cabochon?dekgeld,karakter en achterbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

cabochon?dekgeld,karakter en achterbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-03 21:35

kan iemand me helpen hiermee,leek me wel wat voor mijn doruto merrie,en dan wanneer het een merrie word een jonge hengst dan erop zetten als ze 3 is,goede sterke achterlijn met nieuw bloed.
weet iemand van karaktervererving en achterbeengebruik van deze hengst en eventueele andereb opmerkingen.
en dekgeld?

vast bedankt n Haha!

Z1+4


fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 21:37

Men zegt dat je cabouchon alleen moet gebruiken op een merrie met veel bloed (Van norel zelf gebruikt hem mega vaak in combinatie met een appollonios xx merrie, en daar komen SUPER paarden uit)

Maar ik zou voor jouw merrie een hengst met wat meer bloed gebruiken!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 22:04

Wat zit er verder achter jouw merrie trouwens over Cabuchon is al veel geschreven hoor wellicht helpt de zoekfunctie!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 09:33

Cabouchons presteren wel (idd, die met een volbloed-mammie vaak) (alhoewel, die Pays Bas is toch uit een Zeolietmerrie?).
Jammer aan Cabouchon-kinderen vind ik toch de wat beknopte hals.
Ik ben een lange-halzen-fanaat...daarom kies ik niet voor Cabouchon.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 09:45

Dees schreef:
Jammer aan Cabouchon-kinderen vind ik toch de wat beknopte hals.
Ik ben een lange-halzen-fanaat...daarom kies ik niet voor Cabouchon.

dan komt hij voor mijn merrie dus ABSOLUUT niet in aanmerking, hoewel zij ook een echte bloedmerrie is. Maar ze heeft dus ook een ietwat korte hals en ook ik hou van langnekken.

De hond is de betere mens

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 09:53

Ik persoonlijk ben erg fan van Cabochon, ook veel fijne paarden van gehad qua karakters, waar amateurs ook mee overweg kunnen. Hebben er niet heel veel gehad. Van die korte halzen heb ik nog niet meegemaakt, maar het zou kunnen.....

.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 10:03

Mijn merrie is een cabochon uit een gelderse moeder (weinig bloed-paard lijkt me). De merrie is ster, heeft 3 goede gangen en een zeer correcte bouw (volgens de keurmeesters van het kwpn). Ze heeft eigenlijk geen echte minpunten, hoewel haar type wat 'klassiek' aandoet (niet verwonderlijk natuurlijk met zo'n afstamming), op basis daarvan is ze op de CK uiteindelijk op de 2e plaats belandt terwijl ze lang op kop heeft gestaan. Wat haar gangen betreft zou ze iets sneller mogen zijn in het achterbeen, ze heeft snel de neiging om te 'mooi' en wat 'traag' te draven. Zit wel geweldig overigens Kwijl . Er staan 2 foto's in mijn profiel. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat ze toen pas een paar weken (op de ene foto was het de eerste dag) onder het zadel was na revalidatie van 1.5 jaar. Geeft toch wel iets weer van het karakter dat ik er zo op weg kon rijden vind ik. Ze is eigenlijk nergenst bang van terwijl ze ook weer geen doetje is. Op vreemd terrein kan ze wel eens opgewonden zijn, dan gaat de staart erop en swingt ze snurkend in de rondte. Bokken, steigeren of wegspringen is haar onbekend.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 10:25

Cabochon is niet voor niets keur geworden!
Daarnaast geeft ie wat ik heb gezien leuke nakomelingen die het ook in de sport goed doen. Wel heb ik ook gezien dat cabochon vaak met veel bloed wordt gecombineerd. Maar dat sluit niet uit dat je geen mooi veulen kunt fokken met een doruto merrie. Ligt er maar net aan wat voor type paard je wilt fokken. De paarden die ik tegen kom op wedstrijden etc zijn vriendelijk kwa karakter en erg werkwillig en volgens mij vererft cabochon ook sterke paarden dus dat zijn toch wel punten die na mijn mening erg belangrijk zijn bij het fokken!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 10:31

Persoonlijk zou ik het niet zo snel doen, omdat ik vind dat Cabochon meer bloed nodig heeft.
Voor mijn El Corona werd ook al een keer door iemand Cabochon geopperd, maar ik zit niet te wachten op een Zoss Haha!

