Niet achteruit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Nouka

Berichten: 4430
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Cornwall, U.K.

Niet achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-03 16:42

Hey allemaal,

Ik rijd al ong. 2 maanden op dezelfde haflinger (Starlight) en alles gaat hartstikke goed, alleen wil hij NIET achteruit. Ook als iemand ernaast staat gaat het maar heel moeilijk.
Hebben jullie nog tips ?

لا شيء يدوم


LaUtJûHh
Berichten: 31
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: R'wijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 16:44

Je kan proberen om tegen een muur tegaan staan met zijn neus dan kan hij niet voorwaarts maar dat moet je pas doen als het egt niet wil lukken. Nou ik hoop dat het gaat lukken

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 16:49

leer hem eerst het stemcommando als je ernaast staat, dan kun je dat gebruiken als je erop zit.

All people smile in the same language....

ieris

Berichten: 1774
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 16:54

Mijn paard gaat ook heel moeilijk achteruit.
Je kunt proberen om iemand die er recht voor gaat staan een tikje op zijn borts te laten geven en daarbij terug te zeggen.
Je kunt ook oefenen met een dubbele longeerlijn.
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 16:59

Leer hem eerst achterwaarts gaan op je stem tijdens het poetsen en in de stal. Dat is een klein stukje opvoeding die straks heel handig van pas komt bij het rijden.

Nouka

Berichten: 4430
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Cornwall, U.K.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-03 17:05

1 probleempje, het is niet mijn eigen pony...
Ik kom dus ook maar 1 keer per week op de manege.. en dan alleen om te rijden, lekker duf ik weet het, maar ik zal jullie tips wel proberen te gebruiken !
Bedankt !!

لا شيء يدوم

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 18:03

Grote kans dat deze pony het achterwaarts gaan onder het zadel helemaal niet kent.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 18:07

Probeer als je het doet al met heel weinig tevreden te zijn, want het kan inderdaad zijn dat hij het gewoon niet of nog niet kent.
Eerst dus netjes als je aanhet poetsen bent enzo met een stemhulpje even duidelijk maken en als je dan gaat rijden gewoon al blij zijn met een verplaatsing van zijn gewicht. Hij zal dan als het ware op zijn achterhand gaan "leunen" (klinkt weer lekker maf).
Pas als je dat kan voelen, kan je eventueel meer en meer vragen tot er stapjes naar achter komen.
Maar ik zou gewoon zo stilletjesaan opbouwen, zelf al rij je maar 1 keer in week met hem.

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 09:18

Ik heb een paard gehad die wilde ook niet acheruit. Hij liep liep inmiddels al wel M dressuur bij een professionele ruiter, maar wilde NIET achteruit. Ik weet nog steeds niet wat de reden ervan geweest is. Hij had geen problemen met zijn rug of iets dergelijks, hij vertikte het gewoon. Alle manieren hierboven geprobeerd, niets hielp.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 14:39

Wat je ook kan proberen is dit:
Je legt twee springbalken tegen haaks op het beschot. Dus met het uiteinde van de balk boven op het beschot, en de andere balk hetzelfde een meter ernaast. Dan rijd je je pony daarin, en dan móet 'ie wel achteruit. Je kan er dan ook iemand met een zweepje voorzetten die hem wat helpt.
Ook moet je altijd oefenen als je ernaast staat, overal. dus op stal, op de poetsplaats, in de wei. Overal zet je hem even stil en laat hem een paar pasjes achterwaarts lopen. En als hij het doet belonen!
Je kan ook je stem erbij gebruiken, dus als hij terug moet zeg je ook 'terug!'. Daar reageren sommige paarden heel goed op.

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 18:11

Nou, die merrie van mij kent wel achteruit... wanneer het haar uitkomt! *LOL*

Vandaag keurig netjes ongeveer 30 meter recht achteruit terwijl dat echt niet de bedoeling was Lips are sealed
As ik haar vraag dan loopt ze niet zomar naar achteren zoals als ze dat keurig doet in verzet als ze niet voorwaarts wil!

Maar het helpt wel tijdens het poetsen om je stem te gebruiken, dan herkennen ze het woord sneller en wat je daarmee bedoelt.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 18:22

Het is inderdaad even zaak om uit te vinden of het paard wel achterwaarts kan. En ik denk dat je, als je niet de enige bent die erop rijdt, moeite hebt om haar dat in een uurtje per week te gaan leren.

Je suis Charlie.

callippo

Berichten: 3198
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 04:36

Kijk eens op het forum van divoza,
daar staat ergens een heel goed stukje over achterwaarts, van M&B. Echt goed om te lezen. Kdenk alleen dat ik het niet zomaar hier neer mag zetten....

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 09:54

callippo schreef:
Kijk eens op het forum van divoza,
daar staat ergens een heel goed stukje over achterwaarts, van M&B. Echt goed om te lezen. Kdenk alleen dat ik het niet zomaar hier neer mag zetten....


Waarom niet? Als je verwijst dat het van een ander forum afkomt en zegt wie het heeft geschreven?

Je suis Charlie.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:28

Mijn probleem is dat ze aan de hand wel achteruit wil, soms moet ik nog een duwtje geven maar onder het zadel niet.

Wie heeft er tips !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:17

wat gebeurd er dan als ie in een heel smal paadje terecht komt? En draait ie zich in de trailer ook om? Zachtjes met een zweepje tegen zijn onderbenen tikken wil wel een helpen. Wat ook vaak helpt is een springbalk op hem af laten rollen tegen de kroonrand aan.
Wat je ook probeerd, hou z'n hoofd naar beneden. Als ie z'n hoofd omhoog houd zet ie namelijk zijn rug vast en kan ie met de beste wil van de wereld niet correct achteruit lopen.

succes Knipoog

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:18

Ik zet deze op slot. Dit is een heel oud topic. ALs je een specifieke vraag hebt over jouw probleem kun je beter een nieuw topic openen. Je kunt dan ook iets meer informatie geven over jouw paard en jouw rijden.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers