de loodlijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

de loodlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 12:59

wat ik hier vaak zie is dat paarden die achter de loodlijn als: chic, knap, prachtig,... beoordeeld worden.

een paard dient met de neus ietsje voor de loodlijn te lopen.

tijdelijk achter de loodlijn is geen ramp, als ie maar nageeflijk blijft, maar van dat imago moeten we toch af? of niet? Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 13:23

Waarom is achter de loodlijn volgens jou zo erg dan?
Als het paard daarmee lekker nageeflijk is en los in de rug is het toch perfect.
Pas vandaaruit ga je een paard hoger instellen.

Dus vooral in de lage klasses mag van mij een netjes gereden paard wat achter de loodlijn loopt hoog beoordeeld worden.
je ziet daar juist naar mijn menig te veel paarden die veel te strak erboven in lopen. En absoluut niet nageeflijk zijn. En alleen maar een leuk plaatje creëren
Helaas ook in de hogere klasses.

Als een paard ontspannen is heb geen moeite met achter de loodlijn

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 13:31

Mee eens, mits het paard de achterhand goed onderbrengt en niet op de kop gaat lopen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 13:43

Kendra schreef:
Mee eens, mits het paard de achterhand goed onderbrengt en niet op de kop gaat lopen.


dat is het net!

tuurlijk lopen er zo veel paarden lekker ontspannen.
maar, sommige worden zo licht in de hand dan, dat ze geen contact meer met de teugels zoeken, de achterhand gaat niet meer werken, en dan?

een paard dat netjes ontspannen aan de teugel en met het neusje net voor de loodlijn loopt MOET meer punten krijgen dan eentje dat netjes ontspannen aan de teugel en met het neusje net achter de loodlijn loopt!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 14:46

Ik vind het in de training 100 keer belangrijker dat een paard lekker los door het lijf heen blijft lopen, en dan ga ik me echt niet druk maken over dat hij iets achter de loodlijn loopt, als ze echt op de kop willen gaan duiken dan zorg ik wel weer dat achter er meer bij komt, maar wat is er erg aan dat hij iets achter de loodlijn loopt? En waarom moet hij volgens jouw precies met het neusje voor de loodlijn (en zeker ook nog met de nek als hoogste punt?)

Met je onderschrift ben ik het trouwens wel eens..

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 15:06

Extreem voorbeeld (echt gebeurd): ik zie op wedstrijd een meisje rijden in de B, paard loopt COMPLEET op de kop. Meisje komt de ring uit, moeders zegt: 'Goed gedaan meid, de juf zegt altijd dat je paard met z'n hoofdje naar beneden moet lopen en dat deed ie de hele tijd.'
Je moet dus wel weten wat het verschil is tussen duiken en een beetje achter de loodlijn ........

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 15:37

Maar achter de loodlijn lopen betekent niet meteen dat ie op de kop loopt! Er zijn ook genoeg paarden die voor de loodlijn lopen en wel op de kop lopen.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 15:45

kattebeest schreef:

een paard dat netjes ontspannen aan de teugel en met het neusje net voor de loodlijn loopt MOET meer punten krijgen dan eentje dat netjes ontspannen aan de teugel en met het neusje net achter de loodlijn loopt!


Wie zegt dat dat niet zo is dan??????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 15:53

Een paard dat achter de loodlijn loopt, hoeft nog niet per sé achter het bit te lopen. Achter het bit is natuurlijk verkeerd en eigenlijk loopt een paard dan ook nog achter de loodlijn. Maar achter de loodlijn wil nog niet zeggen dat een paard ook achter het bit loopt, dat zijn twee heel verschillende dingen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 18:35

wat me vooral zorgen baarde, is wat ik las bij in the picture, waar paarden die achter de loodlijn lopen als fantastisch worden beschouwd.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 19:22

Je doelt op de longeerfoto's van die vos? Zo diep is mijn manier ook niet helemaal, maar je moet wel kijken naar het achterbeen van die vos en dat die absoluut niet de bergaf gaat.
Elke manier van rijden kun je verkeerd toepassen, nergens geldt: baat het niet dan schaadt het niet.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 19:25

Volgens mij ging dit om die rijfoto's van Napoleon...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 19:38

Ik zie ook genoeg paarden die wel voor de loodlijn lopen en ook geen achterhand gebruik hebben.
Maar dan helaas ook geen rug gebruik.

Ik snap niet wat er verkeerd is aan een paard dat achter de loodlijn loopt.
Natuurlijk moet je achterhand aan het werk hebben, maar dat is zo ongeveer de hele clue van paardrijden, dat de moter van achter moet blijven werken.
Diep of niet diep.

En foto's van Anky vind je dan ook erg slecht neem ik aan?

Achter de teugel lopen is weer heel wat anders.
Maar een paard wat achter de loodlijn loopt hoef niet meteen achter de teugel te zijn.
dat staat los van elkaar.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 19:56

ik ben het wel met je eens dat het soms verkeerd wordt ingeschat en dat rond niet per definitie sjiek of goed is.

maar als dit over napoleon gaat, ik vind dat het paard lekker aan het lopen is. hij mist een beetje oprichting, maar dat komt wel naarmate er wat meer gevraagd wordt.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 22:32

Achter de loodlijn betekent niet achter de teugel, een paard dat een beetje achter de loodlijn loopt, dat kan toch echt niet zoveel kwaad als het zijn rug en achterhand gebruikt?

