hoe hebben jullie de omheinig geregeld?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

hoe hebben jullie de omheinig geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-03 15:10

ons land bestodn uit een stevige omheing met betonnen palen, gaas en stekeldraad, dat wou ik vervangen door lint, vorig jaar heb ik het weiland verdeeld in 4 stukken door er om de 10m 8cm dikke paaltjes te plaatsen, met lint ertussen. hier joegen de paarden steeds doorheen, vermoedelijk door een draadbreuk.

nu wil ik het opnieuw maken, en ik wou jullie vragen wat voor palen jullie gebruikt hebben, wat voor soort lint, of jullie het zelf hebben geplaatst of hebben laten doen, en verder tips.....


Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 22:02

Niet echt tips over het plaatsen van een omheining, maar wel over het plaatsen van een topic Knipoog .
Ik denk nl dat je deze vraag beter bij VMR oid kan zetten, krijg je waarschijnlijk ook sneller antwoord omdat je vraag daar thuishoort.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 09:02

Ik weet niet of je dubbel lint hebt gebruikt (dus onder en boven), maar dat zou al iets kunnen schelen. Daarnaast is het het beste als je lint gebruikt van zo'n 5 cm breed en er ook nog eens stroom op plaatst. Errug effectief! Haha!

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 09:09

Het plaatsen van palen om de 10 meter is veeeeeeeel te weinig. Bij schriklint/ schrik- koord moet je de palen plaatsen om de 2.50 a 3 meter. Palen die 1.30m uit de grond steken en daar twee schriklinten/ schrik- koorden op plaatsen en een goed apparaat met een flinke tik erop. Zorg ook voor een goede aard-pin aan je elektrische apparaat!! Heb je maar een klein aardpennetje in droge grond, dan staat er bar weinig spanning op je omheining waar je paarden zo doorheen gaan! Succes!!!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 10:01

Maarten schreef:
Ik weet niet of je dubbel lint hebt gebruikt (dus onder en boven), maar dat zou al iets kunnen schelen. Daarnaast is het het beste als je lint gebruikt van zo'n 5 cm breed en er ook nog eens stroom op plaatst. Errug effectief! Haha!


Behalve als je shetlanders hebt Haha! Haha!

Dit houdt mijn shetlandertjes en trouwens ook mijn welshveulens niet tegen. Boos! Boos!
De shetten steken er 1 been tussendoor en rollen dan vervolgens vliegensvlug er doorheen, de veulens springen erover heen
Ze kunnen gelukkig niet de openbare weg op, maar komen op een maisakker van 9 hectare terecht en da's leuk veulens vangen kan ik je verzekeren Haha!

Ik heb het nu als volgt opgelost, ehhh laten oplossen Haha! We hebben een hek van schapengaas gemaakt en daartussendoor stroomdraad getrokken. Daar hebben we een week stroom op gehad, zodat ze allemaal een paar keer een flinke klap hebben gehad.
Ze hebben nu eindelijk ontzag voor een afrastering Haha!

Wij roepen altijd, als een shet er niet uit komt, dan komt er dus gewoon niemand uit Haha! }>

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 15:35

Wij hebben bovenaan en onderaan lint en dan boven op de palen nog een draadje lopen

komt het vandaag niet, dan komt het morgen

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 15:36

Ik woon op een boerderij en de weidens zijn allemaal standaard omheind met houten palen en prikkeldraad. Voor de paarden vind ik dit gevaarlijk. Ik zet de weidens voor mijn paarden altijd af met witte weidepaaltje om de 3 meter en daardoor breed wit lint. Ze krijgen bij mij ongeveer een voetbalveld per paard. (ze staan allemaal apart) Ook staat er bij mij altijd stroom op, aangezien ze altijd er nogal van houden om de paaltjes uit de grond te trekken en het lint kapot te maken enzo....

Dit jaar verwacht ik ook een veulentje, ik ben van plan om dan weidepaaltje te kopen waar je meerdere linten doorheen kunt doen, zodat het veulentje er niet onderdoor zal kunnen!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-03 20:23

ik heb inderdaad lint en een appraat met flinke schok.....
verder lijkt om de 3 meter erg veel, het is nogal een stuk weiland!
wij hebben palen van 1.30 hoog, maar dan een stuk de grond in en 2 draden....

