Uit je vuisten rijden? <- Wat is dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Uit je vuisten rijden? <- Wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 10:32

Héél simpel vraagje Haha! .

Kan iemand me vertellen wat het verschil is tussen "uit je vuisten" en "uit je polsen" rijden.
En vooral waarom dat laatste niet mag Huilen .
Op vorige manège wilde ze dat je met soepele polsen reed en daar dus ook je aanleuning enzo mee kon regelen (samen met schouders), nu mag ik enkel met mijn schouder naar voor en achter gaan om die dingen te fixen.
(Beenhulpen e.d. even buiten beschouwing laten)

Ik moet het van nieuwe instructrice dus stante pede afleren en dat lijkt me extreem moeilijk, ze is gisteren een vol uur bezig geweest "vuist! vuist!", maar ik bleef het verkeerd doen (verwacht niet dat het op 1 keer eruit zal zijn, maar mocht toch lichtjes verbeteren).
Ik ga mij dus véél te hard focussen op mijn vuisten, waardoor ik de rest van mijn lijf zit op te spannen en dan is het natuurlijk helemaal om zeep Lachen.


batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 10:38

Volgens mij krijg je een veel stuggere hand als je zonder je polsen rijdt. Ik kan in elk geval geen subtiele hulpen geven met mijn schouders.

Ik zou het gewoon eens aan je nieuwe instructrice vragen, ze zal er vast een verklaring voor hebben, en lessen heeft pas zin als je je kan vinden in de methode.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 11:33

Het probleem zat volgens haar dus hier:

Als ik een "bochtje" of volte maak, dan draai ik mijn hand als het ware zodat mijn teugel iets langer of korter kan worden dus hand blijft wel rechtop. Die draaiing is dan een centimertje ofzo, dus geen hoel van 90° maken. Mijn schouder gaat ook wel meegaan in die beweging, maar niet zoals zij wil.
Nu moet ik ipv met mijn hand dan een beweging te maken, mijn schouder naar achter of voor drukken/leggen en zo eigenlijk dan die teugel verlengen of verkorten en mijn hand dus constant gelijk houden.

En ik vind het vreemd en vooral moeilijk.

Misschien iemand die daar een verklaring voor kan geven? Want zelf kan ik er niet dadelijk eentje vinden. Zij had het over zachtere inwerking die je dan kan krijgen. Maar dat voelde of zag ik dus niet, vond dat ik met schouders meer druk zette en dat paardje het ook minder leuk vond.
De enige "esthetische" verklaring die ik kon vinden was dat je hulpen dan subtieler zijn? Dus dat je ze als toeschouwer niet kan ziet?

Het valt me nu ook op, dat ik voor de eerste keer na het paardrijden pijn heb in mijn armspieren.
Terwijl ik altijd dacht dat je die zo min mogelijk gebruikte met paardrijden, ben nu echt wel héél erg in de war

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-03 13:06

Echt niemand?

Ik heb overigens nog altijd pijnlijke armpjes, polsen, schouders enzo ... Huilen

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 16:56

Sorry, maar heb hier dus nog nooit van gehoort. M.i. wil je juist een soepele verbinding met de mond van je paard en geen stugge hand.... Ben dan ook erg nieuwsgierig naar de uitleg van je instructeur.


Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-03 17:04

Mja "dat hoort zo".

Volgende les wil ik dus meer uitleg, anders wordt het gewoon verderzoeken.


Ook was alles wat ik tot nu toe geleerd heb dus enorm fout, en zijn enkel de ruiters die bij hen op stal leren rijden goed en beter dan al de rest.

Ik weet dat ik geen topinstructeurs gehad heb, maar mensen die het voor hun en mijn lol deden. En die vooral ook eerlijk naar hun paarden toe waren.
Nu moet ik ineens een pluk en trek ruiter worden, met een voor mij barakke zit en vasta polsen.

Ik ben zo in de war

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 17:34

doe jezelf een lol en ga zsm weg daar! ten eerste zijn zo te horen die lessen daar dus helemaal niet zo goed, en ten tweede klinkt het niet echt alsof je daar voor je plezier komt rijden.. ook qua sfeer en dergelijke!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-03 20:11

Mja ik ga zaterdag nog een keertje proberen, want bij mijn vorige instructrice zit ik zonder paard en moet gewoon iets hebben.

