schuurplekken van deken!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carlos

Berichten: 628
Geregistreerd: 28-12-02

schuurplekken van deken!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-03 14:22

Onze pony heeft schuurplekken aan het eind van zijn rug van het deken, de vraag is: Hoe kan je dat laten weg gaan? Verward Verward


PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 14:46

waar heeft hij die want de mijne heeft het op zn borst

So close,
no matter how far.


carlos

Berichten: 628
Geregistreerd: 28-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-03 15:11

aan het eind van zijn rug> net niet op zijn kont.. wat doe jij er tegen?

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 15:19

dus bij zijn lendenen? tja, dan lijkt het erop dat de deken niet goed past... want anders hoort ie daar gewoon goed te liggen hoor

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 15:51

En schuurplekken op de rug is niet het teken van een slecht passende deken. Als het paard zijn hoofd naar beneden doet om te eten en de deken is in de loop van de dag/nacht naar achteren gegleden, wordt de deken tegen de haargroei in naar voren getrokken en breken gewoon de haren af....

Is je pony geschoren? Heeft hij een katoenen voering van zijn deken of onderdeken? Dan kan het zijn dat de korte haartjes die daar na het scheren nog zaten verder zijn afgebroken. Maar ook als je paard niet geschoren is...kale plekken zijn af en toe niet te vermijden.

Het is verder niet ernstig, maar wel een lelijk gezicht. Voor kale plekken op de schouder heb je een paarden BH, voor kale plekken op de rug heb je van dezelfde stof als de BH een soort onderdeken. Of je kunt een winterdeken kiezen met een gladde binnenkant, zoals Lamicell of Big D. Deze gladde binnenkant voorkomt dat de haartjes afbreken en polijsten de vacht als het ware nog op, zodat hij mooi gaat glimmen.

Ik kan me voorstellen dat je nu geen nieuwe deken gaat kopen, het winterseizoen loopt toch binnenkort op zijn eind (of je moet in de uitverkoop nog wat willen scoren)

Als je wilt weten hoe die onderdeken van lycra eruit ziet:

Afbeelding

en de paarden BH:

Afbeelding

De onderdeken van lycra is, als je een beetje handig met de naaimachine bent, redelijk makkelijk in elkaar te zetten. Het enige probleem zal het zijn om de goede stof in de goede dikte te vinden.

Wat je ook kunt proberen is een stukje voeringsstof in de binnenkant van de deken te naaien, zodat de haren daar niet meer kunnen afbreken. En laat je pony af en toe een uurtje zonder deken staan, zodat de huid kan ademen.

Je suis Charlie.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 16:55

De lycra dekens kunnen inderdaad erg goed helpen tegen schuurplekken! Dus dat is zeer de moeite waard denk ik zo!

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 17:00

als en deken naar achteren glijd is dat voor mij toch echt een teken dat ie niet helemaal goed past hoor

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 17:07

LiSSy schreef:
als en deken naar achteren glijd is dat voor mij toch echt een teken dat ie niet helemaal goed past hoor


En welke deken schuift er volgens jouw geen centimeter naar voren of naar achteren? Degene die je aan je paard vastniet? Want één tot twee centimeter schuiven is al genoeg om kale plekken te krijgen!

Je suis Charlie.

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 17:10

nee okee, een cm waarschijnlijk wel... maar toch vaag dat ie dan op zijn rug plekken krijgt als het maar zo'n klein beetje schuift.
en trouwens die van meron schuifde volgens mij helemaal niet... nooit gemerkt iig, ook niet als hij zijn hoofd omlaag deed

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 17:17

Mijn merrie is geschoren. Heeft een Big D om (perfecte pasvorm) en een katoenen onderdeken eronder. En op precies dezelfde plek schuurplekken.
korte stoppeltjes van de vacht van een geschoren paard staan rechtop, of kunnen rechtop in de deken gaan staan, terwijl lange haren plat liggen, of hoogstens een beetje meebewegen. Maakt je paard een beweging (al is het maar hoofd naar beneden, weer naar boven, liggen, staan, rollen) en de haren zitten rechtop IN de deken, en de deken beweegt, dan is de kans groter dat de haren afbreken dan bij een nietgeschoren paard.
Maar ook bij een nietgeschoren paard kan het zijn dat de vacht wat minder goed in conditie is. Je zou Vitamine E kunnen voeren, of wat lijnzaadolie door zijn voer doen. Of de plekken insmeren met Uierszalf of Vasiline, zodat de binnenkant van de deken ook vet wordt en makkelijker over de haren glijdt en de haren er niet rechtop in gaan staan.

Vergelijk het eens met een korenveld. Als je met je hand over de lange aren gaat, breekt er minder snel een aar, als dat je met je hand over een gemaaid korenveld gaat en er alleen stoppeltjes staan....

Je suis Charlie.

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 17:30

ja, maar meron was dus ook geschoren... er lag nog wel een wollen deken bijonder

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 17:34

MIsschien zag je wel niet dat de haren afbraken? Of had hij een wat minder hoge kont/wat vlakkere achterhand?

Mijn merrie heeft een hele grote achterhand, en is ook lichtjes overbouwd. Dus de deken krijgt te maken met de holling van de rug en dan de dikke kont. En juist waar de holling van de rug over gaat in de kont, daar wordt ze kaal.

Maar geen sprake van dat de deken niet past hoor. Dit komt gewoon door de katoenen onderdeken, en niet door de Big D...

Je suis Charlie.

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 17:41

meron had nog een beste kont volgens mij... moet je anders ff naar de foto's kijken in mijn profiel

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 17:46

Ik heb ze al gezien. Nog een foto van mijn merrie, want dit is al aardig een slowchat aan het worden.
En Meron haalt het daar niet bij *LOL* En dit was na een half jaar lichte arbeid voor de bevalling en met veulen aan de voet van drie maanden (en gedurende de tijd alleen maar weidegang)

Afbeelding

Je suis Charlie.

ikkuh15

Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 20:52

ALs je paard schuurplekken voor op zijn schouders heeft heb ik hier een tip:
smeer er babyolie op
da werkt echt *LOL*
na een paar weken zijn de plekken verdwenen
[color=green]alleen je paard vindt het misschien wel raar ruiken dus daar moet je effuh op letten dat ie niks raars gaat doen[/color]
Vingers aflikken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sabbientje en 24 bezoekers