Het scheelt overigens wel dat je er Eros achter hebt zitten...

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 10:47

Sjuimpje schreef:
maar ik zit niet te wachten op een Zoss Haha!


Daar kun je dan wel weer een Darcival uit fokken Knipoog

Zelf vind ik de combi Cabochon x Gelders wel een hele aardige, maar ja ik ben nu eenmaal weg van massale stoere paarden die ook nog eens kunnen bewegen.
Die bloedkikkertjes zijn aan mij niet zo besteed.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 11:07

Wel grappig dat de fokker van mijn merrie haar wegdeed omdat ze naar zijn smaak veel te modern was. Zo zie je maar weer hoe smaken en opvattingen kunnen verschillen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Erik34

Berichten: 176
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 13:49

Samsam schreef:
in combinatie met een appollonios xx merrie, en daar komen SUPER paarden uit)



paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 17:47

het is idd een doruto*eros**wachtmeester*normann
moeder=keur pref
oma=kroon
acheroma=kroon en de merrie zelf is ook ster,1.66.
Ze heeft niet super veel boed nodig,ze is niet heel fors gebouwd,heeft wel eens doruto hals,kan goed bewegen maar karakter mag wel beter,maar ja ze is dan ook al 21 dus gewoon een oude zuurpruim!
Galop mocht beter,de gangen moeten inz ijn totaal wat verhevener nogal vlak.

Z1+4

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 18:15

Erik34"]
[quote="Samsam schreef:
in combinatie met een appollonios xx merrie, en daar komen SUPER paarden uit)



[/quote]

zo eentje ken ik ook, gaaf paard idd

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 23:02

paulanda schreef:
het is idd een doruto*eros**wachtmeester*normann
moeder=keur pref
oma=kroon
acheroma=kroon en de merrie zelf is ook ster,1.66.
Ze heeft niet super veel boed nodig,ze is niet heel fors gebouwd,heeft wel eens doruto hals,kan goed bewegen maar karakter mag wel beter,maar ja ze is dan ook al 21 dus gewoon een oude zuurpruim!
Galop mocht beter,de gangen moeten inz ijn totaal wat verhevener nogal vlak.

Ha ha zuurpruim, maar ik zou toch maar naar wat meer bloed en moderners uitkijken. Hengsten genoeg die op dat mooie bewegingsbloed kunnen. De wat lichtere Rubinsteins afstammelingen zouden misschien wat zijn b.v. Iglesias. Of Trakehner bloedaansluiting via Obelisk of Mondriaan maar met de laatste moet je weer met karakter uitkijken. Ik zou in iedere geval naar een van de hoogbenige dressuurgefokte hengsten met een flinke scheut bloed zoeken. Als je wat gevonden hebt kan je het nog altijd hier droppen hoor.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 23:40

Ik zou niet voor Rubinstein bloed gaan bij deze merrie, omdat die zelf ook een flinke scheut bloed kunnen gebruiken.

Neem een mooie luxe hengst die veel bloed voert.

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 09:16

Wat dacht je van de hengst Monte Cristo voor je Doruto merrie?

Als mensen weten wie ik ben......ik weet het zelf ook Lachen dus bespaar je een pb.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 09:18

Amor en Doruto weer terug laten komen...
Tja, kan wel heel apart uitpakken.

Ik zou een combi met Special D ook wel mooi vinden denk ik.
is Metall x Zandigo. Dus ook weer een beetje Amor en erg veel souplesse voor Ferrobloed.

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 09:49

ter info:


Cabochon (Keur)



Vos: 1,70m KWPN
De vader van Cabochon (Vincent) is Nederlands Kampioen Grand Prix dressuur geweest onder Annemarie Sanders Keizer. Uit de moeder van Cabochon is ook de alom befaamde hengst Vanitas gekomen. Cabochon vererft zijn dressuuraanleg, dat laten zijn kinderen nu in de dressuursport zien.