Maar als ik dan nog geen duidelijkheid + voor mij aannemelijke uitleg krijg zit het er inderdaad op.
Dan nog liever een paar maanden zonder paardjerijden Lachen.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 20:52

Blijf gewoon rijden zoals je bezig was!!
Met je vuisten rijden... wat een onzin! Ik dacht dat het de bedoeling was om zo soepel mogelijk te zijn en dat gaat, voor zover ik weet, perfect met je polsen.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 23:48

ik vind uberhaupt het begrip vuist gewelddadig klinken! als je er even over nadenkt... net alsof je gaat vechten/een krachtmeting gaat doen met je paard, net alsof dat zin heeft, net alsof dat de bedoeling is.

ik maak tijdens het rijden alleen een vuist van mijn hand als mijn hulpen echt niet doordringen en de rest van de tijd met mn handen losjes op de teugels zodat ik naar eigen inzicht kan vragen en toestaan.

rijden met je vuisten suggereert zoals jij idd al zegt dat je altijd je handen volledig gesloten hebt en al het vragen en toestaan regelt vanuit je schouder wat idd een stuk grover is.

ik weet niet of dat het voor jou iets verduidelijkt maar bovenstaande verklaart voor mijzelf waarom dat ook alweer niet moest (maar ik wil nog wel eens van de hak op de tak springen qua gedachtengang, als het kwartje eenmaal valt )

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 16:26

Bedoelt je instructeur misschien dat je als je vanuit je schouders werkt je automatisch ook een beetje je gewicht verplaatst en daardoor minder met je handen moet doen? Dat de opdracht dus eigenlijk is dat je een wending niet alleen vanuit je polsen moet inzetten? Anders kan ik het echt niet volgen. Bij mijn weten moet je altijd vanuit je pols soepel met de mond van je paard meebewegen. Als ze daar echt willen dat je je pols stijf houdt denk ik ook dat je verkeeerd zit daar.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 17:00

Oke, ik probeer ook een uitleg te geven.
Ik had altijd m'n handen en m'n polsen in 1 lijn. Ik had m'n handne niet tot een vuist, maar echt open vingers zeg maar. Hierdoor kon ik alleen ontspannen vanuit m'n vingers en niet vanuit m'n polsen. Ook verloor ik geregeld teugels omdat m'n handen te ontspannen waren.

Ik moest m'n handen iets meer sluiten tot een vuist (niet helemaal want dan kon ik geen ophoudingen meer geven) en m'n handen zeg maar vnaf m'n polsne naar binnen. Hierdoor krijg je dat je polsen en je vingers soepel zijn. Snap je? Verward
Stijve polsen is neit goed, stijve vuisten ook niet.
Schouders moeten gewoon ontspannen zijn.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:33

volgens mij (weet ook niet precies) is uit je polsen rijden dan echt beter, omdat je dan met een losse hand rijd, en ik mag iig nooit m'n hand "vastzetten" maar moet mee blijven gaan, en als je uit je vuisten rijd
zet je volgens mij je hand vast. Je moet toch juist ontspannen... anders gaat je paard onregelmatig lopen, en je zit gespannen op je paard...
het is de bedoeling iig dat je ontspannen paardrijd, toch? en met stijve polsen rijden is ook niet goed, maar vanuit je losse polsen kun je wel alles regelen, bv. sturen....

tenzij ze misschien iets anders bedoeld (wat germie zegt over je handen sluiten...)

anders klopt je instructrice toch niet helemaal als ze wilt dat je verstijft op je paard zit..... maar misschien bedoelt ze iets anders...

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 21:39

Mijn handen waren gesloten anders kan ik mijn teugels niet vasthouden dus gewoon 3 vingers als haakjes en daar "hangt" dan teugel in ... niet helemaal gesloten maar gewoon losjes vast zodat je teugel netjes voelt.

Dus daar kan ze volgens mij niet echt veel op aan te merken hebben. OP het sluiten dan Haha! .

Ze bedoelde dus echt een stijve, rechte pols zonder enige afwijking mogelijk.

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 09:48

Het blijft natuurlijk een beetje raden, maar als ik jou goed begrijp zeg je dat jij een wending inzet door je pols te sluiten, en daarmee de teugel te verkorten. Dat is dus terugwerken met je hand en niet de bedoeling. Je moet een wending inzetten door je hand van de hals te doen, zonder extra druk op de teugel te zetten. Verder moet je inderdaad altijd met een soepele pols rijden om een constante aanleuning te houden, mar je moet je pols niet draaien om een wending in te zetten. Ook in een wending blijf je gewoon meebewegen met de mond van je paard.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 18:25

Voor zover ik het nu begrepen heb, klopt die instructrice dan niet helemaal Verward
je moet je pols toch zeker niet VASTZETTEN ja dat is terugwerken, je moet meegaan met de beweging van je paard.... Verward Verward Verward
ik zou me toch maar eens afvragen ofdat je zeker hier wilt blijven lessen

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-03 18:28

Ik ga zaterdag nog een keertje proberen, als ik er dan nog zo'n slecht gevoel aan overhoud, ga ik dus niet meer terug. Al wil dat zeggen dat ik dan nu een tijdje zonder les ga zitten en dus ook zonder paardje Huilen .

De opmerking van Sprinter snap ik niet helemaal? Sluit ik mijn pols? (snap je niet echt, misschien even uitleggen aub - dank u).

