Verkeerde galop / wie weet oplossing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Verkeerde galop / wie weet oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 11:38

Hallo, na veel tegenslag en problemen met mijn pony van 4,5 gaat het nu ontzettend goed met rijden, alleen vind hij (zowiezo rechterkant) de rechtergalop moeilijk met aanspringen, voltes, gebroken lijnen etc. etc. alles geprobeerd maar hij springt meer fout als goed aan. terwijl het met longeren juist altijd goed gaat. Wie heeft er trucjes om het tot een succes te laten lopen.. Ga volgende maand op wedstrijd dus zou wel fijn zijn als hij in 1 keer goed aansprong.. Ik moest ook tijden mijn les mijn pony rustig laten stappen om uiteindelijk zijn achterhand eronder te krijgen tikje met sweep op achterhand en dit doen tot hij in draf aanspringt. Wie heeft er ook trucjes om de achterhand goed er onder te rijden.. Het is een arabiertje die lopen bijna altijd op hun voorhand....

Help

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 12:17

Volgens mij is dit gewoon een kwestie van tijd. Je pony is pas 4,5 jaar en zal zich dus nog aan het ontwikkelen zijn in z'n achterhand. Voor jonge paarden moet je het "remmen" en "gas geven" zien als 2 verschillende onderwerpen. Hij zal dus niet begrijpen waarom je "gas" geeft terwijl je "remt". Deze 2 dingen zullen dus langzaam aan moeten worden gecombineerd. Help je pony met stemhulpen, dus naar voren drijven (probeer dit te doen met alleen beenhulp) je hand een klein beetje sluiten, langzamer lichtrijden en ondersteunen met je stem (ho, rustig maar) en als hij het goed doet uitbundig belonen.

Een veel gemaakte fout bij het aanspringen in galop is dat de ruiter het paard naar binnen "trekt" om al zogenaamd stelling te krijgen. Het paard kan hierdoor niet vanuit z'n binnenschouder weg komen en zal dus in de verkeerde galop aanspringen. Hier geldt ook: oefening baart kunst. Rustig blijven en eventueel ondersteunen met een stemhulp. Uitbundig belonen als hij het goed doet.

Succes alvast met je wedstrijd

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 12:24

misschien dat je pony op het laatste moment de schouder eruit drukt. Zorg dat je je buitenteugel erbij houdt, leg je been naar achter en druk dan pas door voor de galop. Dat helpt meestal wel.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 13:10

misschien kan je eens kijken of ze ook goed aanspringt als iemand anders longeert en jij erop zit???als ze dat een tijdje goed doet (paar keer achter elkaar)kan je weer proberen om los te galoperen.
en als ze verkeerd blijft aanspringen, zou ik gewoon een paar keer niet galoperen.
maar gewoon wat leuke dingen doen die wel goed gaan!
succes ermee!

Paulientje
Berichten: 793
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 13:50

Wat vamp zegt vind ik een goed idee.
Misschien ga jij wel een beetje scheef zitten als je wil aangalopperen waardoor hij uit zijn ballans raakt.

En je zei net dat hij aan de longe wel goed aansprong. Ga dan aan de longe ook een keertje galloperen als jij erop zit en dan moet jij de hulpen geven die je met gewoon rijden ook geeft en dan kijk je of hij goed aanspringt of niet, zo niet dan ga jij dus scheef zitten waardoor het niet lukt.

Dit kan de reden zijn hoor, het hoeft niet maar het is het proberen waard!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 17:05

Als hij aan de longe wel soepel op 2 kanten aanspringt dan zou je je eens kunnen afvragen of je hem zelf neit dwarzit. Denk aan scheefzitten, hand vastzetten etc. etc.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 17:08

ligt het zadel goed? en wat dacht je anders eens van een lesje??

