Enkele gedachten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Enkele gedachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 22:01

De afgelopen weken / maanden zijn er een aantal topics geweest waarin geweest waarin een aantal dingen naar voren kwam die ik als nogal opmerkelijk heb ervaren. De afgelopen dagen heb ik eens nagedacht over deze dingen en ben tot de conclusie gekomen dat het allemaal te maken heeft met de manier waarop je tegen paarden en de paardrijkunst aankijkt. Ik zal mijn gedachten en ideeën naar aanleiding van deze topics verwoorden en hopelijk ook verduidelijken. Sommige dingen komen misschien wat generaliserend over, maar ik heb alle topics en postings wel degelijk gelezen Nerd en ook begrepen.

Dressuur is voor mij het gymnastiseren en sterker maken van een paard. Wanneer je dit goed en consequent doet, krijg je een paard dat recht en op vier benen loopt, de ruiter kan dragen en wat sterk en soepel genoeg is om steeds zwaarder en moeilijker oefeningen uit te voeren. Je kunt het hierbij laten en tevreden zijn met het rijden voor jezelf en je paard, maar je kunt er ook voor kiezen om dit te tonen in een wedstrijdring. Dan worden die oefeningen gekoppeld aan een niveau. Dit niveau geeft de graad van de africhting (zowel de mate van verzameling als de gecompliceerdheid van de oefeningen) aan. Wanneer je er zo klinisch naar kijkt, dan verschilt het wedstrijd rijden weinig van de eerder beschreven situatie waarin iemand puur voor zichzelf en zijn paard rijdt. Mij bekruipt vaak het gevoel dat de praktijk wel degelijk anders is en dat vaak andere belangen dan die van het paard de hoofdrol spelen. Waar ik in het bijzonder moeite mee heb is dat men soms het rijden van wedstrijden laat voorgaan op het gymnastiseren van het paard. Als ik geluiden om mij heen hoor, lijkt het soms net op niveau-rijden: het paard mag oefening X pas doen als hij niveau B, L, M, … doorlopen heeft, of de overtreffende trap: een paard kan oefening X pas doen als hij niveau Y doorlopen heeft (met voldoende winstpunten uiteraard). Dit kan nooit de bedoeling zijn van de rijkunst.

Ik vind het geen goed uitgangspunt om te stellen dat sommige paarden niet geschikt zijn voor de dressuur. Dressuur is goed voor ieder paard (zie ook mijn onderschrift), alleen zal niet ieder paard in de wedstrijdring hoog scoren als het daar verschijnt. En ook zal niet ieder paard in staat zijn om de echte Hogeschool-oefeningen uit te voeren. Maar gelukkig zijn er meer paarden dan de specifiek voor de moderne dressuursport gefokte sportpaarden. En al deze paarden hebben dezelfde lichamelijke kenmerken, een qua mogelijkheden identiek bewegingsapparaat met hier en daar rasspecifieke kenmerken in beweging en bouw. Over temperament wil ik het hier niet hebben, dat is individueel per paard, ook binnen een ras, te verschillend en vraagt dus ook om een individuele aanpak.
Ondanks dat juryleden niets anders doen dan hun best, is het naar mijn idee zo dat er teveel gedacht wordt vanuit een bepaald standaardplaatje in plaats van dat er gekeken wordt naar het specifieke paard dat in de ring verschijnt. Ik weet hier geen oplossing voor, anders dan dat je voor ieder ras een apart wedstrijdprogramma moet opstellen (wel extra inkomsten voor de KNHS), maar feit is wel dat de aparte wedstrijden voor Barokke paarden een groot succes zijn en voor bepaalde combinaties hier heel andere resultaten uitkomen dan in de reguliere wedstrijden. Toch iets om over na te denken vind ik.

