wolfstanden eruit; verschil in rijden? praktijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

wolfstanden eruit; verschil in rijden? praktijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 12:39

er zijn al heel wat topics over wolfstanden geweest. Ik ben echter benieuwd naar de rijervaringen na het verwijderen van de tanden. Wat waren de verschillen? rijdt het fijner?

Volgens mijn Da worden vaak ten onrechte veel rijtechnische problemen verweten aan wolfstanden. Volgens hem zijn de wolfstanden maar in een enkel geval het probleem.
Bij mijn 4-jarige zijn er twee wolfstanden in de bovenkaak gecontateerd. Volgens mijn DA zitten ze echter zo ver naar achteren (net voor de kiezen) dat deze geen (rij)problemen opleveren.
Nu heeft mijn paard een behoorlijke onrustige hoofdhouding. Ik twijfel nu wat ik moet doen.

daarom mijn vraag;
Wat waren de verschillen in rijden na het verwijderen van de wolfstanden?


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 14:50

Bij mijn merrie zijn ooit ook de wolfstandjes verwijderd, eentje was er zelfs al half afgebroken. Ze was altijd heel stug en zwaar in de hand, maar dat bleek naderhand nog gewoon hetzelfde en had een andere oorzaak.

Dus ik heb geen voordelen gemerkt bij het rijden, na het verwijderen van de wolfstandjes.


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 14:56

ik heb wel voordelen er mee gehad, maar het licht er idd aan waar ze zitten, denk jij dat je paard er last van kan hebben laat ze dan weghalen, misschien is die druk weg en word het hoofd rustiger. succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 15:05

Ik heb er ook voordelen van gehad, maar bij mij was het duidelijker dat het probleem wel bij de wolfstandjes lag.
Laatst bijgewerkt door Jantien op 04-03-03 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 16:13

Stella liep altijd scheef met haar hoofd en ze was altijd tegen de hand in. Een paar maanden terug zijn er bij haar twee wolfstandjes weggehaald. Sinds toen heeft ze haar hoofd recht, maar bij haar zat één van de twee wel op de plaats waar het bit zit, dat heeft er vast iets mee te maken!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 23:48

Paard van mijn zusje wilde het bit plots niet meer in. Wat we ook probeerden het lukte niet. Naar de DA (zowieso controle gebit) en ja hoor... Wolfstandjes precies op de plek van het bit! Na een week wilde ze het bit weer in. Ik kan me voorstellen dat als ze daar niet zitten dat hetpaard er geen last van heeft. Dan zou ik ze ook niet weglaten halen denk ik.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:33

Mijn merrie had ook 2 wolfstandjes. Ik ree al een tijdje bitloos omdat ze zo'n last van het bit had, vlak na het verwijderen bleef ik ook nog bitloos rijden tot de kleine wondjes een beetje genezen waren. Toen ben ik weer met bit gaan rijden en liep ze echt veel fijner, het zat haar (heel logisch) erg dwars en ik heb er dus ook alleen maar voordelen mee gehad..

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:48

Nic hing een tijdje terug giga op zijn bit en in mijn hand en liet niet makkelijk los.
Nu de wolfskiezen er uit zijn gaat het veel beter. Makkelijker te rijden en als hij even vasthoudt is een kleine ophouding voldoende.

Daarbij ben ik er een voorstander van om het gebit gewoon goed te verzorgen, ongeacht of het met rijden wel of geen problemen oplevert. Een goede gebitsverzorging is gewoon belangrijk, zowel bij mens als dier!

Op zoek naar de zon!!!

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 19:32

Eh, mischien een domme vraag maar waar zitten die wolfstanden?
In de hoeken?
Waar die haken aan komen?
Doei,
[naam]

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 09:48

Naar mijn idee verschilt dat per paard. Over het algemeen zitten ze op/in de lagen, waar dus het bit hoort te liggen.
Het zijn losstaande tanden (punttanden).

Ik heb ergens gehoord dat ze vaker voorkomen bij ruinen dan bij merries (of zelfs helemaal niet bij merries) maar dat weet ik niet zeker. Zal er eens een boek op naslaan

Op zoek naar de zon!!!

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 09:54

Bij mijn paard liggen ze dus vlak voor de kiezen in de bovenkaak. Als ze haar bit in heeft ligt het niet tegen de (wolfstanden).
Ik weet alleen niet als ik druk zet op de teugels of ze dan tegen de tanden liggen. Ik heb geen flauw idee hoeveel het bit beweegt/ schuift in haar mond. Niet veel lijkt mij, maar zeker weten doe ik het niet.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 11:35

Wolfstanden zijn niet hetzelfde als de hengstentanden die (vaak) op ong 1/3 van de lagen zitten (kijk eens bij een ruin/hengst en een merrie in de mond).
Wolfstanden zijn de rudimentair (niet goed ontwikkeld) gebleven eerste kies. Ze liggen over het algemeen dus op het achterste deel van de lagen, tegen de kiezen aan, of iets daar voor. Vaak geeft dit problemen omdat ze niet of een klein beetje doorkomen, terwijl er dus een deel nog dicht onder het tandvlees ligt. Wanneer het bit daarop drukt kan dit erg pijnlijk zijn.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, ComscoreBot, Esther_r20, Kabayo, Karma_k, lobkewikjem, Rianneko, xPearl en 122 bezoekers