01-02-03: Drie Cabochon hengsten naar verrichtingstest 2003
De KWPN jury heeft drie zonen van Cabochon aangewezen voor de verrichtingstest te Ermelo.
Aangewezen Cabochon zonen:
48 Cabochon x Cocktail,
51 Cabochon x Apollonios xx,
53 Cabochon x Kaiserstern xx.

22-12-02: Derde plaats voor Osteria tijdens ZZ-L cup te Ermelo
Osteria (Cabochon x Apollonios) heeft onder Mischa Koot een derde plaats behaald (met een punt verschil van de tweede plaats) tijdens de finale van de ZZ-L cup te Ermelo.

14-11-02: Uitslagen eerste bezichtiging KWPN Hengstenkeuring Ermelo
* Doorverwezen naar de tweede bezichtiging:
47 Cabochon x Kafu, 48 Cabochon x Cocktail,
51 Cabochon x Apollonios, 53 Cabochon x Kaiserstern.

* Ster verklaard na eerste bezichtiging:
Apollonios x Caritas, Cabochon x Zebulon, Cabochon x Apollonios.

14-09-02: Succesvolle Cabochon nakomelingen op Hippiade
Tijdens het KNHS NK-Dressuur waren het wederom nakomelingen van Cabochon die in de top meedraaiden. Zo is Odette onder Danielle de Lange Nederlands Kampioen L2 dressuur geworden.
Uitslagen Hippiade:
L2 Dressuur: 1e plaats Odette - Danielle de Lange
M2 Dressuur: 2e plaats Olav - Wim de Laat
Z2 Dressuur: 2e plaats Ogami - Patrick vd Meer

24-08-02: Zes driejarige Cabochon nakomelingen op Nationale Merriekeuring
Tijdens de Nationale KWPN merriekeuring te Ermelo hebben de Cabocon nakomelingen zich prima laten zien. Uiteindelijk zaten er twee Cabochon nakomelingen bij de beste 17 van Nederland.
Somerfee (Cabochon x Apollonios) 4e geworden.
Seapolita (Cabochon x Havidoff) is 15e geworden.

De overige uitslagen van de driejarige merries
in hun groep waren alsvolgt:
* 6e plaats - Sparkle Spodil (Cabochon x Amethist)
* 10e plaats - Sinnetty (Cabochon x Zeb)
* 3e plaats - Sarah (Montecristo x Cabocon)
* 6e plaats - Saphierfee (Cabochon x Apollonios)
* 4e plaats - Sarieni (Cabochon x Contango)


24-08-02: Pays Bas.NL Reservekampioen finale Pavo Cup
Het was een spannende strijd tijdens de finale van de Pavo Cup 5-jarigen. De nummers 1 en 2 lagen heel dicht bij elkaar in de stijd om de kampioenstitel. Pays Bas.NL is uiteindelijk tweede geworden.
De einduitslag van de Pavo Cup was alsvolgt:
Bij de 4-jarige dressuurpaarden:
* 18e plaats - Roalty (Lancet x Pretendent) onder Danielle de Lange
* 25e plaats - Roxanne (Darlington x Cabochon) onder Danielle de Lange
Bij de 5-Jarige dressuurpaarden:
* 2e plaats - Pays-Bas.NL (Cabochon x Zeoliet) onder Christa Laarakkers
* ..e plaats - Paul de Vence (Amsterdam x Zaire) onder Esther Jansen


22-08-02: Prima resultaten Pretendenthoeve afstammelingen tijdens halve finale Pavo Cup
Tijdens de halve finale van de Pavo Cup te Ermelo hebben de Pretendenthoeve afstammelingen zich prima laten zien. Onderstaande paarden hebben zich gekwalificeerd voor de Finale van de Pavo cup.
De resultaten waren alsvolgt:
Bij de 4-jarige dressuurpaarden:
* 11e plaats - Roalty (Lancet x Pretendent) onder Danielle de Lange
* 22e plaats - Roxanne (Darlington x Cabochon) onder Danielle de Lange
Bij de 5-Jarige dressuurpaarden:
* 1e plaats - Pays-Bas.NL (Cabochon x Zeoliet) onder Christa Laarakkers
* 5e plaats - Paul de Vence (Amsterdam x Zaire) onder Esther Jansen


4-08-02: Pays-Bas.NL beste nederlandse combinatie tijdens WK
Afgelopen weekend is het Wereld Kampioenschap voor jonge paarden in Verden geweest. De 5-Jarige zoon van Cabochon (Pays-Bas.NL) is hier onder Christa Laarakkers op een mooie 5e plaats geeindigd.

