Paard accepteerd geen andere mensen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Paard accepteerd geen andere mensen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-03 18:03

Mijn Brammes is echt een ongelooflijke donder. Hij heeft altijd al sinds ik hem heb dat hij andere op zijn rug niet zo accepteerd. Maar het laatste jaar word het steeds erger. De eerste tijd liep hij gewoon te donderen, alleen weg springen en gewoon niet luisteren maar sinds een tijdje gaat hij gericht dingen zoeken om ze eraf te gooien.
Wanneer er iemand komt en die rijdt er een keertje op, is er niks aan de hand. Wanneer diegene nog een keer komt word het al iets minder en als hij diegene vaker heeft gezien gaat hij rotgeintjes uithalen. Ik heb het hier dan over gevorderde ruiters, beginners laat hij wel toe. Hij gaat aan de kletter, luid bokkend en piepend en dat soort geintjes. Geen enkele bijrijdster houdt het langer vol dan een week of 2 want dan laat hij gewoon niks meer toe, zelfs in de omgang gaat hij dan happen en trappen. Op het moment dat ik er dan bij ben is er niks aan het handje, maar als ik er niet bij ben heb je de poppen aan het dansen. Bij mij doet hij dus ook niks, af en toe een bokje en laatst een keer een bokkepartij maar daar is het bij gebleven. Hij is als een hondje bij mij.
Nu komt er een periode dat ik voor 2 dagen iemand erbij wil zoeken wegens omstandigheden, maar door dit probleem gaat het niet en vind ik dus never nooit iemand. Ze kunnen zo streng tegen hem zijn, ze kunnen hem meppen en schoppen of ze kunnen hem bewijs van spreke vol proppen met snoepjes maar helemaal niks helpt! Hij blijft gewoon donderen. Bij ons op stal is 1 iemand (buiten mij om) die hij accepteerd, omdat die hem buiten zet en voert.
Het is echt een groot probleem aan het worden. Gister gooide hij een vriendin van mij er bijna af toen hij het ergens niet mee eens was, terwijl dat meisje super kan rijden!
Is er nog iemand met zo'n donder van een paard en hoe heb je dit opgelost of iemand tips hoe ik dit op kan lossen ?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 18:05

Als hij het alleen doet bij gevorderde ruiters is het dan niet zo dat hij protesteert tegen het werk? Als ik dit hoor wil hij ze er namelijk zo snel mogelijk weer af hebben. Misschien zijn de oefeningen te zwaar voor hem aangezien hij ook al op leeftijd is?

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-03 18:08

Ja, maar ik bedoel met gevordere ruiters, mensen die al wat ervaring hebben met rijden en de hulpen etc al kennen.
Het werk dat ze dan vragen is gewoon puur voorwaarts en figuren, aan het hele neerwaarts etc komen ze niet eens.
Maar dan zou hij het ook bij mij moeten doen?? Zijn leeftijd heeft hier volgens mij niks mee te maken, gezien het feit dat ze niks meer vragen dan ik doe. Aangezien hij vroeger altijd verschillende mensen heeft gedragen lijktme het niet dat het opeens eng is ofzo?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 19:59

Misschien kan je gewoon iemand zoeken voor die 2 dagen die m dan longeert of los gooit ipv rijden? En misschien dat als ie haar wat beter kent dat ie dr dan vertrouwt en op zn rug laat...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 20:23

Misschien is het toch een gebrek aan vertrouwen, omdat hij het alleen doet als jij er niet bij bent. Dan zou het idd een oplossing kunnen zijn als iemand hem eerst een tijdje voert, poetst, longeert en als hij haar beter kent en wat meer vertrouwt dat die gene hem dan pas gaatrijden.
Succes!

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 20:25

Dat lijkt me ook een goed idee, dat longeren en losgooien. Het rijden komt dan (misschien) ooit wel een keer.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 14:07

Ja, maar in de omgang kan hij tegen ze ook zo'n kreng zijn. Maar dat is meestal wel op te lossen door een keer lief te doen (boos worden accepteerd hij echt niet, dan word het alleen maar erger). Maar vind je mensen die alleen maar willen poetsen en losgooien? (met longeren gaat hij kei en keihard en ze krijgen hem niet terug, dat heb ik al een paar keer gezien). Ik denk zelf ook dat het een groot deel vertrouwen is, want hij heeft nogal veel meegemaakt vroeger(met nieuwe eigenaars etc), dus daar kan het wel aan liggen.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 17:56

Ik denk dat ie gewoon aan het uitproberen is hoe ver ie kan gaan. En omdat hij elke keer wint wordt t steeds erger. Laten zien dat je de baas bent, begin daarmee vanaf de grond en voer dat later door naar het werk (longeren, rijden).

Als ie vertrouwen mist kan concequentie in de africhting ook heel goed helpen. Dan weet ie waar ie aan toe is.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 18:04

Mrietjesueel : Het gaat niet om mij op z'n rug want dat accepteerd hij, het gaat om een *vreemde* of een ander op z'n rug. Aan zijn opvoeding ligt het niet, want hij is een van de voorbeeldigste paarden die ik ken wat betreft omgang, mits ik met hem bezig ben.
Laatst bijgewerkt door #Ymke# op 11-02-03 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 18:05

Ik bedoel ook die anderen. Hij kent jou, weet wat ie heeft aan jou waarschijnlijk, maar aan die anderen niet. Die moeten zich bewijzen tegenover hem.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 18:26

Ik ben zo'n verzorgster die niet per se hoeft te rijden. Ik verzorg Mikado nu een week of 5 en ik heb afgelopen zondag pas voor het eerst op hem gereden. Ik vond het hartstikke leuk, maar als ik niet zou kunnen rijden zou ik het ook geen probleem vinden. Ik heb zo ook plezier van paarden.
De meeste jonge meisjes willen graag rijden. Een volwassen persoon is vaak met minder tevreden.
Ik ben van mening dat wanneer je een goede band hebt zonder te rijden dat het rijden ook een stuk beter gaat.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:38

Ook ik zou het best willen doen, zonder te rijden. Het lijkt mij juist een uitdaging om het vertrouwen van dat paard te winnen, en dan kan je het ook echt "verdienen" om op hem te mogen rijden.
Het is dat ik te weinig tijd heb, anders zou ik het best willen proberen....

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 22:39

Ik denk inderdaad ook dat je best iemand kan vinden. Als ik ook in soest had gewoont, had ik morgen al voor je klaargestaan. Er zijn meer mensen dan je denkt die om een of andere reden geen paard kunnen onderhouden. Ik denk dat je bijvoorbeeld eens langs een manege in de buurt moet gaan, daar eens de kinderen uit een gevorderde les in de gaten moet houden. Ik weet in ieder geval dat de droom van elk manege meisje een verzorg pony of paard is. En de meeste zijn beter dan van te voren word verwacht.

Maar weer ff on topic, ik denk dat je inderdaad moet proberen iemand te vinden waaraan je gewoon duidelijk uitlegt hoe het karakter van je paard is, en dat ze in het begin moeten zien de baas te blijven over jou paard en zijn vertrouwen te winnen, en ze beloofd als dit eenmaal beter gaat dat ze ook kunnen rijden. Ik denk dat je makkelijker iemand gevonden hebt, dan je denkt...

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 00:43

Bedankt voor de tips. Ik hou al de manegelessen in de gaten maar er is (nog) niemand die mij geschikt lijkt!
Ik ga in ieder even kijken of er iemand is die tijd heeft!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:14

Ik ken het wel vrij goed. Mijn pony is gelukkig niet gemeen. Maar met beginners loopt hij braaf, en zal niet eigenwijs doen. Maar als ze wat vragen, gewoon op commanda stap, draf, en evt galop, en wat voltes etc, dan luistert hij niet meer. Hij gaat dan alleen maar over de hoefslag.
Toch geloof ik dat iedereen die goede hulpen geeft zo op hem weg kan rijden, maar de meeste die durven al niet op hem. Hij heeft en reputatie als nogal vurig. Mijn instructrice rijd overigens wel gewoon op hem weg.
Dus als er vrijwilligers zijn?
Maar even over jou probleem, ik denk dat hij toch wel ongeveer hetzelfde heeft als mijn pony, alleen is jou pony wat dat betreft gemener.
Maar zonder rijden moet je wel mensen kunnen vinden, ik heb ook maanden mijn verzorgpony alleen gepoetst en vond het echt leuk.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 18:51

Misschien zien bepaalde mensen er wel een uitdaging in!!! Ik niet hoor ik ben niet zo'n held!!!