Hoe beloon jij je paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoe beloon jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 20:54

Hoe belonen jullie je paard?

Ik meestal door:

*Woorden o.a. braaf etc.*
*Af en toe een pepermuntje*
*En door een klopje op de hals*
*En soms door een paarden-snoepje te geven*

En jullie?
Ik ben erg benieuwd Lachen Party!!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 20:58

Vooral met mijn stem of een kreibeltje op zijn/haar schoft.
Met snoepjes belonen doe ik vrijwel nooit, zeker niet bij Mander omdat hij -gezien zijn happerigheid als hij iets goeds gedaan heeft- gewend is om voor elk wissewasje een snoepje te krijgen. Daarmee maak je imo bijterige paarden, daarom belooon ik liever met mijn stem.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:01

Eerst toen hij nog heel angstig was met snoepjes en nu met stem en een aai.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:03

Snoepjes en pepermuntjes geef ik ook bijna nooit. Want ik vergeet ze altijd te kopen, ze krijgen soms wel een worteltje.

Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:06

Ik meestal met mijn stem. Soms zing ik zelfs een liedje voor haar!! haha, is leuk hoor. Onder het 'serieuze' rijden kriebel ik haar even op de schoft en erna een grote knuffel en schouderklopjes!!!!!!!!!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:08

Als ik erop zit met mn stem, ernaast stem en aaien. Of na het werk een uitgebreide aaibeurt over zn ruggetje en kont, vind ie heerlijk, ik denk niet dat hij het als beloning ziet, maar hem zo zien wegdromen doe ik het al voor.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:08

Ik voer sinds kort niet meer uit de hand, hij werd wat te happerig. Ik beloon meestal met woorden, en ik aai hem over de hals als ik erop zit, en als ik er naast sta kriebel ik hem achter z'n oren of bij z'n borst, vind ie heerlijk!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:52

Ik beloon eigenlijk altijd met mn stem. Onder het rijden ook met mn stem en een krabbeltje op de hals Knipoog En na het rijden een uitgebreide omhelzing en een appel Vingers aflikken

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:55

Met m'n stem meestal. Met vrijheids dresuur meestal met wat lekkers, anderd vind hij al snel dat de lol d'r van af gaat.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 22:13

Met mijn stem en vaak ook een aai.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 22:26

Mijn stem en een aai of een klopje.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 22:31

Als ik aan het rijden ben beloon ik hem met mijn stem/aai/klopje..
Als het met rijden goed ging krijgt hij altijd wat vanille brokjes (dat weet ie al precies... ik hoef m'n jaszak bijna niet meer open te maken...haha)
Na het crossen op wedstrijd krijgt hij vaak wat muesli/brokken extra ook als beloning!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 22:41

Bij iets nieuws met een hapje die ik na enkele goede herhalingen ga samenvoegen met uitgebreid stembelonen waarbij de voerhapjes verdwijnen of ingewisseld worden voor een krabbeurt op de borst of de kont/billen.

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 23:40

klopjes op hals, kriebel door de manen, en heel veel geknuffel.
hier in italie zijn ze niet gewend om paarden een snoepje te geven! wel appels en dat soort gein! en als je het wordt pepermunt in je mond hebt dan kijken ze met van die argus ogen en zeggen waar heb je het nu weer over!!!

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:04

Als ik onder het rijden een oefening aan doen ben en Melano doet dat netjes zeg ik vriendelijk "goed zo, braaaf" en probeer dan meestal even een aai over ze hals te geven. Na het rijden beloon ik haar nauurlijk ook (als ze braaf is geweest Knipoog) uitgebreid door klopjes te geven.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:09

Ik beloon met stem, knuffeltje, klopje op de schouder of een kriebel. Na het rijden krijgt hij eigenlijk altijd een paardensnoepje.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:20

Met mijn stem, een aai over de hals en met stukjes appel. De liefde gaat nou eenmaal wel door de maag! Wij zouden ons werk ook een stuk minder leuk vinden wanneer we geen loon krijgen toch?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:28

met mijn stem, of met een aai over de hals
En op stal, lekker eten!!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:28

Als ik aan het rijden ben, en hij doet een moeilijke oefening goed, dan aai ik hem even met mijn binnenhand over de hals en zeg "braaf hoor". Of hij krijgt even helemaal vrije teugel en een kroel door zijn manen en ook "braaf hoor".
Als ik met hem aan het fietsen ben, of ik longeer hem, dan zeg ik alleen "braaf hoor" omdat ik dan niet echt een hand vrij heb om hem te aaien.
En aan de hand krijgt hij dus wel weer een aai of klopje op de hals erbij.
En als hij naar stal gaat krijgt hij altijd een paar appels of penen.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:05

Ik beloon ook met mn stem en af en toe een aai over zn hals of een klopje. Na het rijden krijgt hij wel vaak een peentje of broodje.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:22

Ik met een klopje op de hals, een aai of met m`n stem en soms een snoepje.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:23

Als ik aan het rijden ben, dan beloon ik met mijn stem. Katouch weet heel goed wat het betekent als je "braaf" zegt. Hij klappert dan een keer met zijn oortjes, voor mij een teken dat hij het begrepen heeft. Ik vind het nl. zonde om tijdens het rijden te belonen met bijvoorbeeld een aai. Als je bijvoorbeeld heel mooi in aanleuning rijdt, dan verpest je dat weer en dat is zo zonde. Ik vind het ook heel belangrijk om te belonen met mijn stem tijdens een oefening, en niet alleen erna.

Op stal, of als ik aan een los teugeltje rijd, dan beloon ik wel met een aai of een knuffel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:25

Onder het rijden door 'r even stil te zetten en met rust te laten (lange teugel, rondkijken) en te vertellen dat ze braaf is. Soms klopje achter het zadel (niet op de hals ivm ruitergewicht verleggen).

Op stal met een aai, een klopje en natuurlijk met stem. Af en toe een appel of een wortel, maar ik ben niet zo van de voerderige.

Vrijheidsdressuuroefeningetjes beloon ik tijdens het aanleren altijd met wat lekkers, en daarna bouw ik het af en beloon ik met stem of een aai.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:51

Altijd met de stem en/of een klopje. Na die tijd als ie weer op stal staat krijgt ie altijd nog wat lekkers.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:20

tijdens het rijden met mijn stem en kleine klopjes.
Na het rijden op stal, appels en wortels.