Ingrijpend bezoek, hoe is het mogelijk!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Ingrijpend bezoek, hoe is het mogelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-03 19:43

Ongeveer 6 jaar geleden heeft mijn moeder na een rugoperatie 1 jaar in een revalidatiecentrum gezeten. Bij haar zat een jongeman met MS in ernstige vorm.

Hij kon op dat moment nog kleine stukjes lopen, en vrij goed praten, hij zat er verder goed uit. Langzaamaan takelde hij af, zijn spieren werkten langzaam niet meer mee, zijn spraak werd langzamer. In zijn hoofd bleef hij dezelfde jongeman.

Hij is vroeger misbruikt geweest door zijn ouders, daar heeft hij dus geen contact meer mee. Verdere familie heeft hij niet. Zijn vrienden hebben hem laten vallen nadat hij minder begon te spreken. Iedereen behalve ik en mijn moeder.

Vorige maand zijn we na een hele tijd weer bij hem op bezoek geweest. Hij kon helemaal niet meer praten, zat helemaal in elkaar, erg vermagerd. Hij zat in een electrische rolstoel zonder beensteunen, zonder neksteun. Hij zat helemaal in elkaar gezakt omdat zijn spieren niet meewerken en hij nergens steun had. Daarbij komt nog dat hij bijna niet meer kan slikken en zijn ademhaling steeds slechter wordt.

Om hem te voeden kost erg veel tijd, de mensen in het verzorgingstehuis waar hij zit nemen daar de tijd niet voor en daarom mergeld hij langzaam uit. Ze zorgen niet voor nette kleren voor hem, hij loopt in gescheurde kleding. Ze zorgen niet voor een nieuwe rolstoel waar hij wel goed in kan zitten. Ze zorgen gewoon niet voor hem. Het is gewoon beestachtig hoe hij behandelt word, hij kan niet voor zichzelf opkomen hij kan niet praten! Zijn handen kan hij nog iets gebruiken met heel veel moeite en daarom had hij een kastje met een schermpje waar hij in kon typen wat hij wilde zeggen. Dat kastje is al een paar maanden kapot en ze laten hem gewoon niet maken!

Vandaag was hij bij ons thuis, elke keer als hij een slok wilde drinken stikte hij er bijna in en daardoor had ik steeds de tranen in mijn ogen. Om zoiets te zien is zo vreselijk! Vooral omdat het een gigantische lieve man is, er zit absoluut geen kwaad in. Hij was dolblij om een dag bij ons te zijn, dit is niet vaak mogelijk omdat hij zo hulpbehoevend is en omdat hij niet in Den-Helder woont. Ik zag hem nu een dagje weer een beetje gelukkig, ik weet dat hij niet lang meer te leven heeft, maar ik zou zo graag willen dat die laatste tijd nog mooi voor hem wordt.

Daarom hebben ik en mijn moeder samen met hem besloten om hem dichterbij Den-Helder te halen zodat we hem vaak op kunnen zoeken en mee kunnen nemen om leuke dingen met hem te doen. We gaan opkomen voor zijn rechten, dit kan niet, het is een mens en geen beest! Het is toch walgelijk om te weten dat je zo behandelt zou worden als je al zo ziek bent. Hoe teleurgesteld in de wereld kun je zijn


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 20:01

Ik kan me voorstellen dat jullie je vreselijk voelen om die man zo te zijn.
Maar ik weet hoe het gaat in die tehuizen en de mensen daar zullen hem niet expres aan zijn lot over laten. Ze werken vaak met veel te weinig personeel, waardoor er te weinig tijd is om genoeg aandacht te geven aan iedere patient. Niet dat ik het hiermee wil goedpraten, trouwens.
Ik hoop dat jullie erin slagen hem beter onder te brengen en dat hij de tijd die hij nog heeft op een goede manier kan doorbrengen.

* To Belg, or not to Belg *


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-03 20:05

Dus hij moet maar verhongeren en uitdrogen omdat zij te weinig tijd hebben, er is altijd iets te improviseren natuurlijk. Al zouden ze hem niet goed wassen, ok dat is vies maar gaat hij niet dood van. Dit is natuurlijk heel wat anders, en erg onmenselijk.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 20:13

Als ik zeg dat er dus mensen zijn die met ergere dingen moeten leven dan jij en ik en dat betekend eigenlijk dat waar wij over praten eigenlijk helemaal wegvalt tegenover het geen waar deze man mee moet leven.
Als ik zie dat jij alles voor die man over hebt om hem een beetje geluk te geven dat zie ik in jou een goed persoon!!!(je snapt hem al?)

