wat te doen met paard dat alleen maar hard gaat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

wat te doen met paard dat alleen maar hard gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 14:42

wat te doen met paard dat alléén maar hard wil/gaat...
groetjes ilona...

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 14:50

Geduld hebben Haha! .

Probeer eerst eens uit te zoeken waarom je paard alleen maar hard wil. Ik heb het ook gehad met mijn paard. Hij deed het dus omdat hij teveel werd opgesloten tijdens het rijden. Op het moment dat ik met meer ontspanning ging rijden, werd hij een stuk rustiger.

Heeft het een lichamelijke oorzaak, krijg je les en wat zegt je instructeur in dat geval ?

Graag wat meer info dus Knipoog .

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 14:53

Dit topic is voor een vriendin van mij.... Lachen

Maar het paard HAD last van rugproblemen,
heeft hiervoor behandelingen gehad! Dit is nu
helemaal over.. Ze krijgt er les mee, instructeur
zegt dat het niet echt zal over gaan omdat het
een Dravertje is.. En tja die willen alleen maar hard!!

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:09

Ik heb ook een draver, maar op het moment dat hij er echt met zijn kont onder moet lopen is er geen snelheid te bekenen hoor. Goed op ontspanning rijden. Eerst zoveel mogelijk lang laag en op je zit leren reageren(evt. af en toe met hulp van een teugeltje dat inkomt). Heel veel overgangen maken, hij moet leren dat hij pas iets mag doen op jouw hulpen en niet eerder of later.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 15:10

Ze is er al een jaar mee bezig... Lukt der allemaal niet!
En met hulpteugels rijden? Of ander bit?

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:11

Is d'r rijinstructeur er al eens op gaan zitten?

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 15:12

Ja die heeft er ook al eens op gereden!
Maar geen vooruitgang...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:15

Het liikt erop dat hij dan voor d'r vlucht.. weet ze zeker dat het rugprobleem over is?? Het lijkt me namelijk een pijnreactie, zoniet dan kan ze proberen om er eerst iemand anders erop te zetten en kijken wat die kan doen, en longeren om de rugspieren sterk te maken..

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 15:16

Die mevrouw voor de rug is maandag nog gweest
En is echt over (zeggen ze) Ze wordt nu ook heel veel
gelongeerd ..... We zien het allemaal wel!!

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:18

ilona1987 schreef:
Dit topic is voor een vriendin van mij.... Lachen

Maar het paard HAD last van rugproblemen,
heeft hiervoor behandelingen gehad! Dit is nu
helemaal over.. Ze krijgt er les mee, instructeur
zegt dat het niet echt zal over gaan omdat het
een Dravertje is.. En tja die willen alleen maar hard!!


Wat een onzin, ik heb al tientallen dravers gereden, en ze kunnen allemaal rustig leren lopen. Natuurlijk is zo'n paard meer voorwaarts dan het gemiddelde rijpaard, ze zijn gefokt op snelheid, maar ze kunnen allemaal rustig worden. Mijn huidige dravers kan ik zelfs in een pleasure-achtige draf laten lopen, dat ziet er bijna uit als slow-motion...

Wat de meeste mensen doen die geen dravers gewend zijn: drijven (daar moet je absoluut mee op houden) en aan de teugels gaan hangen, en daar gaan ze alleen maar harder van. Leer zo'n paard ontspannen aan een lange teugel lopen, rij er veel voltes in draf mee, en neem les van een goede dressuurinstructeur. Ik heb met mijn oudste paard ook veel dressuurwedstrijden gereden en in de prijzen gevallen, en dat kan echt niet met een paard dat alleen maar loopt te racen! Knipoog

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 15:21

Ze heeft les van een HELE goede instructrice...
En het meisje zelf kan heel goed rijden!
Der paard loopt ook heel netjes enzow alleen
gaat gewoon aardig snel....
Maar ja ze moet dan maar blijven oefenen!!