Ik heb vandaag een paardje moeten rijden dat hard in de mond is, en waar het echt niet mee klikt.Het is een 3.5jarige, en is in haar 'puberteit'. Ze bokt echt veel, en weglopen etc.
Vandaag liep ze gewoon voorwaarts neerwaarts, soms ietsje ronder maar helemaal ontspannen en licht in de hand en ze bleef ook lekker actief. Dat is voor mij toch veel belangrijker dan een paard dat misschien wel actief etc is, maar gewoon 'in de krul' loopt.Dan zet ze soms nog wel haar achterhand eronder, maar loopt ze niet ontspannen. Dat is dus puur het plaatje.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 14:59

Ik denk dat het belangrijk is om te weten wat je wilt bereiken en wat de zwakke punten van je paard zijn.

Mijn ruin rij ik zowiezo voorwaarts neerwaarts en laag rond diep los (dus achter de loodlijn), als hij daarna goed aanvoelt, stel ik hem wat hoger in.

Met mijn merrie die nogal graag op de voorhand rondkachelt, doe ik dit dus niet.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 17:46

Nu we het toch over de loodlijn hebben... Knipoog
Tiek loopt eigenlijk vrijwel altijd iets er achter...hier onder 3 voorbeeld fotos
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op die laatste is hij wel erg ver achter de loodlijn, maar heeft hij wel degelijk (naar mijn idee dan, correct me if i'm wrong) achterbeen gebruik.

Ok, nou ben ik dus benieuwd, en vooral ook naar de mening van Kattenbeest: Is het bij Tiek storend, slecht of iets in de geest?

Moet wel eerlijk toegeven dat het me zelden tot nooit lukt het neusje er ietsje verder uit te rijden....

Smooth
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-01-03
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 18:06

Als je naar de derde foto kijkt zit het achterbeen er wel aardig onder, maar waar o waar is dat been bij de eerste foto? Knipoog
Voor de rest... Ziet er niet echt 'storend' uit maar let iig op de achterhand Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 18:11

Tiko schreef:
Nu we het toch over de loodlijn hebben... Knipoog
Tiek loopt eigenlijk vrijwel altijd iets er achter..
(...)
Moet wel eerlijk toegeven dat het me zelden tot nooit lukt het neusje er ietsje verder uit te rijden....


Daar heb je wel een puntje van aandacht. Ik heb altijd begrepen dat je een paard best achter de loodlijn mag rijden, mits je hem altijd weer kunt laten verlengen, ook vanuit de nek en dat hij dus altijd gewillig moet zijn om zijn neus ook weer voor de loodlijn te brengen. Een licht los paard achter de loodlijn zou dan dus ook (op je been) de hand mee volgen naar voren toe. Misschien kun je daar nog mee oefenen om te zorgen dat hij niet stiekum achter de teugel kruipt.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 19:14

hij volg wel mijn hand zeg maar, waarbij hij verlengt in de hals, maar waarbij zijn neus achter de loodlijn blijft. Maar hoe moet ik daar precies op oefenen? Hij is lekker voor mijn been (meestal Knipoog ) maar als ik hem laat verlengen in zijn hals zeg maar, blijft ze neus er achter....
Afbeelding
Deze foto geeft niet precies aan wat ik bedoel, maar wel ongeveer Lachen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 19:50

Hand ietsje mee naar voren steken en daar been achter geven.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-03 23:06

wat ik op de foto's over tiek kan zeggen
z'n halslijn is niet gebroken wat al een goed teken is.

hij loopt, vooral op de 3e foto serieus achter de loodlijn.

natuurlijk kan ie ook dan perfect de hand volgen!
als je wat meer ruimte biedt met je hand, zal ie, als het goed zit, je hand blijven volgen, houd je je been erbij dan zal ie waarschijnlijk met z'n neusje wel naar voor komen.

het hoogste punt bevindt zich niet tussen de oren, maar ergens in het midden van de hals:

op de 2e foto lijkt ie echter meer op z'n koppie te lopen. volgens mij zat daar wel wat druk in je handen.

voor verwarring te voorkomen:
hij kan best net aan het bit lopen terwijl ie op de foto duidelijk achter de loodlijn loopt!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-03 23:25

[quote="runningkawa"]Ik zie ook genoeg paarden die wel voor de loodlijn lopen en ook geen achterhand gebruik hebben, dat is waar, maar als ze achter de loodlijn lopen heb je meer kans dat ze hun achterhand niet gebruiken


Ik snap niet wat er verkeerd is aan een paard dat achter de loodlijn loopt.
gelukkig weet de FEI dat wel, hopelijk geven ze daar ook punten naar!

En foto's van Anky vind je dan ook erg slecht neem ik aan? bekijk de volgende foto's:

www.ankysfanclub.nl/imganky/ictenos-gr.jpg
http://www.angelfire.com/ns2/our_horses ... Canter.jpg

Achter de teugel lopen is weer heel wat anders.
Maar een paard wat achter de loodlijn loopt hoef niet meteen achter de teugel te zijn.
dat staat los van elkaar. dat is waar. een paard kan achter de loodlijn lopen en aan de teugel lopen. en ook een paard dat met z'n neus voor de loodlijn loopt kan achter het bit zijn!

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:30

Anky traint haar paarden oa. achter de loodlijn:

Anky traint al haar paarden op drie verschillende halsposities:
- rond en diep,
- lang en laag, maar met de neus iets voor de loodlijn
- de “wedstrijd” houding, met het hoogste punt net achter de oren
Zoals op onderstaande foto's te zien is, is Bonfire een paard wat perfect in de verschillende posities gereden kan worden

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-03 23:42

ja, natuurlijk, je moet je paard laag kunnen laten lopen, en zoals op de eerste foto loopt ie achter de teugel, maar, wat velen niet meer kunnen is het neusje eruit rijden zoals op de laatste foto! en dan zit je met een probleem!