Iemand helpen om angst te overwinnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Iemand helpen om angst te overwinnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 22:17

Hoe help je iemand over zijn/haar angst om te rijden heen?

Een kennisje van mij heeft een eigen paard waar ze al meer dan 10 jaar mee rijd. Gewoon buitenritten.
Ze is sinds een tijdje ook op rijles in de binnenbak. En daar komt het probleem, ze vind het eng in die binnenbak.
Ze heeft een paard wat liever zijn spieren niet te veel gebruikt en heel handig inspeelt op haar angsten.
Even stilstaan en een beetje je rug bollen en je mag al snel een stuk langzamer draven. Dan nog een beetje spoken zien in een hoek en je hoeft geen stelling aan te nemen.
Dit duurt ongeveer vijf minuten en haar berijdster is bang.
Echt bang, tot huilens aan toe.
Ze is op zondag al zenuwachtig, slaapt van maandag op dinsdag al slecht en begint daardoor de les al niet goed.

Ik heb al een aantal keren op haar ingepraat. Doorzetten, flink energiek aanrijden en als ze ettert een schop geven. Maar ik heb makkelijk praten, ik ben niet bang.
Vanavond heb ik haar paard moe gereden, nadat zij verdrietig afgestapt was. Het paard probeert het, krijgt op zijn sodemieter en doet daarna redelijk zijn best.
Na veel praten en aan een lange teugel om haar heen draven/galoperen om te laten zien dat ze nu echt weer braaf is haar er toch weer opgekregen.

Maar haar vertrouwen is compleet weg. Ik ben bang dat dat vertrouwen steeds dieper zakt en straks durft ze ook niet meer goed buiten te rijden. Ze galopeert nu buiten al niet meer, ik denk dat dat het begin van het einde is.

Wat kan ik nu doen om haar weer wat dapperder te krijgen? Haar paard is echt wel braaf, alleen maakt haar paard hopeloos misbruik van haar angst.
Op een ander paard wil ze niet, heeft geen nut want haar angst voor haar eigen paard blijft.


Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 00:31

Waarom wil ze lessen. Is ze niet tevreden met alleen buiten rijden. Als ze geen ambities heeft om wedstrijden of wat dan ook te gaan doen, laat ze dat lessen toch mooi links liggen. Je moet het jezelf niet moeilijker maken dan het al is.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 09:22

Homiafortuna schreef:
Waarom wil ze lessen. Is ze niet tevreden met alleen buiten rijden. Als ze geen ambities heeft om wedstrijden of wat dan ook te gaan doen, laat ze dat lessen toch mooi links liggen. Je moet het jezelf niet moeilijker maken dan het al is.


Ben het hier niet mee eens.
Heb zo'n vermoeden dat als er buiten dan ook maar IETS zou gebeuren waarbij het paard niet doet wat zij wil (ook al is het niet eens verzet maar bijv. door angst v.h. paard), dat zij dan ook buiten niet meer op het paard durft. Verdrietig

Eerst komt de vraag: waar is ze bang voor?
Waarschijnlijk om te vallen, om letsel te krijgen enz.?

Dan zou ze bijv. op een manege eerst kunnen gaan lessen en bijv. zitlessen nemen, of soort lessen waardoor ze wat zekerder van zichzelf wordt, met behulp van iemand die ervaring heeft met bepaalde angsten tijdens rijden.

Die lessen eerst echter op een manegepaard en niet op haar eigen paard misschien? Weet ik niet hoor wat goed is...afhankelijk ook van de persoon zelf. Haha!
Zodra ze wat zekerder is, kan ze dan weer rustig aan met haar eigen paard les nemen, aan de longe eventueel eerst.

Wie weet helpen ademhalingstechnieken bij haar?
Ik weet niet precies hoe dat gaat, maar ik ken mensen die hun angst leerden beheersen d.m.v. zulke ademhalingstechnieken en oefeningen die leken op meditatie zeg maar. Knipoog
Door jezelf te concentreren op bepaalde dingen, en met je lijf (adem) dingen te doen, kon je dan je aandacht op iets anders richten en je angst werd iets minder, enz enz. Lachen

Wens haar veel sterkte en zeg haar dat ze de enige niet is!
Er zijn veel anderen haar voor geweest, die nu weer op en top genieten van hun (voorheen lastige) paarden.
Dus er is echt hoop! Party!!


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 09:38

Kan ze niet buiten les krijgen?
Dat haar instructeur ook een paard zadelt en lekker mee naar buiten gaat en haar zo 'spelenderwijs' wat zekerder aan het rijden krijgt, dan is de atmosfeer wat meer ontspannen. Dat ze in ieder geval weer plezier in het buitenrijden krijgt! En dan na verloop van tijd aan het eind van de rit nog even 10 minuutjes binnen ofzo. Moet je alleen wel een instructeur vinden die dat wil doen...

Ik ging vroeger regelmatig samen met mijn instructrice samen naar buiten, niet met het doel om les te krijgen, gewoon voor de gezelligheid, maar dan kreeg zij toch de kriebels en gaf af en toe eens een aanwijzing en buiten, gezellig naast elkaar, kun je toch nog best een hoop leren hoor!