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 16:01

goede instructeur die het probleem niet eens kan oplossen?!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 16:16

Erg vaag ja..maargoed dat je dan maar niet moet gaan drijven is natuurlijk onzin, je moet je paardje naar je hand toedrijven..of zie ik dat nu helemaal verkeerd...? kan hoor, maar mij is geleert dat hoe hard je paardje ook gaat altijd blijven drijven, laat hem lopen op jou tempo, wil ie hard dan gaat ie maar hard, maar wel op jou tempo en geen pas harder, desnoods trek je hem een keer op de noodrem (mits het echt geen lichamelijk probleem is).. en rij veel overgangen, dit paardje moet echt gaan luisteren op de ruiter en niet op andere dingen..Dus doe bv twee stappen stap en ga in draf 2 stappen draf en rij weer terug naar stap, op een gegeven moment wordt ie dat vanzelf zat.. Maar je moet wel heel erg consequent blijven, en ik denk dat dat het grootste probleem is hier..
Maar rij de overgangen altijd op ej zit en je benen NOOIT met alleen je teugels...

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 16:30

Benen eraan houden en veel schijnovergangen en tempowisselingen rijden! Leer het paard maar op je wachten.
En met (schijn)overgangen en tempowisselingen wel heel streng zijn en reactie eisen. Als hij echt door je hulpen heendramt kun je best een keer flink inkomen met je hand, als je daarna maar weer los laat.

Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van het schot. Elk paard komt terug als je op het schot/hek afrijdt, maar hier zou ik zelf niet snel voor kiezen.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 16:33

youngster schreef:
Erg vaag ja..maargoed dat je dan maar niet moet gaan drijven is natuurlijk onzin, je moet je paardje naar je hand toedrijven..of zie ik dat nu helemaal verkeerd...?


De gemiddelde ruiter, die rijpaarden gewend is en ineens een draver gaat rijden, zit de hele tijd te drijven, let maar eens op. Been there, done that. Was het eerste dat mijn instructeur destijds tegen me zei... een paard dat alleen maar scheurt kan je nog niet naar je hand toedrijven, zeker niet als het een draver is die net uit de koers komt.
Heb je trouwens wat meer info over het paard Ilona?

Citaat:
maar mij is geleert dat hoe hard je paardje ook gaat altijd blijven drijven, laat hem lopen op jou tempo, wil ie hard dan gaat ie maar hard, maar wel op jou tempo en geen pas harder, desnoods trek je hem een keer op de noodrem (mits het echt geen lichamelijk probleem is)..


Ik ben bang dat hij daar alleen maar zenuwachtiger van wordt en nog harder gaat!

Citaat:
en rij veel overgangen, dit paardje moet echt gaan luisteren op de ruiter en niet op andere dingen..Dus doe bv twee stappen stap en ga in draf 2 stappen draf en rij weer terug naar stap, op een gegeven moment wordt ie dat vanzelf zat.. Maar je moet wel heel erg consequent blijven, en ik denk dat dat het grootste probleem is hier.


Kijk, hier zijn we het helemaal over eens! Maar dat zou een goede instructeur toch allemaal moeten weten Verward

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 16:56

Dat lijkt mij wel ja..maar blijkbaar dus niet..ik vraag me dus ook ernstig af of het echt wel zo'n HELE goede instructeur is als ze beweerdt..

Over dat zenuwachtig worden, kijk als je zoiets goed aanpakt wordt ie niet zenuwachtig, ik bedoel er ook niet mee te zeggen dat ze maar klakeloos in de ronte moet gaan scheuren, dan kan ik me wel voorstellen dat ie zenuwachtig wordt ja.. kijk je kan boven zijn tempo uitrijden, maar wel je paardje onder controle houden en zelf rustig blijven, maar ik denk niet dat dit meisje daar het niveau voor heeft..en zo te lezen de instructeur ook niet..