18-07-02: Prima resultaten van Cabochon kinderen tijdens CK Gelderland
Vier driejarige merries van de Pretendenthoeve liepen mee bij de kopgroep van de KWPN keuring te Gelderland. Deze vier merries zijn allemaal aangewezen voor de Nationale Merriekeuring te Ermelo.
De uitslagen bij de driejarige merries waren alsvolgt:
3e plaats: Somerfee (Cabochon x Apollonios x Vanitas)
9e plaats: Seapolita (Cabochon x Havidoff x J.Amagun)
13e plaats: Sarah (Montecristo x Cabochon x Amethist)
14e plaats: Saphierfee (Cabochon x Apollonios x Tolbert)

18-07-02: Darlington-dochter Kampioen CK Gelderland 4- t/m 7 jarige stermerries
Tijdens de CK Gelderland was Roxanne (Darlington x Cabochon x Zaire) de beste van de 4- t/m 7 jarige merries. Roxanne mocht naar huis met een definitief Keur predikaat.

1-06-02: Top-dressuur; 3e plaats voor Most Wanted (v. Cabochon)
Tijdens het NK Dressuur in Nijmegen heeft Most Wanted onder Christa Laarakkers een welverdiende 3e plaats in de klasse ZZ-licht behaald!


7-03-02: Luzelma slottie (v. Cabochon) Kampioen NK lichte tour dres.

7-03-02: Top-resultaten Cabochon kinderen tijdens NK dressuur
Op 1 en 2 maart zijn de KNF indoor dressuurkampioenschappen verreden. Opvallend aanwezig waren deze dagen de Cabochon kinderen.

Top-10 resultaten Cabochon nakomelingen:
M1 dressuur
* 5e plaats O'Neill - Afiena Kommers
M2 dressuur
* 1e plaats Ladonja - Esther Jansen
* 2e plaats Owens ML - Liesbeth Slootweg
Z1 dressuur
* 1e plaats No Excuse - Christa Laarakkers
Z2 dressuur
* 6e plaats Most Wanted - Christa Laarakkers
* 9e plaats Meiroosje - Danielle de Lange
14-02-2002: Welt Hit II zoon goedgekeurd bij AES
Het Anglo European Studbook heeft vandaag de goed bewegende Welt Hit II zoon goedgekeurd. De moeder van deze hengst, de top-merrie Mistral (v. Vincent) is om het geld verkocht naar Amerika. Komend seizoen is deze hengst (met een maximum van 30 dekkingen) beschikbaar op de Pretendenthoeve.
09-02-2002: Prima prestaties van Cabochon kinderen
Tijdens de Groningse kampioenschappen hebben de kinderen van Cabochon uitstekend gepresteerd in de diverse dressuurklassen.
De uitslagen waren alsvolgt:
M2: 1e plaats Ladonja, 2e plaats Owens ML
Z1: 1e plaats No Excuse, 2e Plaats Oh Boy, 4e plaats Pays-bas.nl
Z2: 1e plaats Most Wanted
Tijdens de Gelderse Kampioenschappen stond Danielle de Lange met Meiroos op een 5e plaats in de Z2 dressuur.
15-11-01: Twee Cabochon nakomelingen mogen door
Tijdens de eerste bezichtiging van de KWPN hengstenkeuring zijn twee van de drie getoonde Cabochon nakomelingen aangewezen voor de tweede bezichtiging. De derde zoon van Cabochon (mv Apollonios xx) is ster verklaard. De twee hengsten die zich mogen tonen in Den Bosch zijn: nr 59 (Cabochon keur x El corona) en nr 60 (Cabochon keur x Patriek).
8-09-01: Cabochon kinderen nadrukkelijk aanwezig tijdens NK dressuur te Ermelo
Op 8 september is de finale van het NK (KNF) dressuur te Ermelo verreden. Cabochon kinderen hebben ook dit maal weer opvallende prestaties neergezet.
In de Z1 dressuur werd Most Wanted (Cabochon x Octrooi) onder Christa Laarakkers reservekampioen. De 3e plaats in deze klasse was voor Orgami (Cabochon x Zaire) onder Patrick van der Meer.
Ook in de klasse M1 presteerden de nakomelingen van Cabochon prima. Daar waren namelijk de nummer 3 (Ohboy; Cabochon x Pretendent) en de nummer 6 (Owens; Cabochon) kinderen van Cabochon.
Andere opvallende resultaten:
* 1e plaats klasse M1 dressuur: Seven Oaks' Olivier (v. Facet) onder Berlinde Middelbrink
* 9e plaats klazze Z1 dressuur Leonardo (v. Vincent) onder Jolanda v.d. Meer
25-8-01: Cabochon zoon derde in finale Pavo cup
Vandaag heeft Pays-Bas NL (onder Christa Laarakkers) een eervolle derde plaats behaald tijdens de finale van de Pavo cup voor 4-jarige dressuurpaarden. De jury gaf een prima beoordeling aan dit talentvolle dressuurpaard. Zo kreeg hij van de gastruiters een 8 en een 8,5
Cabochon
Afbeelding

