paardenmest over de wei rijden?? HELP!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

paardenmest over de wei rijden?? HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-03 15:03

Hoi, net zoals velen van jullie heb ook ik paarden die uiteraard meer mesten dan me lief is.
Vraagje: wat doen jullie met de mest, laat je dat ophalen, zo ja hoe gaat dat in z'n werk en wat kost dat??
Of zijn er ook mensen die het uitrijden over de eigen wei, dus waar de paarden lopen?
Hoe doe je dit, hoelang mogen ze dan niet op dat stuk, hoe groeit het gras en eten de paarden dat goed?
Ik heb een erg schraal stuk land, er groeit haast niets, en ik hoopte dit te verbeteren door mijn mest erover te rijden, moet ik het dan omploegen of gewoon in de grond laten trekken?
Tja veel vragen, maar weidebeheer is niet mijn sterkste kant en aangezien mijn wei hier in de buurt bekend staat als de sahara, zou ik hier graag verandering in brengen.
Wie helpt me??

carlos

Berichten: 628
Geregistreerd: 28-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:06

hey, ik denk dat je het het beste in kan laten trekken dat doen wij ook altijd en dan een paar weken wachten tot het is ingetrokken. Of bedoel je mest van je eigen pony's/paarden? zojah die mest halen we altijd uit de wei en doen we in een aanhanger dan kan je dat laten weg brengen meer weet ik er ook niet over Verward
doeg

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:07

Wij gooien het over het land.
Alleen heb je bepaalde tijden wanneer het niet mag.
Zoals nu mag het geloof ik niet.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 22:15

je mag uitrijden van februrari tot/met augustus,.....maar niet asl er sneeuw ligt!?!
mijn vriend heeft een kraan, terkkker, en mestwagen, dus dat is geen probleem.....

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 00:12

missnynke schreef:
je mag uitrijden van februrari tot/met augustus,.....maar niet asl er sneeuw ligt!?!
mijn vriend heeft een kraan, terkkker, en mestwagen, dus dat is geen probleem.....


En als je er nu bijzegt dat het verstandig is om de mest een jaar op hoop te zetten, alvorens het uit te rijden, dan is het helemaal kompleet.
Je kunt het wel eerder uitrijden, maar hoe langer je wacht hoe beter. De mest moet goed de tijd krijgen om te verteren, anders heb je het probleem dat paarden het gras van hun eigen mest niet eten (reden waarom de mest uit de wei gehaald wordt).

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 01:06

Ik heb vorig jaar de mest uitgereden over eigen paardenweide...
Gevolg...drie maanden later zaten mijn paarden echt ONDER de wormen. Heb toen elke maand moeten ontwormen...
Dat doe ik dus nooit, maar dan ook echt nooit weer.

De mest van mijn paarden laat ik afvoeren (kost wel mucho), en in het voorjaar verpak ik het in zakken en adverteer met "gratis af te halen, verpakte tuinmest". Dat werkt wel!

Wil je je sahara omzetten in een mooie fluwelen grasweide, dan raad ik je aan het te bemesten met koemest (geinjecteerd) en opnieuw inzaaien. Daarna nog wat kunstmest met KALK erover heen, en paar weken later moet jij zien, gras zo groen als...ja, gras!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:12

dees; je paarden moet je zowiezo ontwormen vooral als je niet zoveel wei hebt, en als ze toen wormen gekregen hadden ze die op stal ook al

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:24

Ik ben iig van plan om mijn wei opnieuw te laten inzaaien en evt. ook omploegen. Ik heb er wel aan gedacht om onze eigen mest te gebruiken, maar ik weet ook niet goed of dat wel verstandig is...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:45

Ik denk dat het belangrijk is om je paarden goed ontwormd te houden. (Stal)mest moet altijd minstens een half jaar, liever een jaar liggen om te composteren. Ik denk dat die wormen dan ook wel uitgebroeid zijn! Als je het dan over het land gooit en het de eerste periode niet gebruikt, moet het toch goed komen. De mest die je op laat halen wordt ook verwerkt tot compost!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 15:08

Nou Miss Nynke, bedankt voor de tip! Daar was ik zelf nog niet opgekomen!

Nee, ELK paard heeft wormen. ELK paard, dus ook de jouwe. Met ontwormen onderdruk je een al te grote besmetting, maar elk paard heeft ze. En sommige wormen kunnen wel tot een jaar buiten het paard leven op het land.
Dat mijn paarden dus wederom besmet werden met wormen via het land, heeft/had niets met mijn ontwormingschema te maken. Het was gewoon dikke pech, iets waar ik wel om gevraagd had toen ik dus de eigen mest over de paardenweide uitspreidde. Dus ik doe dat niet weer.