Wat me ook opvalt in paardenland is dat mensen vaak niet verder kijken dan hun staldeur (om een bekende uitspraak te bezigen). Het kijken naar en proberen van andere trainingsmethoden is iets dat niet veel gebeurt. Trainingsmethoden zijn geen kookboeken: volg de aanwijzingen en de appeltaart kan niet mislukken. Ieder paard is verschillend en dus moet het trainingssysteem heel flexibel zijn en binnen zijn uitgangspunten aan te passen zijn per paard. Een systeem blind volgen is net zo verkeerd als maar wat aanrommelen zonder enig idee. Om mij heen zie ik te veel mensen werken volgens hun systeem (of een bepaalde school) en dat maar op ieder paard toepassen. Al het andere is per definitie verkeerd en anders ligt het aan het paard. Daar geloof ik niet in. De basis- of grondbeginselen / uitgangspunten mogen dan wel gelijk zijn, daarna begint de verfijning en de afstemming op het individu. Een goed trainer kan dat en zal dat ook doen.

Wanneer iemand ´anders´ met zijn paard werkt, dan is dat òf omdat hij geen idee heeft waar hij mee bezig is, òf omdat hij is bang om erop te gaan, is me ook bijgebleven uit discussies (en die mening deel ik dus niet). Overigens heb ik dat nooit begrepen; sommige mensen lijken er prat op te gaan dat hun paard lastig of moeilijk is en misschien eigenlijk best wel gevaarlijk. Alsof het spannend en stoer is om zo´n ongeleid projectiel onder je kont te hebben.
Dat dat ´anders werken´ ook overdacht en misschien ook onder goede begeleiding kan gebeuren, is iets waar niet meteen aan gedacht wordt. En vooral moet er niet gedacht worden dat dan hetzelfde resultaat gehaald kan worden als bij de professionals, want het paard is er niet geschikt voor of bezit die kwaliteiten niet.
In de grond kan ik het hier mee eens zijn, alleen: als niemand ooit iets doet omdat hetzelfde niveau niet gehaald kan worden als van die professionals, dan kan half Nederland ophouden met paardrijden en alles wat daarbij hoort.

Soms worden mensen aangesproken op het feit dat ze eens een boek uit de kast trekken en lezen over de rijkunst. Natuurlijk is paardrijden een gevoel, maar er is niets mis mee om eens na te denken of te lezen over de filosofie achter een oefening of waarom het beter is na een keertwending om de achterhand naar links juist op de rechterhand weg te rijden.
En wat te denken van de mensen die een betere didacticus zijn dan ruiter…
Zoals onlangs naar voren is gekomen is communicatie en het kunnen overbrengen van theorie èn gevoel zeer belangrijk…

(edit: wat typfoutjes en een enkele aanvulling ter verduidelijking)
Laatst bijgewerkt door abby op 10-02-03 18:03, in het totaal 2 keer bewerkt

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 23:03



niets op aan te merken...

hartstikke mooi beschreven Haha!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 23:10

Amen

Net zoals SuperQuinta al zei: Heel mooi beschreven en niks aan toe te voegen!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 23:30

Ik ben het niet eens met je stelling over Barokke paarden wedstrijden. Ik heb ook gejureerd op dit soort wedstrijden en kijk dan echt niet anders dan bij een gewone wedstrijd.
Dus die Fries of ander paard had bij mij op een 'gewone' wedstrijd net zoveel punten gehad. Waar hij misschien op een Barokke wedstrijd wint, komt hij in een gewone wedstrijd misschien lager te staan, maar zelfs dat hoeft niet.
En idd is dressuur aan bepaald plaatje gebonden, en kunnen niet alle paarden aan dat plaatje voldoen.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 01:20

Geweldig Abby !

Ik vraag me af en toe ook wel eens af of je wel gewoon lol mag hebben van je hobby (de paarden).

Ik had in een p.b. naar iemand al geschreven dat ik het soms gewoon leuk vind om een uur naar m'n paard te KIJKEN Bloos . Ik hoef niet perse elke dag op m'n paard te gaan rijden om lol te hebben. Nu heb ik het voordeel dat m'n beest elke dag buiten staat en niet 23 uur in een stal, dus de noodzaak van het beweging geven is er gelukkig niet.

Prachtig geschreven, helaas zal het wel weer in een welles/nietes discussie eindigen Frusty .

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 02:31

Weet je wat mij zo opvalt?
Toen ik een zeer ruime 20 jaar geleden mijn eerste stappen in de dressuursport zette lagen de normen veel lager. Z was toen nog te halen met elk paard en daadwerkelijk basissport.

