Vraagje m.b.t. rijkleding

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Vraagje m.b.t. rijkleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-03 12:15

Zoals de meeste hebben gelezen heb ik zaterdag mijn eerste rijles gehad.
Ik daarheen maar had natuurlijk nog helemaal geen rijkleding en kreeg dus te horen dat ik eigenlijk niet met sportschoenen mag rijden (wist ik natuurlijk wel maar had op dat moment niets anders dan mijn sneakers Haha! ). Dus ik 's middags naar Frielink in Apeldoorn om even lekker rond te neuzen, maar nu weet ik dus niet of ik rijlaarzen zal nemen of chaps (weet niet of ik het goed schrijf). Mijn vraag aan jullie is dus: wat zouden jullie me aanraden.
In ieder geval bedankt en ik hoor het wel.
Laatst bijgewerkt door Nathalie1981 op 10-02-03 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 12:21

laarzen. Ik wil niets anders. Laarzen zijn ook in de winter waterdicht. Geven je ook een beter gevoel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 13:26

Dat is heel persoonlijk.

Germie vind laarzen dus fijn.
Ik ook, leren Lachen
Die rubberen vind ik dan weer niet fijn.
Je krijgt er kleffe zweetpoten in en in de winter vriezen dan juist je tenen eraf.

Dus ik rijd dan weer altijd met een stevige rijschoen met chaps.

Maar vroeger reed ik ook met rubbern laarzen.
Dat was de goedkoopste en toch een veilige optie.

Dus misschien kun je nu eerst voor rubberen laarzen gaan en als je dan zeker weet dat je blijft rijden naar wat anders op zoek gaan.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 13:29

Ik heb dus gewoon rubberen laarsjes. Zolang ik geen eigen paard + wedstrijden rij zie ik het nut niet in van die verschrikkelijk dure lederen Lachen.
Maar van kleffe zweetpateekes en in de winter afvriezende tenen heb ik dus geen last Lachen. Hangt misschien ook nog van modelletje ofzo af .. geen flauw idee Lachen, maar ik vind ze dus leuk. Zijn doodgewone aigledingetjes die met dat "lederen" stukje aan de bovenkant.

Voor de rest rij ik vaak ook wel gewoon met schoenen, meestal mijn afdankertjes van het jaar ervoor Haha! . En dan ook zonder chaps, omdat die dingen bij mij een levensduur van 2 maanden hebben en dan kom ik dus weer in geldnood.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 13:34

Rijlaarzen heb je meer steun aan, en veel mensen vinden het idd een beter gevoel dan schoenen met chaps.
Als je met chaps gaat rijden moet je er wel schoenen bij hebben met een klein hakje eronder, om te voorkomen dat je door je beugel schiet.

Ik rijd zelf meestal met chaps, maar of je laarzen of chaps wilt ligt toch aan jezelf. Met laarzen is het over het algemeen makkelijker om je benen in de goede positie te houden.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 13:36

Ik rij het liefst met jodphurs (die kort 'afgeknipte' laarsjes) en chaps. Dit omdat ik best wel korte dikke pootjes heb Haha! en rubberen laarzen met een brede schacht vaak net iets te lang zijn voor mij (knelt zo lekker in je knieholte Boos!). Met chaps heb ik hier geen last van. Ik heb wel rubberen laarzen maar die gebruik ik momenteel vooral om door onze baggerwei heen te lopen Haha! Denk dat ik later wel een keer ga overstappen op leren laarzen Lijkt me heerlijk rijden!

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 13:39

laarzen
ik heb ook wel chaps maar die liggen nog bijna ongebruikt in de kast, bevalt me nix
ik rij echt veel liever met mijn leren laarzen, maar je kunt natuurlijk oook heel goed rubberen laarzen nemen, stuk goedkopen
het voordeel van laarzen is ook dat het makkelijker te onderhouden is, je kunt makkelijk een vieze blubzige wei inlopen, en mocht je eens aan een wedstrijdje op de manege mee willen doen dan zijn laarzen vaak verplicht (in ieder geval staat het netter)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 13:41

DAt ik nog dressuur reed, reed ik bij voorkeur met laarzen. Ook ik heb vrij stevige korte pootjes, dus dat werd maatwerk in leren laarzen (en dat is vrij prijzig) . Helaas ben ik op een gegeven moment aangekomen, dus de laarzen pasten niet meer. Ik ben toen overgestapt op korte laarsjes met chaps.

Intussen rijd ik western en rij nog steeds met korte laarsjes, maar zonder chaps.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 13:47

Ik zou gewoon beginnen met rubber rijlaarzen (wel gevoerde). Je kunt altijd nog de duurdere leren rijlaarzen laten maken of overstappen op chaps. Ik gebruik trouwens afwisselend chaps en rubber rijlaarzen (aigle), je hoeft je niet vast te pinnen aan alleen chaps of alleen rijlaarzen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 13:49

Tessebes schreef:
Ik zou gewoon beginnen met rubber rijlaarzen (wel gevoerde). Je kunt altijd nog de duurdere leren rijlaarzen laten maken of overstappen op chaps. Ik gebruik trouwens afwisselend chaps en rubber rijlaarzen (aigle), je hoeft je niet vast te pinnen aan alleen chaps of alleen rijlaarzen.


