[VD] Rijden met touwhalster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

[VD] Rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-03 18:01

Ik weet niet of dit het goede forum is...miss past het beter op RT, maar ik zet het even hier neer....

Als ik tiek 'gewoon' dressuurmatig rijd, heeft ie behoorlijk probleme met de rechterhand. Hij wil totaal geen stelling nemen, blijft veel te recht in wendingen en is erg tegenwerkend bij SB en wijken.
Nu reed ik gister met touwhalser en leadrope, gewoon de leadrope lang, allebei de kanten onderaan het halster vast gemaakt, handen vrij hoog (wel heel lang had ik hem zegmaar, hij liep vaak met zijn neus over de grond). Om hem te laten wenden gaf ik beenhulpen en bewoog ik eigenlijk bij bijv. een wending naar rechts, mijn beide handen naar rechts. Nou was het ontzettend vreemde, dat bij Tiek een minime vernadering van mijn hand genoeg was voor een alerte wending naar rechts (zijn moeilijke kant!). Soms reageerd hij zo snel dat ik toch niet meer helemaal recht zat Schijnheilig

Naar links echter...hij maakte zich sterk, ging proberen terug te trekken....

Ik snap er niks van. Op de rechterhand heb ik ook even voor de grap geprobeert te wijken. t ging niet super maar wel b eter dan gewoon met zadel, en het ging lekker ontspannen. Ik kan er alleen niet bij dat zijn moeilijke (bolle (aan de andere kant hangen zijn manen)) kant, met een freestyle uitrusting Knipoog opeens een stuk beter loopt, terwijl de ander kant achteruit gaat....

Iemand een verklaring?? Verward

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 13:44

Ik heb wel een vermoeden in welke hoek ik dat moet zoeken, maar dan wil ik je zien. Er zijn nogal wat factoren die hierin een rol spelen, maar ik kijk er niet van op dat het zo gebeurt. Ik heb het vaker gehoord en gezien.
Je zitinwerking is sterker, je been komt soms beter door maar je evenwicht is ook veel belangrijker, mogelijk is dat de verklaring dat het probleem verplaatst lijkt te zijn.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 13:52

Ja, ben het met ikke eens! En btw iedereen is een beetje scheef en dit merk je beter als je op deze manier gaat rijden. Misschien dat jij je evenwicht naar links verplaatst, waardoor dat voor hem moeilijker word. En dat rechts beter gaat, komt misschien door het feit dat hij relaxter loopt en nu je hulpen ook eerder voelt.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:18

Ik sluit me aan bij de rest ja. Wie weet zit jij onbewust een beetje scheef waardoor je je paard op zijn moeilijke kant ook nog eens tegenwerkt (heb ik zelf ook last van Frusty ) Zonder zadel kan je niet scheefzitten want dan mieter je dr af! Misschien dat dat een oorzaak is..
Het kan natuurlijk ook een geestelijk iets zijn, misschien heeft Tiko zichzelf 'aangeleerd' om zich tegen verzetten tegen stelling aan zijn moeilijke kant om spierpijn te verkomen Haha! en denkt hij nu niet aan 'we zijn aan het dressuren dus ik moet me verzetten' en doet hij het 'spontaan' wel. Een soort knopje dat om gaat dus..

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 22:12

Bedankt voor de reacties Lachen

Ikke....kom je anders nog een keertje langs? Vin'k sowieso wel gezellig. En nu is Tiek ook weer rad, kan je hem ook in beweging zien Lachen

Wat ik zat te denken......Tiko is nu denk ik zo'n 7 maanden geleden naar de TA geweest. Haken weggewerkt. Ook ontdekte de TA, een afgebroken wolfskies. Doordat hij afgebroken was, vond hij het te riskant om zelf te trekken en bovendien vermoede hij dat tiek er geen last van heeft. Kan het misschien zijn dat dat nu gaat opspelen en dat misschien de reden is dat hij zich onder het zadel moeilijk doet op de rechterhand.

Mmmm...misschien een samenspel. Dat bijv. rechts onder het zadel buiten dat het zijn bolle kant is, hij ook nog last heeft van zijn tandjes. Dat ik bovendien niet helemaal rechtzet, en dan ook nog een knopje om. Lachen

Zo kom ik bij een logische verklaring op de vooruitgang op rechterhand. Maar...echter....waarom dan links slechter, en meer tegenwerken?

Okee.....k dwaal nu een beetje af van het VD, maar vandaag begon hij ook tijdens het rijden gigantisch tegen mijn linkerhand te vechten bij wendigen. Vandaar dat ook het verhaal van de TA weer in mij hoofd kwam. Ik denk dat ik hem gelijk even ga bellen of hij binnenkort weer langs kan komen. Toch liever zekerheid.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 22:14

Maak er anders NH van, zonder zadel rijden, touwhalster....

