Wissels leren op 'jonge' leeftijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Wissels leren op 'jonge' leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 23:26

Ik was geinspireerd door het artikel in de Paard & Sport (of IDS??) over een clinic van Ellen Bontje. Daarin stond dat Ellen haar paarden al op 4 jarige leeftijd wissels leert springen. Ik vind dat dus een hele slimme aanpak, want als je er laat mee begint, is het i.m.o. moeilijker aan te leren. Bovendien ben je dan al een tijdje met contra bezig (als je oefeningen aanleert in de volgorde van het proevenboekje) en dan lijkt het me voor het paard extra verwarrend dat ie nu ineens om moet springen.

Dus ging ik van de week even spelenderwijs met Razin aan de gang, kijken of ze het begreep. Nou, veel moeite hoefde ik niet te doen, ze begreep zo wat ik wilde, op beide handen. Wissels kent ze nu dus! Hoef ik me daar geen zorgen meer om te maken. En voorlopig start ik toch niet met haar, dus hoef ik ook geen contragalop te doen tijdens proeven met de kans dat ze toch omspringt! Lachen

Maar wat vinden jullie daar nou van, vroeg aanleren van wissels?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 01:01

Ik ben absoluut voor! Ik heb zelf een springachtergrond en ben niet anders gewend. Wel is het zaak om ervoor te zorgen dat het paard voldoende in balans galoppeert om te voorkomen dat hij achter na gaat springen als dat eenmaal een gewoonte is kan het moeilijk zijn om dat af te leren.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 03:38

Perry kende de wissels ook als 4 jarige. Hij had ze meteen door. Je ziet vaak dat ruiters niet aan de wissels beginnen voordat ze in de M zitten omdat ze anders bang zijn dat het paard om gaat spingen in de contra galop. Naar mijn mening heb je je paard dan gewoon niet goed aan de hulpen, maar goed.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 07:48

Ik ben het met Katja eens dat balans het 'toverwoord' is oftewel de belangrijkste voorwaarde. Vergis je niet wat een problemen het op kan leveren als je paard de wissels niet goed aanleert en daar kunnen ze heel handig in worden. Ik heb zelf mijn paarden altijd (2x dus Haha! ) de wissels aangeleert op het moment dat het nodig was toen ik Z reed en ik heb er nooit problemen mee gehad om ze aan te leren. Mijn paarden hadden het toendertijd redelijk snel door en wat belangrijker is het waren meteen goede wissels. Het vervolg naar de series was ook nooit een probleem. Max nu is van een springruiter geweest die voor mijn gevoel vast en zeker met de wissels heeft geprutst met als gevolg dat hij in een contra gigantisch wegvlucht en me soms te snel af is en dan een hele snelle 'wissel' via de draf maakt. Dit is naar mijn mening het gevolg van het willen aanleren van een wissel als het paard er nog niet aan toe is. Natuurlijk zijn er 'talentjes' die er geen enkele moeite meehebben om het op jonge leeftijd te leren. Maar 1 advies: doe het alleen met je instructie zodat je van de grond af het oog hebt dat kan beoordelen of de wissel echt goed is (dat is nogal eens moeilijk te voelen). Ik zie op wedstrijden in de Z overigens maar bitter weinig paarden een goede wissel springen maar dat even off topic.

NB als het paard voldoende balans heeft en recht is om een goede wissel te kunnen springen zal het rijden van de contragalop geen problemen opleveren dus in die zin hoef je het niet om te draaien (eerst contra dan wissel) maar helaas wordt contra al gevraagd in de M dus wedstrijdruiters worden bijna 'gedwongen' om het in die volgorde te leren.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 08:34

In de western is dat ook vrij normaal. Zie er ook de nadelen niet van. Gevaar voor omspringen in de contra is er niet, dan snapt je paard de hulpen niet en moet je ze gewoon beter bevestigen.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 09:37

Ik ben er zelf nog niet mee begonnen, omdat mijn paard in mijn dressuur nog niet niet helemaal naar mijn zin gallopeert. In het parcours springt hij super over zijn rug en mooi recht en in balans, maar als er geen hindernissen staan heb ik nog wat mooite met een constant ritme. Hij is wel recht en ik moet binnenkort toch maar wat gaan oefenen, want het is in een indoor-parcours zo vervelend om door de draf te moeten wisselen, omdat alles vaak vlot achter elkaar staat...