Voor de goede orde, ik ontworm elke 2 maanden. Najaar en winter met Ivermectine-spuit, zomerdags met een lichtere. Bij geconstateerde wormen in mest, ontworm ik een maand lang elke week, en ontworm vervolgens maanden lang elke maand.
Knappe worm die dat overleeft....

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 15:28

Voordat je met je wei aan de slag gaat, is het verstandig om eerst een grondmonster te laten nemen, zodat je weet waar gebrek aan is. Dat zul je dus toe moeten voegen. Verder moet je niet vergeten dat land altijd onderhouden moet worden (bemesten, toppen maaien, onkruid zoals ridderblad en distels uitsteken, af en toe maaien of afwisselend beweiden met bv. schapen). Ook kan het verstandig zijn een loonwerker te laten komen om je land een keer open te trekken, zodat er weer wat lucht in de bodem kan komen. Paardenhoeven stampen grond enorm dicht!
Wij laten onze mest overigens altijd uitrijden over bouwland bij een akkerbouwer in de buurt - de loonwerker komt met twee keer per jaar met kraan en mestwagen en dan is het in een paar uurtjes weg. Alleen de achterste (= oudste) mest gaat in het vroege voorjaar weer over onze eigen wei, omdat dat goed is om weer wat structuur in de bodem te brengen (wij hebben zandgrond).
Aangezien bemesten ook betekent dat je rijker gras krijgt, moet je voorzichtig beginnen met beweiden. Wij laten eerst de schapen het vette gras er uit vreten en dan komen de paarden er achter aan.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 19:51

wij gooien het altijd over het maisland, lekker makkelijk en het kost niks!

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 21:00

Even hierop inhaken. Ik woon in Friesland. Wil de mest eigenlijk wel oplaten halen maar wie weet adressen van mensen die het ophalen? Ik heb zelf te weinig weiland om het daarover uit te rijden Party!!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 21:19

Dees schreef:
Wil je je sahara omzetten in een mooie fluwelen grasweide, dan raad ik je aan het te bemesten met koemest (geinjecteerd) en opnieuw inzaaien. Daarna nog wat kunstmest met KALK erover heen, en paar weken later moet jij zien, gras zo groen als...ja, gras!


Mmm, ik heb juist vorige week gehoord dat je niet moest bemesten en tegelijkertijd kalk strooien. het schijnt dat ze elkaar afbreken. Er moet minimaal een paar weken tussen de mest en de kalk zitten.
Weet iemand anders daar meer van?

Zelf laat ik, samen met de buren, de mest ophalen door de plaatselijke loonwerker. De andere buurman stelt zijn maisland ter beschikking om daar de mest op te gooien en ik ben voor 50 euro van mijn mest af!
Weer een andere buurman laat de loonwerker koemest injecteren in mijn wei. Gratis... Hij is blij dat hij van de mest af is en ik hoef geen kunstmest te kopen. Allebei blij!

Dus... gaat letterlijk en figuurlijk de boer op en informeer in je omgeving of iemand koemest in jouw weiland wil injecteren.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 21:13

hoi margriet, ik woon ook in friesland, misschien kun je eens een loonwerker vragen?
zie telefoongids

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 21:21

He missnienke.
Ik zag dat je uit Eastermar kwam heb daar zelf zo'n 20 jaar gewonnd. Woon nu bij zwaagwesteinde. Weet jij een goede in de buurt

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 21:22

He missnienke.
Ik zag dat je uit Eastermar kwam heb daar zelf zo'n 20 jaar gewonnd. Woon nu bij zwaagwesteinde. Weet jij een goede in de buurt

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 21:57

hee wat leuk dat je daar ook gewoond hebt, ik woon op de witveensterweg.
ik ken wel een aantal loonwerkers in de buurt, ik geloof dat er in eestrum ook wel een goede zit,
op de achtienenwei zit ook een, maar die is overspannen.....

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 21:59


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:34

eponine schreef:
Ik heb een erg schraal stuk land, er groeit haast niets, en ik hoopte dit te verbeteren door mijn mest erover te rijden, moet ik het dan omploegen of gewoon in de grond laten trekken?


Omploegen moet je niet doen, das leuk als je om het jaar van plan bent om je weide opnieuw te laten inzaaien.
Wortels van gras gaan maar zo een ong. 5 cm in de grond, als je laat ploegen zit je mest een halve meter diep en daar heb je dan geen reet meer aan voor je gras Haha! (boeren doen dat omdat ze ieder jaar opnieuw ploegen en zaaien, die mest die dus het jaar ervoor diep in de grond is geploegd komt dan weer naar boven)
Mest erover rijden, even met de frees erover en dan zaaien. Meer moet je niet doen Lachen