Hoe verzorgen jullie de hoeven van jullie shetjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Hoe verzorgen jullie de hoeven van jullie shetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-03 22:58

hi,

Even een vraagje... wat doen jullie om de hoeven van je shetjes/welshjes enzo te onderhouden??
Ik bedoel vooral voor pony;s die dus het hele jaar in het land staan.

Mijn pony Haha! staat namelijk altijd in het land... natuurlijk lekker in de blubber ook! Gisteren is ze naar de hoefsmid geweest...
ze heeft nu geen ijzers, maar als ik echt wil gaan mennen moet dat denk ik wel? Wat is jullie ervaring met ijzertjes in de wei?

En hoe verzorgen jullie de hoefjes nu?
Lijkt mij namelijk wel noodzakelijk om te teren en/of te vetten? Ik heb dus eigenlijk helemaal geen ervaring met 'weihoeven'

Alvast bedankt

Groetjes Lindsay


denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 23:10

Michelle staat ook gewoon in de blub,maar doe er niet veel aan behalve het uitkrabben....als ze echt te zacht worden dan teer ik ze.

Ze heeft trouwens ook ijzers.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 17:16

we bekappen ze een keer in de paar maanden en dan zijn ze kanonhard Verward En verders doen we niks er aan en ze staan ook niet op ijzers

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 20:15

Ik smeer er niks op, ik krab ze uit en laat de hoefsmid komen, that's all...

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 20:18

Ik smeer ook niks op de hoeven, mijn shetjes staan ook zo'n beetje het hele jaar door op het land. Alleen de hoefsmid komt om de zoveel tijd.
En ik krab de hoeven uit dan he Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 20:25

hoeven van shetlanders zijn qua verzorging niet anders dan hoeven van andere paarden

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-03 22:35

ja maar ik dacht misschien extra verzorging nodig omdat ze dus de hele dag in de blubber staat.... tuurlijk word ze bekapt en dagelijks uitgekrapt maar geen extra smeersels?
Olie, teer, hoefvet ofzo??

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:05

Als de hoeven goed gezond zijn en er goed uitzien, moet je er helemaal niets aan doen. Hoe meer je gaat prutsen hoe meer je verprutst is een uitspraak van mijn hoefsmid.
Vooral shethoefjes hoef je meestal weinig aan te doen. Goed laten kappen is wel belangrijk, die van mij laat ik zo eens in de 3/4 maanden bekappen, mijn twentertje iets vaker omdat ze een licht afwijkende stand achter heeft.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 10:27

Niets bijzonders. Den staat overdag op het land en meestal 's nachts binnen.
Als je niet zo vaak ga mennen zou ik geen ijzertjes nemen. Als het niet 100% nodig is kan je het beter niet doen. Den loopt ook altijd op blote voeten, ook als hij 4 of 5x per week op de weg komt! Ik zeg niet dat dit met iedere pony kan want Den's hoeven zijn van super kwaliteit en dat terwijl ik d'r eigenlijk niet aan doe(enkel uitkrabben). Van veel de weg op worden hoeven ook harder(wel rustig op bouwen, anders krijg je een tekkel-paardje Knipoog ).
Zo lang de hoeven er prima uit zien zou ik er niets aan doen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 16:57

Pinky staat overdag op de wei. En uiteraard horen daar ook de stukjes blubber bij Haha!
Ik doe er zelf weinig aan. Hij staat nu in de weide zonder ijzers. Afgelopen zomer heb ik ze er wel onder gehad. Als het deze zomer weer nodig is gebeurt dat uiteraard ook weer.
Ik heb nooit problemen gehad met ijzertjes in de wei (behalve dan dat het iets minder goed is voor het gras). Ik doe verder zo goed als niets aan teren ed... Heel af en toe eens wat vet maar meer voor de mooi en het frutten dan dat het echt moet hoor

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 18:07

Niets bijzonders dan bij andere paarden.
Mijn shet's zijn nog nooit in 4 jaar naar de smit geweest.
Mijn hengst loopt vaak voor de kar, staat buiten en binnen.
Mijn merrietje staat nu binne en ander staat zij lekker buiten

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 22:01

Ik krab Edgars hoeven iedere dag zo n beetje uit... Ik smeer soms wat teer op zijn hoefjes en de hoefsmid komt iedere 2 weken (omdat zijn hoeven heeeeel snel groeien en ook nog eens verkeerd. hij heeft een of andre hoefziekte)

Obelix is gewoon stoer!

flop
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:16

ik doe als het nat is 1 keer per week teren en in de zomer als het langere tijd droog is af en toe nat maken en invetten. bekappen doe ik 1 keer in de drie maanden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: s1993, Tess1 en 36 bezoekers