slof

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-03 18:23

Heej mensen
Heeft iemand ervaring met slofteugel?!
VERTEL!!! *LOL*

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 18:53

Typ het woord slof eens in bij de zoekfunctie, dan heb je komende week nog wat te lezen.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 18:53

Hier is al wel tien keer een heftige discussie over geweest.
Probeer het eens met de zoekfunctie.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 18:55

Hey DaphneL, toen ik dit bericht typte stond jouw berichtje er nog niet!!
Je was me denk ik net een paar seconden voor.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 18:55

Oef de slof..... Lips are sealed Probeer idd de zoekfunctie maar eens!

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 11:12

haha okejzz

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:20

Mijn advies is: als je perse een hulpteugen wilt gebruiken NOOIT een slof (behalve als je superervaren bent) maar gebruik dan een tiedeman-teugel!! Deze schakelt tenminste uit als het paard in de juiste houding loopt.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:26

DaphneL schreef:
Typ het woord slof eens in bij de zoekfunctie, dan heb je komende week nog wat te lezen.


Komende week?
Die leest dan wel erg snel... *LOL*
Is 'komende maand' ook goed? Tong uitsteken

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 14:08

Ik denk dat je ook dat je beter met een andere hulpteugel moet proberen. Mij is ooit verteld dat als je met een slof rijdt, de nek van het paard kan breken. Maar zelf rijd ik heel af en toe met de slofteugel, dat is mij aangeraden door de instructrice van mijn ponyclub, ik denk dat je beter aan een instructrice die jou kent moet vragen of het een goed idee is.
SUCCES

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 14:30

samsam schreef:
Mijn advies is: als je perse een hulpteugen wilt gebruiken NOOIT een slof (behalve als je superervaren bent) maar gebruik dan een tiedeman-teugel!!


Ik heb juist een hekel aan de thiedemann...Huilen Zal niet verder uitweiden waarom, dat is vast wel ergens in een slofteugel-topic terug te vinden, maar met een thiedemann kun je ook een hoop aanrichten ook al denken veel mensen van niet! Zet hem maar eens te strak of hang hem eens aan een paard dat graag steigert...!

Al ben ik het helemaal met je eens dat je voor een slofteugel genoeg ervaring moet hebben! Maar als je ervaring hebt kun je bij problemen de slof ontspannen en dat gaat bij de Thiedemann moeilijker. (ik reed met thiedemann buiten met mijn vorige pony en had er dan een gewone trensteugel aan en pakte de thiedemann alleen op als het echt nodig was)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 19:11

even kort: als het kan probeer het zonder hulpteugels op te lossen. het kost misschien wat meer tijd, maar het resultaat is dan ook veel beter. en je moet al héél ervaren zijn wil je met slof geen schade aanrichten!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 19:55

bij mij in de les rijden sommige ook met slof. mij mening hierover: leer eerst een rijden voordat je op het paard stapt. op manege pony's nogwel.

als ik op een paard rijd dat ook maar een martingaal heeft ofzo, dan trek ik die er meteen af. dat is toch geen paardrijden meer? paardrijden doe je met gevoel, niet met 20 hulpstukken....

greetz jeffie

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 21:05

palousa_boy schreef:
als ik op een paard rijd dat ook maar een martingaal heeft ofzo, dan trek ik die er meteen af. dat is toch geen paardrijden meer? paardrijden doe je met gevoel, niet met 20 hulpstukken....


Nou dat is wel wat overdreven denk ik zo...
Hulpteugels kunnen heel nuttig zijn als je weet hoe je het moet gebruiken. Sommigen paarden zijn beter af mét dan zonder hulpteugel. (we hebben het hier dan over TIJDELIJK en correct gebruik)

Ik heb ook met een slof gereden. Ik heb er geen problemen mee gehad, het is een fijne hulpteugel vind ik zelf. Maar ik stelde hem nooit strak in en het paard had altijd nog iets vrijheid. Als je niet weet hoe je hem moet gebruiken zou ik er niet aan beginnen of eerst overleggen met je instructeur.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 21:08

Je kan met een slof prima op gevoel rijden hoor palousa_boy *LOL* Maar daar heb je wel ervaring voor nodig Haha!
Zie voor verdere uitleg de vele topics over dit onderwerp Gaaaap

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 21:11

Wat kan er weer overdreven over gedaan worden.. *zucht*
Ik vind dat een slof soms juist heel handig kan zijn, bv als je buiten rijd en je paard gaat ervandoor en is op geen 1 manier te stoppen, dan zou ik blij zijn als mn paard een slof om had!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 21:26

En dan mag ik aannemen dat jij met je 14 jaar als super ervaren bent?

Helaas klinkt hard maar dat ben je nog echt niet.
En als de slof de enige manier is om je paard te stoppen buiten, heb je gewoon geen bal buiten de bak te zoeken.
Simpel klaar.
overdreven, bleh!!
Je hebt nog nooit een verklote bok gezien
Grrrrrr soms kan ik mer erg opnaaien over ponymiepen die "ervaring" hebben
Ga lessen!!!!

