gisteren voor het eerst gereden op Zuidhorn

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

gisteren voor het eerst gereden op Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 15:10

Het ging supergoed! Ik kon inderdaad merken dat hij sterk in de mond was, vooral dat de vorige bereiders hebben geprobeerd met de teugels controle te houden. Ik ben dus heel relaxt gaan rijden en heb hem geleerd halt te houden op de zit en af te buigen. Hij snapte mij in eerste instantie niet, ik deed mijn handen breed en laag en probeerde hem daar af te laten buigen en door de kaak te werken om vervolgens mijn handen voor te geven. Hij ging iets op zijn achterbenen. Ik heb hem beloond en ben doorgegaan. Hij kwartje viel bij hem en hij was meteen heel los. Ik heb verder veel overgangen gereden, tempo verhoogd en hem teruggenomen op mijn zit en been.

Hij liep op een gegeven moment zo fijn, ik kon mijn handen voorgeven en hij was op de pinken te rijden. Ik had nooit verwacht dat het zo zou gaan de eerste keer. Ik merkte wel dat hij in de draf wat moeite had en probeerde onder de lengtebuiging uit te komen en zijn hoofd daardoor begong te kantelen. Toch had ik momenten dat hij er door kwam. Hij kent deze foefjes van loswerken nou natuurlijk nog niet en is misschien daarom makkelijk voor mij, maar hij vond het ook echt leuk. Hij had de hele tijd de oren gespitst naar voren staan.

Hij heeft verder goede bewegingen en is superfijn uit te zitten, heeft veel ruggebruik, waardoor je met het lichtrijden gewoon uit het zadel gewipt wordt. Ga je een middendraf rijden, dan voel je hem gewoon verruimen in zijn beweging. Je hebt ook paarden die gewoon snel en krabbelig worden, maar hij is nu zonder conditie en een veel te dik postuur al heel fijn.


Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:13

Mooi dat het lekker ging! Ik ben wel benieuwd naar wat foto's, mijn moeder heeft een Zuidhorn, die ook erg fijn te rijden is (vraag maar aan Karin en Margreet:))) Foto's staan in mijn profiel.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:26

De hengst Zuidhorn of een nakomeling van hem?

Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van Zuidhorn, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik er maar drie ken. En die drie zijn toevallig alledrie van die kijkerige ze*kbokken...En ze hebben ook nog eens alledrie negen van de tien keer een blessure Verward
Al denk ik dat er gerust fijne paarden van kunnen zijn, ik ken alleen net de verkeerde *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:29

Gomir, de Zuidhorn in mijn profiel is absoluut niet kijkerig! Ze liep als 4 jarige haar eerste B parcours 2 * foutloos, en afgelopen zaterdag toen Margreet er was lag er een gele tuinslang in de bak waar ze enthousiast naar toe liep om te bekijken en vervolgens doodgemoedereerd bovenop ging staan Haha!

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 15:35

Deze is ook niet makkelijk hoor, heb ik mij laten zeggen. Hij blijkt dus heel sterk te zijn, maar ik ben hem gewoon te slim af. Ik pak mij niet vast aan de teugels, ik geef hem ook geen kans om erop te gaan hangen, etc.

Hij kan ook knap bokken, hij heeft er laatst nog iemand afgegooid, en heeft een tijd geleden iemand een gebroken hand geslagen. Toch kan ik er goed mee. Ik heb wat met moeilijke paarden. Hiervoor heb ik een coupon voor iemand gereden waar niemand meer opdurfde. Hij steigerde en klapte achterover. Je kon er met jouw benen niet aankomen, niet met de hand, hij was gewoon supergeïrriteerd. Ik heb hem voor elkaar gekregen door samen te werken met hem en hem niet iets op te dragen. Andere mensen hebben het nadien geprobeerd en hen is het niet gelukt.

Ik bedoel maar te zeggen, je hebt inderdaad moeilijk bloed erbij zitten, maar als je je iets meer verplaatst in het paard en/of heel consequent bent, heb je minder last.

Maar ik begrijp jouw mening wel. Ik heb zulke ervaringen met Zeoliet. Ik zou niet sneleen Zeoliet kopen of een merrie.

Als je je verplaatst in een paard kan je toch heel ver komen.

Garfield Z2+14 (Verkocht 14-10-2005 Amerika )/Tequilla L2+3 (Verkocht Brazilië)/18-08-2005 Sky Dancer (v: Sunny Boy) VERKOCHT 06-2006/19-10-2005 aankomst Dreamcatcher (Diamond Hit x Skorpio), 07-2006 aankomst Sunbeam (Sunny Boy x Stuyvesant).

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:36

Garfield schreef:
Hiervoor heb ik een coupon voor iemand gereden waar niemand meer opdurfde.


een wat? Overigens is onze Raimaer geen lastig paard om te rijden, soms wat stoer en lang maar wel heel braaf.

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 15:43

Coupon is springbloed. Karin kent hem ook wel, zij kent hem denk ik ook nog wel van zijn moeilijke tijd, zo niet dan weet Lau het wel.

Garfield Z2+14 (Verkocht 14-10-2005 Amerika )/Tequilla L2+3 (Verkocht Brazilië)/18-08-2005 Sky Dancer (v: Sunny Boy) VERKOCHT 06-2006/19-10-2005 aankomst Dreamcatcher (Diamond Hit x Skorpio), 07-2006 aankomst Sunbeam (Sunny Boy x Stuyvesant).

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:44

Dan moet ik om mijn idee van Zuidhorn's wat op te krikken toch maar eens richting Den Bosch...Haha!
Waarschijnlijk ken ik net de verkeerde paarden van hem, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om zo'n paard te kopen of mijn merrie te laten dekken door een hengst met Zuidhorn erachter...Bloos
Ik vind het toch wel erg toevallig 3 van de 3...Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:44

war zit daar dan verder achter?


Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 15:46

Ja inderdaad, het hoeft natuurlijk niet aan de hengst Zuidhorn te liggen en trouwens een ruiter kan een paard ook goed verpesten. Men zegt toch altijd "zoek eerst de fout bij jezelf, dan pas bij het paard".

Garfield Z2+14 (Verkocht 14-10-2005 Amerika )/Tequilla L2+3 (Verkocht Brazilië)/18-08-2005 Sky Dancer (v: Sunny Boy) VERKOCHT 06-2006/19-10-2005 aankomst Dreamcatcher (Diamond Hit x Skorpio), 07-2006 aankomst Sunbeam (Sunny Boy x Stuyvesant).

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 16:04

Daarom zeg ik ook niet nadrukkelijk dat het aan het paard ligt, maar als 3 van de 3 paarden die je van een hengst kent dit beeld opwekt ben je toch wel geneigd dat te gaan denken...Lachen

Bij één van de drie zit van moeders kant Triton achter, de andere voert van moeders kant heel fijn bloed(weet alleen niet meer wat). De derde zou ik niet weten, die ken ik alleen van wedstrijden...Haha!
De laatste had trouwens niet echt een supertalentvolle ruiter dus of het daar helemaal aan het paard lag weet ik niet, maar het was een ze*ker in het parcours. Zodra er ook maar iets maar lag als alleen balken ging hij er niet eens langs, laat staan overheen...

De zuidhorn x triton heb ik zelf nog een tijdje gereden. Die was professioneel ingereden, maar voor het meisje dat hem kocht nauwelijks te rijden(meisje kan best aardig sturen trouwens). Ik had trouwens ook behoorlijk wat moeite om haar aan het lopen te houden hoor. Voor elk zandkorreltje dat verkeerd lag ging hij zitten en een bloemetje langs de kant was een drama...om maar niet te spreken van een ritje langs de weg of een sprongetje...*LOL* Mijn eigen pony was een ontzettende kijker, maar die viel weg naast dit paard.
Die andere heeft een goede ruiter op zijn rug(die hem er ook aardig doorheen kan rijden), maar is in het parcours ook een ontzettende kijker. Daarom wordt hij nu alleen nog in de dressuur uitgebracht, maar er zijn dagen dan is er niets mee te beginnen. Dan krijgen ze hem niet eens langs de juryauto...(hij loopt trouwens M2)

