Het leven van een werkmens.....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: Belgiƫ

Het leven van een werkmens.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 16:00

Ik ben in juli afgestudeerd, heb een universitaire studie achter de rug, & ben in augustus beginnen werken, ik heb eerst twee interimjobkes gedaan & sinds oktober heb ik een vaste job bij een softwarebedrijf. Maar het leven als werkmens valt me ontzettend tegen!

Ik dacht als student dat ik het wel zou zien zitten, gaan werken, ik zou een boeiende job vinden, ik zou een vast ritme in mijn leven krijgen (ben in mijn studentenperiode een half jaar depressief geweest, & heel veel dingen vastleggen & plannen heeft me daarna wel geholpen om beter te worden, dus ik dacht dat dat beter voor me zou zijn dan de ene dag een paar uur les hebben & de andere dag helemaal niets te doen hebben, iets verplicht bedoel ik dan). Maar na enkele maanden zie ik het al helemaal niet meer zitten.

Ik werk een 40-urenweek, plus ik zit hier iedere middag ook nog eens een volledig uur vast wegens geen glijdende werkuren, dus dat maakt dat ik in totaal minstens 45 uur per week op kantoor zit. & Dat vind ik veel teveel. Ik heb best wel leuke collega’s enz, maar mijn werk zelf is oervervelend. ’s Avonds ben ik doodop & is er geen greintje energie meer over om nog iets leuk te gaan doen, & je moet op tijd gaan slapen, ah ja, want de dag erop moet je weer op hetz vroege uur je bedje uit...

Wat me ook ontzettend tegensteekt is dat ik quasi al mijn vrijheid kwijt ben. Alle als student evidente dingen zoals een muziekje opzetten tijdens het studeren, tsdoor ff naar de winkel of naar de bakker, ff iemand opbellen om een babbelke te slaan, kunnen nu niet meer, ik moet hier de hele dag achter die verdomde bureau blijven zitten & zie maar een heel klein stukje vd wereld door het raam vr mij, van een beperkte kijk op de wereld gesproken....

Ik heb sinds ik werk geen boek meer gelezen, geen vrijwilligerswerk meer gedaan, & ben nergens meer met de fiets naartoe geweest, & gelukkig is Samira (mijn paardje) op pensioen & staat die nu 24u/24u op de wei, want dt beestje krijgt me ook al niet veel meer te zien Boos! Ik heb nu een eigen autooke, waauw, wat een vooruitgang, lekker gezellig 2 keer per dag het levensgevaarlijk verkeer in, & maar uitlaatgassen uitstoten.

Ik zie me dit eerlijk gezegd niet lang meer volhouden. Nog geen 3 weken, laat staan de komende 30 jaar. Ik moet me echt v dag tot dag slepen. Ik heb het gevoel dt ik op het punt sta om in te storten. Ik voel me te zwaar belast, ik voel me 'verkracht' door de maatschappij die me hiertoe verplicht. "Dat is 't leven", hoe dikwijls dat ik dat al niet gehoord heb? Maar waarom hoeft dat zo te zijn? Ik heb daar problemen mee & wil dit niet langer.

Ik heb de eerste week v maart vrijaf, maar daarna ga ik 6 maanden aan een stuk geen enkele dag verlof kunnen nemen, als ik in september 3 weekjes op reis wil.

Ben al aan het uitkijken naar een andere job & zou heel graag 4/5 ofzo werken, maar is dat realistisch? Bestaat dat wel, een interessante job?

Missch moet ik wel mijn rugzak pakken & betere oorden opzoeken?

Sorry, moest even zeuren, & kan toch moeilijk tg mijn baas beginnen klagen Knipoog

Zijn er nog mensen die hiermee zitten / gezeten hebben & hoe hebben jullie dat dan opgelost? Of draaien julie maar mee in de hele mallemolen?

lore
Berichten: 349
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: Deurne (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 16:09

Beste,
ik voelde me net zoals jij daarnet beschreef, ik heb een drietal maanden op een deurwaarderskantoor gewerkt na mijn uniefstudies. Ik zag het ook helemaal niet meer zitten en heb mijn ontslag dan maar gegeven. ik werd letterlijk ziek van die stomme job, het betaalde daarenboven nog slecht ook. Nu ben ik een aanvullende studie om te mogen lesgeven aan het volgen, want da zie i veel meer zitten dan op een klote buro de komende veertig jaar. Als het je niet ligt, stop er mee, er bestaat zeer wel wer waar je voldoening in vindt. Dit blijf je toch niet volhouden. veel succes

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 16:10

Mijn advies: onmiddelijk op zoek naar een andere baan!