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 19:00

Herkenbaar probleem. Zelf zou ik ook kiezen voor wat vamp zegt, en laat het even los, concentreer je eerst op de dingen die wel goed gaan. Veel plezier en succes!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 20:54

IK heb het ook een tijd gehad met Sabientje. Gewoon opnieuw aanspringen elke keer en als hij dan goed zit, en al doet hij maar 1 pasje, uitbundig belonen!! P.s. Niet straffen voor de verkeerde galop! Het kan best zijn dat het beestje die hulp gewoon niet goed snapt of dat jouw hulp niet duidelijk is (klinkt hard maar dat heeft iedereen wel eens!)

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 00:29

idd goed opletten dat je niet zelf naar binnen duikt. eventueel kun je als ezelsbruggetje voor jezelf aanspringen terwijl je lichtrijdt op het verkeerde been. Dan kun je niet zo snel de fout ingaan met je zithulpen. Je moet het echt zien als ezelsbruggetje want het staat nogal debiel maar als de fout wel bij jou ligt kom je er op deze manier wel achter.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:18

Ik heb met Tryntje ook gehad dat ze (links) vaak verkeerd aansprong. Ik was toen eens samen met iemand anders aan het rijden en die gaf mij de tip om eens extra met mijn buitnebeen aan te drijven bij de hulp voor de galop, omdat ze haar naar buiten vond vallen bij het aanspringen. Toen ik dat probeerde sprong ze in één keer in de goede galop en sindsdien gaat ze eigenlijk nooit meer verkeerd. Ik ben er dus bewuster mee bezig om haar met mijn buitenbeen naar binnen te duwen.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:56

Het is heel belangrijk dat je, je paard niet uit balans brengt, door heel erg naar binnen te gaan hengengen.
je zult zien als je jou gewicht iets naar buiten brengt en je lichaam verder recht houdt, hij het makkelijker vind.
Als je nl erg veel naar binnen gaat hangen, breng je erg veel gewicht op het binnenvoorbeen, waardoor hijdat been niet naar voren kan brengen.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:42

Wat ook nog wel eens wil helpen is om een springbalk in de hoek te leggen en dan proberen aan te springen net voor het balkje meestal springen ze dan aan in de goede galop. Ook lichtrijden op het verkeerde been (binnenbeen dus) wil wel eens helpen doordat je dan als het binnenbeen omhoog komt zelf ook uit het zadel bent en jouw gewicht dus niet op het binnenvoorbeen rust. Succes ermee!!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:55

Ik laat altijd de paarden doorgalloperen in die verkeerde galop, want het is moeilijker voor hun dan voor mij. Ze houden er vanzelf wel mee op. (ik ben soms wat onconventioneel, sorrie)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 22:55

gewoon in de volte aangalopperen. zorg er zeker voor dat je je paard niet stoort.
tip: probeer licht schouderbinnenwaarts te rijden alvorens aan te springen.

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 09:19

Aangezien ze met longeren wel goed aanspringt, en dan op je stem, kun je dat met rijden natuurlijk ook proberen, geef geen hulpen, want misschien springt ie daardoor wel verkeerd aan (ik zeg niet dat je verkeerde hulpen geeft, maar misschien snapt ie het nog niet helemaal ofzo, er zal vast een reden voor zijn) Als ie niet aan wil springen op stem probeer je het eerst op haar makkelijke kant met stem en been, en dan steeds minder been, tot geen been.. maar op de webstrijd kun je het natuurlijk moeilijk met je stem doen (kan wel..) dus op de andere hand doe je het precies andersom, eerst alleen stem en langzaam opbouwen tot alleen been..
Groetjes Ilse

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 20:48

ik ken dit probleem en het duurt even voor het over is, maar als je zorgt dat je niet teveel stelling naar binnen hebt, licht gebogen en mooi rond loopt zweep in de buitenhand goed je buitenbeen naar achter leggen en met je binnenbeen duidelijk je hulp geven tegelijk met een tikje van de zweep op zn kont. blijf zolang mogelijk lichtrijden voor de galop en als ie fout zit terug en opnieuw desnoods vanuit een volte halve baan. zit ie goed, belonen en niet te lang doorgaloperen een half rondje ofzo en na 10 minuten nog een keer proberen. op deze manier heb ik het ook aan een andere jonge pony geleerd en die kreeg je later zelfs op een recht stuk vanuit de stap in 1 keer goed. als je zow door oefend elke keer gaat het steeds makkelijker ze zal aan het begin vaak overkruist aanspringen gewoon nog een keer proberen en niet boos worden.