Sorry moest ik ff kwijt.
Kwam ook al door ander topic.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 21:38

Kawa is op dreef vandaag *LOL* Maar ik ben het wel met haar eens Haha!
Heb al genoeg in elkaar getrokken paarden weer 'uit elkaar' moeten rijden...Frusty

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 22:20

als we het toch over sloftegels hebben had ik ff een vraagje: Ik rij nu sinds kort op een pony die helemaal in elkaar loopt (zeg maar) en hoe kan ik er nu weer voor zorgen dat ze normaal gaat lopen, ik heb al vanalles geprobeert maar ze blijft opgepropt lopen dus wat kan ik daar het beste aan doen?? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 13:52

Probeer eerst je pony goed aan het been te maken, zodat hij meteen reageerd als je drijft.
Vandaaruit probeer je hem naar jou stille hand te rijden zodat hij daar aanleuning op gaat krijgen.
Vandaaruit kun je hem vragen je hand wat naar voren en beneden te volgen.
Zo komt hij vanzelf wat uit de valse knik.

Het is zo ff simpel uitgelgd, maar dat is het zeker niet.

Succes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 14:31

Yep, moet bevestigen wat KAwa zegt: been been been gebruiken. Je moet het dier zover krijgen dat hij weer wat aan je hand wil "trekken", je hand wil opzoeken zeg maar. En dat zal hij niet doen nu.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 18:42

jah, mee eens.

wat ik al heb gezegt, leer dan eerst een echt rijden. ookal heb je 'ervaring', dan vind ik het nog onzin. gewoon een teken van onmacht. je hebt je paard zo onmogelijk onder controle, en dus trek je hem naar de kl ten, omdat hij dan wel stopt Verward tuurlijk stopt hij dan...

ik rijd ook wel op paarden die niet of nouwelijks aan de teugel te rijden zijn.. dan ga ik niet meteen vanalles en nog wat uit de kast trekken om te zorgen dat hij dat wel doet, dat vind ik gewoon je paard verprutsen. kan wel zijn dat hij zijn rug dan beter gebruikt enzo, maar als het zo moet, dan niet, dan duurd het een jaartje langer voor hij het doet, wat maakt het uit. als je zo moet rijden zal je toch geen topruiter/amazone worden. dit is niet banketstaaf bedoeld ofzo, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, maar zo is het als ik er tegenaan kijk. de vizie van jeffrey ... hehe

ik ken gevallen op zon manege, als er geen slof in de buurt is, tis een ramp, kunnen we dan niet op een ander paardje rijden??

als je paard naar jou gevoel teveel energie heeft, of teveel voorwaarts is ofzo, ga dan eerst aan de longe wat doen, gooi die energie eruit, natuurlijk wel met mate... anders is ie daarna niet meer te rijden.

maargoed, ik stop er weer even mee, ik denk dat ik duidelijk ben zo toch?

ok groeten jeffrey

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 19:00

Voor al die mensen die met slof rijden en zo graag hun paardje in de krul willen trekken: Rijd eens met lange teugel. Zo leer je echt dat je van dat hoofd af moet blijven! Ontspanning is zo belangrijk! Laat je paardje je hand OPZOEKEN.
Veel mensen kunnen niet eens tempowisselingen rijden zonder die teugels vast te houden. Leer met je benen en op je zit rijden.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 00:15

kim20 schreef:
Voor al die mensen die met slof rijden en zo graag hun paardje in de krul willen trekken: Rijd eens met lange teugel. Zo leer je echt dat je van dat hoofd af moet blijven! Ontspanning is zo belangrijk! Laat je paardje je hand OPZOEKEN.
Veel mensen kunnen niet eens tempowisselingen rijden zonder die teugels vast te houden. Leer met je benen en op je zit rijden.

Dit is waar!!!
Maar als je iemand wilt leren aan de teugel "" te rijden, kan een stiek een prima hulpmiddel zijn.
Een slof trekt een paard makkelijk in de krul"zodat hij achter de teugel gaat lopen met een verkeerd ruggebruik.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 00:24

Heb jij weleens een paard gezien dat niet op een elastiek gaat hangen natasha Verward En ook daar kunnen ze mee opkrullen, dan hebben ze lekker geen druk meer Tong uitsteken
Vind zelf een elastiek niet persé beter dan een slof, maar één voordeel heeft het elastiek wel. Je kunt je paard er niet mee in elkaar trekken! Haha!

Vind trouwens een hulpteugel altijd verkeerd als hij gebruikt wordt om het paard aan de teugel(lees: in de krul, want aan de teugel kun je het niet noemen *LOL* ) te krijgen...!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 00:24

[quote="Natasha"

Maar als je iemand wilt leren aan de teugel "" te rijden, kan een stiek een prima hulpmiddel zijn.
Een slof trekt een paard makkelijk in de krul"zodat hij achter de teugel gaat lopen met een verkeerd ruggebruik.[/quote]
En een stiek niet? Als je iemand iets moet leren, moet je geen hulpteugels gebruiken lijkt mij?