Waar heb jij deze trouwens vandaan Garfield? Het zou weleens dezelfde kunnen zijn als één van de drie waar ik het over heb aan de naam te zien...Bloos Dat bewijst dan zeker dat het in het geval van het paard dat ik van wedstrijden ken aan de ruiter ligt...!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 16:13

Nee, dit paard staat zeker al twee jaar op deze stal. Ik weet niet eens wat zijn naam is, ik noem hem gewoon Zuidhorn.

Soms kan het paard inderdaad onzeker en kijkerig zijn. Ik heb Garfield bijvoorbeeld helemaal onzeker gekocht, hij was voor elk klein geluidje al bang, hij stond al achterin de stal als hij een muis hoorde piepen, hij heeft er nu geen last meer van, hij is nog wel kijkerig, dat zal hij ook altijd blijven dat is de aard van het beestje, maar ik krijg hem overal wel langs. Ik denk als een paard heel veel vertrouwen in de ruiter heeft, hij alles zal doen wat jij hem vraagt. Heeft hij geen vertrouwen, dan zal hij die hindernis nooit springen! Ik blijf erbij een ruiter kan veel veranderen in een paard, uitzonderingen daar gelaten!

Garfield Z2+14 (Verkocht 14-10-2005 Amerika )/Tequilla L2+3 (Verkocht Brazilië)/18-08-2005 Sky Dancer (v: Sunny Boy) VERKOCHT 06-2006/19-10-2005 aankomst Dreamcatcher (Diamond Hit x Skorpio), 07-2006 aankomst Sunbeam (Sunny Boy x Stuyvesant).

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 16:18

Dat paard dat ik bedoelde staat al tijden te koop, maar ze kunnen er niet erg vanaf komen(vandaar dat ik dacht dat hij nu misschien toch verkocht was)...Zodra er iemand een sprongetje mee wil maken houdt het op.

Dat verhaal van Garfield heb ik net gelezen in je profiel *LOL* Ik heb een pony gehad met dezelfde achtergrond, bij het eerste bewegende grassprietje was het mis...Huilen Toch heb ik het dier nog in alle disciplines in het M gestart en loopt hij nu als een zonnetje onder een beginnende ruiter! Lovers

Ik weet hoeveel een ruiter aan een paard kan verbeteren/verpesten, maar omdat ik van twee van de drie zeker weet dat ze het onder een goede ruiter ook doen, begon ik toch wel aan de hengst te denken...*LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 17:31

Leuk joh!

Ik heb de ervaring dat je met een Zuidhorn vaak veel in je handen hebt...
Maar goed, heb er maar 2 gereden waarvan 1 best een beetje verreden en uit conditie.

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-03 08:56

Bij deze hadden ze dus ook last van het feit dat hij heel sterk in de hand was, dus je had ook veel in de hand, maar mijn manier van loswerken, hand voor, etc. helpt wel. Ik kon hem "op de pinkjes rijden". Hoe meer je zelf vasthoud hoe erger het wordt. De eerste keer ging in ieder geval goed en dit weekend heb ik hem niet weer kunnen rijden i.v.m. concoursen.

Garfield Z2+14 (Verkocht 14-10-2005 Amerika )/Tequilla L2+3 (Verkocht Brazilië)/18-08-2005 Sky Dancer (v: Sunny Boy) VERKOCHT 06-2006/19-10-2005 aankomst Dreamcatcher (Diamond Hit x Skorpio), 07-2006 aankomst Sunbeam (Sunny Boy x Stuyvesant).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, Amazonbot, Donnatella, flintstones, Googlebot, Ilona__, kim_1990, Myrthe_bz, pinto_1 en 9 bezoekers