Ik vind het werkelijk schandalig dat er mensen zijn die met oogkleppen op langs zo'n persoon heen kunnen lopen.
Wat is deze man minder dan wij?
Hij heeft er ook niet om gevraagd of dit hem alstublieft mocht overkomen.
Je zou het zomaar zelf kunnen hebben over een aantal jaar en als je dan gaat nadenken over wat jij dan het liefst zou willen,dan kom je toch uit op liefde,al is het maar een beetje!Zijn gedachten gang is niet anders hoor en dus ook hij vraagt om een beetje liefde zodat zijn leven toch nog iets verdragelijker wordt.
Iemand die een gezond leven lijd en dan toch nog zeurt,zou eigenlijk een schop onder zijn hol moeten krijgen,want je zou het maar meemaken deze man te zijn,dat is echt een ellende hoor.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 20:21

Ik snap wat je bedoeld en vind het ook verschrikkelijk dat dit kan gebeuren, maar ik weet ook hoe ontzettend hoog de werkdruk in de verzorgingstehuizen is...Maar dit is daardoor natuurlijk niet goed te praten!
Ik heb zelf twee MS-patiënten geïnterviewd voor mijn werkstuk en was van tevoren best wel bang om echt 'zieke' mensen tegenover me te hebben, maar dat is alles meegevallen. Die twee mensen die ik geïnterviewd heb konden gelukkig nog best wel veel doen.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-03 20:23

Je hebt wederom helemaal gelijk Holly Knipoog
Deze man is in zijn hoofd nog helemaal gezond, dat maakt het juist zo erg. Als je hem ziet denk je dat hij niet 100% is, deze man is niet minder dan wij, maar misschien nog wel meer! Hij heeft echt een geweldige persoonlijkheid, hij kan het alleen niet echt meer uiten. We gaan nu echt alles op alles zetten om hem nog een leuke laatste tijd te bezorgen, kostte wat het kost. Je had hem vandaag moeten zien, een grote smile op zijn gezicht, zo mooi om te zien! Toen hij weer weg moest... hij bleef maar omkijken, zoiets doet je veel.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 20:27

En die smile,die heb jij bezorgt!

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 21:12

wat erg!
ik vind dit zelf heel moeilijk om te lezen omdat mijn moeder ook MS heeft..
Vooral voor dat aftakelen ben ik zo bang!
mn moeder kan niet meer zonder krukken lopen en met maar kleine stukjes!
onze hele huis staat vol met allerlij hulpmiddelen!
gelukkig is het niet zo erg als bij die man!
heel veel sterkte en succes, ook aan die man!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-03 21:16

Ik kan me voorstellen dat dit erg confronteren voor je is Lautjuh, deze man heeft trouwens wel de meest agressieve vorm. Ik hoop dat je je moeder altijd bij zal blijven staan zodat haar wat met deze man gebeurt niet kan gebeuren. Verder wil ik je heel veel sterkte toewensen met je moeder, en jezelf natuurlijk, voor jou is het natuurlijk ook erg moeilijk.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 23:29

Klinkt heel erg zeg! Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat je iemand zo slecht kunt behandelen. Tuurlijk hebben verzorgingstehuizen te weinig personeel, maar zoals je zelf al aangeeft is er altijd wel iets te regelen, neem ik aan. Het botert helemaal niet tussen ons, maar wil wel even kwijt dat ik het super vind wat jullie voor die man doen! Dat jullie hem nog maar een gelukkige tijd mogen geven! Lachen Sterkte en succes!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 00:02

Jeetje Flair, dit is idd wel schocking om te lezen Verdrietig !
Ik vind het super van jou en je moeder, dat jullie gaan proberen om hem bij jullie in de buurt te krijgen, zodat hij iig de tijd die hem nog rest, kan doorbrengen met mensen die om hem geven en om wie hij -vast en zeker!!- ook geeft! Veel sterkte bij jullie gevecht om een plekje voor hem!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 00:39

Mijn opa (is inmiddels overleden: 12 jaar geleden)
Heeft een hersenbloeding gehad 16jaar voor zijn overlijden..
Hij was geestelijk 100 % maar lichamelijk en qua spraak zeer slecht (halfzijdig verlamd en zeer moeilijk te verstaan)