Nu ligt de lat veel hoger, eigenlijk is dat bij elke sport zo maar ik beoefen geen andere sporten meer en kan dus alleen maar echt oordelen over de paardensport.
De oefeningen worden steeds zwaarder en de onderdelen worden ook steeds zwaarder beoordeelt. Ik zeg niet dat dit slecht of goed is maar soms vraag ik me af of er nog plaats is voor de ruiter die dressuurwedstrijden puur ziet als hobby en een goede graadmeter voor waar hij/zij op dat moment staat in de graad van africhting.

Ik zie ook wel dat de paarden van mijn vrienden specatucalairder lopen dan mijn paard (de Tinker) maar was het niet zo dat het t/m de Z gaat om de graad van africhting, de basis?

Veel ruiters hier zeggen zelf dat het de basis is maar tegenwoordig wordt er aan diezelfde basis al zoveel verwacht ter voorbereiding op het "echte werk" en dat terwijl hoger dan Z maar voor weinigen is weggelegd.

Begrijp me niet verkeerd: ik verwacht geen punten voor iets wat ik niet of onvoldoende laat zien (ik rij op het moment overigens geen wedstrijden) en ik realiseer me heel goed dat Parcival zijn beperkingen heeft. Daar gaat het ook niet om. Ook voor mensen met kwpn-ers die iets minder getalenteerd zijn ligt de lat tegenwoordig wel erg hoog. Dat is toch jammer want juist het af en toe een wedstrijd rijden is een fantastische motivatie om thuis lekker te trainen maar nu laten veel mensen het afweten omdat ze bang zijn dat ze niet aan de verwachtingen kunnen voldoen.

Wat de systemen betreft: ik vind het op zich een goede ontwikkeling zolang er naar het paard gekeken wordt en het niet de ruiter is die zich in een bepaald systeem thuisvoelt en daarom elk paard zo rijdt.

Een ding weet ik zeker: ik heb een bijscholing nodig Haha!

Aella

Berichten: 65
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 15:05

Fitzroy schreef:
En idd is dressuur aan bepaald plaatje gebonden, en kunnen niet alle paarden aan dat plaatje voldoen.


Er zijn ook mensen die niet aan het wedstrijdplaatje willen voldoen maar andere meer harmonieuze plaatjes voor ogen hebben. Wedstrijden en dressuur als rijkunst hebben imo al lang niet veel meer met elkaar te maken. Als het klassieke plaatje in de sport als uitgangspunt zou dienen, zou de lat op alle niveaus vele malen hoger (of anders, zo je wilt) liggen dan nu. Niet vanwege de moeilijkheidsgraad van de oefeningen, maar vanwege de uitvoering en de daarin tot uiting komende beperkingen van het sport-paard, wijze van opleiden en/of prioriteiten van de mens.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 16:17

Ik volg je even niet meer, Aella Verward
Misschien kun je je wat duidelijker uitdrukken?

Wat ik bedoel is dat als ik een middendraf moet beoordelen in een proef, dat daar een bepaald voorbeeldplaatje van is.
Aan de hand daarvan ga je punten geven. En als die Fries, Tinker of wat voor ras dan ook daar niet aan kan voldoen, dan is het jammer voor de ruiter in kwestie, maar dat is een van de consequenties van het starten met een paard met minder capaciteiten tot verruimen. Men kan gerust nog een 6 scoren maar een 8 zit er zeer waarschijnlijk niet in.
Daarbij merk ik overigens op dat een proef uit 26 onderdelen bestaat en dat de midden en uitgestrekte gangen hooguit 4 onderdelen bestrijken.
Een nette volte lopen of het halsstrekken moet ieder paard kunnen dus dit is geen excuus om te zeggen dat je met een niet getalenteerd paard niet verder zou kunnen komen.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 16:51

En daar gaan we weer in het zelfde oeverloze kringetje Knipoog .

Weet je, ik heb m'n paard echt voor m'n lol. Als ik geen zin heb om te rijden, ga ik gewoon een rondje door het bos wandelen. Als ik wel zin heb om te rijden, ga ik ( redelijk fanatiek) dressurrijden, want ik wil het voor m'n paard en mezelf wel graag goed doen en ik denk ook dat hij daar zeker van opknapt.