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:23

Margreet haalt me de woorden uit de mond. Gewoon lekker met hulp naar buiten. Komt heel vaak voor bij mensen die altijd buitenrijden, je vriendin staat echt niet alleen. Een muur of een hek kunnen ruiters heel angstig maken.
Mijn partner heeft zelfs in het bos leren galopperen en springen. Was ook bang voor het hek dat zo hard op 'm af kwam Haha!

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:44

om haar angsten te laten overwinnen is het handig als je een paard hebt waarvan je 100% weet dat het niks doet dan zal ze uiteindelijk meer vertrouwen er in krijgen verder is er nog een oplossing en dat is NLP (Neuro Linguïstisch programmeren) haar angst is een overtuigng door middel van NLP therapie wordt haar angst overtuiging omgezet in iets positiefs waarbij zij dus veel vertrouwen heeft etc. er wordt als het ware iets nieuws geprogrammeerd hierbij word gebruik gemaakt van je onderbewuste!!
Suc6 Groetjes Naiomi

BESCHERM DE DIEREN TEGEN DE BEESTEN!!

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:59

Herken het wel een beetje hoor.. Heb ook eigenlijk alleen maar buitengereden, en hetgene waar ik op Fleur het bangste voor ben is de bakrand (en die is bij ons ontzettend laag!) Zo erg dat ik me laatst heb laten vallen om maar niet tegen die rand op te knallen.

Ga eens lekker met haar buitenrijden, en dan uitstappen in de bak. Keer daarna even uitdraven in de bak, keer daarna figuurtje meepakken en je bent al een stuk verder!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:52

Hhhmmm, dit soort angst komt vaak voor uit zelfvertrouwen, of zo je wil het gebrek hieraan. Het vervolg hierop is geen vertrouwen in het paard, de rest voorzie je al.
Om dit probleem echt op te lossen, symptoombestrijding is voor sukkels, zal ze meer zelfvertrouwen moeten opbouwen. Dat is een proces wat de nodige tijd kost. Probeer duidelijk te krijgen waarom ze bang is/geen zelfvertrouwen heeft en ga van daaruit verder waarbij alle bovengenoemde middelen van nut kunnen zijn.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-03 13:41

Daar sla je de spijker op zijn kop Ikke... Ik denk inderdaad dat ze in het normale leven ook een beetje te weinig zelfvertrouwen heeft.
Alhoewel ik denk dat ik haar hiermee niet echt kan helpen. Ik zou zo eentweedrie niet weten hoe in ieder geval.

De reden waarom ze lest is simpel, ze wil graag beter gaan rijden. Niets geen ambities tot wedstrijden oid, maar gewoon je paard beter onder controle hebben. Nu blijkt dus dat ze doodsangsten uitstaat in die bak, houd ze daar dus inderdaad mee op.
Dit vindt ze wel jammer, want het ging heel goed.

Natuurlijk kan ze gewoon buiten blijven rijden en dat zal ze ook heus blijven doen. Het is alleen zo jammer dat ik haar steeds een beetje banger zie worden.
Het is zoals Dorine boven al beschrijft, het begint nu in de binnenbak, maar waar eindigt het? Ze vind het nu al eng om buiten een galopje te maken. Terwijl ze voorheen als een idioot over het strand crosste.
Haar paard is slim genoeg om dit trucje wat ze in de binnenbak heeft uitgevoerd, straks ook buiten te gaan doen.

Dat zou toch jammer zijn, want ze is wel dol op haar paard.

Vietjuh
Berichten: 259
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:02

toen ik een half jaar op een manege reed toen was ik ook bang geworden. en toen ben ik gewoon een half jaar niet meer op een mange pony gestapt . ik rij nu in totaal al ongeveer 3 jaar

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:35

ik las in de Bit van vorige maand iets; dat was een mevrouw die een meisje ging helpen omdat ze bang was, ze moest eerst een pony poetsen en zodra ze bang werd moest ze door haaar knieen zakken en haar armen omhoog doen en dan die hard naar beneden slaan...
met rijden moest ze ook zoiets doen...
misschien moet je de bit van (volgens mij) Februari eens lezen...
verder moet ze misschien eerst op een ander paard rijden?? die wel braaf is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:42

Jantina, ik denk dat ikke gelijk heeft in het verhaal van het zelfvertrouwen. Er zijn echter wel een paar dingen die ze kan doen. Het is belangrijk om haar de controle te laten ervaren, dingen doen dus die wel lukken en dat kan het allersimpelste zijn. Op die manier ontdekt ze hopelijk dat ze wel wat te vertellen heeft en zal ze misschien de moed op kunnen brengen om haar speelveld weer terug te winnen. Met deze aanpak zou ze gegarandeerde mislukkingen dus eventjes uit de weg moeten blijven, of althans de ergste. Het is ook belangrijk om te weten waar ze nu precies bang voor is? Vallen misschien, maar vallen valt meestal wel mee in de praktijk Knipoog. Longeoefeningen om haar meer controle te laten krijgen over haar eigen lichaam kunnen ook helpen hierbij. Misschien dat de instructrice het vertrouwen geniet om dat soort dingen te doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers

cron