Een tweeling uit een Gelderse Merrie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Een tweeling uit een Gelderse Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-03 18:30

bron BN De Stem


Zaterdag 08 februari 2003 - KLEIN DONGEN - Groot was de verrassing bij de familie Beerens uit Klein-Dongen toen hun Gelderse merrie Marita niet een, maar twee veulens ter wereld bracht.


Inmiddels zijn de hengstjes Willem en Wouter ruim een week oud en lijkt alles in orde. "Je hoort vaak dat bij een tweeling een van de twee duidelijk zwakker is, maar daar merken we niks van", zegt Yolande Beerens. "Ze zijn niet erg groot, maar wel gezond."
Dierenarts A. Boer uit Den Hout weet er alles van. "Paardenhouders zijn meestal niet zo blij met een tweeling. Als fokkers dat zien op een echo, laten ze er vaak eentje weghalen."
Yolande Beerens: "Daar doen wij niet aan, hoor. Wij, of beter gezegd: mijn man Alex heeft één paard en paar pony's. Het is pure hobby. En wij vinden het geweldig dat het er twee zijn. Ze lijken ook erg op elkaar. Het is straks heel leuk om ze als span voor een kar te zetten."
Een paardentweeling is redelijk bijzonder, maar niet uniek, aldus dierenarts Boer. "Gemiddeld kom ik er twee per jaar tegen, op ongeveer vijfhonderd stuks. Maar het is altijd een mooi plaatje."



liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 00:27

Verrek, dat heb ik helemaal niet zien staan in de krant, zal wel niet in onze regio er ingestaan hebben dan. Wel aprt, een tweeling. Dierenarts A. Boer is ook onze dierenarts *LOL*

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 00:36

Fijn dat het goed gegaan is, maar persoonlijk vind ik het teveel risico. Voor de merrie en voor de veulens. Ook al is het hobby Boos! . Wij laten altijd bij een tweeling 1 eitje uitknijpen, gewoon om te voorkomen dat er iets mis zal gaan. Natuurlijk is het grappig 2 veulentjes, maar van een dood paard of een verzwakt / te klein gebleven veulen, wordt je niet vrolijk!

Ik snap eigenlijk ook niet, dat zo'n dierenarts dit niet heeft aanbevolen Scheve mond .

Bescherm de dieren tegen de beesten!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 00:41

Aan het bericht te lezen hadden ze het niet vantevoren gezien Fries..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 09:42

Wat ik uit het bericht opmaak is dat ze met 18 dagen niet gescand hebben,
daar was anders al op te zien geweest dat het er 2 waren.
Ik begrijp dat ze dat niet gedaan hebben en als ze het wel gedaan hadden dan ze er dan niets aang edaan zouden hebben.

Beetje ziek, je brengt je merrie enorm in gevaar, verder is de kans dat allebei de veulens het overleven erg klein en zo krijgen iig allebei een behoorlijke klap an.
Dat blijkt ook wel omdat de diertjes allebei wat klein zijn, die hebben zeker tot hun 6e nodig om weer bij te trekken.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 09:45

Leuk zeg dat dat goed is gegaan. Als ze allebei even hard groeien heb je een tweespan wat mooi bij elkaar past.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 20:27

Ontzettend leuk! Alleen Willem en Wouter Lips are sealed zo noem je je paard toch niet!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 20:45



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, SemrushBot, wonanda en 71 bezoekers