Hoe zet je je paard dadelijk op het land?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Hoe zet je je paard dadelijk op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-03 12:16

Vanaf april (hoop ik) gaan de paardjes weer bij ons het weiland op. Ik sta op een manege met nog 9 pensionklanten. Ik zou wel voor mijn werk mijn paardje buiten willen zetten, maar dat wordt dan dus 6 uur 's ochtends.... en ik heb geen tijd om 9 paarden erbij te gaan zetten (compleet met peesbeschermers etc...) Kortom, ik weet gewoon niet zo goed hoe we dat dit jaar moeten gaan aanpakken. Als we weer in teambeurten gaan afspreken staat mijn paard vaak pas rond 16:00 uur in het land... dat vind ik zonde als het kan, dan er maar van profiteren. Uiteraard niet meteen natuurlijk, eerst even wennen aan het verse gras.
Hoe doen jullie dat of doet de manege het?


germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 12:20

peesbeschermers om in het land? Dat doe ik nooit.

verder is het overal anders geregeld. Meestal doet de pensionhouder het.
En anders moet je er zelf wel vroeg heen, maar in overleg valt wel wat te regelen

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 12:26

We zetten allemaal ons eigen paard binnen en buiten. Het hele jaar door. Mocht er van ons iemand niet kunnen dan vragen we het aan iemand anders. Het is wel wat werk, maar je weet zeker dat je paard/pony op tijd buiten staat. En om 6 uur naar buiten is geen ramp, maar dan zou ik er 1 of 2 bij zetten waar je paard het goed mee kan vinden.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48364
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 12:35

bij ons op stal (pensionstal met 70 paarden ongeveer) worden de paarden de allereerste dag door de eigenaars zelf buiten gezet... dat is een heel spektakel.... Haha!:D

Daarna hebben we de mogelijkheid om de paarden wel of niet met de kudde mee te laten gaan... alles wordt afgesloten en dan worden de staldeuren opengezet en lopen de paarden zelf naar het land toe.... (normale paarden dan... Haha! Die van mij sjeest er als een bezetene naar toe over het erf)... eerst de merries, dan de ruinen....

Wil je niet dat je paard met de kudde mee gaat, dan kan je zelf je paard in het land zetten.........

En Banjer staat lekker helemaal "naakt" in het land... geen beschermers, geen halster... helemaal niks... Lachen

Ik kijk nu al uit naar de dag dat het land weer open is... Haha!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 16:32

De paarden staan bij mij gewoon thuis en doe ze dan ook zelf naar buiten, als het mooi weer is gaan ze om 7.15u naar buiten en met wat slechter weer als ik uit school kom, met regen enzo blijven ze op stal staan en laat ik ze als ik weer thuis ben van school om de beurt even los in de bak.
Bij mij staan de paarden trouwens allemaal apart en met peesbeschermers om!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 17:01

Alle paarden staan bij elkaar in. Zomer en Winter. Ze staan nu ook in de wei. We zetten alleen de vijver af, vooral omdat mijn paard die vijver zo geweldig vindt dat ze ook op het ijs wil staan. Ze hebben geen peesbeschermers om. Nog nooit wat gebeurd, kan natuurlijk, maar ja er kan altijd wat gebeuren....Meestal gebeurt er wat als ze een tijd op stal hebben gestaan. Als weidegang normaal is, is er nooit gehol of zo. Hooguit af en toe een galopperend groepje van de ene naar de andere kan van de wei of een klein uitgelaten bokje...


Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 17:04

Hoe het bij ons gaat? Weet ik eigenlijk niet zo goed. Ik heb Kiara sinds september, en toen stond ze nog wel op het land ja. Maar qua opbouw heb ik geen idee hoe het aangepakt gaat worden. Ik weet wel dat ze 's morgens naar buiten gaan en tegen etenstijd weer naar binnen.


wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 20:55

In het begin gaan ze er meestal alleen 'smiddags op vanaf 2 uur t/m 6 uur en dat langzaam op bouwen tot de hele dag. Rond 20.00 uur zijn alle paarden van het land af en staan ze 'snachts met wat hooi in de paddocks

Wodan en ik onderweg in de M2

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 21:04

Die van ons staan het hele jaar buiten, dus ik heb daar geen problemen mee... Ik doe ook geen peesbeschemers om of zo, dat lijkt me ook niet gezond, in mijn geval.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 21:05

Op mijn oude stal stonden ze in de zomer dag en nacht buiten. Ik had dan ook alles zelf in beheer. Op mijn nieuwe stal zet de staleigenaar ze nu bij toerbeurten in de paddock. Zonder halster en ook geen bescherming om.

