Rotstraal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 11:57

Jamaica heeft linksvoor een beetje vage straal.
Waar de straal begint zeg maar is 1 straalgroeve heel erg diep. Mijn hoefkrabber verdwijnt erin. Ze is niet kreupel, het stinkt niet, en er zijn geen rotte randen o.i.d.
Wel reageert ze licht bij het uitkrabben.
Ik heb al straaltinctuur (paars spulletje, volgens smid beter dan teer).
Is dit toch rotstraal?

Wat kan ik eraan doen?
Misschien een keer in de soda zetten?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:31

Dat paarse spulletje moet het binnen ongeveer een week van overgaan.
Als je dat aangeraden hebt gekregen zal ze wel rotstraal hebben ja.

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:36

Wij gebruiken Hipposol, werkt heel goed, zit in van die groene spuitbusjes. Heel goed schoonhouden en inspuiten in de groeves.
En wat jij beschrijft is waarschijnlijk rotstraal ja.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 12:57

Dat spul heb ik niet voor nu gekregen, maar vorig jaar een keer omdat ze toen hele zachte stralen had (geen rotstraal)

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 18:56

Waarschijnlijk heeft hij inderdaad rotstraal. Je kunt rotstraal het beste behandelen met egyptische zalf. Goed uitkrabben, niet te hard zodat je binnen in de straal nog meer beschadigd. Dan de zalf er met een kwast insmeren en als het echt diep is zou ik er een watje indoen gedrenkt in de zalf. De eerste tijd dagelijks herhalen totdat het minder diep wordt. Als het erg zacht is kun je een tinctuur halen bij de dierenarts (ik weet niet meer hoe het heet) als je dit erin doet drogen de stralen weer heel mooi op. Dit doe je dan bijvoorbeeld 1x per week en de andere dagen die zalf. De tinctuur is redelijk aggressief dus pas op dat het alleen in de straal komt en gebruik niet teveel. Ik heb dit zelf ook eens bij een paard gehad, helaas herkende ik dit niet want ik had er nooit van gehoord en nooit gezien Frusty . Gelukkig was ik net op tijd bij een dierenarts. De hoefsmid daar wees mij erop en samen hebben we het weer goed gekregen. Mijn oude hoefsmid heb ik daarna gevraagd waarom hij het nooit gezegd had. Hij vond het maar een beetje onzin en dat viel allemaal wel mee . Nou, niet dus het was al bijna hoefkanker! Gelukkig is alles goedgekomen maar onderschat het niet. Ik ben veranderd van hoefsmid en hij wordt goed in de gaten gehouden, 1x per week of 2 weken smeer ik de hoeven in met egyptische zalf, gewoon ter voorkoming. Succes ermee!

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:09

paardenschoentjes;)

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 18:15

Maar als het niet stinkt en het niet nat is kan t bijna geen rotstraal zijn.. Knilles heeft ook van die diepe straalgroeven, krabber verdwijnt er ook in en ik dacht ook dat het rotsraal was, maar Ik heb het de smid gevraagd en die zei dat de zijkanten van de groeve bijgesneden worden met bekappen, en dat het dus niets uitmaakt...

Mocht je toch denken dat het rotstraal is, drenk dan eens een watje in waterstofperoxide, duw die in de straalgroeve en smeer en wat teer overheen (dit zodat het watje blijft zitten) Twee dagen later eruit halen, even nakijken, en zonodig 1 keer herhalen.
Waterstofperoxide werkt bacteriedodend en is ongevaarlijk verder, werkt heel goed!!

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 18:25

Waterstof peroxide, is dat niet heel erg fel spul Verward

Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 18:33

Als het rostraal is dan moet je zorgen dat de stal goed schoon is ( voor het geval dat ze in de mast kunnen gaan staan ) en je paard op droge ondergrond zetten.
Je kan het ook behandelen met oxytetracycline ( blauwsel ) wand dat werkt ook bakterie dodent en er zit antibiotika in.
De da gebruikt het ook bij gehechten wonden zodat de bacterieën minder kans hebben.
Gewoon daggelijks gebruiken dat is het beste tot het weg is.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 18:37

mensen gebruiken dat verdund als mondspoeling bij kiespijn.
Ik giet wel s een beetje in Knilles zn groeves, omdat k die niet geod schoon kan houden. Dat begint t te bruisen enzo, ziet r heel eng uit, maar het werkt harstikke goed en t kan absoluut geen kwaad. T enige waar je op moet letten is dat het niet op zijn huid of op je eigen huid komt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 19:27

Mrietjesueel schreef:
Maar als het niet stinkt en het niet nat is kan t bijna geen rotstraal zijn..


Precies, vandaar dat ik me dus afvraag of het wel rotstraal is.
Zet het vanavond zowiezo even in de soda. Dat kan zowiezo geen kwaad

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:14

Mijn tinker had dat ook, blijkt dus wel degelijk milde begin van rotstraal te zijn ... hou het dus maar goed in de gaten!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 23:47

BTW, het spul dat ik gebruik (trush Stop) is NIET kankerverwekkend. Zei de smid er nog speciaal bij

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 08:07

Wij hebben egyptische zalf gebruikt toen ons paard rotstraal had, dat werkte heel goed. Hij had het behoorlijk erg en het is nu volgens mij helemaal weg...

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 08:10

Mrietjesueel schreef:
Mocht je toch denken dat het rotstraal is, drenk dan eens een watje in waterstofperoxide, duw die in de straalgroeve en smeer en wat teer overheen (dit zodat het watje blijft zitten) Twee dagen later eruit halen, even nakijken, en zonodig 1 keer herhalen.
Waterstofperoxide werkt bacteriedodend en is ongevaarlijk verder, werkt heel goed!!


Waar koop je dat?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 19:42

bij de drogist, om je haar mee te blonderen.
Lijkt me een erg agressieve methode trouwens (net als chloor op mok, werkt super, maar wel agressief)

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 18:24

Bij Flair werkte egyptische zalf helemaal niks, ik heb nu CCT spray van de DA het is een felblauwe spray, eigenlijk voor schapen, koeien en varkens. Ik heb het er nu 1 keer opgespoten en haar stralen zijn zo hard als steen en stinken niet meer. Super dus!

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:38

mijn paard heeft nu ook diepe en een beetje zachte hoefstralen. Vorige week is de hoefsmid geweest, en die zei dat je daar nu niks aan kan doen (hij staat namelijk 24/7 buiten) En dat het door de vocht komt.

Bij Baloe is het ook geen rotstraal.
Het enige wat ik af en toe moet doen, is als de hoeven goed schoon zijn, er een beetje teer op smeren....