hoeveel van het karakter van een merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

hoeveel van het karakter van een merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-03 18:06

Vraag: ik heb een paard dat inmiddels twee veulentjes heeft gekregen van twee verschillende hengsten. Mijn paard is een Vasco x Ecrasiet. Ze heeft een veulentje van Ronaldo (dressuur) en Wolfgang (springen) gehad. Beide veulens hebben inderdaad een andere bouw. Beide veulens zijn overigens heel leuk gelukt, qua loop-of springvermogen. Het idee van de fokker (ze was toen nog niet van mij)was ook om met meer "bloed " het wat flegmatieke en behoorlijk eigenwijze karakter van moeders te ondervangen. Dat is niet gelukt Knipoog

Wat mij wel opvalt is dat beide veulens veel meer karaktereigenschappen van hun moeder dan van hun respectievelijke vaders hebben. Vanuit de westernsport wordt gezegd dat60% van het karakter van de moeder doorkomt in de veulens.

Is hier iets over bekend binnen de kwpn-fokkerij?
Gewoon uit nieuwschierigheid.




Suzanne F.

Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 20:57

Bekijk eerst bovengenoemde topics maar. Daar heb ik toen ook een topic gestart over dit onderwerp. De vraag blijft altijd of die trekjes aangeleerd of erfelijk zijn....

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-03 21:22

ik heb die hele discussie gelezen. Volgens mij is echt sprake van karaktertrekjes. Alle drie de paarden leven in een heel andere omgeving. Heel andere eigenaren. Het hengstveulen hebben wij nu als driejarige weer op stal staan en qua karakter lijkt hij toch wel heel erg op zijn moeder.Het merrieveulen is nu vier en heb ik onlangs weer gezien....Ook daarvoor geldt: gedrag en beschrijving van gedrag lijkt op moeder. Omgeving qua opvoeden is heel anders:mijn paard wordt NH opgevoed, een ander paard staat in een standaard handelsstal en de derde stond tot voor kort op de wei met zijn maatjes..Dus aangeleerd allemaal wel erg op elkaar lijkend...Volgens mij niet. Vandaar die vraag.

Suzanne F.

Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 21:32

Maar alle paarden hebben als veulen bij die moeder gelopen, dus kunnen ze die trekjes van de moeder over hebben genomen als veulen. Ik merk het bij mijn eigen veullie ook, het is precies de moeder. Maar ik denk dat het vnl aangeleerd gedrag is, ze imiteerde haar moeder (helaas)

Jong geleerd is oud gedaan. Haha!

Daarom die discussie over draagmoeders.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 11:22

Suzanne F. schreef:
Maar alle paarden hebben als veulen bij die moeder gelopen, dus kunnen ze die trekjes van de moeder over hebben genomen als veulen. Ik merk het bij mijn eigen veullie ook, het is precies de moeder. Maar ik denk dat het vnl aangeleerd gedrag is, ze imiteerde haar moeder (helaas)

Jong geleerd is oud gedaan. Haha!

Daarom die discussie over draagmoeders.


He, dat is een interessante discussie. Vooral omdat mijn eigen paard een moederloos veulen is. Ze kan dus niets van haar moeder hebben overgenomen. Toch zijn de mensen die haar moeder hebben gekend het erover eens dat ze qua karakter wel erg op moeder lijkt.

Dat zou toch echt pleiten voor karakteraanleg i.p.v. gedrag leren van de merrie.

Bovendien is mij opgevallen dat geen van Lanna's veulens is gaan luchtzuigen (wat mijn merrie toch met volle overgave doet). En geen van beide veulens heeft voernijd ontwikkeld, terwijl we merrie en veulens altijd apart brok moesten geven omdat ze de brokken niet van harte aan haar veulens gunde...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 16:15

Wat het erfelijke betreft geloof ik niet zo in echte karakters, maar wel in dat de ene lijn paarden met veel lef voort kan brengen en dan een andere lijn paarden die nuchter zijn kan voortbrengen. (of natuurlijk "schijterts" en onzekere paarden)

Bij de Quarters zijn er een aantal lijnen die wel degelijk een bepaald "type" karakter doorgeven. De Zippo's zijn nu eenmaal heel werkwillig, ze staan ook niet voor niets aan de top in de Pleasure en hebben heel veel jeugdpaarden voort gebracht. Dat is toch een statistisch gegeven waar je niet omheen kunt.

Verder ben ik een grote fan van goede merrie's. Ik weet zeker dat de merrie, omdat die het veulen opvoedt, veel meer in te brengen heeft dan de hengst. Daarom ben ik van mening dat embryo transplantatie niet zo veel nut heeft.

Hier een voorbeeld:
Een aantal "wetenschappers" wilde testen hoe veel invloed de merrie's op de rangorde van de veulens hebben.
Ze hebben 10 merrie's bij elkaar op een groot stuk land gezet en ze een jaar bestudeerd. Ze hebben alle merrie's een nummer gegeven van 1-10 met 1 als alpha, 10 als minst dominante.
Alle merries zijn door dezelfde hengst gedekt, met de bedoeling dan na het spenen de veulens bijelkaar te zetten en dan opnieuw de rangorde bekijken.