Hoe dat van de zomer gaat weet ik nog niet, maar dat zal vast wel goed gaan Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 21:05

om 10 uur gaan alle boxen open en kletteren alle dieren naar de bak
als ze in april-mei weer op de wei staan, dan staan ze eerst op gemaaid gras en bouwen we het op naar 24 uur per dag. In principe blijven ze zo staan tot october.
Zonder enig bescherming!

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 21:20

Bij ons worden ze door de weeks 's ochtends naar de wei gebracht door de staleigenaresse. We moeten ze 's avonds zelf binnen halen. In het weekend moeten we het helemaal zelf doen, maar dit gaan we per toerbeurt doen. Verder kunnen er ook eventuele regendekens opgedaan worden, natuurlijk wordt de weidegang wel opgebouwd.

Linda, er zijn nog stallen vrij Knipoog

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 02:26

Net zoals anders.
Gewoon met halster en touw naar de wei brengen, dan het halster en touw afdoen en mijn paard loslaten.

Als ik s'ochtends vroeg weg moet of laat uit mijn bed kom Haha! , zet iemand anders mijn paard buiten, die laat vaak het halster om, dus zodra ik er dan ben, doe ik het halster af.

Geen beenbescherming oid, gewoon een paardje in de wei (nouja, wel met dekens).

Bij jou is het anders, want zoals ik begrijp heeft deze de hele winter dan op stal gestaan, dus zal de eerste keer heel jolig en fris ed zijn.
Dan zou ik wel beenbescherming omdoen de eerste keer (eerste keren).

Altijd het halster afdoen!!!
Ook als je paard of pony moeilijk te vangen is, liever een tijdje erover doen om een paard te vangen dan hem of haar door het halster een ongeluk laten krijgen met eventueel de dood als afloop (diegene die mijn paard in de wei zet voor mij, is wat ouder en mijn paard wat frisser op het moment, dus voor hem makkelijker te hanteren als hij het halster omlaat, al ben ik het er daar niet mee eens en blij mee).

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 10:11

Bij ons op stal staan ze in de winter ook gewoon altijd op de wei.
Alleen dan alleen de ochtend ongeveer van 8/9 tot een uur of 1.
Dekens en of beschermerd worden omgedaan als het gevraagd word.
En ze worden dus buiten en binnen gehaald door de mensen die op die dag werken op stal.
En szomers staan ze vaak van 8/9 tot een uur of 4 buiten.
Daarna kan je ze zelf nog buiten zetten als je dat zou willen .

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 10:27

Bij ons lopen ze gewoon het hele jaar buiten ze worden buitengezet en binnengehaald. van de zomer worden ze op een ochtend in het land gezet en dan pas 3 maand later erweer uitgehaald Haha!
vanaf April komen ze bij mij thuis te staan en ik wil hetzelfde doen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 13:26

Bij ons worden de paarden in aparte groepjes buiten gezet. In aparte landjes. max 5 paarden per land. Ze worden door de staleigenaars buiten gezet. Alles vanaf 13.00 uur. alles wat apart moet gaat s'morgens om 7.00 uur en worden om 12.30 uur binnen gezet. je betaalt er wel voor.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 13:31

Twee aan twee (behalve de hengst) gaan ze elke dag een paar uur het land in,
als ik nu zie dat ze toe zijn aan wat vertier zet ik ze nu ook al af en toe een uurtje erin. In het land vinden ze heerlijk en ze vragen er echt om als ze een paar dagen alleen maar in de paddocks hebben gestaan.