Als hij 8 jaar jonger was geweest, was ik zeker fanatieker geweest en had ik hem waarschijnlijk ook nog wel uitgebracht in de wedstrijdsport. Ja, die lompe koudbloed van mij Haha! . En misschien hadden we het helemaal niet slecht gedaan en misschien had iedereen ons wel uitgelachen Tong uitsteken . Maakt mij niet uit, als ik maar lol heb met m'n knolletje.

Maar de wedstrijdsport is voor ons niet meer haalbaar, gelukkig heb ik een redelijk zeldzaam paardenras en kan ik soms demonstraties met hem rijden. Bij die demo's is het niet de bedoeling om te laten zien hoe geweldig hij loopt, maar wel hoe veelzijdig de koudbloeden zijn en hoeveel lol we daarmee hebben.

Ieder z'n ras, ieder z'n hobby, ieder z'n sport, maar laat elkaar gewoon in ieders waarde.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 17:08

En daar kan ik mij helemaal bij aansluiten!!!!!!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 15:39

Wauwie..... en ik vroeg me al af waarom je zo stil was afgelopen week Tong uitsteken Maar je hebt dus de hele week hier op zitten broeden? Knipoog Mmmm, bepaalde stukjes komen me bekend voor van ons telefoongesprekje (you know what). Mijn mening over dit stukje: Amen Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 17:24

abby schreef:
Wanneer iemand ´anders´ met zijn paard werkt, dan is dat òf omdat hij geen idee heeft waar hij mee bezig is, òf omdat hij is bang om erop te gaan, is me ook bijgebleven uit discussies. Overigens heb ik dat nooit begrepen; sommige mensen lijken er prat op te gaan dat hun paard lastig of moeilijk is en misschien eigenlijk best wel gevaarlijk. Alsof het spannend en stoer is om zo´n ongeleid projectiel onder je kont te hebben.
Dat dat ´anders werken´ ook overdacht en misschien ook onder goede begeleiding kan gebeuren, is iets waar niet meteen aan gedacht wordt. En vooral moet er niet gedacht worden dat dan hetzelfde resultaat gehaald kan worden als bij de professionals, want het paard is er niet geschikt voor of bezit die kwaliteiten niet.
In de grond kan ik het hier mee eens zijn, alleen: als niemand ooit iets doet omdat hetzelfde niveau niet gehaald kan worden als van die professionals, dan kan half Nederland ophouden met paardrijden en alles wat daarbij hoort.


Wat bedoel je met "anders" werken?

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-03 17:48

Stef schreef
Citaat:
Wat bedoel je met "anders" werken?


Al het andere dan rijden of longeren volgens de gangbare normen. Dus: vrijheidsdressuur, lange teugelwerk, werken aan de hand of NHS.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 20:47

abby schreef:
Waar ik in het bijzonder moeite mee heb is dat men soms het rijden van wedstrijden laat voorgaan op het gymnastiseren van het paard. Als ik geluiden om mij heen hoor, lijkt het soms net op niveau-rijden: het paard mag oefening X pas doen als hij niveau B, L, M, … doorlopen heeft, of de overtreffende trap: een paard kan oefening X pas doen als hij niveau Y doorlopen heeft (met voldoende winstpunten uiteraard). Dit kan nooit de bedoeling zijn van de rijkunst.
hier begrijp ik je niet helemaal. ik rijd zelf geen wedstrijden (dat weet je Knipoog ), maar wat ik begrijp van het klasse-systeem is dat het logisch op elkaar aansluitende oefeningen zijn. en dat is volgens mij (o.a.) precies wat de rijkunst inhoud: het systematisch gymnastiseren van je paard. ik denk wel dat soms in de wedstrijden e.e.a. ten koste gaat van de rijkunst. soms is het moment er gewoon niet en er moet wel op de letter gereden worden.

wat betreft de rest van het verhaal, ik denk dat iedereen wel eens wat op een ander aan te merken heeft. iedereen vindt zijn eigen ideaal het mooiste en fijnste en dan is het bij mensen met dezelfde smaak snel het verhaaltje klaar. zo zullen de mensen met koudbloeden vaak de warm/volbloeden beschouwen als onopgevoede drukteschoppers en andersom de mensen met de warm/volbloeden de koudbloeden dode mussen. ieder zijn meug, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 20:52

Craignethan schreef:
Ik vraag me af en toe ook wel eens af of je wel gewoon lol mag hebben van je hobby (de paarden).

