren, en zorgen dat er weer wat vertrouwen komt.

Wie heeft er ervaring met blinde paarden (helemaal of aan 1 oog) en hoe gaan jullie hiermee om? Zou ze misschien nog voor de kar beleerd kunnen worden?

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 13:09

Bij ons op de manege staat een paard dat inmiddels helemaal blind is geworden. Het begon mat groene staar en werd steeds erger. Toch loopt het paard nog steeds mee in de lessen. Omdat hij verder helemaal gezond is en omdat hij niet z'n oude dag op een weiland kan slijten omdat ie dan de hele dag op 1 plek zou staan omdat ie anders misschien de sloot in valt oid.

Belangrijk is wel dat degene die erop zit vertrouwen en zekerheid uitstraalt naar het paard. Vooral omdat het paard op de ruiter af moet gaan wat richting betreft.

Als een paard aan een oog blind is ziet ie nog genoeg, maar soms kunnen dingen wat onverwacht zichtbaar worden waar ze dus van kunnen schrikken.

Ik denk dat je de vertrouwensband weer moet gaan opbouwen tussen jullie 2, alleereerst met het simpele grondwerk. Ga lekker longeren, wandelen op het erf, poetsen, knuffelen en pas als je zelf het idee hebt dat je weer meer contact en durf hebt, ga je er weer eens op. Longeer altijd eerst ff, dan is de frissigheid er een beetje af...

Ik hoop dat je met dat paardje toch weer wat meer kan gaan doen, succes!

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 01:09

Heb een poosje een meisje in de les gehad met een paard dat ook aan een oog blind was. Dat paard wilde zo af en toe het hoofd draaien om goed te kunnen kijken met haar goede oog. Zolang ze daar de mogelijkheid maar voor kreeg was het een heel fijn paard om mee te werken. Belemmerde je haar in die mogelijkheid dan raakte ze helemaal in paniek. Paard is uiteindelijk Z-dressuur geworden maar had wel wat meer tijd nodig om super vertrouwen te krijgen. Voor de rest sluit ik me aan bij Rhaia.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:01

Ik ken een jongedame met een merrie met een blind oog.
Inderdaad moet je tijdens lessen altijd in de gaten houden dat het paard nog kan schrikken van iets dat ze net niet heeft kunnen zien vanwege het blinde oog. Haha!

Maar die jongedame is dus met haar paard met veel geduld en vertrouwen opbouwen L2 dressuur geworden. Best goed!
Ook kon ze, op voorwaarde dat ze in een bekende bak reed thuis bijv., een springles bijwonen. Lachen

Niet te hoog springen en ook geen dubbel of driedubbel, want het paard kan dan de tussenafstand niet goed schatten met maar 1 oog.
Maar met geduld en veel vertrouwen voorzichtig een zeer laag sprongetje, en dit eventueel vaak oefenen en tijdens een periode van lessen opbouwen naar een meter, dat ging dus wel!

Heel veel succes met de merrie! Lachen


Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:08

Het staat hierboven ook al. Als je haar goed de kans geeft om dingen met haar goede oog te bekijken zal ze minder schrikkerig worden. Voor zo'n paard is het wel heel fijn om vertrouwen te hebben in haar ruiter. Een vaste berijder is dan wel zo prettig.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:19

Het paard moet idd heel veel vertrouwen in de ruiter krijgen. Ik ken iemand die ook een paard heeft die aan 1 oog blind is (door staar geloof ik) en ze rijdt nu inmiddels in de M. Je kunt dus zeker nog wat bereiken met een halfblind paard!

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 15:41

je kan niet alleen met een half blind paard wat berijken maar volgens mijkan je ook ver komen met een paard dat helemaal blind is. als het paard maar vertrouwen in je heeft