Maar ik wacht wel even tot mijn instructrice terug is van vakantie(half maart *LOL* ), want ik ga niet zelf zitten prutsen. Ik vind het wel handig als hij de wissels goed aanleert ook al is het voor het springen...Haha!

Ik vind het trouwens wel goed om het ze vroeg te leren, mijn pony wilde na een jaar oefenen op de contra(nee je mag niet om!) echt geen wissels meer springen hoor...*LOL* Het is uiteindelijk wel gelukt, maar ik heb hem nooit bij de paarden gestart dus in de ring heb ik het nooit hoeven doen Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 10:24

Omdat ik altijd springpaarden reed, leerde ik ze ook snel de wissel.
Maar wat mijn fout is geweest is dat ze in het parcours vaak zelf wisselde.
Ik vond dat wel makkelijk, dus liet dat zo.

Toen ik daarna contra ging oefenen met Kawa omdat ik besloten had ook te gaan dressuren, heeft het me toen toch wel ff wat moeite gekost hem contra te leren.

Maar als je toch niet gaat springen zal dat vanzelf overspringen ook wel minder vlug gebeuren lijkt me zo.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 16:14

Ik mag/laat Ewald alleen wisselen als hij in de verkeerde galop aanspringt. Dat moest ik laatst dus doen van mijn instructrice, kan je wel zeggen dat hij daarna nooit weer verkeerd aansprong op die kant Haha! Heb zelf wel zoiets van blijf het oefenen maar ben dus wél bang dat het verkeerd gaat aangezien ik nog nooit Z ofzo heb gereden, strax leer ik het hem verkeerd aan, vandaar dat ik er niet mee door ga Lachen

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 17:30

Ik wou dat we Magic op jonge leeftijd de wissels gewoon hadden geleerd. We hebben het er zowat 'uit gereden' zodat we geen problemen met contragalop kregen. En er geen moment bij na gedacht dat ze ooit nog wissels moest gaan springen.

Ondertussen gaat ze best aardig hoor. Ze word er alleen erg heet van. En de ene kant gaat beter dan de andere. Maar met geduld komen we er ook wel.


Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:29

Mijn instructrice leert het haar jonge dressuurpaarden jong aan en 'blijft er vervolgens van af', zoals zij het zegt, tot ze in 't Z lopen. Ik denk dat het iets is wat voor ruiters met veel ervaring en gevoel een goed plan is, maar je moet dus zelf heel goed weten hoe je het een paard aan moet leren. Anders breng je een jong paard alleen maar in de war.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 13:26

Ik vind het ook wel slim om er vroeg mee te beginnen, maar dan alleen wanneer de galop goed bevestigd is!
Met mijn paard, Joop, zijn ze er mee begonnen toen zijn galop eigenlijk nog niet goed was, en daardoor heeft hij het zich aangeleerd de wissels in tweeën te springen.
Op dat moment was dat nog niet goed te krijgen, omdat de galop ook nog niet goed was!
Maar om het nu af te leren is het wel héél moeilijk! Ik ben er al heel lang mee bezig, maar hij wil het maar gewoon niet snappen...
Dus aanleren op jonge leeftijd vind ik wel een goed idee, maar dan alleen als de galop goed is! en met goede begeleiding natuurlijk!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 15:28

nadat het met Trammelant een drama is geweest zijn we met de paarden daarna al heel jong begonnen met de wissels. Zodra ze rdelijk in balans galopperen komt een stukje contragalop en daarna meteen de wissels, ook al omdat ik ook spring met alletwee.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 15:32

als je paard overspringt als je contragalop moet doen zit er toch iets niet goed...
dus IMO kan het absoluut geen kwaad om de wissels als in de jongere jaren aan te leren

