Laag, diep en rond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

laag, diep en rond instellen

Is goed
35 (59%)
Je verpest een paard wat er veel moeite mee heeft
5 (8%)
Je verpest elk paard
7 (11%)
Anders, namelijk....
12 (20%)

Totaal aantal stemmen: 59


paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Laag, diep en rond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 13:20

Ondanks vele topics toch nog even een vraagje over het laag, diep en rond instellen.

Ik les sinds een paar maanden bij Judith Scholte. Het gaat eigenlijk best goed, alleen moet ik mijn paard laag, diep en rond instellen. Mijn paard laat daar eigenlijk nog niet goed los. Nou hoor ik van mensen dat laag, diep en rond instellen van paarden, slecht is voor de nekspier/pezen? Sommige zeggen dat het bij talentvolle paarden wel kan, maar bij sommige paarden niet (iemand die we kennen schijnt haar paard ermee kapot te hebben gereden!). Mijn paard is niet van zichzelf een lenig en los, dus ik ben bang dat ik hem ermee verknal.

Zelf heb ik het idee dat mijn paard en ik veel vooruit zijn gegaan tijdens onze lessen. Hij loopt veel meer door zijn lijf enzo. Alleen hij moet dus volgens Judith nog lager, dieper en ronder. Ik had dus altijd het idee dat dat wel goed zat, omdat Anky enz. het ook doen. Maar toen ik dit hoorde.......

Wie kan me meer vertellen?


paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 16:03

Schop! Niemand? Ik ben echt bang dat ik hem verpest als ik nu zo door ga Verdrietig

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 16:09

Ik zo het zo laten als jij het goed vindt. Misschien een (B-)dressuurproef doen om te kijken of het daadwerkelijk goed is, zo niet, nog even oefenen. Als het blijkbaar wel goed is, zou ik er niet te ver op in gaan.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 16:22

altijd zo laag en rond is natuurlijk niet goed, tijdens de les zou ik hem graag ook een tijdje op de "normale" plaats willen rijden met zijn hoofd, als je altijd zo rijd,en je gaat dan op concours, dan kun je niet van je paard verwachten dat ie dan met zijn hoofd op de juiste plaats loopt.
maar verder , mits het goed gebeurt (dus de achterhand actief!) dan vind ik het nog niet zo'n probleem..

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 16:32

crossmonster schreef:
altijd zo laag en rond is natuurlijk niet goed, tijdens de les zou ik hem graag ook een tijdje op de "normale" plaats willen rijden met zijn hoofd, als je altijd zo rijd,en je gaat dan op concours, dan kun je niet van je paard verwachten dat ie dan met zijn hoofd op de juiste plaats loopt.
maar verder , mits het goed gebeurt (dus de achterhand actief!) dan vind ik het nog niet zo'n probleem..

Meestal stellen we hem een half uur hoog in. Het gaat mij er dus om ofg het echt slecht is voor zijn nek Verward

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 16:33

Relliej schreef:
Ik zo het zo laten als jij het goed vindt. Misschien een (B-)dressuurproef doen om te kijken of het daadwerkelijk goed is, zo niet, nog even oefenen. Als het blijkbaar wel goed is, zou ik er niet te ver op in gaan.

Waarom een proef daarvoor rijden? Snap dit niet helmaal. In een proef mag ik hem niet eens laag instellen Haha!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 19:12

Nog een schopje dan maar Haha!

xXfamkeXx

Berichten: 129
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: de wilgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 19:41

Ik heb zelf geen les met vronie, maar mijn zus wel met Djoke en zij moet hem ook vaak diep en rond instellen.
Dus doe ik dit ook wel met Vronie ze loopt dan wel lekker ontspannen, maar je moet hem ook hoger kunnne instellen dus je moet gewoon zorgen dat het allebei lukt, dat is het best.

Djoke mis you

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 21:18

anders, nl bij het ene paard werkt het goed en bij het andere kun je er niet veel mee. Ik denk dat een groot risico zit dat de achterhand actief moet blijven. Bij Marco kan ik makkelijk laag instellen, doet hij graag, maar om dan zijn achterhand er actief onder te houden is eens zo zwaar.

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 21:45

Laag-diep-rond (LDR) mag dan wel de rugspieren lekker oprekken en het paard soepeler maken, maar dat doet gewoon laag voorwaarts-neerwaarts rijden ook.

Het probleem met LDR zit hem niet in het al dan niet oprekken van de spieren of het al dan niet actief blijven van de achterhand, maar in het overbelasten van de aanhechting van de nekpezen aan het achterhoofd. Doordat een paard in LDR een erg scherpe hoek met de atlas/draaier en dus zijn hals maakt, wordt de nekpees, die nog boven deze botten langs loopt overbelast. Dit is puur mechanisch: de nekpees is er niet op gebouwd om zo sterk uitgerekt te worden en verbeent. Deze overbelasting heeft tot resultaat dat er botwoekeringen ontstaan op de plaats van aanhechting op de schedel. Deze verbening en botwoekeringen beschadigen vervolgens het nog goede weefsel waardoor de toestand steeds verder achteruit gaat, vooral als het paard nog steeds in deze te scherpe hoek met de hals gereden wordt.

