Heeft jóuw manege kwaliteit?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Voor welke faciliteiten op een manege ben je bereid meer lesgeld te betalen

brandpreventie en veiligheid
9 (13%)
kwaliteit van zadels en tuigen
4 (5%)
(extra) binnenrijbaan
5 (7%)
aanwezigheid springterrein
3 (4%)
aanwezigheid dressuurterrein
1 (1%)
verschillende paarden per rijniveau
8 (11%)
meer paarden
Geen stemmen
netheid en reinheid van de gehele manege
3 (4%)
uitgebreid assortiment in de kantine
Geen stemmen
beginners krijgen eerst theorie voor ze op het paard gaan
4 (5%)
specifieke instructie m.b.t dressuur (L,M en Z niveau)
13 (19%)
specifieke instructie m.b.t springen
2 (2%)
clinics
2 (2%)
niet alleen les in paardrijden, maar ook in paarden, voeding, enz.
14 (20%)

Totaal aantal stemmen: 68


ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Heeft jóuw manege kwaliteit?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-03 17:44

hoi allemaal,

Net als Olgaatje doe ik ook een onderzoek voor een project op school. Ons project gaat over kwaliteitssystemen voor maneges. Wij moeten ons richten op wat de klant belangrijk vind op een manege. en natuurlijk zou elke klant álles wat mogelijk is op een manege wel willen, maar daar moet je dan waarschijnlijk ook voor betalen! Daarom zijn wij op zoek naar de perfecte prijs/kwaliteit verhouding volgens jullie!
Hierboven kun je een Poll invullen over dit onderwerp en hieronder kun je je mening kwijt over dingen die jij belangrijk vind op een manege (en die niet in de poll staan) en waar jij best wat meer voor zou willen betalen. Ik hoop op veel reacties! Het verslag moet ik volgende week woensdag inleveren, en als ik m'n cijfer heb horen jullie wel wat het is geworden.
P.S, we hebben jullie meningen en reacties écht nodig! *LOL*
Voor inspiratie kunnen jullie ook nog even kijken op www.fnrs.nl en www.hippodor.nl
owja! Bloos we zouden ook graag jullie mening en ervaring met hippodor weten. Hippodor is een nieuw kwalitietssysteem.

Liefs van mij en mijn projectgroepje!


RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 17:49

Bij ons voldoen ze aan (bijna) alles Lachen

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 17:54

Ik heb gestemd op springen. Dat doe ik namelijk ook. Mijn ouders betalen meer dan velen andere aan de manege, omdat ik op 2 pony's officiele wedstrijden mag rijden.

*geen onderschrift*

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 17:59

Ik vind het ontzettend moeilijk om er 1 ding uit te pikken. Makkelijker zou het zijn als je voor elk onderdeel uit jullie lijst een cijfer zou kunnen geven. Bijv. 0 (voor totaal onbelangrijk) tot 5 (belangrijkste).

* To Belg, or not to Belg *

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 18:09

Ik heb gestemd voor een binnenbak, want die hebben we (nog) niet. Een dag vorst en je bent uitgereden....en ik stap persoonlijk ook niet zo graag op mijn paard als het hoost...

Je suis Charlie.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 18:13

Ik heb gestemd op brandpreventie en veiligheid, ik vind namelijk dat onze manege al heel veel dingen goed voor me kaar heeft, maar de veiligheid zou nog wel iets beter kunnen!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 18:22

Ik vind het moeilijk kiezen: Belangrijkste is dat de paarden er netjes bijstaan. Schone stallen en geen rotzooi op het erf. Maar eigenlijk zou dat standaard moeten zijn en niet iets waar je extra voor moet betalen. Een binnenbak (met fijne bodem) is belangrijk voor het slechte weer, en dan is goede instructie heel belangrijk, samen met voldoende kwaliteit paarden (maar met goed instructie zal er aan die paarden vast wel wat te verbeteren zijn Knipoog Zijn deze zaken allemaal aanwezig dan zou ik best meer over willen hebben voor een les.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 19:25

Over de kwaliteit van de manege waar ik sta begin ik maar niet. Haha!

Maar iets wat in mijn ogen op ALLE maneges (en stallen) in orde zou moeten zijn is de veiligheid. En helaas mankeert daar nog wel eens wat aan.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 20:25

Ik heb voor het laatste gestemd, ik vind het heel belangrijk dat er niet alleen naar het rijden wordt gekeken. De verzorging er om heen hoort er toch echt bij, en daar mag ook best aandacht aan gegeven worden.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 20:51

Ik heb op de laatste gestemd, maar vind nog veel meer dingen belangrijk.
Zoals op verschillende niveau's kunnen lessen, soms zijn paarden/pony's zo afgestompt dat je echt niet verder komt dan L...