Ik had in een p.b. naar iemand al geschreven dat ik het soms gewoon leuk vind om een uur naar m'n paard te KIJKEN Bloos .


Eens! Dat doe ik dus ook graag. Soms iets minder graag als het regent of als het vriest, maar szomers zit ik gewoon bij de wei met een boekje en een flesje drinken, stom he??

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 21:10

Een opmerking van Super Pepeijn die ik erg mooi vond:
ik denk wel dat soms in de wedstrijden e.e.a. ten koste gaat van de rijkunst. soms is het moment er gewoon niet en er moet wel op de letter gereden worden.


Ik denk te begrijpen wat je bedoeld en als je hetzelfde bedoeld als ik denk
(volgen jullie het nog Verward )
Dan word hier idd te weinig aandacht aan geschonken.

Neem nou de keertwendingen (even als voorbeeld) Magic kan best mooie keertwendingen lopen. Maar vaak in de proef is ze wat opgefokt. En zeker na een oefening als bijvoorbeeld: galop, stap en dan keertwending.

Dan moet ik mijn keertwending inzetten terwijl ze gewoon niet goed genoeg voelt. In de training kan ik dan nog even een paar passen verder gaan om het weer 'goed' te laten voelen. En in een wedstrijd kan dit jammer genoeg gewoon niet. Nee het MOET dan...

Tuurlijk zijn er de professionelere ruiters die via trucjes hun paard wel op dat moment die keertwending laten lopen. Maar is dat nou de bedoeling van de dresuur?

Dit is maar iets wat ik me afvraag hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 21:41

Antoinette, het doel van de africhting is natuurlijk het "anytime, any place, anywhere", in de praktijk is dat lastig inderdaad. Soms is het in de proef ook kiezen of delen, ga je voor op de letter of voor kwaliteit, je hebt hoe dan ook een minder cijfer dan kwaliteit op de juiste plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 22:10

Met veel gedachten ben ik het zeker eens.

Maar dat er bv naar ras gekeken moet worden niet.
Dan moet er per wpn-er ook gekeken worden of het een dressuur aangelegd paard is of niet.
Nee, dat gaat denk ik te ver.
Als je er voor kiest om een paard te nemen wat dus minder kan strekken of galoperen, dat is dan je eigen keuze.
Meer dan genoeg onderdelen over.
Zoals een netjes halthouden, achterwaarts enz enz.
De jury moet wel een soort plaatje in zijn gedachte hebben, anders maken we het hun wel erg moeilijk (als het dat al niet is)

ook zal een paard sommige oefeningen echt pas goed uit kunnen voeren als punt Y eerst aan de beurt is geweest.
Noem nu ff een eenvoudige galop wissel
Iedereen krijgt zijn paard vanuit galop stil.
Maar zonder eerst de voldoende kracht te hebben om te verzamelen en de overgang op de achterhand te houden, resulteerd het dan toch op een overgang die volledig op de voorhand valt, wat niet de bedoeling is.
Dus zal er eerst toch veel voorafgaande zijn aan een bepaalde oefening.

Over de moeilijke paarden.
Denk dat veel ruiters denken een moeilijke te hebben *LOL*

En over boeken of andere rij methodes is niks mis mee.
Maar van sommige merk je gewoon dat ze alles uit een boekje hebben, en daar leer je het imo toch niet uit.
ook andere rij methodes vind ik zeer interessant, maar graag wil ik wel weten wat die persoon dan bereikt heeft of wat zijn ervaringen zijn.
Dat vind ik trouwens met alle methodes

En ja, in de ring is het toch altijd wat moeilijker dan thuis.
En met het ene paard zal je daar meer of minder last van hebben dan met een ander.
Maar dat is nu ook juist de uitdaging om dat in de ring ook lekker voor elkaar te krijgen.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 22:27

Citaat:
ook andere rij methodes vind ik zeer interessant, maar graag wil ik wel weten wat die persoon dan bereikt heeft of wat zijn ervaringen zijn.