Verder doe ik zelden beenbeschermers om, of ik moet net een nieuw koppeltje hebben die elkaar nog niet zo goed kennen.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 13:32

Bij ons staan ze van mei tot oktober in de wei.
Ik zet hem meestal s avonds erin, zoals het uitkomt. Zonder bescherming en halster.
Meesta gaat hij ff heel erg tekeer, en gaat daarna grazen.
Hij wordt bijna elke dag uit het land gehaald om te werken, als ik echt geen tijd heb heeft hij een dagje vrij

Goedgekeurd onderschrift :)

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 14:49

Die van mij staat lekker het hele jaar buiten, van s'morgens tot s'avonds, al is dat in de winter vaak wat korter dan zomers..
Maar die mij staat nooit met beenbescherming om, dat vind ik zo'n onzin..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 16:16

Bij ons worden ze door de weeks 's ochtends naar de wei gebracht door de staleigenaresse. We moeten ze 's avonds zelf binnen halen. In het weekend moeten we het helemaal zelf doen, maar dit gaan we per toerbeurt doen. Verder kunnen er ook eventuele regendekens opgedaan worden, natuurlijk wordt de weidegang wel opgebouwd.

Linda, er zijn nog stallen vrij

Reactie:
haha, ik ga niet weg bij de vossenburgh!! Betalen jullie ervoor dat zij de paarden buitenzet?

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 09:09

Buiten zetten zit bij het stalgeld, we betalen er dus uiteindelijk wel voor, maar niet een bepaald bedrag per maand. In deze tijd komen ze in de paddock, de ene keer zet een stalgenoot Sheril erin (ik ben meestal 's avonds), een andere keer dus Anneke, soms lukt het niet en doe ik het zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 09:50

Bij ons gaan ze s´winters van 8:00 tot 18:00 naar buiten (ligt er aan hoelang het licht is), de merrie´s gaan aan het touw en Händell loopt los mee.
Zomers blijven ze ook s´nachts vaak buiten.
Ik heb ze nooit geen bescherming om.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 14:26

Die van ons, vier merries, worden door de pensionhoudster zelf in de wei gezet, nadat ze eerst op stal eten hebben gehad, hooi.
Over het algemeen zonder peesbeschermers, maar de stalhoudster wil wel indien nodig dekens afdoen/opdoen enz.

Verder staan de paarden het hele jaar door op de wei, van 's morgens half tien ongeveer tot 's middags vier uur.

Mocht jullie stalhouder de paarden niet willen buiten zetten, dan kun je misschien iemand 'inhuren'.
Een persoon, of twee personen, die dus alle paarden alle dagen buiten en binnen zet (behalve bijv. zaterdag of zondag als jullie het zelf kunnen).

Dit is dan bijv. een persoon waarvan je weet dat hij/zij ervaring met paarden heeft, en jullie kunnen hem/haar gezamenlijk een bedrag betalen. Lachen
Omdat het hier om meerdere pensionpaarden gaat, zal het bedrag per persoon niet zo hoog liggen als je de kosten deelt.

Handig is bijv. ook als degene die de paarden buiten zet zelf iemand is die een pensionpaard daar heeft staan, of toevallig vaak op stal komt (les geeft bijv., rijdt of een paard verzorgt).
Verder kun je denken aan bepaalde dingen op papier zetten: waar diegene op moet letten, wat er van hem/haar verwacht wordt, enz.

Je kunt ook nog een tweede persoon hebben die indien nodig (ziekte, vakanties, enz.) voor de 'hulp' kan invallen. Je kunt echter ook kiezen om dan met alle eigenaren in een soort ploegendienst te werken. Knipoog

Heel veel succes en fijn dat je paard dan de wei in kan! Lachen

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 14:56

Vier uur per dag, meestal in de ochtend. Ieder in eigen landje. Helaas kan het bij ons in de winter niet. Wij zitten in Waterland, de naam zegt het al Haha!

Er zijn vele wegen naar de GrandNix,
maar er komen er maar heel weinig uit bij de GrandPrix

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 15:34

hekje open, paardje erin, paardje omdraaien, paardje losmaken, hekje dicht. Elke dag hetzelfde ....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ikbencarmen en 111 bezoekers