Wel eens nagedacht over paardrijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Wel eens nagedacht over paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-03 16:59

Iemand wel eens over nagedacht dat het eigenlijk heel raar is paardrijden?

Ga je een beetje heel serieus over hindernissen springen Je paard heel mooi laten lopen, en dan nog niet te vergeten alle spulletjes die er voor je paard te verkrijgen zijn..

Sorry voor dit topic, maar ik dacht er gewoon even bij na..

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 17:07

Ik vind juist paardrijden een hele logische sport: een manier van vervoer, waarbij hindernissen in het terrein genomen moeten worden. Van sporten als voetbal is het nut veel verder te zoeken!!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 17:10

ja ik heb er al bij stilgestaan. hoe ver het eigenlijk af staat van de natuur van het paard. heeft me lang doen denken. langs de ene kant wil je het paard zo vrij mogelijk laten in zijn doen, langs de andere kant zou je maar wat graag je paard zo hebben lopen als die of die. het zit ingewikkeld in elkaar. inderdaad, heeft dat beest van z'n leven nooit een hindernis gezien en omdat jij dat zegt moet hij erover. hoe zou je zelf zijn, ik zou zeggen 'ja dag jan! niet met mij!' daaraan zie je 1. de welwillendheid van het paard 2. onze trainingstechnieken (van 'de mens') al twijfel ik vaak aan het tweede en hoe moet 1. dan vertegenwoordigd zijn om een erge 2. te compenseren. etc etc.

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 17:14

Samsam schreef:
Van sporten als voetbal is het nut veel verder te zoeken!!

daar heb je ook weer gelijk in maar aangezien we met een levend dier bezig zijn moet je logica goed ver gaan zoeken. of de juiste werkwijze. voetbal, ja haha, stond ook in 'paardrijden een sport?' . klopt helemaal Haha!

Enya - Daya :-)

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-03 18:35

haha ja voetbal is ook al zoiets, gaan ze met z'n allen achter een bal aan rennen.. Is denk ik nog een tikkeltje erger.. Haha!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 20:19

Hebben jullie wel eens nagedacht hoe vriendelijk, welwillend en zachtaardig paarden eigenlijk zijn (nou ja de meeste dan)? Die beesten dragen ons op hun rug naar waar me waar willen, ze proberen te lopen zoals wij dat willen en springen over hindernissen als wij ze dat vragen. Ik zou zoiets niet pikken hor! Een paard is een sterk dier, moet je eens voorstellen als dat zich eens tegen je zou keren.... maar gelukkig denken de meeste paarden niet zo!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 20:21

Nou, springen staat misschien best wel ver van de natuur (hoewel sommige paarden vanuit hunzelf springen), maar dressuur helemaal niet hoor! Alle oefeningen van bijvoorbeeld de hogeschool zijn eigenlijk gewoon 'imponeringstecheniken' van de hengst. Ze zitten in je paard (nou nite in elk denk ik..), maar je moet het eruit kunnen halen! En als je met paarden omgaat zoals zij dat onder elkaar doen (horsemanship e.d), dan ben je toch volkomen natuurlijk bezig?
Is natuurlijk wel allemaal makkelijker gezegd dan gedaan... hihi

Chislaîne

Berichten: 213
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Katlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 21:06

Ik heb hier ook al heel vaak over nagedacht Haha! ik d8 zo van: voor het zelfde geld hadden we nu op koeien gereden. Dat had ook gekunt Haha!

Lovers Draag altijd schattige pyama's, je weet nooit wie je tegen komt in dromeland Lovers

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 21:29

DinkeyGirl schreef:
Hebben jullie wel eens nagedacht hoe vriendelijk, welwillend en zachtaardig paarden eigenlijk zijn (nou ja de meeste dan)? Die beesten dragen ons op hun rug naar waar me waar willen, ze proberen te lopen zoals wij dat willen en springen over hindernissen als wij ze dat vragen. Ik zou zoiets niet pikken hor! Een paard is een sterk dier, moet je eens voorstellen als dat zich eens tegen je zou keren.... maar gelukkig denken de meeste paarden niet zo!

Precies, dus ik vind ook dat paarden er plezier in moeten hebben om te rijden, e.d. Dat is helaas lang niet altijd zo...

Maar ik heb er idd wel eens over nagedacht, maar niet echt mee gezeten ofzo.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 23:04

jullie vergeten hier, dat een paard een rangschik-dier is, leven in rangorde, en wij maken het paardje wijs, dat wij boven hem staan, en het paard trapt er in,
trapt het paard er niet in (omdat je niet consequent bent) dan is hij echt niet zo werkwillig en braaf

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:43

tja, wij vinden het ook raar dat mensen op een olifant of kameel of zo gaan rijden, dus kan me er ook wel iets bij voorstellen dat niet-paardenmensen dat ook denken van paardrijden...


Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:49

Ik denk hetzelfde als jou Haha!
een paard als vervoersmiddel vind ik wel niet zo raar, maar het echte dressuur en springsport eigenlijk wel als je erbij nadenkt.
zie maar eens een zebra zo lopen als een paard! Haha!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:52

Hmmz ja... mensen doen gekke dingen en dingen kunnen alsmaar gekker worden in de loop van de tijd *LOL* Maar veel bewegingen uit alle principes, zijn wel ergens van afgeleid....

Chippy

Berichten: 129
Geregistreerd: 13-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 22:18

ik kan me een zebra als paard eigelijk best wel voorstellen Schijnheilig

No I'm Not Smiling At You! Schijnheilig .......... I'm Trying Not 2 Laugh!

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 22:53

Chippy schreef:
ik kan me een zebra als paard eigelijk best wel voorstellen Schijnheilig


Dat hebben mensen inderdaad wel uitgeprobeerd. Nou, ga je gang, je krijgt een zebra echt niet zo ver dat je op zijn rug mag !

Springen staat inderdaad wel ver van het paard af. Ze doen het wel, maar als mijn verzorgpony in de bak (los)springt, is dat meer omdat zij dolblij met de afwisseling van ' Eindelijk eens een keer wat anders ! ' dan dat ze denkt ' Dat doe ik uit mijzelf '.

Dressuur staat wat dichtbij het paard, maar ik heb een paard eigenlijk nog nooit met zijn hoofd op de loodlijn zien lopen in het 'wild'. Misschien doen hengsten dat wel, maar de enige hengst die ik ooit heb gezien, is een opdondertje van anderhalf. Lopen hengsten met hun hoofd van nature op de loodlijn ?

NH staat inderdaad wel dichtbij de natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Benita, bente_sat, DDD3, desireeee_x, Exorcizamus, Hanjan, KaasSouffle_, LesleyAnne, nafkedemi, Patriesje, Ptl4ever, Rianneko, Syb_sem en 119 bezoekers