Mijn oma (zijn vrouw en 6 weken na hem overleden) heeft hem verzorgd zolang ze kon...
Toen kwam hij in een verzorgingstehuis terecht (kon nog lopen met stok hetzij wat langzaam) Thuis bij oma moest hij zelf naar de wc lopen, de tv op een andere zender zetten (bewust geen afstandsbediening) enz....
In het tehuis hoefde hij niets.....Wij (mijn neef, mijn ouders, mijn tante en oom, oma en im kwamen er geregeld tot dagelijks) en regelmatig had hij zijn broek nat....de verpleegsters noemden dat blaastraining en opa had plastabletten....
Op donderdagmiddag is er in het dorp altijd markt opa was gek op vis en dus ging ik met opa naar de markt (elke donderdag) om vis te halen voor op het brood...ik moest blijven tot het broodeten zodat hij (en medebewoners) vis op brood kregen....
Fysiotherapie...hij werd niet gebracht, resultaat: 2 geamputeerde benen
vaak moeten plassen: oplossing catheter...
De verpleegster hadden wel tijd om te koffie drinken ..oke ieder zijn/haar pauzes....maar allemaal tegelijkertijd koffiepauze en dan ruim 30 minuten (en dit regelmatig geklokt)
Ik heb na het overlijden van opa navraag gedaan bij de fysiotherapie...ze hoeven iemand die in een rolstoel zit alleen naar beneden te brengen (lift) tot voor de lift deuren en dan wordt die persoon opgevangen....

Ik kan wat verzorgingstehuizen betreft hele boeken vol schrijvenover misstanden...
aan de ene kant kan ik me sommige dingen wel voorstellen...maar andere dingen kan en wil ik niet bevatten....

en die misstanden in dat verzorgingstehuis zijn nog steeds hetzelfde...
bewoners die ruim 2 uur zitten te wachten bij een poli tot ze weer terug kunnen naar hun eigen afdeling/huiskamer....etc

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-03 12:21

XoNo schreef:
Klinkt heel erg zeg! Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat je iemand zo slecht kunt behandelen. Tuurlijk hebben verzorgingstehuizen te weinig personeel, maar zoals je zelf al aangeeft is er altijd wel iets te regelen, neem ik aan. Het botert helemaal niet tussen ons, maar wil wel even kwijt dat ik het super vind wat jullie voor die man doen! Dat jullie hem nog maar een gelukkige tijd mogen geven! Lachen Sterkte en succes!


Misschien ben ik toch zo slecht nog niet als jij denkt Knipoog
En bedankt Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 12:33

flair schreef:
Dus hij moet maar verhongeren en uitdrogen omdat zij te weinig tijd hebben, er is altijd iets te improviseren natuurlijk. Al zouden ze hem niet goed wassen, ok dat is vies maar gaat hij niet dood van. Dit is natuurlijk heel wat anders, en erg onmenselijk.


Ik ben het ermee eens dat dit vreselijk is maar het is niet hun schuld, het is de schuld van de overheid. De overheid laat deze mensen aan hun lot over. Als crimineel word je veel beter verzorgd. Ik geef mijn beide oma's ook het advies om als ze hulpbehoevend worden vooral een bank met geweld te beroven zodat ze of een goede verzorging krijgen in het gevang of van het geld particuliere thuiszorg kunnen kopen.........

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-03 12:46

Het is niet hun schuld? Daar ben ik het niet mee eens, ze zijn zo blind als het maar kan. Ze zien niet eens in waar ze mee bezig zijn. We hebben gister nog naar ze gebeld, ze kwamen met het smoesje dat hij agressief tegenover hun was. Die man KAN niet eens agressief zijn, hij kan niet slaan, niet schoppen, niet praten. Misschien dat hij weleens boos naar ze kijkt, erg vreemd als je zo behandelt word.

We hebben ze de vorige keer al gevraagd om aan hem te vragen of hij liever dichterbij Den-Helder zou willen wonen, dat zouden ze vragen. We vroegen gister of hij er iets vanaf wist en nee hoor, ze hebben het er niet over gehad. Het lijkt wel alsof ze hem niet willen helpen, het lijkt meer op onwil dan op niet kunnen.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 13:17

Ik vind dit echt erg. Zo behandel je iemand toch niet. Wat kan hij er aan doen dat hij MS heeft. Niks toch! Nou dan! Ik vind het heel goed van jou en je moeder dat jullie hem helpen. Want je word toch van zelf ongelukkig als je weet dat niemand om je geeft. Elk mens heeft liefde nodig en dat geven jullie hem! Heel erg goed! Mijn complimenten. En heel veel sterkte ermee!

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 14:15

Het is toch verschrikkelijk!! Het zal dan wel heel zwaar werk zijn al die mensen verzorgen in alles, maar dan zou je toch zeggen dat ze zelf wel maatregelen gaan nemen?? bv. geen mensen meer aannemen of meer personeel? Het is ronduit belachelijk dat zoiemand aan zn lot word overgelaten!!
Maar super van jullie dat jullie zovel voor hem doen, toppie!
Succes ermee

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 14:21

Dit is natuurlijk verschrikkelijk schrijnend!
Dat er mensen het opnemen voor verzorgings personeel is heel fijn, maar dat gaat nu niet op natuurlijk!
Dit is een indiviueel geval en absoluut niet generaliserend, het wil niet zeggen dat dit schering en inslag is.