Zoon Pays Bay.nl

Afbeelding

No Excuse
Afbeelding

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:19

Ik zou niet gaan experimenteren met een 21 jarige merrie met zulk waardevol bloed
Gewoon een jonge bloederige hengst op zoeken en afspraken met de hengstenhouder maken over niet betalen bij gust evt deel van hengstveulen of zo

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:06

Is Rousseau dan geen optie? heb vernomen dat hij bloedpaarden geeft hoewel hij niet eens zo hoog in het bloed staat (Ferro x Roemer).

De hond is de betere mens

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:45

Citaat:
Wat dacht je van de hengst Monte Cristo voor je Doruto merrie?


Dan krijg je helemaal een kast van een paard waarschijnlijk Haha!

Citaat:
Is Rousseau dan geen optie? heb vernomen dat hij bloedpaarden geeft hoewel hij niet eens zo hoog in het bloed staat (Ferro x Roemer).


Kun je nog weinig van zeggen lijkt me, de oudsten worden nu een jaar... (of niet ? Lachen )

Citaat:
Gewoon een jonge bloederige hengst op zoeken en afspraken met de hengstenhouder maken over niet betalen bij gust evt deel van hengstveulen of zo


Wat bedoel je met deel v. hengstveulen ?
En die afspraken kun je ook wel maken met oudere hengsten hoor, zeker met mooi bloed als doruto.

.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:32

Inteelt op Doruto misschien met Farrington...
Of vloek ik nu?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 14:12

Citaat:
De paarden die ik tegen kom op wedstrijden etc zijn vriendelijk kwa karakter en erg werkwillig


dan ben ik waarschijnlijk twee keer de verkeerde tegen gekomen....

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-03 17:56

bedankt voor de adviezen en info allemaal,dirk reijne van hoofd kwpn noord holland was langs geweest toen vorige veulen er bij liep en die zei bv dus cabochon of special d(was toen nog niet eens goedgekeurd,liep nog in verrichtingsonderzoek)
Het moet iig een commerciele hengst zijn,en wat zijn voor de hengstenkeuring eventueel(ja weet het kans 1 op miljoen dat net jouwe goedgekeurd word,maar moeder van mijn merrie heeft ook goedgekeurde hengst gegeven dus is gewoon goede stam)
Verder vind ik polansky en lancet ook nog wel wat,montecristo vind ik niet zo veel en erg duur.
Farrington is wel erg inteelt ja.
rousseau lijkt me ook wel wat en is veel in the picture.

En hoe bedoelen jullie dat afspraken maken met hengstenhouder maken ze voor waardevollere merries dan andere afspraken of zo,omdat er dan een veulenrapport van gemaakt word of zo,ik laat haar altijd bij peter bleeker insemineren en die regelt alles eigenlijk ik heb geen contact gehad met de hengstenhouder.

ben benieuwd,groetjes n

Z1+4


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: maessie en 50 bezoekers