Een misverstand is, dat LDR niet schadelijk is als je de achterhand maar actief houdt. Dat heeft hier niets mee te maken: het gaat er om dat een paard er niet op is gebouwd om met zijn kin tegen zijn hals te lopen, of dat nu hoog of laag ingesteld gebeurt. Een een belangrijke aanwijzing dat deze hoek te scherp is, is als de neus achter de loodlijn komt tijdens het rijden (of stilstaan). Geloof me, dit is werkelijk funest voor de nekpees.

Het onderzoek dat hiernaar door Horst Weiler is gedaan, is eens in een kort artikel in de Bit behandeld. Ik vond dat wat onduidelijk en heb daarom het proefschrift zelf maar gekocht. Van de 60 paarden die voor dit onderzoek post-mortem werden onderzocht was hun gebruiksfunctie bekend (dressuur/springen of recreatie) en alle paarden die voor dressuur of springen gebruikt werden, hadden in meer of mindere mate botwoekeringen aan het achterhoofd en verbeende nekpezen. Dravers en recreatiepaarden/pony's hadden daarentegen geen enkele afwijking. Deze verbening heeft trouwens niets te maken met ouderdom: pezen die verouderen worden minder elastisch, maar verkalken niet. Ook botten gaan niet spontaan anders groeien als je ouder wordt. De leeftijden van de onderzochte paarden lopen dan ook van 0 tot tegen de 30.

Horst Weiler trekt de problemen die door LDR en achter de loodlijn rijden veroorzaakt worden trouwens nog verder door: in zijn proefschrift behandelt hij ook veranderingen aan pezen en botten in hoeven en benen als gevolg van overbelasting. In eenzelfde soort onderzoek (65 deelnemers) bleek weer dat alleen dravers en recreatiepony's en -paarden een gezond beenstelsel hadden. Door de opgerolde hals wordt de voorhand namelijk zwaarder belast (achterhand is daardoor ook moeilijker actief te houden) wat aanmerkelijke schade aan de benen veroorzaakt.

LDR geeft op korte termijn zeer overtuigende resultaten doordat het een methode is om de rugspieren te stretchen, iets wat ruiters normaalgesproken vergeten (zie het als het 'wonder' dat rechtrichten bewerkstelligt bij hoefkatrol-paarden). Op de langere termijn zie je echter als snel dat de nekpees en schedel beginnen te vervormen en de voorbenen klachten krijgen. Beenproblemen zijn wat lastiger, maar een paard dat last heeft van pijn in zijn nek kun je daardoorheen rijden met een slof, stang of allerhande hulpmiddelen. Ook in Duitsland is, netals in Nederland, de gemiddelde leeftijd van een paard 7 jaar. Volgens Weiler is dit hoofdzakelijk te danken aan de afval in de sportpaardenindustrie, en daar zijn de meesten in Nl het ook wel mee eens.

Ik wil je niet bang maken, maar dit zijn zo ongeveer de feiten zoals die uit pathologisch onderzoek naar overbelastingsvervormingen bij het paard. Ik heb het boek gelezen, de foto's gezien en voor mij besloten dat ik dit een paard nooit aan zal doen. Er bestaan langere, maar paardvriendelijker wegen naar de hogere regionen van de sportdressuur.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 21:46

Zorg dat je goede begeleiding hebt en dat heb jij wel voor zover ik Judith Scholte ken. Ga dus zeker niet zelf proberen.

Verder denk ik niet dat het bij ieder paard past, maar neem iig de tijd om het te proberen en kijk of jij en je paard erop vooruit gaan.
Past het niet bij jullie dan kan je weer wat anders proberen, maar neem wel de tijd om het uit te proberen.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 22:32

Ik schrik toch wel heel erg van het bericht van xyzutu2! Ik denk dat ik mijn paard bij les gewoon rijd zoals Judith het graag ziet en met trainen met zijn neus "eruit".

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 01:30

Mijn mening is dat je je paard moet kunnen instellen waar jij wilt maar dat alles ten aller tijde vanuit de achterhand bewerkstelligd moet worden. In de praktijk komt het er op neer dat ik mijn paarden vaak in meer of mindere mate met losrijden LDR rijd en na een poosje als ze lekker over de rug beginnen te lopen ze wat meer op hoogte instel en de neus eruit rijdt. Maar je moet dus altijd van achter naar voor werken en niet andersom. De motor zit aan de achterkant en die moet je eerst starten. Persoonlijk vind ik aan een lange teugel door de bak zwalken maar niks. Dat doen ze in de wei maar. Als ik erop zit moet er gewerkt worden maar dus altijd eerst van achteruit. Hoe de voorkant in eerste instantie loopt interesseert me niet zo. Heb bv een paard die zich er graag achter de loodlijn wil verstoppen en die mag daar dus niet lopen terwijl een ander juist graag de hals wat recht wil houden (en de rug vast) en die rijd ik juist weer meer LDR. Je moet niet paardrijden om het systeem maar het systeem zoeken wat past bij je paard.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 02:15