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-03 19:02

Leuk dat jullie er ook zo over denken. Ik heb vandaag voor de tweede keer met Razinda wissels gesprongen, ging goed. Nu laat ik het even rusten en zal ik het inderdaad pas weer doen als mijn juf er bij is.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 20:58

beetje domme vraag hoor maar hoe leer je je paard dan PRECIES wissels springen (ja ik ben niet een van de slimste haha)

In memoriam ; Don Corleone S 29-7-08 * 7-11-08
Mijn geweldige mannetje ; [KS-ITP] Bonte Johnson ITP, je blijft lachen!
Rust zacht lieve Don, zo oneerlijk, ik mis je zo vriendje... Verdrietig

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 18:55

rowan17 schreef:
beetje domme vraag hoor maar hoe leer je je paard dan PRECIES wissels springen (ja ik ben niet een van de slimste haha)


Gebruik de zoekfunctie maar. Zat topics over geweest.

Hier staan ook de juiste voowaarden waar aan voldaan moet worden voordat je aan wissels kan beginnen, welke leeftijd dan ook.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 00:01

Voor ik met een jong paard het parcours in ga moet ie het kunnen. Vind wending in verkeerde galop een ramp, vandaar... Contra galop leer ik ze later wel. Meestal zijn ze tegen de tijd dat ik aan het M dressuur toe ben toch al weer verkocht. (dressuur alleen op buitenconcoursen omdat ik er dan toch al ben) 's winters wordt er alleen gesprongen op concours. Ben nu toevallig wel M dressuur maar die contra is niet mijn sterkste kant. Heel stil zitten en hopen dat mijn paard buiten de ring geen aanleiding ziet om te changeren.....

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-03 19:13

Mijn ervaring is trouwens dat echte springgefokte paarden al van nature heel handig zijn in het springen van de wissels. Een keertje doen en ze weten het daarna precies. Inderdaad wordt contra dan soms best moeilijk.

En hoe ik het ze leer: de eerste keer een beetje overvallen. Van hand veranderen in galop en bijv. in de hoek ineens je hulpen omleggen en desnoods tikje met de zweep. Als ze dan omspringen heel uitbundig belonen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 19:24

We hebben nu een driejarige springgefokte hengst staan die nog niet onder het zadel is. Nu heb ik nog nooit een paard zo makkelijk zien lopen, maar hij wisselt aan de longeerlijn als het hem uitkomt om de pas en je ziet het alleen aan de benen, het lijf gaat niet 1mm ander worden echt ongelovelijk zo makkelijk als dat paard wisselt, zowel voor als achter van goed naar contra of overkruist het maakt niet uit alle kanten zijn goed voor hem.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 00:35

gijsenkim schreef:
We hebben nu een driejarige springgefokte hengst staan die nog niet onder het zadel is. Nu heb ik nog nooit een paard zo makkelijk zien lopen, maar hij wisselt aan de longeerlijn als het hem uitkomt om de pas en je ziet het alleen aan de benen, het lijf gaat niet 1mm ander worden echt ongelovelijk zo makkelijk als dat paard wisselt, zowel voor als achter van goed naar contra of overkruist het maakt niet uit alle kanten zijn goed voor hem.


Dit herken ik, en ik denk veel mensen met mij - maar het omspringen is meestal niet het probleem, maar het op commando doen! Het is mijn ervaring dat dit later niet altijd de gemakkelijkste paarden in de galop zijn, ze vinden het vaak moeilijk om in de goeie galop te blijven (want omspringen is zo gemakkelijk, dus dat doe je dan toch als paard als het anders wat te moeilijk wordt)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers