schaap en paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

schaap en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-03 11:23

Binnenkort ga ik met mijn drachtige merrie verhuizen naar de boerderij van mijn vriend. Voor mijn merrie is dat natuurlijk ideaal omdat zij dan lekker buiten in het land kan lopen . De eerste tijd zal de wei gedeeld moeten worden met twee schapen. Kun je een drachtig paard bij schapen inzetten? Ik ben er niet bang voor dat ze achter de schapen aan gaat jagen maar ik zit meer te denken aan wormen of zo iets dat een schaap bij zich kan hebben. Ik heb helemaal geen verstand van schapen dus vandaar dat ik het jullie vraag.



Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:27

Ik heb wel vaker paarden en schapen samen zien staan en er eigenlijk nooit iets over gehoord dat het niet zou kunnen. Juist het feit dat de schapen andere gras (soorten/lengte) eten dan de paarden is goed voor de wei.
Maar hoe dat nou zit met wormen zou ik idd ook niet weten... Scheve mond

Groetjes,

Jola

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:33

volgens mij niet het is juist zo dat als je schapen en paarden hebt dat dit heel goed voor de wei is! ook met mesten etc. maar dat met wormen weet ik ook niet waarom bel je niet eens een dierenarts op en vraag je dat! denk dat dat het makkelijkste is toch??
Groetjes Naiomi

BESCHERM DE DIEREN TEGEN DE BEESTEN!!

germie

Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:01

Kan geen kwaad oor. Ik heb het al zo vaak meegemaakt. Wel moet je extra stront ruimen, want ook daar waar schapen schijten eten de paardne niet meer.

flop
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:10

ik heb juist een schaap bij de paarden voor de wormen. zover ik weet eet een schaap waar de paarden poepen en andersom. en kan je hierdoor beter de wormen onder controle houden. ik heb een schaap bij twee pony's en eigenlijk is dat te weinig maar mijn wei is niet groot genoeg voor meer. dus twee schapen op 1 paard zal al veel beter zijn. verder is het per paard verschillend hoe het gaat. bij een pony kan bij ons het schaap gewoon in de stal zijn hooi opeten en bij de andere moet hij ongeveer twee meter vandaan blijven. als dat bij jouw paard het geval zou zijn dan weten die schapen dat snel genoeg en houden ze voldoende afstand zodat er van jagen geen sprake zal zijn. er zijn trouwens zat mensen die een schaap of geit bij hun paard zetten als gezelschap. succes ermee!

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:24

Dit schiet mij ineens te binnen. Wat je wel zou kunnen doen (vooral in het begin) is een stukje apart afzetten met een lint waar de schapen wel onderdoor kunnen maar je paard niet. Als het paard teveel achter de schapen aangaat kunnen die beessies ergens heen voor rust.
Als alles wel goed gaat kun je dat lint gewoon weer weghalen.

Groetjes,

Jola

ardnas
Berichten: 30
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:30

Volgens mij kunnen schapen geen kwaad bij paarden.
Het enige wat ik weet is dat het heel slecht is om je paard samen met ezels in het land te zetten. Dan hebben ze nl. grote kans op longworm besmetting, dit hebben ezels vaak en voor hun is het niet schadelijk.
Ik geloof dat koeien ook niet zo'n goed idee is ivm bloedworm besmetting, maar dat weet ik niet zeker. Verward

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:50

bij ons staan er een heleboel schapen in de wei bij de shetjes!! dat gaat allemaal heel erg goed!

je moet wel indd heel erg opletten op wormen... echt regelmatig ontwormen, omdat schapen weer andere wormen bij zich kunnen hebben!

verder kan dat echt heel goed samen hoor!
tis even wennen...

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 14:01

loulou heeft ook een tijdje bij de schapen gestaan. ging prima. die schapen waren echt heel brutaal trouwens. als ik loulou brokken ging geven aten ze gewoon die brokken op. en loulou die beesten schoppen en bijten maar ze bleven komen! dus toen hebben we maar een speciaal ding gemaakt op de voerbak hoger te houden, zodat de schapen er niet bij konden.

flop
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 14:56

de wormen van een paard gaan dood in de maag van het schaap en de wormen van het schaap gaan dood in de maag van het paard. natuurlijk moet je wel gewoon blijven ontwormen ( de schapen moeten ook ontwormd worden)

Vietjuh
Berichten: 259
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 15:06

ik ken 2 mini pony'tjes die staan ook bij 2 schapen en nog wat ganzen en 1 eend in de wei maar of ze ziektes brengen?? ik heb echt geen idee.............

