dit gebruiken mensen toch niet echt he.....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

dit gebruiken mensen toch niet echt he.....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-03 20:40

ik keek op de divoza website om wat dingen te bestellen, kom ik toch iets tegn..... hier volgt de omschrijving:
Kluisterriemen nylon
Sterke nylon riemen. Oorspronkelijk gebruikt om ervoor te zorgen dat paarden niet te ver wegliepen in de vrije natuur, maar nu veel gebruikt voor paarden die slaan. Bloos
Je moet denken aan een soort handboeien met bond gevoerd die je om de achterbenen kunt vastmaken.
Sorry hoor, dit is toch bijna dierenmishandeling? t arme beest kan zijn benen niet meer strekken en niet meer plassen want de benen kunnen niet uitelkaar... bah kan ik echt boos om worden Boos!


marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 20:41

Het zal best wel ergens voor nodig zijn lijkt mij anders zou zeker een ruitersportzaak het niet mogen verkopen.

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

x_eva_x

Berichten: 803
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Tholen, zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 20:42

ja ik heb 't ook gezien!!echt zielig gewoon!!

L1 + 5 met m'n paardje Rigley

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 20:43

tja....
ik zou het ook niet gebruiken..
maar het wordt ook veel gebruikt bij paarden die trappen.

.....

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 20:45

Ik denk niet dat het de bedoeling is om ze 24/7 aan te houden, maar misschien is het in sommige gevallen wel handig, bv. een merrie die moet worden opgevoeld en die er om bekend staat dat ze trapt, om maar een vb te noemen, ik vind het geen dieren mishandeling hoor! het doet ze echt geen pijn.


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 20:54

een kennis van mij gebruikt ze bij een hengst. dan wel om de voorbenen en in de vrachtauto omdat ie anders de heleboel afbreekt.
en net wat letizia als schreef het is niet de bedoeling dat je ze 24/7 aan doet, maar soms is het gewoon nodig.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:01

of bv wanneer een merrie wordt gedekt, dat ze dan dus niet kan slaan!of wanneer je een paard moet opvoelen en je hebt gee opvoelsbox en je paard slaat, dan is dit wel zo veilig voor de DA

op een vrachtwagen gebruiken lijkt me geen succes!in een bocht moet je paard kunnen verstappen, met dit om heb je kans dat ie dat niet goed kan en valt!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:03

op een manege in de buurt heeft ook een paard dat, dit had ook iets te maken met haar houding ofzo, ik weet het niet

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:04

Zo zielig is dit toch niet? Volgens mij word dit inderdaag gebruikt als een merrie gedekt word. Zie het zielige er alleen niet zo van in, ze hoeven er geen dagen mee rond te lopen ofzo hoor;)

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-03 21:08

o okay,.k zag al beelden van paarden in stands met die dingen om
maar als je die dingen voor andere doeleinde gebruikt begrijp ik het wel.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:28

Als merries gedekt worden gebruiken ze het anders slaan ze de dure dekhengst aan flarden.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:30

Een dure dekhengst dekt natuurlijk alleen KI...

Verder liever kluisters om als benen aan gort geslagen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:30

echt, zooo zielig dit Gaaaap

had een of ander kettingen marteltuig verwacht bij het lezen van je titel

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:40

En wat dacht je als je paard echt niet te scheren is? Dan is het toch ook wel handig.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-03 21:43

nou ja ik blijf het een naar ding vinden.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:48

Ik vind het er ook niet echt lekker uitzien, maar ik denk niet dat het kwaad kan hoor.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 22:08

Ik ken zat paarden die ze echt om moeten op de trailer om de voorkant van de trailer heel te houden hoor *LOL*

En met opvoelen/dekken wordt het ook veel gebruikt, zoals hierboven al staat Haha! En natuurlijk zou je het bij een paard dat lastig te scheren is kunnen gebruiken, maar daar ben ik niet echt voor.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 22:18

waarom vind je het een naar ding als het dat niet is??? (mits normaal gebruikt, maar dat geld voor zoveel dingen)
het is zelfs nog met bont onderlegd!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131954
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 00:20

Het ziet er inderdaad een beetje eng uit, maar als je het gebruiksdoel in gedachten houdt dan is er niets engs aan.
Zoals hierboven al staat zijn ze ook niet bedoeld om een paard de hele dag mee "vast te leggen".
Onze DA heeft ook altijd een set in de auto liggen voor noodgevallen.
Stel een paard is ernstig gewond en moet behandeld worden, maar laat zich niet aanraken.
Dan moet je toch wat, en dan zijn deze dingen echt een uitkomst !