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 10:17

Lastig om dit soort dingen uit te leggen zonder het even voor te kunnen doen. Misschien begrijp ik jou ook wel helemaal verkeerd. Maar goed, zoals ik het begrijp zet jij een wending of een volte in door je binnenteugel wat te verkorten, en dat doe je dan door je pols wat naar binnen te draaien, dus je vingers in de richting van je buik. Wat ik bedoel is dat je niet de druk op je binnenteugel moet vergroten om een wending in te zetten, je moet alleen de richting veranderen waarin die (minimale) druk wordt uitgeoefend. Dus niet je pols draaien, maar je hand van de hals doen. Dat raad ik dan aan om te doen door je hele bovenlijf iets te draaien in de richting waar je heen wilt. Je kijkt dan automatisch al de kant op waar je heen wil, je gewicht verplaatst zich iets die kant op en je paard zal makkelijk die kant op gaan. Ik denk dat dit ook wel werkt als je dit vanuit je schouder doet.
Maar nogmaals, als je instructrice van jou wilt dat je je pols de hele tijd stijf houdt, dan denk ik echt dat je verkeerd zit. Je moet vanuit je pols meebewegen met de mond van je paard, je moet alleen niet je pols gebruiken om een wending in te zetten. Ik hoop dat dit te begrijpen is.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 13:26

Sprinter Lachen

Natuurlijk doe ik mijn hand van de hals weg als ik een "bochtje" maak, anders zou ik idd moeten sleuren, trekken en slepen om beetje stelling te krijgen. Eneeuh ikke niet sterk genoeg om meneer paard zo om te trekken Lachen.

Maar met dat draaien, gossie hoe leg ik dat uit.
Eens denken é ... maar als je dus die wendig aan het "draaien" bent, heb je soms wel eens dat contact verslapt in de zin dat een teugel ineens te lang of te kort wordt. Zal wel aan mij hangen, maar ik heb daar dus soms last van en dan los ik dat op door draaitjes. Mijn hand gaat dan eigenlijk gewoon iets naar voor of naar achter door met mijn pols een soort van bolling te maken (of een "holling").
Ik zet dus geen wending in vanuit enkel mijn pols, maar indien er iets met mijn contact gebeurt wat mij niet aanstaat verkort ik mijn teugel of verleng ik hem door zo'n draaitje in mijn pols.

(Contact gebruik ik hier nu even om aan te geven: teugel hangt niet door, heeft netjes beetje druk enz)

Dit klinkt echt wel heel raar allemaal.
Zal wel héél erg onethisch zijn en misschien grandioos fout Lachen (ben ik ook wel beetje zeker van hoor), maar ik ben er vrij zeker van dat alleen hulpen geven met je schouders dat ook is.


Vanavond terug een lesje rijden en ik ga mij eens voor de 100% inzetten zoals ik dat gewoon ben Sigaar .

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 09:33

Nou, dan snap ik niet waar die instructrice van jou het over heeft. Je moet inderdaad indraaien en weer terugdraaien vanuit je pols om de mond te kunnen volgen, dus een constante aanleuning te houden, ook in een wending. Als dat alles is wat jij vanuit je pols doet, dan doe je niks verkeerd. Ik heb echt geprobeerd om jouw instructrice te volgen, maar nu geef ik het op. Ik wens je succes bij het vinden van een andere! *LOL*

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 12:10

Nu begin ik dus helemaal gek te worden.

Gisteren dus terug gaan rijden en ... mijn handen stonden en deden ineens het juiste!
Terwijl ik dus niets anders deed dan vorige keer ofzo ...

Zat mijn trui toen verkeerd, zag ze het niet goed...
Ik zou het niet weten, maar gisteren was alles ineens weer goed Verward .
Vind het dus héél vreemd!

Ook heeft ze mij met twee bijzetten laten rijden, had eerst half uurtje zit-les genomen en dan half uurtje gewoon.
Aan die longe zaten dus twee bijzetjes van bit naar singel en die moesten gewoon blijven zitten toen ik ging rijden, wat ik wel een beetje raar vond want paard hing dus op die dingen dat het niet meer mooi was.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 20:43

vaaaaaaaaag...........
heeft ze wel diploma's of zo??

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:01

Mmm... snap van je verhaal niet veel maar wil wbt polsen en schouder wil ik wel het volgende zeggen:
Wat ik vaak zie is dat mensen in die zin met hun polsen rijden, dat ze zeg maar een beweging maken alsof je je eten naar binnen aan het werken bent (heel overdreven gezien) Ze knikken dan de pols naar binnen, en doen dat ook bij het vragen van stelling en bij voltes etc. Wat je dan krijgt, is dat je op een bepaald moment je hand vastzet tegen je eigen lijf aan. Je kan dan niet verder 'naar achteren'
Daar roept mijn instructrice altijd dat ik met mijn ellebogen moet rijden, vanuit de schouder. Dat je dus een soort Lee Towers beweging maakt en veel ruimte hebt om in te bewegen..
Beetje duidelijk? Haha! Misschien bedoelde jouw instructrice dit ook wel..?

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 20:35

haha ik doe altijd in de middengalop Lee Touwers bewegingen en dan krijg ik op m'n kop Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eleeke, Nojoukus, OmgiliBot, plutolover, redbutton, Thorn2006 en 86 bezoekers