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 15:42

Mijn ene paard kan niet met schapen in de wei want die heeft western aspiraties geloof ik. Gaat de hele dag schaapjes bij elkaar drijven. Of misschien denkt ie dat ie een herdershond is, kan natuurlijk ook. Andere paard loopt wel eens bij de schapen in en dat gaat prima. Jaag zo af en toe de schapen in de paardenwei om de boel weer mooi glad te laten grazen. Werkt prima. Ontworm wel alles regelmatig.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 15:49

Pas wel op voor leverbot. Dit is een worm die bij schapen veel voorkomt. Weet niet waar je woont, maar bij ons (noord holland) komt t wel voor. Kan een paard ziek van worden, hoeft niet. Met een drachtige merrie is het helemaal oppassen lijkt mij.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:15

Ik dacht dat het kwa wormen geen kwaad kan om een paard en een schaap in 1 wei te laten staan.

Ik ken een wel een Fjord die zijn weigenoot (een schaap dus) vermoord heeft, maar ik neem aan dat dat niet bij ieder paard gebeurd.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:29

Wij weiden de paarden afgewisseld met de schapen van Hoog Buurlo.
schapen(evenhoevig) en paarden(onevenhoevig) zijn niet vatbaar voor elkaars wormen en kunnen elkaar niet besmetten. Op een enkele uitzondering na. Je krijgt zo een weide als een gazonnetje Haha!
Volgorde bij ons: 1. paarden, 2. schapen, 3. weidesleep, 4. rust.
Oh ja, we hebben dik 4 ha grond anders gaat het niet zo soepel.
Paarden jagen wel eens op de schapen, daarom hebben we lint gespannen zodat de schapen kunnen ontsnappen.
De schapen worden ook regelmatig ontwormd.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 10:42

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga denk ik voor de zekerheid maar een draadje spannen. Het zijn twee schapen van mijn "schoonvader" en het zou vervelend zijn als die wat overkomen natuurlijk Schijnheilig . (Ben persoonlijk niet echt een fan van schapen...). Ik zal wel zeggen dat hij ze ontwormen moet, mijn paard is altijd goed ontwormt, zeker nu ze drachtig is let ik daar extra op.

Skima

Berichten: 200
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Sellingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 21:25

Helaas heb ik wel slechte ervaringen met het samen weiden van paarden en schapen.
Schapen kunnen besmet zijn met lintworm en dat is wel degelijk gevaarlijk bij paarden.
Als ze toch samen op hetzelfde stuk staan : ontwormen met een dubbele dosis pyrantel (o.a. Strongid P ).
Laatst bijgewerkt door Skima op 13-02-03 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 21:27

Mijne staan ook wel eens samen.
Zet dan wel ff een stukje wei af zodat de schapen op een stukje kunne staan waar je paard niet bijkomt.
Want paarden zijn soms krengen hoor Lachen

Ik snijd altijd een grote hoek af en dan doe ik een enkel draadje zodat de schapen er wel onderdoor kunnen maar de paarden niet.
Zo kan er niks gebeuren
SUCCES

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 21:46

Naast de wei van mn pony stond ook een schaap.
Dikke vriendjes waren ze, lekker neuzen onder de draad door Haha!.
Sinds zaterdag is dat beestje weg, en babs is er 2 dagen van overstuur geweest. Ze bleef maar kijken waar hij was, en allemaal stressen en rennen.

Brabantse Fries ;)

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 23:06

wat ik heb gehoort is dat het geen kwaad kan omdat schapen in hun maag parasieten enz. doden die schadelijk kunnen zijn voor een paard!
en dat een ezel juist wormen enz. bij zich draagt!
volgens mij kan een schaap dus geen kwaad! Haha!

Skima

Berichten: 200
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Sellingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 23:13

Schapen doden geen lintwormen in hun maag.
Helaas heb ik er een paard aan verloren, denk er dus niet te gemakkelijk over.
De Faculteit in Utrecht kan dit bevestigen .

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 23:21

O, daar schrik ik toch wel van. Ik ben zelf geen fan van schapen, om heel eerlijk te zijn is dat het enige diersoort wat ik niet leuk vind. Maar ja, ik kan moeilijk zeggen dat ik daar wel kom wonen maar dat de schapen dan vertrekken moeten (tenslotte zijn ze van mijn "schoonvader").
Als ik beide (zowel paard als schaap) goed ontworm kan het dan wel? Ik zou niet willen dat ze haar veulen hierdoor verliest of nog erger...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rijsa en 142 bezoekers