Ik heb het in het begin ook vreselijk benauwd gehad, zat 48 uur per week op mijn werk en vond mijn werk absoluut oninteressant. Zodra ik werk had wat ik wel leuk vond, en daarin 36 mocht gaan werken, tijden flexibel in te delen, was het over. Ik werk nu nog steeds veel, maar nu niet meer met tegenzin. En als ik er al eens tussenuit wil kan dat.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 16:39

Ik begrijp je wel, maar ik heb het zelf (gelukkig) niet.
Ik werk ook 40 u pw maar erg flexibel. Ik kan mijn tijd zelf een beetje indelen.
Ik denk dat een andere job een oplossing zou kunnen zijn.
Ik vraag me vaak af: werk ik om te leven of leef ik om te werken.
Dus eigenlijk moet je een leuke job zien te vinden waar je minder uren maakt maar waar je wel goed van rond kan komen.
En niet veel uren maken maar geen tijd hebben om je salaris op te maken.

Succes ermee.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 23:12

Ja, ja, school is zo slecht nog niet. Daar kom je pas achter als je gaat werken. Went wel hoor. Ben gewoon op een school gaan werken. Lekker vaak vakantie.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 23:27

Wat jij beschrijft ben ik dus ook best bang voor.
Ik zit nu in het laatste jaar van mijn HBO-opleiding en zie er tegenop om aan het werk te gaan straks. Veel minder vrije tijd, je hebt in principe zo'n luizenleven als je nog studeert. Tuurlijk, ik klaag ook vaak dat ik het te druk heb. Maar ja, ik heb zoveel vrijheid om dingen zelf in te plannen zoals ik ze wil. Dat kan niet als ik straks een volledige baan heb...
Het lijkt me daarom heel belangrijk om iets te doen wat je heel erg leuk vindt...
Kan je zo even geen tips geven behalve misschien uitkijken naar een baan waar je met meer plezier heengaat en als het echt niet gaat een tijdje minder gaan werken?
Sterkte!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 23:35

Ik ben ook na mijn HBO opleiding begonnen aan een baan zoals jij die beschrijft. Toe ik het echt niet meer trok (elke dag hoofdpijn , helemaal geen energie meer over) ben ik weer gaan solliciteren met als gevolg een veeleisendere maar ook afwisselendere baan die veel beter betaalde, ik ben vier dagen gaan werken (maar verdiende meer dan bij de eerste baan in 5) Vier dagen werken raad ik zeker aan. Je hoeft dan geen vrije dagen meer op te nemen voor "kantoortijden-regel-dingen" Minder stress, meer tijd. Ondertussen vind ik dit ook al weer saai worden dus ben ik maar weer aan het solliciteren.

Toch is het ook wel een soort gewenning, werk is nu eenmaal zwaarder dan studeren. Maar als je je echt niet goed voelt bij je werk is er wel meer aan de hand en zou ik echt maar eens gaan zoeken naar een andere baan.
Laatst bijgewerkt door dimmelim op 07-02-03 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 23:41

Ja ik herken het zooooo goed!!

maar nu werk ik meer dan ooit tevoren, mwerk ruim 40-45 uur per week op een springstal, maar t werk is zo leuk dat ik t met plezier doe! allee dat vroege opstaan is irri en dat je niet zomaar meer ff ergens heen kan!

en heb weleens dat ik zo moe ben dat ik mn eigen paarden niet meer wil doen, maar ja dan moet ik maar ff zin maken en een keer vroeger gaan slapen!

ik werk maandag dinsdag weosndag en vrijdag de hele dag
donderdag de halve dag zaterdag de ene week hele dag andere dag halve dag

ben alle zondagen vrij, heb dan vaak wedstrijd!

ik heb het ook superdruk, 10 uu per week minder werken heb ik veel liever, amar ja dat kan hier helaas niet, en werk liever veel op een leuk bedrijf dan wat minder, maar dan saai werk!

maar je bent niet de enige die zich zo voelt hoor!

maar ik merk wel dat het voor mezelf goed is dat ik op MOET staan, als ik niet verplicht iets moet doen ben ik zo lui als iets en heb ik nergens zin in, nu moet ik opstaan en wordt ik vanzelf wel wakker als ik op mn werk ben en ik heb er plezier in, en krijg nu meer conditie dus heb ook meer energie over aan t eind van de dag

het is trouwens heel normaal dat je na een paar maanden ff een dipje hebt op je werk, het nieuwe is eraf en t wordt een sleur, had ik vorige maand ook ff een beetje, maar ff hier doorheen, en blijft het je tegenstaan, dan kan je beter iets anders zoeken, maar nog ff proberen vol te houden!

enne, het salaris dat steeds wordt gestort maakt ook veel goed he!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 00:02

Ja hoor, klinkt bekend!

Ik werk nu 32 upw en heb een redelijk flexibele baan waar ik heel blij mee ben. Kan schuiven met mn uren, kan vroeger of later beginnen etc. etc. etc..
Ik heb ook een poosje (meer dan) 40 upw gewerkt en dat vond ik dus helemaal niets. De omschakeling van het studentenleven naar het werkende leven was dus best hard Scheve mond