21 en drachtig maak me toch wel wat zorgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

21 en drachtig maak me toch wel wat zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 15:40

Ik heb vorig jaar een shetland kroon merrietje van 20 jaar bij iemand opgehaald. Ze was er erg slecht aan toe en was meer bot dan vlees. Ik heb haar toen ontvlooit en heb haar aardig op gewicht gekregen. Omdat ze er zo slecht aan toe was wilde ik haar geen veulen meer laten krijgen en is ze naar Anneke hier op bokt verhuist. Anneke heeft haar helemaal verder opgelapt en Tamaartje had het erg goed bij haar.

Door omstandigheden is Tamaartje weer even bij ons maar haar uiers beginnen dus behoorlijk te groeien en er komt dus ook melk uit.
Ik begin dus te vermoeden dat onze hengst Dennis een bezoekje aan Tamaartje heeft gebracht vorig jaar.

Moet ik ergens extra goed opletten omdat Tamaartje al best wel oud is en hoe moet ik er nu achter komen wanneer het veulen geboren gaat worden ? Normaal zou je zeggen dat melk al een goede indicatie is dat het al snel komt. Maar in dit geval ben ik daar niet zo zeker van.


lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 17:27

Heeft ze al vaker veulens gehad? Als dat zo is zou ik me niet zo heel erg veel zorgen maken, deze 'oudjes' kennen vaak de klappen van de zweep.
Onze merrie van (ik geloof 23 nu) is ook dit jaar weer hoogdrachtig.
Let er wel op dat ze na het veulenen ook genoeg voer krijgt zodat ze zelf niet te veel terugvalt, dit was ons probleem, vooral als het veulen eraf gaat.
Succes, enne..... wel een fotootje plaatsen

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 17:29

De veearts kan zo kijken of ze drachtig is en die kan vast best schatten hoe lang. Hij weet ook wel wat je er mee aan moet.
Ik zou je vraag aan hem stellen.
Succes ermee!

:evaw:

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 21:30

als ze al vaker drachtig is geweest en toen alles goed ging zou ik me niet te druk maken mijn merrie word ook dit jaar 21(kwpn)en word haar 10e veulen en ze komt dit jaar mits ze er goed uit blijft zien ook weer aan de beurt,haar moeder kreeg haar laatste veulen op 23e.maar je kan natuurlijk ook even voor de zekerheid je veearts even horen.succes!

Z1+4


Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 22:27

Als ze drachtig is kan het tussen nu en (ik dacht uit m'n hoofd) 2 maanden komen. Ze heeft meerdere veulens gehad, het is altijd een fokmerrie geweest. Toen wij haar ophaalde had ze ook een veulentje aan de voet. En is sinds die tijd niet gestopt met melk geven.
Maar eerst waren haar uiers 2 handen vol, nu is de voorkant ook helemaal gevult.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 23:00

Ze is wel gestopt met melk geven Ciska, dat heb ik bij Anneke nagevraagt en toen ze hier terug kwam gaf ze ook geen melk.

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 19:12

jee als het een fokmerrie is dan komt het wel goed denk ik.

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 19:54

als een merrie moet veuleneen gaan ze dus van te voren kegelen, kan al enekel dagen van te voren hoor hoeft niet persee 14 uur te zijn.
je kan ook eens kijken of haar banden al slap zijn, kun je haar staart plat op haar rug leggen zonder hem te kantelen.
gewoon je hand eronder en omhoog ermee.
voel je weerstand dan zijn de banden nog niet helemaal slap, en die worden dat dus naarmate de tijd van bevallen dichterbij komt.
ik zou haar niet meer laten opvoelen, al dat gerommel van binnen, als het niet echt noodzakelijk is zou ik dat niet doen hoor.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 10:29

21 jaar is nog heel jong hoor. Er zijn nog wel merries die tot de 25 jaar nog veulentjes geven..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 17:34

als ze eerder veulens heeft gehad zou het goed moeten gaan. hou haar gewoon goed in de gaten.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 19:03

Mijn shet was 20 toen ze voor het eerst een veulen kreeg. Was namelijk door DA onvruchtbaar verklaart.
We hadden 's middags nog gereden, ze was wel iets dikker dan gewoonlijk maar ach shet hé, sla je dan geen acht op. 's Avonds toen we gingen afvoeren liep er ineens een veulen bij. Terwijl er bijna ieder jaar een hengst bij de shetjes liep was het bij haar dus nooit wat, en toen we een nwe hengst hadden gehuurd (uit W'werf overigens) sloeg het blijkbaar aan.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-03 20:51

Ze is Kroonmerrie dus ik verwacht dan geen problemen, nu alleen afwahten wanneer het komt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: moonsparkle, TurboDi en 153 bezoekers