Niet alle paarden zijn zo maar in elk geval kun je bij ons geen les vullen met alleen maar paarden die goed een L proef kunnen lopen!
Er zijn gewoon te weinig paarden (veel meer pony's ) en verder zijn ze best wel afgestompt.

Aan de andere kant: voor beginners is deze manege uitermate geschikt omdat je ook zelf moet leren op/afzadelen, deken op/afdoen, poetsen hoeven uitkrabben alles wordt op gelet.
Ook zijn de pony's heel erg geschikt voor kinderen die voor het eerst een buitenrit gaan maken en wat gespannen zijn.
Maar wat lessen op hoger niveau zou ik graag zien!

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:32

Het belangrijkste staat er niet bij; goede zorg voor paarden en pony's, ruime licht boxen en weidegang, verder vind ik veiligheid en goede instructie en dieren ook een vereiste. En een bak. Daarna komen pas de wat luxere dingen aan bod.

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 06:30

joyce B schreef:
Ik vind het moeilijk kiezen: Belangrijkste is dat de paarden er netjes bijstaan. Schone stallen en geen rotzooi op het erf. Maar eigenlijk zou dat standaard moeten zijn en niet iets waar je extra voor moet betalen.


Lieke, Joyce B slaat de spijker op z'n kop, dat staat er niet bij omdat dát een ding is waar je sowieso lesgeld voor betaald en daarbij komt dat het niet interressant is om dat erbij te zetten omdat dan iedereen daar op stemt, en dan hebben we nog geen duidelijk beeld.


germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 07:42

IK betaal niet meer dan nodig is, dus niets. Heb dus ook niets ingevuld in de poll.
Onze manege is niet echt duur voor manege ruiters, relatief duur voor wedstrijdruiters (85 euro per kwartaal op manegepaard, 64 euro per kwartaal op eigen paard).
De lessen en omgang met de paardne is goed, zelf zadelen, borstelen, naar het land brengen enz. Er zijn gelpads voor de paarden. Verder is er genoeg controle. Voeren wordt netjes gedaan, evenals mesten door de beheerder.
De lessen zijn dagelijks van een ander, evenals de manegeruiters andere instructie hebben dan wedstrijdruiters. Elke les wordt er gesprongen, ook met manegepaarden wordt de laatste 15 minuten aan springen besteed. Een perfecte zaak, er wordt te weinig springles gegeven. De manegepaardne lopen max. 2 uur per dag, alleen op zaterdag en woensdag 3 uur, maar dan max. 2 uur per dagdeel (dus 2 uur 's middags en 1 uur 's avonds, geen 3 uur 's middags).
Als er tuig stuk is wordt het gemaakt.
Toch weet ik zeker dat sommigen het er niets vinden. de stallen staan in een oude schuur, maar wel geod onderhouden. De zadels zijn merkloos.
Het enige dat ze zouden kunnen verbeteren is de aanschaf van paardenmateriaal. Soms komen er goede paarden, maar vorig jaar is een afgekeurde 25-jarige gekocht omdat die geschikt was voor beginners. De oude pony doet het overigens goed, maar ik zou gekozen hebben voor een jongere makke pony.

Er zijn hier maneges in de buurt die DUURDER zijn, op het oog netter, maar waar de sfeer en de lessen bagger zijn. Je wordt daar gewoon paardendom gehouden.

Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 09:19

Ik wil niet op een manege staan, ivm de vaak onvoldoende mogelijkheden voor ruiters met eigen paarden (bak continu bezet met lessen ed). Poll is dus niet echt relevant voor mij, maar ik zou in mijn situatie op een manege aparte faciliteiten voor pensionklanten essentieel vinden.