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 17:14

Citaat:
een paard dat alleen maar scheurt kan je nog niet naar je hand toedrijven, zeker niet als het een draver is die net uit de koers komt.


Dat is ook zo, je kunt er niet met je been aankomen als hij zo rondscheurt. Maar aan de andere kant moet je je been er wel weer aanhebben om netjes terug te kunnen rijden...Verward *LOL*
Ik ben even aan het denken hoe ik dat ook al weer opgelost heb. Volgens mij heb ik mijn beenhulpen echt minimaal gehouden en ben ik dat langzaam weer naar een normale beenhulp aan het doseren geweest Haha!
En veel (schijn)overgangen terug blijven rijden, dan kun je er langzaam steeds meer aankomen met je been.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 20:08

Hai,

Mijn draver is een vluchter(mede door haar verleden)en dat komt door pijn.
Het blijkt dat zij in de boeg en voorbenen niet oke is en door verkeerde behandeling(haar verleden)is dit zo verergerd dat zo zeer krom loopt als ze de kans krijgt,als je haar rijdt.
Ik ben nu ruim 2 jaar bezig om dit paard het vertrouwen terug te geven en recht te gaan lopen,kan dit niet overhaasten door haar handicaps dus vandaar dat het lang duurt.
Ze kan ook niet in een bak gereden worden want door alle ellende is ze steegs geworden.
Wat ik wel doe is een longeerlijn eraan en een goed rijdend stalgenootje erop en dan vanaf de grond de voorwaartse hulpen geven terwijl de ruiter het paard recht houd in de spieren,met het minimale aan hulpen,omdat ze anders in de stress schiet.
We maken dan veel lange zijden oefeningen en dit gaat erg goed.
Dit alles duurt niet langer dan max een half uur met veel stappen.

Verder af en toe naar buiten en veel wandelen of vrij staan.

Het kan dus zijn dat de rugpijn over is maar dat door pijn ergens anders het gedrag hetzelfde blijft wat zich op den duur ook weer uit in rugpijn door het wegdrukken van de rugspieren vanwege het continu over haar tempo lopen zonder juist spiergebruik.

Zorg ook voor veel afwisseling in het leven van het dier en doe vaak leuke ontspannende dingen en oefeningen.
Er moet rust in dat paard worden gebracht en ontspanning.

Hoe is het paard met longeren enz,loopt ze dan ook zo snel.
Of wordt het erger als er iemand op gaat.
Ga eerst op zoek naar de oorzaak,wanneer doet ze het precies.
Merk je iets raars aan het paard bijv na het rijden,is de bespiering hard of toch haar rug gevoelig op dat moment.
Ga het paard observeren.
Als laatste,neem een goede instructie die verder kijkt dan zijn,haar neus lang is.
Iemand die samen met de eigenaar op zoek gaat naar het ware probleem.
Zijn de tanden oke,heeft het paard een klein mondje en is het bit niet verkeerd.
Is het paard verder in zijn omgang braaf en gehoorzaam dan kan ik je op een briefje geven dat het vluchtgedrag wordt veroorzaakt door pijn en of angst,zeker een draver geeft dit heel duidelijk aan.
Ga daar dan naar op zoek,het kan zelfs iets heel kleins zijn.

Mocht dit alles niet zo zijn dan mankeert er rijtechnies nog het een of ander en zal daar aan gesleuteld moeten worden en daar is al wat over verteld.
Dan kan het vluchtgedrag ook voortkomen uit het niet goed zitten van de ruiter en het geven van onduidelijke verwarrende hulpen die misschien ook te hard worden gegeven,ook daar moet dan goed naar gekeken worden.
Dit alles is opbouwende kritiek dus vat het niet verkeerd op,vaak geven we onbewust verkeerde hulpen door en zitten we niet in evenwicht.
Een goede instructeur kan hier veel hulp bij geven maar dan moet die wel gericht les geven op houding en zit zodat de hulpen goed doorkomen en er wederzijds begrip ontstaat.

Succes Smousje.