Ik neem aan dat iemand als Judith Scholte wel kundig genoeg is om te zien dat jij je paard niet naar de klote gaat rijden. In de dagelijkse training anders rijden als in de lessen klinkt mij vreemd in de oren. Wat is dan het nut van je lessen?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 08:48

Net als steef lijkt het mij niet verstandig als je in je training anders gaat rijden dan in je les, beetje zonde van je lesgeld Geld, geld! . Print dit topic eens uit en bespreek het met je instructrice, zij kan je wellicht aan tonen dat de manier waarop jij rijdt anders is dan dat waar in het bovengenoemde artikel over wordt gesproken. Het moet toch gek zijn willen jullie er samen niet uit kunnen komen. En als dat echt niet lukt en je je niet prettig voelt bij haar manier van rijden dan gewoon een andere instructeur zoeken die niet in het LDR systeem werkt.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 09:55

Ik ben er juist van overtuigd dat het heel goed werkt! Maar aangezien ik hoor dat dat ook zo is, maar dat je op lange termijn een paard kapot rijdt...... dat wil ik dus niet. Ik hoorde dus dat het bij de talentvolle paarden wel kan, omdat die leniger zijn. Ik ben dus alleen bang dat mijn paard maar "mee moet doen". Mijn paard is er niet een van "tot hier en niet verder", vandaar.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 16:08

paardje schreef:
Ik ben er juist van overtuigd dat het heel goed werkt! Maar aangezien ik hoor dat dat ook zo is, maar dat je op lange termijn een paard kapot rijdt...... dat wil ik dus niet. Ik hoorde dus dat het bij de talentvolle paarden wel kan, omdat die leniger zijn. Ik ben dus alleen bang dat mijn paard maar "mee moet doen". Mijn paard is er niet een van "tot hier en niet verder", vandaar.


je bent wel dubbel, aan de ene kant ben je bang dat je hem verpest en hier zeg je dat je wel overtuigd ben van haar training.
Ik snap wel dat je niet je instructrice wil afzeiken, omdat je ervan uitgaat dat zij het beter weet dan jij ( en dat is ook zo)
maar daarom mag je wel naar haar mening vragen. Zij leest dit soort artikelen ook vast en heeft daar haar visie over.
Als jij je niet bij haar uitleg kan vinden, moet je een anders instructrice zoeken. Het heeft geen zin om bij iemand te lessen waar je niet achter staat.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 16:48

essie79"]
[quote="paardje schreef:
Ik ben er juist van overtuigd dat het heel goed werkt! Maar aangezien ik hoor dat dat ook zo is, maar dat je op lange termijn een paard kapot rijdt...... dat wil ik dus niet. Ik hoorde dus dat het bij de talentvolle paarden wel kan, omdat die leniger zijn. Ik ben dus alleen bang dat mijn paard maar "mee moet doen". Mijn paard is er niet een van "tot hier en niet verder", vandaar.


je bent wel dubbel, aan de ene kant ben je bang dat je hem verpest en hier zeg je dat je wel overtuigd ben van haar training.
Ik snap wel dat je niet je instructrice wil afzeiken, omdat je ervan uitgaat dat zij het beter weet dan jij ( en dat is ook zo)
maar daarom mag je wel naar haar mening vragen. Zij leest dit soort artikelen ook vast en heeft daar haar visie over.
Als jij je niet bij haar uitleg kan vinden, moet je een anders instructrice zoeken. Het heeft geen zin om bij iemand te lessen waar je niet achter staat.
[/quote]Ik ben juist heel tevreden. Mijn paard gaat goed vooruit en haar lessen zijn echt super! Alleen ik ben dus aan het twijvelen gebracht! Iemand zei: Bij talentvolle paarden is het een goede methode, maar bij minder talentvolle paarden niet. Die gaan aan het bgin goed, maar op een geven moment zijn ze kapot gereden. Ik ben er nu eigenlijk wel van overtuigd dat ik me er veel te druk om heb gemaakt. Ze weet heus wel waar ze mee bezig is. Ik zal me niet meer zoveel van die andere aan trekken Knipoog .

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:23

ik zou tijdens het 'inrijden' hem laag instellen doeik nu zelf ook.. en als je met het echte werk begint hoger instellen..

Horsea's Donnatella M1 + 6
Horsea's Zsarina ZZ-zwaar + 1
Grandia's USA ZZ-zwaar + 1
Horsea's Elbrasco M1+ 0


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Re: Laag, diep en rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:31

Dit topic is uit 2003 *TeM*

janinetjjj

Berichten: 5003
Geregistreerd: 09-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:31

schop niet zo.. *auww*

Met inrijden rijd ik altijd zo'n 20 min. lang en laag.




janinetjjj

Berichten: 5003
Geregistreerd: 09-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:31

Verdorie.. zie het nu pas.. TeM



Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:56

Hier dus een slotje.

Op de hoogte blijven van mijn rondzwervingen als fotograafje:
Join via deze link


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AM_KL, bella24, cabochon1, myk_en_shant, nine1987 en 116 bezoekers