zow moet het lukken
groetjes

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 22:31

Soms helpt het om een klein tikje met de zweep op de binnenschouder te geven op het moment dat je wilt aanspringen. Je paard snapt dan in ieder geval dat je iets van het binnenvoorbeen wil, en in een reflex springen ze dan vaak goed aan. Ook moet je je binnenhand dan wel naar voren doen, waardoor ze in ieder geval makkelijk met het binnenvoorbeen weg kunnen. Je moet wel echt een aanwijzend tikje geven, geen bestraffende klap. Aanspringen in de goede galop is vaak het makkelijkst als je afwendt en dan net voor je weer bij de hoefslag bent de hulpen geeft. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 22:47

Sprinter, galop begint in het achterbeen, dus een tikje op een schouder gaat een paard never nooit niet asociëren met de "goede galop".....

Rechtergalop begint met het linkerachterbeen. Zaak dus om te zorgen dat het paard het rechterachterbeen stabiel en diep genoeg onder de massa heeft om het linkerachterbeen vrij te hebben. Daar komt wel bij kijken dat jij als ruiter de binnenschouder niet mag blokkeren, dan komt je paard niet weg.

Dit is geen probleem dat je met wat theorie zelf op kunt lossen, maar misschien is het met goede instructie vanaf de grond wel met een half uurtje op te lossen. Misschien geef jij je hulp wel net niet op het goede moment, of te hectisch, of laat je 'm teveel aan z'n lot over etc etc.

Meer weten? PBtje..... 'k werk bij jou om de hoek, dus zit regelmatig in de buurt.....

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 23:03

Je hebt gelijk, dit trucje werkt omdat de ruiter dan echt vrijgeeft aan de binnenschouder.

buena
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 13:33

soms werkt het om door te galopperen als een paard verkeerd aanspringt
de volte verkleinen en tempo IETS opvoeren, zo merkt het paard dat verkeerd toch niet zo lekker loopt en wil het na een aantal voltes graag de goede galop op pakken

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:45

ik weet zelf niet echt hoe op te lossen, maar op de manege is ook een paard die niet rechts aan wil springen.

wij moeten dan in een hoek stelling naar LINKS dus naar buiten, en een een hele scherpe bocht naar binnen. dan springt hij vaak goed aan.alleen denk ik wel dat je pony dan goed evenwicht moet hebben!!

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 22:36

soms werkt het om door te galopperen als een paard verkeerd aanspringt
de volte verkleinen en tempo IETS opvoeren, zo merkt het paard dat verkeerd toch niet zo lekker loopt en wil het na een aantal voltes graag de goede galop op pakken

dat is volgens mij de laatse uitweg, want sommige paarden zijn lenig genoeg om verkeerd door te galopper, goed losrijden en contrastelling in de wending moeten volgens mij ook wel helpen

bartvk

Berichten: 35
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 10:10

goed aangalopeeren is een balans oefening


als het binnen voorbeen tijdens het aan galloperen meer word belast doordat ze tijdens het inlopen van de wending haar gewicht wat naar binnen laat vallen is de kans groot dat ze verkeerd aanspringt.
dus niet versnellen in de wending tijdens het aangalopeeren zelf ook niet naar binnen gaan hangen hou het gewicht een beetje op de buiten beugel
als je paard tijdens het aangalopeeren meer gewicht op zijn buitenbenen steund is de kans groter dat hij zijn binnenvoorbeen als eerste optild en je zit in de goeden galop *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 10:35

Sinds wanneer begint dat aangalopperen toch met een voorbeen? Heb ik iets gemist de laatste week Verward Haha!