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 00:21

Vind het geestelijke mishandeling . Een paard is een vluchtdier en door zoiets kan ie niet meer vluchten. Waarschijnlijk ook de bedoeling maar dat bedoel ik dus niet zo. Door het gebruik van zoiets neem je het paard zijn enige manier om te overleven af als hij in paniek raakt. Vluchten dus!
Behandel een paard gewoon als een paard, dat gebeurd helaas veel te weinig.

Als je het nodig vindt om een paard te kluisteren, verdiep je dan eerst in de psyche van een paard en zoek de oorzaak van het probleem!!

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 00:52

ben het deels met schaapjuh eens
maar af en toe is er geen tijd om de tijd te nemen om een paard gerust te stellen en is het nodig dat het paard beperkt word in de beweging om hulp te kunnen bieden , als het dan helaas alleen maar met een dwangmiddel kan vooruit dan maar
met dekken zie ik het liever niet
als een merrie trapt bij het dekken is ze meestal gewoon nog niet hengstig genoeg en moet je gewoon nog even geduld hebben
helaas hebben te veel mensen dat geduld niet

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 01:12

dat je het een naar ding vindt, kanik me wel wat bij voorstellen! Het zal niet gebruikt worden zolang het niet nodig is, en je moet wel weten hoe en waarom je dat ding gebruikt!
het ene paard is het andere paard niet! De een is nou eenmaal makkelijker bij vb opvoelen of dekken dan de ander! Ieder paard heeft net als ieder mens zijn eigen karakter dat kan je ze niet kwalijk nemen. Soms moet je ze tegen zichzelf, of jezelf beschermen en dan kan zo'n creatie een uitkomst zijn!

Een praam is ook zo'n voorwerp.... precies hetzelfde verhaal...

....

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 01:50

schaapjuh schreef:
Vind het geestelijke mishandeling . Een paard is een vluchtdier en door zoiets kan ie niet meer vluchten. Waarschijnlijk ook de bedoeling maar dat bedoel ik dus niet zo. Door het gebruik van zoiets neem je het paard zijn enige manier om te overleven af als hij in paniek raakt. Vluchten dus!
Behandel een paard gewoon als een paard, dat gebeurd helaas veel te weinig.

Als je het nodig vindt om een paard te kluisteren, verdiep je dan eerst in de psyche van een paard en zoek de oorzaak van het probleem!!


Nogmaals..... een paard heeft die kluisterriemen echt niet 24/7 om hoor.
Ik wil jou wel eens hopeloos zien kijken als je paard je duurbetaalde tailer of vrachtwagen afbreekt of z'n eigen benen kapot trapt bij het mollen van je trailer.
Dan heeft ie straks helemaal geen benen meer over om op te vluchten....

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 01:54

Wat is er nou zo zielig aan kluisters? Ja, als je ze om doet en vervolgens de hele dag omlaat!

schaapjuh schreef:
Behandel een paard gewoon als een paard, dat gebeurd helaas veel te weinig

Prima stelling, maar roep jij dat nog steeds als je paard voor de tigste keer je trailer/vrachtwagen kapot heeft gemept omdat ze naar haar buurman loopt te meppen?

Wij moesten vaak met diverse paarden naar de drafbaan. Dus hengsten, merries en ruinen. Soms kon het niet anders dat een hengst naast een merrie kwam te staan. Omdat de merrie in kwestie veel trapte naar de hengst heeft zij -alleen tijdens de rit!- kluisters omgehad.

Elk atribuut in de paardenwereld kan verkeerd gebruikt worden en als zodanig veranderen in een martelwerktuig. Als je de kluisters gebruikt waar ze voor gemaakt zijn.... niks mis mee!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jos_1, Josien_ en 131 bezoekers