overleden paard ophalen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

overleden paard ophalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-03 12:00

Beetje lugubere vraag, maar:

Gisteren hoorde ik van een vriendin, dat als je paard dood ligt, en je hebt geen paardenbedrijf, dat je hem dan niet aan de weg mocht leggen.

Maar hoe halen ze dan je paard op? Ik neem aan dat Rendac niet zomaar je erf overgaat en dan het overleden paard uit de stal haalt.
Ligt het misschien ook aan je verzekering? Imker is bijv. verzekerd bij Interpolis, komen die wel paarden ophalen bij particulieren?

Iemand die hier een antwoord op weet?

Toos paardloos


batje

Berichten: 10559
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:05

Op de Rendac site staat bij particulieren ook een prijs voor het ophalen van paarden, dus ik neem aan dat ze dat wel doen. Rendac haalt alleen op aan de openbare weg, dus is dat ook de plek waar je je paard moet neerleggen.

Denk dus dat je vriendin het mis had..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:05

Zover ik weet komt de Rendac alleen als je een bedrijfsnummer hebt.
Ik heb eigenlijk geen idee hoe het particulieren gaat, misschien moet je het dan via je DA regelen Verward

Percy

Berichten: 12068
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:07

Nee hoor, ik ben particulier en ze kwamen mijn merrie gewoon ophalen. Geen enkel probleem mee gehad.
Bedrijven hebben vaak een abonnement, voor particulieren brengen ze gewoon de kosten voor eenmaal in rekening.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:09

Van de site van Rendac:

Het doodgaan van een paard is een emotionele gebeurtenis. Het idee leeft dat dode paarden in het veevoedercircuit terecht komen. Dat is voor veel eigenaren een onaantrekkelijke gedachte.

In Nederland is de situatie echter dat dode dieren niet worden hergebruikt als veevoedergrondstof.

Dode paarden kunt u melden bij Rendac. Het paard wordt dan de eerstvolgende werkdag bij u opgehaald door een van onze kadaverwagens. Het tarief is in dit geval gelijk aan het op dat moment geldende wettelijke vastgestelde tarief voor het ophalen van paarden.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het paard apart te laten ophalen. Als u voor deze mogelijkheid kiest, wordt het kadaver door Rendac met speciaal vervoer opgehaald. Speciale zorg en mogelijkheid om voorafgaand aan het vervoer op een door u gewenste manier afscheid te nemen staan daarbij centraal. Rendac rekent voor deze dienstverlening een bedrag van € 419,75 (excl. BTW) per paard.

www.rendac.nl

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:12

Particulieren
In veel gevallen kunnen particulieren voor het afvoeren van kleinere kadavers, zoals dode honden en katten, terecht bij de dierenarts, dierenambulance of gemeente. Hiervoor wordt vaak een vergoeding in rekening gebracht. De telefoonnummers van deze instanties vindt u in uw telefoongids of in de gemeentegids. Particulieren kunnen echter ook rechtstreeks contact opnemen met Rendac voor het melden van dode dieren. Zeker als het gaat om grote kadavers, zoals paarden, schapen en geiten, biedt Rendac uitkomst. Voor het inzamelen en verwerken van dode dieren berekend Rendac een door de overheid vastgesteld tarief.

Melden
Het melden van kadavers is een wettelijke verplichting. Het melden kan telefonisch via het Voice Response Systeem (VRS) van HR-service Nederland, telefoonnummer 0900 - 9221. Door bij de melding de juiste diercodes te gebruiken weet Rendac welke soort kadavers worden aangeboden. Met dit systeem is het zelfs mogelijk om kadavers die tot 03.30 uur 's nachts zijn aangemeld, de volgende werkdag te laten ophalen.

Je kan zelfs online melden...
Ik weet niet beter of je moet het dier altijd vanaf de kant van de weg aanbieden!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:13

Mijn paard is opgehaald door Rendac terwijl ik dus particulier ben. Wel moest hij aan de straat liggen, dat is een absolute voorwaarde. Je moet dus iemand zien te vinden die dus je dode paard naar de straat sleept, in mijn geval was dat de boer van stal. Die speciale service kan wel eens meer worden dan het genoemde bedrag want er kwamen toen nog kilometer kosten bij op. Ik kon er toen geen gebruik van maken want Luitenant heb ik in laten slapen toen het MKZ periode was en hem niet naar de kliniek kon brengen. Ander je paard laten inslapen bij de kliniek en zij zorgen voor de rest.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-03 12:22

Hopelijk duurt het nog heel lang voordat ik dit in het echt moet doen, maar er bestaat dus veel verwarring over. Gelukkig hebben wij een heftruck, en zou het naar de weg brengen wel te doen zijn. Wat ik erger vind, is dat Imker dan door zo’n hapding in een vrachtwagen gedumpt wordt. Ik weet niet of ik daar wel tegen kan. Misschien is het dan een optie om Imker door speciaal vervoer op te laten halen. Dan kost het wel wat meer, maar dan weet ik zeker dat hij bij mij met een klein beetje waardigheid weg gaat.

Toos paardloos

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:39

Onze paarden zijn bij de kliniek ingeslapen en daar heb ik ze gelaten, de d.a. heeft het vervoer geregeld en ik heb daar niets van gezien... ja een rekening heel veel later.
Ik wilde ook niet echt graag geconfronteerd worden het het ophalen

Maar ook bij de manege waar ik Piropo heb staan moeten ze aan de kant van de weg liggen..

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:43

Hoi Imker,

ik heb zojuist mijn paard verloren. Hij stond op een manege in Belgie en ik ben dus express weggebleven totdat hij was opgehaald. Het ophalen zelf kost Euro 25,-. Dat is toch wel een groot verschil hoor met die ruim Euro 400,-!! Vergeet niet dat je meestal, voorafgaande aan het overlijden, al hoge dierenartskosten hebt waar zowiezo de euthanasiekosten nog eens bijkomen.

Ik heb een keer gezien (niet mijn paard) dat ze een overleden paard op kwamen halen en het is inderdaad geen fraai gezicht, maar aan de andere kant moet je je wel realiseren dat je ze al een rustige dood hebt gegeven door ze in te laten slapen ipv naar de slager te brengen. Wat daarna gebeurt doet er dus niet meer toe, klinkt cru maar het is volgens mij nu eenmaal zo. Zorg wel dat je het zelf niet ziet!!

Groetjes,

Jola

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:46

Klopt Jola. Luitenant was rustig ingeslapen in zijn vertrouwde omgeving. HEt verslepen naar de weg en het ophalen door Rendac heb ik niet gezien. Maar moeite heb ik er niet mee, want hij voelde het toch niet meer. Eigenlijk toen die dood was, was het gelijk mijn paard niet meer. Klinkt misschien vreemd, maar hij had zoveel pijn en ellende gehad dat ik op dat moment eindelijk iets had van hij voeld niets meer, rust....

XxreneexX

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:48

ik vind dat tochbest wel duur eigelijk € 419,75 (excl. BTW)

heb je al zo'n verdriet kun je ook nog iets van 1000 gulden gaan betalen

}>

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-03 12:53

Zoals ik al zei, kunnen we zelf verslepen, dus ik weet zeker dat mijn vriend dat met alle respect zal doen (anders kan hij gelijk mee met Rendac, dan hoef ik hem ook niet meer Boos! !). Misschien is het verstandig om dan niet te kijken als ze hem komen halen, het lijkt mij echt verschrikkelijk om hem door van die tentakels opgepakt zien te worden.

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:54

Dat hoge bedrag betaal je alleen als je je paard apart wil laten ophalen.
Geef je hem gewoon aan de krengenwagen mee kost het een stuk minder.
Het ophalen is 10,55 en het verwerken 7,47, zie de site voor alle tarieven.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-03 12:56

Toch idioot, dat prijsverschil.

Toos paardloos

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:13

Dat valt wel mee, als je helemaal apart er voor moet rijden...

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:29

Cocktail is toendertijd ook door Rendac opgehaald. Dus met speciaal vervoer en later uitgekookt en gecremeerd. Aangezien zo'n paard veelste groot is om ineens opte stoken. Ik weet dat omdat degene die hem opgehaald heeft een bekende van me is. Hij is dus gewoon met halster en al weggegaan en dan wordt ie 24 uur gestoomt zodat ie eigenlijk bijwijze uitdroogt dus al het vocht eruit is en dan gecremeert.

Maar ja het komt toch allemaal op hetzelfde neer???

Ik zou dus er niet bij blijven als ze mijn paard zouden verslepen of ophalen. Ik bedoel hij is dan wel dood maar toch ist geen lekker gezicht. Je zou ook nie tmet je dode kat gaan overgooien want hij voelt het toch niet meer.......
Een beetje waardigheid is op zijn plaats, maar waar ie uiteindelijk vernietigt wordt maakt toch niet meer uit???

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:48

Bij ons kwamen ze het overleden paard ophalen vanaf de wei waar ze hem inhadden laten slapen..

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:22

Ik heb ook een rare vraag het is het zelfde onderwerp dus.
Wat doen ze nou als je je paard laat inslapen bij de dierenarts wat word er dan met je paard gedaan?

So close,
no matter how far.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:30

ik vraag me alleen wel af, wat gebeurd er eenmaal als rendac je pony heeft opgehaald?

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:31

jah ook zo iets

So close,
no matter how far.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:36

Als je je paard op laat halen na een spuit, (of dat nou bij de dierenarts is of van stal af,) dan word het paard opgehaald door een destructiebedrijf. Het paard moet dan aan de kant van de weg liggen. Het destructiebedrijf komt met een laadbak en grijper, grijpen het paard van de grond, dumpen het in de laadbak en gaat dan naar de lijmfabriek. Ook bij Renac gaat ie naar de lijmfabriek, misschien dat hun een vriendelijkere grijper hebben maar daar zal het verhaal ook mee ophouden

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:40

bah de mijne laat ik dus cremeren

So close,
no matter how far.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:44

De mijne gaat gewoon naar de slager, dat is nog altijd de meest humane manier. En zeker als je afspraken kan maken met de slager ( dat is mij tot nu toe altijd goed gelukt en bevallen)

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 22:07

ik bedoelde eigelijk meer wat er met je pony zelf gebeurt, hoe word hij 'vernietigd' en worden ze voor iets gebruikt? (als ze overlijden aan ziekte?)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 bezoekers