over een veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-01 17:24

hoi allemaal

mijn vriendin heeft een veulen twenter gekocht die per 1 augustus komt alleen had zij een vraagje zou ze hem in zijn eentje in het weiland kunnen laten staan. Ik vindt zelf dat dat zielig is maar toch wil ze graag reacties van andere mensen. en dan had ze nog een vraag of ze de twenter het gehele jaar in het land kan laten staan of niet het is een fjord


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 17:29

Paarden kan je beter niet alleen laten staan,
het zijn namelijk kudde dieren en je hebt kans dat zo'n pony helemaal wegkwijnt, zeker als hij nog zo jong is.

Fjorden kunnen wel prima buiten lopen, in vrijwel alle weersomstandigheden!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-01 17:30

zou hij eventueel een veulen deken op moeten of niet

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 18:07

Ik zou het veulen in ieder geval niet alleen in de wei laten staan. Hij is nog jong en onervaren. Het is ten eerste een kuddedier, ten tweede leert hij van een ander paard/pony heel erg veel. Het lijkt mij dus beter om wat gezelschap voor hem te zoeken.
Ik denk dat je hem wel buiten kunt laten staan, zeker als het een fjord is.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 18:13

Nee een Fjord hoeft geen deken op, als je hem scheert in de winter natuurlijk wel, maar das met zo'n jong beest nog niet aan de orde, omdat die zich nog niet in het zweet hoeven te werken.

Verder zou ik een paard (jong of oud maakt niet uit) niet alleen laten staan, tis een kuddedier. Kan hij niet in een opfokwei staan? (Een wei met allemaal andere leeftijdsgenootjes)
Das nog beter voor zijn opvoeding ook!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 18:52

Even ter informatie, maakt verder niets uit voor je vraag, een twenter is twee.
En hoe oud je paard ook is, het is ALTIJD het beste om je paard NIET alleen te hebben staan!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 19:10

Ik ben het helemaal met de anderen eens. Een paard hoort zoveel mogelijk bij zijn soortgenoten in de buurt en zeker als het een jong dier betreft. Paarden leren elkaar in een kudde wat respect is en dat is makkelijk als je ze gaan inrijden, want dan hebben ze dus ook respect voor jou. Dan moet je dat wel uitstralen natuurlijk.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 19:25

Ik vroeg me ook al af als het nu een veulen is lekker zonder dek laten staan een twenter kan ook zonder dek helemaal als het een fjord is maar nooit een paard alleen laten staan helemaal jonge paarden die kunnen goed opgevoed worden door andere paarden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 19:45

Het gevaar is ook als je een paard alleen hebt staan dat ze allemaal rare geintjes gaan verzinnen, om uit te breken of gewoon omdat ze zich vervelen.

cash
Berichten: 104
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 21:58

ja en vanaf 100 gulden heb je al een leuke shet. die kan je er makkelijk bijzetten, schattig juist. op de veemarkt heb je voor 40 gulden een shetveulen.

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 22:48

Heel goed Cash
Het is asociaal om een veulen alleen te zetten.
Een veulen heeft een soortgenoot nodig om zich tot een normaal paard te ontwikkelen,
heeft hij dat niet dan eindig je waarschijnlijk met een gedragsgestoord paard.
Petra

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-01 10:22

nou dan zijn jullie het allemaal met mij eens ik vind het ook zielig. oja nog even over die paardenmarkt er wordt er 1 gehouden in voorschoten kan iemand mij vertellen waarneer die er is waar het precies in voorschoten en hoe laat het begint. Zijn alle paarden daar zo goedkoop een shetlander 40,- das niet veel geld

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 10:39

nog even over dat dek. een fjord heeft het niet nodig. en zeker als ze jong zijn lekker laten lopen dek zit alleen maar in de weg en kost nog redelijkw at. als ik haar was zou ik pas later gaan denken over een dek. het kan namelijk erg vervelend zijn als je paard als hij echt aan t werk is door zn wintervacht zich kapot zweet. kan je beter zorgen dat hij een iets kortere vacht heeft (dus een dek) zodat hij die warmte kwijt is. maar dta is natuurlijk pas aan de orde als hij een paar jaar ouder is.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 10:41

Een veulen niet alleen zetten. Eerder met leeftijdsgenootjes een paar zomers in een wei laten lopen. Daar blijven ze lekker gezond van tussen de oren!!

Ik persoonlijk vind het ongezond om een veulen alleen te houden. Dat is voor mij hetzelfde als een kind wat nooit met vriendjes mag spelen....

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 13:34

Hoi!
In plaats van een shet kun je er misschien een grotere jonge pony bijzetten (veulen) zodat na een tijdje daar ook wat mee gedaan kan worden?
Of dat je een advertentie zet: wei te huur voor pony (erbij zetten of er een stal is of niet). Dan heb je minder kosten?
Wens je vriendin veel succes oke?
Groetjes, Dorine.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 13:38

Voordat iedereen mij aanvalt: ik bedoel dus niet dat je met een shet niets kan doen, maar er zijn ook te kleine shets waar nauwelijks op gezeten kan worden, dus als je het leuk vindt om later met twee personen buitenritjes te maken, dat soort dingen, kun je daar misschien op letten?
Sorry voor de shetfans, niet zo bedoeld Bloos .
Groetjes, Dorine.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 154 bezoekers