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:00

mijn friese hengst(15) is ook blind aan 1 oog.
hoe dat gekomen is weten we helaas niet, hij kwam bij ons op stal toen ie al blind was.
in het begin, toen ie mij nog niet kende, moest ik hem echt leiden.
het halster vastpakken als ie naar de wei ging ed.
nu heeft ie zoveel vertrouwen in mij, dat ie aan een lang touwtje achter me aan sjokt, en als ie het echt niet vertrouwd dan loopt ie met z'n neus tegen mijn arm aan.
met rijden heb ik er eigenlijk nooit geen problemen mee, hij schrikt wel eens van grote donkere dingen, of jassen die aangedaan worden op de gang.
rare kleuren vind ie ook wel raar, bv een zonnstraal in de bak, dat zijn spoken.
ik houd er eigenlijk wel rekening mee dat ie als ie langs een groot donker iets loopt Haha! met z'n goede oog kan zien wat het is.
ik rijdt sinds kort wedstrijden met hem en dat gaat prima.
hij loopt ook aangespannen, gewoon met oogkleppen op.
vind ie helemaal geweldig, vvor de kar Cool
hij heeft bij zijn vroegere eigenaar M2 gelopen en heeft in een 2-span gelopen allemaal zonder problemen.
het geluk met oeds is dat ie heel koel in z'n kop is, die maakt zich nog niet druk Knipoog
een blind paard moet gewoon vertrouwen hebben in degene die hem rijdt/verzorgt, dat is het allerbelangrijkste.
kun je haar longeren?
leer haar dan op jou stem te luisteren, zodat je dat met rijden kunt gebruiken gewoon voor haar vertrouwen, zet eventueel de bak af met bv rood/wit lint wat ze goed kan zien tijdens het longeren.
ik hoef tijdens het rijden maar "ho" te zeggen en hij staat stil, das super handig Haha!
met een bosrit zorgen voor een rustig paard wat haar kan steunen.
zorg ervoor dat je met rijden goed stuurt zodat ze nergens per ongeluk tegen aan loopt en al haar vertrouwen meteen weer kwijt is.
en vergeet niet te belonen als ze braaf is en langs een eng ding gaat.
veel succes met haar!!
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:10

Hier nog iemand met een halfblind peerd, sterker nog, die van mij heeft maar 1 oog, dus ja, ik weet heel zeker dat hij aan 1 kant niets meer ziet. Haha!
Euhm tjsa, hoe kun je iemand daarbij helpen, geef haar de tijd, laat haar draaien met haar hoofd als ze iets wil zien, mijn Haflinger was met twee ogen altijd al nieuwschierig, nu met 1 oog zo mogelijk nog meer, die is dus ook *euhm* zeer soepel in z'n nek }> Haha!

Al heb ik d'r ook wel probleempjes meegehad hoor, met twee ogen was hij altijd 'gewoon'; rustig, nu ook nog, tenzij iets hoort, maar niet ziet, zo ben ik d'r dus ook een keer afgelanceerd omdat hij de buurvrouw aanhoorde komen,maar niet kon zien, zo is hij een keer tegen een springpaal aangerend die hij niet zag.
En hij heeft aan de rechterkant van z'n hoofd vaker wondjes dan aan de linkerkant, gewoon omdat hij dan weer ergens tegenaan gelopen is.

Maar mijn advies is dus, geef haar de tijd, laat haar kijken als ze wil en ga vooral niet te snel, want zodra zij ergens van schrikt is de kans groot dat het 2 keer zo lang duurt voor ze weer 'bij' is dan met een paard dat een volledig zicht heeft.

Dat van dat longeren heeft bij mij ook goed geholpen, was voor ons allebei een goede optie trouwens, kreeg ik ook weer een beetje vertrouwen.

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 10:40

Bij ons staat 1 paard dat ook maanblindheid heeft aan 1 oog, dat paard is M2. Met rijden vertrouwd hij echt op zijn ruiter, maar als het erg druk is in de bak, dan is hij wel wat schrikkeriger. Op het losrijterrein is hij dus vaak heel druk, omdat er links en rechts paarden langs hem heen schieten, die hij niet altijd aan ziet komen.
Verder staat er nog een paard op stal dat maar 1 oog heeft. Alleen weet ik eigenlijk niet, hoe het met hem gaat. Die eigenares rijdt eigenlijk altijd als ik er niet ben. Volgens mij gaat ze met hem (nog) niet op wedstrijd.

Maar het kan dus zeer zeker wel, goed rijden met een halfblind paard.
Succes ermee.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 12:42

Ghislaine hier op bokt heeft een merrie die blind is aan een oog. Misschien kun je haar pben?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers