Sollicitatie brief opstellen via email?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Sollicitatie brief opstellen via email?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-03 05:18

Ik heb een advertentie gelezen waar ik wel op zou willen solliciteren.
Het gaat dus om werk, en je kon reageren via de post of via email.

Mij lijkt email handiger, maar ik heb dus nog nooit gesolliciteerd via de mail, dus weinig (zeg maar geen) ervaring mee.
Heb op school ooit wel eens een sollicitatie brief gemaakt (voor brief over de post), maar de regels ben ik allang weer vergeten en de bewuste brief(en) kan ik niet meer vinden.
Daarbij is via de mail toch ook wel wat anders dan via een brief over de post lijkt me.

Dus wie kan me helpen, bijvoorbeeld een voorbeeldje geven en dingen wat ik wel moet schrijven en wat absoluut niet en al die dingen.
En hoe doe je dat met je CV, voeg je dat toe als bijlage of plak je dat gewoon eronder?
Ik weet wel hoe ik een CV moet maken, dat heb ik wel vaker gedaan, maar natuurlijk zijn tips hierover ook welkom.

Alvast bedankt...

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*


wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 10:42

gewoon jouw adres vermelden waarom je juist daar zou willen werken en wat je aanspreek in die functie en het belangrijkste is eigenlijk je CV wat voor werk je gedaan hebt en opleidingen enzo.

Wodan en ik onderweg in de M2

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:11

Ik heb wel eens via mail gesolliciteerd.

Je stelt gewoon een nette brief op in bv Word en een CV.
Beide docu's gooi je als bijlage mee.
In je email maak je een kort verwijzend briefje naar je soll. brief.

Wat je nooit moet doen is een zin met ik beginnen. Ook bij jezelf houden, dus vertellen waarom JIJ denkt dat JIJ geschikt bent voor die baan en niet waarom je denkt dat ZIJ jou aan moeten nemen. Komt uiteindelijk op hetzelfde neer, maar het gaat om de manier waarop.

Ik voeg in mijn CV ook altijd een klein stukje persoonlijke interesses toe. Weten ze gelijk een beetje wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Succes!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

germie

Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 17:10

Gewoon je CV en brief in word maken en dat als attachment meesturen. Zo ben ik ook aan een baan gekomen.
Wel even netjes een korte inhoud in het mailtje zetten, zoiets:
geachte heer/mevrouw,

Bij deze zend ik u mijn brief+CV voor de vacature........

Met vriendelijke groeten,

blabla

Hoef niet veel in te staan, 1 regel is genoeg. Onderwerp is ook belangrijk: vacaturenaam en evt. nummer. NIET VERGETEN DE ATTACHMENTS MEE TE STUREN!!!

Ik zet ook altijd m'n hobby's in m'n CV

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 01:19

Je kunt je sol.brief beginnen met:




Aan: [naam bedrijf]
tav [naam contact persoon]
[adres]
[postcode+woonplaats]

van: [jouw naam]
[adres]
[postcode+woonplaats]
[telefoonnummer]
[mailadres geen hotmail od]

betreft: sollicitatie naar de functie van [functienaam]
uw kenmerk: [als er een sol. nummer vermeld wordt]

{rechts uitlijnen} woonplaats+datum

Geachte heer/mevrouw [naam]

Na het lezen van uw advertentie in [naam dagblad/of waar dan ook] neem ik de vrijheid te solliciteren naar de functie van [naam functie]

Na het afronden van de opleiding [naam laatste/toepassendste opleiding] heb ik (stage gelopen/gewerkt) als [naam functie] waarbij ik oa belast was met [hoofdtaak omschrijving] en ik verder ingezet werd als/bij [bijtaken/overige werkzaamheden]

Voor verdere informatie betreffende mijn persoon verwijs ik u gaarne naar de bijgevoegde CV.

Gaarne ben ik bereid deze sollicitatie mondeling toe te lichten, tot die tijd verblijf ik,

Hoogachtend [jouw naam + daaronder je handtekening]

aantal bijlage(s): 1



verdere tips schrijf u en uw met kleinde letters, laat ruimte tussen de stukken (meestal is het 2e stuk en de laatste het belangrijkste voor de persoon inkwestie)
Maak je brief niet te lang...
Is je opleiding hoger dan gevraagd, vermeld dit niet extra in je brief (wel in cv) is je opleiding lager benadruk dan je werkzaamheden die aansluiten bij het vermelde profiel...

Ik wens je heel veel succes bij het solliciteren en duim voor je....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten



Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 21:34

Nog even een paar vraagjes, ik heb nu ongeveer mijn sollicitatiebrief klaar en doe het dus over de mail.
Moet ik dan bij het adres van mezelf en bij hun ook het emailadres neerzetten?
Ik weet beide adressen, dus van de mail en die van over de post.
Ik heb bij mijn cv (die ik al helemaal af heb, pfoeh) wel mijn emailadres neergezet (tot nu toe nog mijn hotmail adres, kan nog veranderen).

En hoe dat je dat met de handtekening?
Gaat over de mail een beetje moeilijk lijkt me, moet ik dan na de afsluiting (MVG) gewoon een witregel hebben en dan mijn naam?
Trouwens, de precieze functie omschrijving (betreft: onderwerp) kon ik niet vinden, dus hoe ik de vacature moest noemen?
Ik heb er maar wat van gemaakt.
Uit wat de advertentie vertelt lijkt het mij leuk werk, ik heb ook op hun website gekeken, maar ik weet dus niet precies wat er van me verwacht wordt.
Op de site zelf staat niks over de werknemers, alleen wat het bedrijf aanbiedt aan de werkgevers (en dus niet de werknemers), dus daar kon ik niet veel wijs van worden.
Hoe vraag ik daar meer informatie over aan, tegelijk met mijn sollicitatie brief en cv?
Of moet ik gewoon afwachten tot ik word uitgenodigd en dan de vragen stellen?
Wat als het mij dan totaal niks meer lijkt?

Nog iets, hoe verstuur ik de mail?
Korte verwijzing naar solli en cv als attachement/bijlage?
Of de sollicitatie brief dat ze die als eerste zien als ze hun mail openen met verwijzing naar mijn cv?
In het eerste geval, dan verwijs ik in de mail dus naar mijn brief en (e)cv, moet ik in mijn sollibrief dan weer extra verwijzen naar mijn cv?
En moet ik dat als bijlage omschrijven of als attachement?

Daarbij heb ik alleen maar een hotmail-emailadres, geen betaalde oid.
mijnbeidevoornamen@hotmail.com
Moet ik een ander emailadres aanmaken, waarop ik mijn beide voornamen en mijn achternaam noem?
Of is mijn beide voornamen alleen genoeg?
Waar kan ik dan het beste een nieuwe emailadres aanmaken als dat nodig is om het ‘zakelijker’ te laten lijken?
Daarbij word in Microsoft Word en in de mail dan meteen het emailadres blauw of een andere kleur en wordt het ongestreept?
Kan dat of moet ik zorgen dat het geen andere kleur krijgt en niet wordt ondergestreept?
Hoe doe je dat dan?

Dit was de advertentie:
Houd jij van sportieve evenementen, entertainment en gezelligheid en ben jij representatief, flexibel, enthousiast en 18 jaar of ouder?
Dan ben jij vast en zeker de aangewezen persoon om ons leuke bedrijf te vertegenwoordigen bij onze diverse activiteiten.

Het bedrijf zoekt per direct kandidaten om ons team te versterken.
Onze activiteiten vinden met name s’avonds en in het weekend plaats, in de regio regio.

Ben je geinteresseerd en wil je meer informatie,
Mail/schrijf naar het volgende adres, dan nemen wij contact met je op.


En dit mijn brief:

Mijn naam
Adres
En woonplaats

Aan: hun bedrijf
T.a.v. hun naam
Adres
En woonplaats

Plaats, ? februari 2003



Betreft: Advertentie vacature medewerker evenementenbureau


Geachte mevrouw haar naam,

Naar aanleiding van uw advertentie in de krant en datum jongstleden solliciteer ik naar de functie van vertegenwoordiger diverse activiteiten.

Ik denk dat ik geschikt ben voor deze baan aangezien u in uw advertentie vroeg om een representatief, flexibel, enthousiast iemand van 18 jaar of ouder die van gezelligheid, sportieve evenementen en entertainment houdt waaronder ik mij toe acht .
Ook ben ik per direct beschikbaar.

Graag kom ik in een persoonlijk gesprek een toelichting geven.

Met vriendelijke groet,

mijn naam


Bijlage: curriculum vitae

Dat wat onderstreept is, zijn de naam en adres gegevens ed die ik hier niet bekend maak, maar die staan in de echte brief dus wel gewoon.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:56

Mijn man heeft zo z'n nieuw werk gevonden!!!!! Dus zeker doen hoor, de bedrijfleiders zien het graag dat mensen de nieuwe mogelijkheden gebruiken! Mijn man schreef gewoon dat ie intresse had in de job omdat ie op z'n huidig werk zich niet goed voelde en te weinig z'n verstand kon gebruiken ... hij was prompt uitgenodigd en aangenomen!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 22:04

Ik zou niet de gehele adressen erbij zetten, en de brief zou ik in de mail doen. Dus niet een brief en cv bijvoegen, maar hetgene wat je te vertellen hebt direct in de mail plaatsen. Mensen willen niet zoveel papierzooi hebben!

Dus je brief gewoon in de mail plaatsen:

Geachte mevrouw/heer


Bla bla bla


Met vriendelijke groet,
naam

Let op dat je het kort en bondig houdt, in weinig zinnen zeggen waarom jij denkt geschikt te zijn. En de cv in de attachment plaatsen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 01:35

je begint het belangrijkste met: IK....

Niet doen...Zij moeten jouw geschikt vinden....

Zet voor jezelf op een rijtje waarom jij WEET geschikt te zijn.

Bijv. door opleiding, werkervaring...En benadruk dat..

In een tekst als: Na het afronden van die en die opleiding ben ik oa werkzaam geweest als....(wat aansluit aan hun wensen/criteria) enz.
Benadruk simpel jouw sterkste punten die aansluiten bij hun eisen maar zorg voor genoeg "verhaal" voor het gesprek...ik bedoel maak ze nieuwsgierig maar schrijf ze niet alles...Zij moeten beoordelen of je geschikt bent en jij moet het kunnen vertellen, deels via brief en het hoofddeel via gesprek...

Draai voor jezelf de rollen om: waar zijn de criteria om iemand geschikt te vinden voor die functie.... Het gesprek is voor het waarom...de brief voor de persoons info..(vandaar dat het tweede gedeelte van belang is... (Ik ben de aangewezen persoon....jij bent een persoon die in dat rijtje moet staan waaruit iemand aangewezen moet worden...)
Vergeet daarbij 1 ding niet ... zij zijn niets meer dan jij, dus alleen maar een mens...
En houd daarbij in je achterhood dat nog nooit iemand de perfecte brief heeft geschreven..
Als iemand zegt een brief te hebben gelezen en daarop die persoon te hebben willen aannemen, maar die persoon heeft reeds een andere baan aangenomen......
En meestal is men en de naam van die persoon kwijt en de brief....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-03 03:03

Ok, iedereen bedankt, ik heb de mail verstuurd.
En aangezien ik het zo perfect mogelijk wou hebben, durfde ik niet goed op de verzend-knop te drukken , eerst nog een keer controleren en dan nog een keer en nog een keer, ieeeeh. Haha.

Maargoed, uiteindelijk op de verzendknop gedrukt, bleek ik hun emailadres verkeerd ingevoerd te hebben , 1 letter vergeten.
Dus nog maar een keer (inclusief controleren) en toen ging het wel goed (voor zover ik weet).
Uiteindelijk heb ik de brief in de mail gedaan en mijn cv als bijlage.
Toch de emailadressen bijgevoegd bij de adresgegevens en verstuurd vanaf mijn hotmail adres.
Aangezien ik niet kon ondertekenen, heb ik gewoon afgesloten en daarna 2 witregels en daarna mijn naam getypt.

En nu afwachten op een reactie Frusty .

Alane, bedankt, weet dat ik niet met Ik moest beginnen, maar toch deed ik het onbewust en heb bij mijn controle er over heen gekeken (inclusief mijn moeder en oom die ik het ook had laten lezen ter controle, maarjah, zij hebben net zo min verstand van solliciteren als mij), dus dat heb ik nog even veranderd.

Mijn bericht hierboven kon ik niet meer wijzigen ( Verward ), dus hieronder nog even de uiteindelijke brief:

Van: Mijn naam
Adres
Woonplaats
En emailadres


Aan: hun bedrijf
T.a.v. hun naam
Adres
Woonplaats
En emailadres


Plaats, ? februari 2003


Betreft: Advertentie vacature medewerker evenementenbureau


Geachte mevrouw haar naam,

Naar aanleiding van uw advertentie in de krant en datum jongstleden solliciteer ik naar de functie van vertegenwoordiger diverse activiteiten.

In uw advertentie vroeg u om een representatief, flexibel, enthousiast iemand van 18 jaar of ouder die van gezelligheid, sportieve evenementen en entertainment houdt, waaronder ik mij toe acht waardoor ik mijzelf zeer geschikt bevind om voor uw bedrijf te komen werken.

Graag kom ik in een persoonlijk gesprek een toelichting geven.

Met vriendelijke groet,


mijn naam


Bijlage: curriculum vitae



Waar is een bibber of tanden bijtend emoticonnetje?

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 09:23

Ik zit te duimen voor je....

Groetjes Silvia

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-03 23:20

Ik ben vanochtend gebeld, en heb morgen rond 3 uur mijn sollicitatiegesprek Haha! Haha! Haha! .

Moet er nu alleen nog ff achter komen hoe ik er morgen om 3 uur kom Knipoog , moet nl met het openbaar vervoer, maar daar kijk ik nu even naar.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 23:25

spannend hoor! Dat gaat snel Haha!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 12:50


*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Lois_, _Sun, Berdien, BingBot, bonnie1998, fjord_brucht, Flux, Happyhealthy, Jade91, Jadero, KimD, linoleum, MairiMacBran, Marije112, MarJon, Monster, Natascha, Perros, Rensjee, Thami, topsylover, Unicorn79, Wescha, xxmichellexx, YandexBot, zonnebloem18 en 219 bezoekers