Als je ze allebei aan het begin moet aanschaffen wordt dat een dure aangelegenheid. En wie weet of het paardrijden wel een sport is dat ze blijvend wil doen?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 14:00

Cassidy"]
[quote="Tessebes schreef:
Ik zou gewoon beginnen met rubber rijlaarzen (wel gevoerde). Je kunt altijd nog de duurdere leren rijlaarzen laten maken of overstappen op chaps. Ik gebruik trouwens afwisselend chaps en rubber rijlaarzen (aigle), je hoeft je niet vast te pinnen aan alleen chaps of alleen rijlaarzen.


Als je ze allebei aan het begin moet aanschaffen wordt dat een dure aangelegenheid. En wie weet of het paardrijden wel een sport is dat ze blijvend wil doen?
[/quote]

Ik bedoel dus, dat ze op langere termijn altijd nog chaps kan kopen, als ze wil blijven paardrijden en het dan kan afwisselen. Ik les trouwens altijd liever met laarzen, als ik buiten rij doe ik m'n chaps aan, behalve als ik veel door de bagger moet rijden.

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-03 14:05

Ik rijd al paard vanaf mijn 15e, maar had nooit echt rijles gehad, ik wil zeker als het me lukt gewoon doorgaan met paardrijden. In ieder geval bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik maar ga beginnen met de rubberen rijlaarzen.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 14:16

Ik heb een hekel aan rubbere laarzen. Ik vind leren laarzen fijner dan chaps, maar die zijn weer zo duur, dus dan zou ik denk ik toch beginnen met chaps. Maar het is heel persoonlijk hoor.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 14:31

Ik kan juist met rubberen laarzen absoluut niet voelen wat ik aan het doen ben, en rij nu dus gewoon met schoenen (jaja, met hakje Knipoog )
Als ik weer eens rijk ben ga ik over op de leren laarzen, maar tot die tijd dus schoenen (en als je op een manege rijdt dus chaps erbij)

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 15:00

Leren laarzen of chaps met wandelschoenen of ( leren) jodphurs. Alles wat van rubber is, is echt niet fijn om mee te rijden.

Ikzelf rij met wandelschoenen en chaps. En ik wil niks anders!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 15:12

Ik heb meestal enkel jodhpur laarsjes. Te lui om m'n chaps aan te trekken. Ik rijd geen wedstrijden ofzo dus heb heb geen nette rijlaarzen. Wel rubberen voor de enkele keer dat ik mee doe aan een onderlinge wedstrijd of wat netter moet dan met helemaal afgetrapte jodhpurs.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 19:18

IK rijd ook gewoon met berg/wandelschoenen en nepsuede chaps. Je kunt ze zo in de wasmachine gooien. Mijn schoenen zijn gewoon met stof gevoerd maar de buitenkant is van kunststof dus waterdicht. Heel handig als ik mijn vz paardje uit de blubwei moet halen

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 19:40

Ik zou gaan voor de blakcstone's super fijne stevige (stal) schoenen ik loop erzelf al jaren mee op stal en heb ook een tijd met die schoenen + chaps gereden en ze bevallen mij prima.
Tot verkoort rij ik met leren laarzen.. daarvoor heb ik ook rubberen gehad hoor maar ik vind ze niet fijn.. van die platte zolen net of je op de stenen grond loopt.. ligt er natuurlijk wel aan welke laarzen je hebt dat zal vast wel.. maar met mijn blackstones ga ik altijd naar stal toe als ik ga rijden in de bak ofz rij ik met laarzen.. als ik naar buiten ga doe ik m'n chaps erover en gaan Knipoog

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 20:41

Ik rijd zelf altijd met schoenen en chaps. Rubberen laarzen vind ik echt 3 x niets en mijn leren laarzen komen van stal als ik wedstrijd heb Haha!.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 21:28

Als ik met chaps rijd, rijd ik met (stal)schoenen eronder. Ik vind jophurs ook niet alles, maar dat komt misschien omdat ik redelijk brede voeten heb.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 21:36

Toen ik vorig jaar maart weer ben begonnen met rijden heb ik meteen zachte leren jodhpurs gekocht en chaps erbij. Die jodhpurs staan nu ff in de gang omdat mijn tenen er idd afvriezen en rij nu met mijn wandelschoenen. Lachen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:07

ik rij over het algemeen altijd met mijn kisten en verder niets
zit heerlijk

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:35

Ik rijd al jaren met mijn rubberen laarzen en zit er prima mee *LOL* Met chaps kan ik absoluut niet rijden, vraag me niet waarom, maar het voegt gewoon niet Verward

Leren laarzen krijg ik nog steeds als eindexamenkado, maar dat heeft geen haast. Het gaat nog prima met mijn Aigle's Haha!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 01:12

Leren laarzen zijn mij te duur, rubberen vind ik zeer knudde, dus daarom schoenen met chaps.

Alleen als het koud is, komen er laarzen tevoorschijn, maar dan wel thermo-boots.
Lekker warm (zeker voor een koukleum als mij, al heb ik daar nog wel 2 paar, dikke, sokken in Knipoog ) en zitten ook fijn.

Maar de keuze tussen chaps en laarzen, dan ga ik voor chaps.
Maar kan ook zo zonder chaps rijden, wel met schoenen met een hakje.

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:38

ik zou als ik jou was laarsen nemen als je alleen maar 1 keer n de week rijd rij je elke dag dan zijn chaps handiger omdat je er dan veel op loopt is dat lekkerder voor je voeten.