Bedoel je daar puur wedstrijdgericht mee of ook anders. Ik bedoel nu b.v. als je op een NHS manier je paard overal langskrijgt en verkeersmak maakt, dan is dat toch een betere oplossing als met dwang of overbluffen.

Ik rijd op de "klassieke" manier, zo heb ik het geleerd en voorlopig werkt het voor me, maar in de dagelijkse omgang met de paarden werk ik zoveel mogelijk op een NHS manier (m'n eigen "bij-elkaar-geraapte-zooitje manier" Haha! ). Als ik wil dat mijn paard om gaat of terug gaat, hoef ik het alleen maar vrij zachtjes te zeggen (fluisteren ? Tong uitsteken ) en hij gaat al. Een van de Shiremerries is behoorlijk lomp en i.p.v. schreeuwen, meppen etc. maak ik me gewoon wat groter en breder, en of ze me de ruimte geeft.

Zo pak ik overal wat vandaan, als het maar werkt ! Maar je moet wel overal open voor staan en niet bij voorbaat zeggen: wat een hocus pocus, dat werkt niet voor m'n paard. Of te wel: "wat een boer niet kent, dat vreet 'ie niet" Knipoog . (En dit bedoel ik in het algemeen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 22:33

nee hoor niet wedstrijd gericht.
Want dat zegt ook niet alles.

Maar sommige hoor je al roepen over dit en dat, maar dan hebben ze 2 paarden verzorgd bij wijze van.
Sorry maar dat noem ik geen ervaring.

En over NH
veel dingen doe ik al zonder te weten dat het NH hete.

Zoals dat breed en groot maken.
Dat leer je ook van de paardenmensen die dus veel met paarden te doen hebben gehad.
Dus ook daar komt weer ervaring naar boven.

Niet dat NH niet goed is hoor, maar was ook maar ff een voorbeeld.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 22:41

NHS is gewoon een commerciele kreet, als het beestje maar een naam heeft. Omdat het nu in de 'mode' is, heb ik het idee dat veel mensen zich er expres tegen afzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 22:45

Ik zet me er niet tegen af.
Maar vaak vind ik het gewoon dingen die je met je normale verstand ook wel weet.
Of als je veel naar paarden kijkt of veel met verschillende paarden omgaat en er voor openstaat wat iemand met veel ervaring dan zegt, leer je het ook.
Misschien zelfs beter.
Want ook hier geld weer, ervaring Lachen

maar gaan we nu niet erg offtopic? Lachen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 22:54

Sorry hoor, ik had nog nooit van NH en dergelijke gehoord, maar ik wist wel hoe je je paard kon sturen met je lichaam met longeren, en ik wist ook dat je hem stil kreeg door je groot te maken, waarom moet dat dan opeens NH heten?

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 22:54

Klopt ! En ervaring krijg je voornamelijk door : doen ! (En dus ook vreselijk vaak op je bek te gaan Haha! ).

Daarom vind ik het zo jammer dat veel mensen bij voorbaat al zeggen dat 'andere' manieren om met je paard om te gaan of te rijden of wat je maar wilt, niet goed zijn of gepruts is. En dat ook zeer stellig verkondigen, zodat je het gevoel hebt dat je op bokt echt op je tenen moet lopen en uit moet kijken wat je schrijft, want voor het minste of geringste wordt je hier soms genadeloos afgerekend.

Het zou zo fijn zijn (niet in de laatste plaats voor je paard) om een 'open mind' te hebben ten opzichte van alles wat met de paarden te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 22:58

Citaat:
Klopt ! En ervaring krijg je voornamelijk door : doen ! (En dus ook vreselijk vaak op je bek te gaan ).

Maar ook door goed te kijken en luisteren om je heen.
En dan ga je al heel veel minder op je bek.
Dat zie je dan andere wel eerst doen Extreme duivel

Veel mensen roepen, ik weet het al, ik ken het al, of alleen maar hun paard de schuld geven. Maar nooit an zichzelf twijfelen Misselijk
die komen er nooit!!!

kijken, luisteren, dan doen, en dan kom je er stapje voor stapje wel.
Wat dan ook je doel is.

Ow ja, doorzettings vermogen en geduld ben ik ook nog in het rijtje vergeten te zetten Lachen
Zonder dat kom je er ook niet.