Ik hoop dat jullie het leven van deze man wat aangenamer kunnen maken Flair!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 15:36

Anna-Jelly schreef:
Het is toch verschrikkelijk!! Het zal dan wel heel zwaar werk zijn al die mensen verzorgen in alles, maar dan zou je toch zeggen dat ze zelf wel maatregelen gaan nemen?? bv. geen mensen meer aannemen of meer personeel?


Dit is niet erg reël. Mensen weigeren kan ook niet, want waar komen ze dan terecht?
In de zorg is het vaak roeien met de riemen die je hebt. En dat zijn er vaak te weinig. Maar om de schuld bij het verplegend personeel te leggen vind ik niet eerlijk. Die mensen maken de begrotingen niet en als het ze allemaal niks kon schelen dan denk ik niet dat ze in de zorg zouden werken.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat het vreselijk is hoe deze meneer moet leven. Ik hoop dan ook dat jullie erin slagen om een betere oplossing te vinden.

* To Belg, or not to Belg *

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 17:31

Linda, tuurlijk...dat is waarschijnlijk wel zo in de meeste gevallen, maar het lijkt me niet dat flair dit verzint of verkeerd heeft begrepen. Ik geloof best dat het er zo aan toe gaat bij die man. Gelukkig gebeurt het niet zo in elk tehuis. Mijn opa heeft ook in een tehuis gelegen (inmiddels ook overleden), en werd prima verzorgd.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 17:36

XoNo schreef:
Linda, tuurlijk...dat is waarschijnlijk wel zo in de meeste gevallen, maar het lijkt me niet dat flair dit verzint of verkeerd heeft begrepen. Ik geloof best dat het er zo aan toe gaat bij die man. Gelukkig gebeurt het niet zo in elk tehuis. Mijn opa heeft ook in een tehuis gelegen (inmiddels ook overleden), en werd prima verzorgd.


Zo bedoel ik het ook niet. Tuurlijk verzint ze dit niet. Dit soort dingen gebeuren, dat weet ik. En dat is ook vreselijk.
Maar het is niet de schuld van het verplegend personeel. Dat wil ik alleen maar duidelijk maken. Sommige mensen lijken te denken dat het personeel in verpleegtehuizen die mensen gewoon aan hun lot overlaten en dat het ze niks kan schelen.
Ik werk zelf in de gezondheidszorg en weet dat het niet zo eenvoudig ligt.

* To Belg, or not to Belg *

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-03 18:13

Dan zijn wij het niet met elkaar eens Linda, mijn zus is ook verpleegster en zij ziet ook heel goed dat het wel aan de verpleging op zijn afdeling ligt.

En dan het feit dat ze hem niet wilde helpen om naar een ander tehuis te komen waar hij gelukkiger zou zijn Verward

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 18:47

flair schreef:
Dan zijn wij het niet met elkaar eens Linda, mijn zus is ook verpleegster en zij ziet ook heel goed dat het wel aan de verpleging op zijn afdeling ligt.

En dan het feit dat ze hem niet wilde helpen om naar een ander tehuis te komen waar hij gelukkiger zou zijn Verward


Ik kan me niet voorstellen dat een komplete afdeling van verpleegkundige, ziekenverzorgers en verzorgers ongeintresseerd zijn in het vak dat zij uit moeten oefenen. Je kiest voor dit vak omdat je er een bepaald gevoel hebt voor mensen. Niet omdat het een dikbelegde boterham verdient. Ik weet zeker dat de uitvoerenden heel hard hun best doen om het goed voor elkaar te krijgen maar dat deze mensen keihard door het beleid teruggefloten worden. Ik vind het een beetje kortzichtig om te zeggen dat het de schuld van de verpleging is.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 18:54

gijsenkim"]
[quote="flair schreef:
Dus hij moet maar verhongeren en uitdrogen omdat zij te weinig tijd hebben, er is altijd iets te improviseren natuurlijk. Al zouden ze hem niet goed wassen, ok dat is vies maar gaat hij niet dood van. Dit is natuurlijk heel wat anders, en erg onmenselijk.


Als crimineel word je veel beter verzorgd. Ik geef mijn beide oma's ook het advies om als ze hulpbehoevend worden vooral een bank met geweld te beroven zodat ze of een goede verzorging krijgen in het gevang of van het geld particuliere thuiszorg kunnen kopen.........
[/quote]

klopt als een bus. Scheve mond

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-03 18:55

Hij heeft vaste verzorgsters, en het is idd de schuld van de verpleging, niet kortzichtig maar de waarheid.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnnetteFlame, Bytespider, Celebi, Charat, dezzie, Eefje_Sammy, Enzo_Ollie, Firebug, Galaika, GrapeshotBot, HELder, Josien_, katinker, manubres, Mirjam79, Muronia, Ninouschka, Roosch, Sabbientje, Siers83, stella92, VuurVleugels en 54 bezoekers