Verder vind ik het volgende erg belangrijk
- mogelijkheid om eigen instructeur mee te brengen
- springmateriaal
- fatsoenlijke binnen- en buitenmanege
- weidegang
- kundig personeel
- wedstrijdgerichte stalgenoten


naast uiteraard goede stallen, uitmesten voer etc

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 15:20

Extra-binnenrijbaan zou ik niet verkeerd vinden. En dan met name een grotere. Onze binnenbak is voldoende, daar niet van, maar het zou heerlijk zijn om niet te hoeven uitkienen tot wanneer er les wordt gegeven. Er wordt niet continue les gegeven, ik heb tijd zat om te rijden, maar je moet er toch rekening mee houden. Bovendien zou ik het wel lekker vinden als onze bak iets groter had geweest. En waar ik echt meer voor zou betalen is weidegang, het hele jaar door. We hebben nu alleen in de winter weidegang, vind ik erg jammer.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 19:05

Ik zat te twijfelen tussens aanwezigheid springterrein en de laatste. Ik heb uiteindelijk voor aanwezigheid springterrein gekozen. De andere punten zijn bij ons in orde. Bij ponykamp wordt vrij veel aandacht besteed aan het laatste punt.

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 20:19

Ik vind goede instructie belangrijk (op alle niveau's en onderdelen), maar ook is het belangrijk dat de paarden er netjes en verzorgd bij staan en dat er goede begeleiding op stal is m.b.t. het op- en afzadelen en de verzorging van de paarden. Dat hoort er immers ook bij.

Veiligheid is ook een goed punt, waar het bij heeeeel veeeel maneges nogal aan schort... (denk aan cap verplicht, gediplomeerde instructie, opbergen van mestvorken ed.)

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-03 16:46

We zijn al heel blij met alle reacties en de stemmingen. *LOL* Graag zouden we nog meer reacties hebben en als jouw manege een website heeft, zouden we daar dan ook het adres van mogen weten? dan kunnen we ook manege eigenaren mailen voor nóg meer interviews.

Ik wil ook nog een keer vragen of er mensen zijn die ervaringen hebben met hippo d'or en FNRS, en wat je daar van vindt, of het klopt enz.

groetjes Ilse en projectgroepje Koe

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 19:28

Zo, natuurlijk help ik je mee met je vraag, heb zelf immers hetzelfde mee moeten maken vorig jaar Knipoog
Ik heb gekozen voor brandpreventie. Al rijd ik niet meer bij een manege, ik ben samen met lageveld bezig een bedrijf op poten te zetten en ik denk dat dit een van de belangrijkste dingen is bij paarden, want iedereen weet dat er de laatste jaren veel te veel maneges zijn afgebrand.
Het allerbelangrijkste vind ik echter dat de paarden goed verzorgd worden; voldoende voer krijgen van een goede kwaliteit, regelmatig buiten komen en in een schone en frisse stal staan.

Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 00:46

Zonder het vorige bericht eerst gelezen te hebben ( Haha! ) heb ik twijfelloos voor de laatste keuzemogelijkheid gekozen en gelukkig merk ik dat ik hierin niet alleen sta. Zou eigenlijk de normaalste zaak van de wereld moeten zijn.

max_gekje

Berichten: 52
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: z'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:12

oi oi,
ik heb gestemd op niet alleen les in paardrijden, maar ook in paarden, voeding, enz. Al vind ik de brandpreventie en veiligheid ook belangrijk en eigenlijk vind ik de eerste(niet alleen les in paardrijden) eigenlijk niet echt special ik bedoel dit hoort toch zo, je komt niet alleen op manege om te hobbelen!
mzzlzzz

check; www.equidore.tk p.s Max is de allerbeste!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:53

Volgen mij hebben wij een geweldige manege, naar mijn weten voldoet hij aan al deze eisen en ik vind het er geweldig!!!

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 22:53

bij ons is dat allemaal min of meer in orde, alleen vind ik dat er een beetje te veel paarden gepropt staan in een relatief kleine stal, daardoor zijn de boxen niet echt aan de ruime kant (daar wordt aan gewerkt trouwens, maar ze zijn er nog niet heel ver mee). verder zou ik weidegang wel lekker vinden voor de paarden.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 00:11

ik rijd niet meer op een manege, maargoed.
ik vind paarden op verschillende niveau's wel iets belangrijks eigenlijk.
op de manege (vereniging) waar ik reed stonden de paarden er iig heel goed bij, jammer dat paarden op een manege zo afstompen na een tijdje Boos!
ze hadden een onwijs leuke pony gekocht toen, een slanke e pony die M liep, echt een hele fijne pony... maar daar is nu niks meer van over volgensmij, heeeel jammer.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 00:20

Eén van de belangrijkste dingen voor mij zijn de leefomstandigheden van de paarden. Komen ze dagelijks op de wei of in een uitloop, in een groep, ruime schone stallen, goed passende zadels en paardvriendelijke instructie. Maneges waar de paarden altijd op stal staan zijn wat mij betreft zowiezo not done.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Majestic-12 en 42 bezoekers