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 20:41

Toch is om de drie meter wel noodzakelijk vind ik.

Echter je kunt het land in zijn totaal eerst omheinen met palen om de drie meter en lint.
Verder kun je het in meerdere stukken delen, meerdere weilanden dus, door plastic weidepalen met lint tussendoor als afrastering te gebruiken.

Zo hebben wij een grote 'rechthoek' als weiland zeg maar.
Het hele stuk is omheind met houten palen en schrikdraad, dik draad van 11? mm.
Dit op 2 hoogten en de palen zijn zeker 1.30 lang.

Toen hebben we het land verdeeld in drieën, door op 2 plaatsen nog een lint van voor naar achter te trekken, en dat lint wordt door plastic witte weidepalen op zijn plaats gehouden.

Er staat aardig veel stroom op want we willen niet dat de paarden uitbreken... bij de buren hebben ze een d-pony... hengst.... en de vier van ons zijn merries! Extreme duivel

Veel succes met de omheining! Lachen

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-03 20:55

dank je

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 21:13

Ik ga mijn landje binnenkort omheinen met hekwerken. Hier wil ik dan een bak inmaken mbv beo band en palen om de 3 meter

schoentje-past-goed-aan-mijn-pootje

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-03 22:56

wat voor hekwerken? met draad en palen of met hout? ik vind hout heel erg mooi lijken, maar het vergt erg veel onderhoud, erg jammer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 12:58

Onze weide is gewoon palen (herinner me iets van geteerd hardhout) om de 2 á 3 meter, varieert een beetje. Ik voor de kleine paddock, vanonder smal lint, daarboven breed lint, smal lint, breed lint. Palen staan ruim 50 cm diep. Koop ook goed kwaliteit lint, dan heb je niet zo snel dat de paarden erdoorheen jagen. Verder regelmatig de omheining controleren en oopnieuw strak spannen.
Hek, wij hebben hekken van 3 en 5 meter. Is niet zo moeilijk om aan te komen, het waren ook goede hekke, goede kwaliteit en niet zo gek duur.
Ik heb zelf putjes gegraven, en palen erin gestopt en isolatoren bevestigd en lint gespannen. Kost heel veel tijd, en het is moeilijk om het allemaal gelijk en netjes en op gelijke hoogte te doen. Bovendien is het fysiek vrij zwaar om putjes te gaan graven (Zeker in droge kleigrond Haha! )

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 14:14

Ik gebruik palen van 8 cm doorsnee, en een hoogte van 2 meter. De onderste draad zit op een hoogte van 70 cm., dit is 20mm lint. Het bovenste lint is bevestigd op 1.25 m en dit is lint van 40mm breed. Hierop heb ik een ouderwetse stroompaddestoel aangesloten, dit werkt echt heel goed. Imker is er nog niet uitgebroken. De wei heeft een omtrek van ca. 500 meter, hierbij komt ook nog een tussenstuk van ca. 60 meter.

Toos paardloos

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 17:23

Mijn palen staan ook 3 meter uit elkaar, de hoeken zijn geschoord want anders heb je steeds slaphangend lint omdat de palen scheef gaan. Ik heb 3 rijen 4 cm. lint, op 40, 80 en 1.20m als ik het me goed herinner. Shetproof is het alleen niet helemaal want dat kleine monster trapt het onderste lint naar beneden en komt er dan nog uit. Palen moeten trouwens altijd 1/3 deel de grond in.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 19:28

gaashekwerk van gecoat en behandeld metaal. Ze zetten het voor je en je hebt er geen omkijkenmeer naar. Het is wel een flinke investering. We laten het waarschijnlijk doen door Bijlsma hekweken uit Drachten. Verder zetten we er zelf schrikdraad voor metplatic paaltjes.

schoentje-past-goed-aan-mijn-pootje

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 19:55

is dat duur, dat materiaal van bijlsma uit drachten?

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 20:03

Wij hebben ook om de 3 meter een paal. Ik zou persoonlijk niet alleen houtwerk doen, als je twee planken boven elkaar doet en nog een schriklintje erboven is dat denk ik wel weer erg effectief.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle, Kyno en 39 bezoekers