In elk geval veel succes en ik kom ook gauw nog eens langs en dan wil ik t ook wel s zien....

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 23:05

Ik wil de titel veranderen, ik druk op wijzigen, maar krijg bij het bovenste bericht: U kunt dit bericht niet meer wijzigen...strange Verward

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:58

moddie? is idd wel een beetje raar..

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:03

Klopt, Bart heeft dat veranderd, je kunt nog maar een uur na het plaatsen van je bericht
je bericht wijzigen

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 20:19

Dus ook als fotos het niet doen, kan je dat niet veranderen op ITP??

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 22:20

Inderdaad: ook maar even een bericht van mij (voortaan mag je een vraag ook pb'en, dan ben ik sneller denk ik Tong uitsteken).
Aangezien er nogal wat mensen die kritiek kregen op hun foto's oid steeds hun bericht leeghaalde, heeft Bart dit veranderd. Je kunt nu dus binnen een uur veranderen wat je wil. Daarna niet meer.
Mocht je het toch graag veranderd hebben (en het is nuttig, uiteraard) dan kun je mij een PB sturen dan zal ik dat voor je doen.

Groetjes Kim

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 00:12

Ik ga met Snowdom mee, bit eruit. Dan weet je gelijk of het gebit een rol speelt. Ik ben er persoonlijk geen voorstander van om er maar gelijk iedereen bij te slepen, eerst zelf proberen te analiseren. Wij helpen daar wel bij
Ik zal binnenkort weer eens langskomen. Als je dan de binnenbak regelt, dan zal ik je eens aan de tand voelen }>

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 19:38

Nou Myrth, ik hoop dat t niet iets al te ingewikkeld voor je is. Volgende week vrijdag kom ik bij jullie buurten, gezellig! Dan zal ik wel met eigen ogen zien hoe Tiek is!

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:43

snowdon schreef:
Nou Myrth, ik hoop dat t niet iets al te ingewikkeld voor je is. Volgende week vrijdag kom ik bij jullie buurten, gezellig! Dan zal ik wel met eigen ogen zien hoe Tiek is!


Da's flauw, ik kan niet op vrijdag. Als je nou op za of zo komt, kunnen we Mirthe samen aan het werk zetten Extreme duivel Extreme duivel om eerlijk te zijn, ik geloof niet dat het allemaal erg ingewikkeld is.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 14:03

Heej! Bedankt voor jullie reacties Lachen

De binnenbak is opzich altijd te gebruiken...maar daar mogen ze niet los of longeren oid Maar Gery...anders kom jij op een zondag langs Lachen
Wel zo veilig voor mij....ik weet niet of ik jullie allebei tegelijk aan kan }> Knipoog

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 11:11

Tiko schreef:
Maar Gery...anders kom jij op een zondag langs Lachen
Wel zo veilig voor mij....ik weet niet of ik jullie allebei tegelijk aan kan }> Knipoog


Ik ben niet zo eng hoor Knipoog Ik kom puur voor de gezelligheid! En voor tiekietiekie natuurlijk Haha!

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 10:07

Er is nog iets anders wat mee zou kunnen spelen, en dit zie ik heel vaak. Veel rechtshandige mensen zijn onbewust harder in hun linkerhand, omdat de motoriek daar minder fijn ontwikkeld is. Als je je linkerhand meer "vastzet" dan je rechter (en dat hoeft echt maar om een miniem verschil te gaan), is het voor je paard moeilijker om naar rechts in te buigen. Hij heeft dan het idee dat hij aan de linkerkant tegen wordt gehouden. Tegelijkertijd went je paard zich aan om zich links te beschermen, en loopt hij dus recht als je links iets stugger bent dan rechts. Als je dan zonder bit gaat rijden, gaat je paard rechts makkelijk de wendingen door, omdat de "rem" er links af is. Tegelijk wordt een wending linksom moeilijker, omdat hij gewend is met iets druk links rechtdoor te gaan. Nu die druk weg is, moet je dus eerst dat compenseren, en dan nog extra om ook echt linksaf te kunnen.
Ik schrijf het nu allemaal een beetje grof, in de hoop dat het dan duidelijk is wat ik bedoel. Je moet je niet voorstellen dat je linkerhand niet meebeweegt, maar alleen dat die iets minder snel en soepel reageeert dan je rechterhand. Ik heb dit al zo vaak gezien, ook bij mensen die echt heel aardig kunnen rijden en met gevoel rijden. Maar dan nog hebben ze iets meer gevoel in de rechterhand, en dan krijg je dit.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 14:38

Klinkt heel aannemelijk....dit geeft namelijk ook een duidelijke verklaring waarom het waarom het de anderkant om slechter gaat....

bedankt Lachen