Ze hadden een geluk bij een ongeluk. Merrie 1 (alpha) verloor haar veulen tijdens de geboorte. Merrie 8 kreeg een tweeling. Het geluk wilde dat merrie 1, een van de tweeling van 8 accepteerde.

Toen de veulens gespeend waren en ze weer keken naar de rangorde bleek dat het veulen dat door merrie 1 was opgevoed, op nr 1 stond!! De andere van de tweeling stond keurig op 8 a 9!
Het blijkt dus dat de merrie heel veel invloed heeft op de dominatie van het veulen. Bijna alle veulens volgde hun merrie's nummer op. Aan de onderkant van de rangorde (na nr 6a 7) werd het wisselend, maar de top 5 was gelijk aan de merries

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 01:44

jeddah schreef:


Hier een voorbeeld:
.

Ze hadden een geluk bij een ongeluk. Merrie 1 (alpha) verloor haar veulen tijdens de geboorte. Merrie 8 kreeg een tweeling. Het geluk wilde dat merrie 1, een van de tweeling van 8 accepteerde.

Toen de veulens gespeend waren en ze weer keken naar de rangorde bleek dat het veulen dat door merrie 1 was opgevoed, op nr 1 stond!! De andere van de tweeling stond keurig op 8 a 9!
Het blijkt dus dat de merrie heel veel invloed heeft op de dominatie van het veulen. Bijna alle veulens volgde hun merrie's nummer op. Aan de onderkant van de rangorde (na nr 6a 7) werd het wisselend, maar de top 5 was gelijk aan de merries


Interessant experiment, tenminste wanneer de invloed van de faktor "mens" adequaat is uitgeschakeld. Bovendien verbaast de uitkomst me allerminst.
Genetisch geeft de hengst net zoveel door dan de merrie, echter daarna wordt het veulen opgevoed door de merrie. Per saldo zal dus een veulen meer hebben van de merrie. Ik de praktijk doet de mens ook nog een aardige duit in het zakje voor wat betreft het uiteindelijke resultaat.

Verder is het zo dat een vreselijke rothengst genetisch best goed in elkaar kan zitten... immers hij kan verpest zijn door de manier waarop hij in zijn jeugd behandeld is ! Dit komt maar al te vaak voor !!!

De voorbeelden lopen hier in de wei c.q. staan op stal.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:15

lageveld schreef:

Verder is het zo dat een vreselijke rothengst genetisch best goed in elkaar kan zitten... immers hij kan verpest zijn door de manier waarop hij in zijn jeugd behandeld is ! Dit komt maar al te vaak voor !!!

De voorbeelden lopen hier in de wei c.q. staan op stal.


En wat dat betreft kun je beter die "rothengst" hebben, die verpest is, dan een "rotmerrie", want van de merrie zal het veulen het dus wel meekrijgen, al was merrie genetisch niet aangelegd op een vervelend/gemeen paard te zijn...

En er zijn natuurlijk ook hengsten die met een heel vervelend karakter genetisch belast zijn, maar doordat ze in goede, deskundige handen gekomen zijn, zijn ze keurig opgvoed en braaf. Wat gaat zo'n hengst dan doorgeven?

Dit is dus een van de redenen dat ik niet naar het karakter van de hengst zelf kijk, maar naar de nakomelingen.
En ik heb vooral vertrouwen in mijn merries, die moeten kwa karakter gewoon goed zijn!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:41

Toch is karakter wel erfelijk. Als je een aantal keer in 1 lijn fokt met vaderdieren met een slecht karakter is de kans op een veulen met een slecht karakter sterk aanwezig.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:48

Natuurlijk is het erfelijk, alleen heeft de merrie duidelijk meer invloed, omdat zij het veulen opvoedt. Karakter kan voor een groot gedeelte gevormd worden, waar bijvoorbeeld de vorm van het hoofd, ook erfelijk, niet meer aangepast kan worden en niet veranderd door invloeden van buitenaf.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 15:25

Bij honden hebben ze het altijd over de inprentfase enzo. Denk dat dat bij een paard net zo goed van toepassing is. Tuurlijk krijgen ze ook dingen van papa mee maar moeders blijft toch de eerste maanden de belangrijkste factor en legt daarmee wel een groot deel van de basis van het latere karakter van het paard.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:44

Karakter is een samen stelling van aangeleerd en erfelijk imo. Toch denk ik dat het meeste aangeleerd is.
Ik zou veulens van Den wel eens met hem willen vergelijken. Ik zal nog even gedult moet hebben daarvoor omdat hij nog maar 1 dochter heeft. Dennis z'n enige dochter is door mama EN papa opgevoed, Den is echt een vadertje om te ziet met z'n dochter(en andere pleeg dochters). Floor heeft dus ook heel veel van Dennis mee gekregen. En ik zou andere veulens wel willen vergelijken die niet die opvoeding van Den zelf mee zouden krijgen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers