hulp nodig: eigen paard "begroting"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

hulp nodig: eigen paard "begroting"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 12:23

Hoi hoi!

Ik mag van mijn ouders een eigen paardje kopen, en zij willen het wel betalen. Maar volgens mij denkt mijn moeder dat het allemaal niet zo duur is, dus heb ik gezegd dat ik voor haar een reeële begroting ga maken. want ik wil natuurlijk niet hebben dat het achteraf toch te duur is en dat ik m'n paardje meteen weer weg moet doen. Ik ben aan het zoeken geweest naar prijzen. Ik heb nog niet zo veel, dus ik ga er van uit dat ik alles nieuw/2e hands moet kopen, behalve een halster en borstels enzo. Als er geen [nieuw: 2e hnads: ] voor staat ga ik uit van nieuw.
ok, hier komt ie:

    Zadel: nieuw: 750, 2ehands: 200
    Hoofdstel: 50
    winterdeken: 100
    longe + zweep: 25
    sjabrakje/dekje: 20
    zades/hs steun: 20
    bandages: 20
verder had ik voor overige dingen zoals hoef- en ledervet ongeveer 20 euro gerekend. En wat ben ik per jaar ongeveer kwijt aan entingen?

Mijn vraag aan de paardenhouders is nu: wat mis ik nog?, wat staat er bij dat niet perse hoeft?, kloppen de prijzen? enz. Ik hoor het graag! Haha!
voordat ik reacties krijg over dat het per ras en maat verschillend is wil ik dat ook meteen maar even vragen. Ik ben van plan een tinker te kopen van minstens 1.50. daarbij dacht ik aan dekenmaat 185 en zadelmaat 18 inch. klopt dit?
Veel Liefs, Ilse
Schijnheilig


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:32

Bit 25E
Zweetdeken 50E
Overgangsdeken 70E
Bandages zijn niet nodig, evt. peesbeschermers die heb je vanaf ongeveer 30E
De inchmaat van een zadel zegt niets over het passen op een Tinker, dat is namelijk de maat voor je zitvlak.
Als je eenmalige uitgaven niet zo hoog mogen zijn kan je misschien beter voor een Haf/Fjord of papierloze pony gaan, die zijn veel goedkoper als Tinkers.

Oh ja, als je je lijstje hebt en het eindbedrag hebt opgeteld, kan je het bedrag het beste verdubbelen, dan kom je een heel klein beetje in de buurt.
Enting is ongeveer 60 euro, ligt er een beetje aan wat een da aan visite rekent.
Verder moet je minstens 4 keer per jaar ontwormen, waarvan 2 keer met een 'gewone' en 2 keer met eentje welke ook werkt tegen horzellarven, bijvoorbeeld Eqvalan, die is ook behoorlijk prijzig.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:33

Ik heb net de rekening binnen van mijn jaarlijkse enting. Bij mij kwam die op 27 euro per paard incl. voorrijkosten.
De zadelmaat heeft niet zozeer te maken met de grootte van jouw paard, maar met de grootte van jouw achterwerk. Dat zul je dus gewoon moeten uitproberen.
Dekenmaat zal ongeveer wel kloppen, denk ik. Maar ook dat zul je even moeten passen als je paard er is.

* To Belg, or not to Belg *

Kabouterdans
Berichten: 5082
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:37

Waar ga je hem stallen??

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:42

Ik heb sinds april 2002 een eigen paard en ik kan je zeggen dat het 1e jaar erg duur is! De aanschaf, stalling, overschrijving stamboek, hoefsmid, DA (keuring e.d.), wormenkuur. Elke keer was er wel weer iets wat ik nog nodig had. Je bent eigenlijk nooit uitgekocht. De buurman van mijn paard heeft waarschijnlijk mijn net nieuwe Eskadron halster gemolesteerd en nu moet ik weer een nieuw halster kopen. Het Eskadron halster heeft me 19 Euro gekost. Mijn poetskist was ook stuk dus dat was weer 15 Euro, nieuwe rijhandschoenen 18 Euro.

De hoefsmid kost mij iedere 8 wkn 45 Euro (voorijzers) alleen kappen is rond de 25 Euro per 8 wkn. Wormenkuur iedere 3 maanden is ongeveer 10 Euro. Heb je al aan de stallingskosten gedacht Verward Dit is natuurlijk per regio verschillend. Laatst had ik biotine nodig en dat kostte me ook al weer 28 Euro (vloeibaar) omdat zijn hoeven te kort waren en brokkelig. Ik laat mijn paard ieder half jaar enten en dat gaat in groepsverband en kost mij geloof ik rond de 18 Euro.

Als je een eigen paard hebt sta je voor veel kosten en als je paard dan ook nog ziek wordt en je moet de DA bellen, medicijnen e.d. tsja dat kan vrij kostbaar worden. Vergeet ook de tijd niet die je in een eigen paard moet steken... iedere dag weer. Ik persoonlijk ben blij dat ik geen paard heb gekocht toen ik jonger was. Ik kan mijn eigen paard nu gewoon zelf onderhouden en moet daarbij prioriteiten stellen en een rijbroek gaat voor een nieuwe spijkerbroek.

Ik zal als ik jou was het kostenplaatje nog eens heel goed bekijken want paarden en alles wat daarmee te maken heeft zijn duur. De aanschaf van het paard is nog het minste.

Ondanks deze kosten moet ik erbij zeggen dat ik het er allemaal voor over heb en vind het belangrijker dat mijn paard het goed heeft dan ikzelf (bijwijze van spreken). Ik zou Omar voor geen goud kwijtwillen Lovers

Succes ermee en als je nog vragen hebt dan kun je me ook pb-en. Ik weet alle precieze kosten niet meer maar kan het een en ander wel uitzoeken hoor.
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 07-02-03 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 12:43

compleet hoofdstel, is dat zonder of met bit?
Tinkers zijn trouwens niet zo heel duur hoor, aanschaf ong. 3000 euro (dure kant, meestal goedkoper), en verder vragen ze heel weinig onderhoud.
zweetdeken was ik inderdaad vergeten: 50 dus
4x enten x 30 euro? = 120
stalling was ik vergeten erbij te zetten, incl. voer, bodembedekking enz: 200 p/m

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:44

wat ik nog wilde zeggen, verkijk je niet op de stallingskosten (vooral in de randstad niet bepaald goedkoop)! en vitaminecomplexen, voedingssupplementen en dergelijke.
maar een recreatief gereden tinker zou je ook het hele jaar op de wei kunnen laten staan met een schuilstalletje en bijvoeren

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 12:44

In folders van ruitersportzaken staat namelijk altijd: compleet hoofdstel!

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:45

Heb je de stallingskosten ook al meegerekend? En als je paardje bij huis komt te staan ben je natuurlijk ook geld kwijt aan brok, hooi, e.d.
Tja, wat zadels betreft..... je kan een goedkope nieuwe kopen maar ik zou liever een wat duurdere kopen (nieuw of 2e hands). Ik ben toevallig vorige week bij ons in de ruitersportzaak geweest en heb eens gevraagd naar de prijs van een goede 2hands zadel met brede kamer voor mijn Tinker. Ze hadden er een onbekend merk liggen voor 200 euro die volgens hun na een paar jaar niks meer zou opleveren of kapot zou zijn en ze hadden een Stubben liggen (ook 2e hands) voor 550 euro. Merken zoals Stubben, Kieffer, etc. houden vaak hun waarde en leveren dus later ook nog weer wat op als je ze moet verkopen.
De prijs voor jaarlijkse entingen weet ik eigenlijk niet..... heb ik van de staleigenaren nog steeds niks over gehoord (we hebben een beetje een vergeetachtige VA Haha!). Kosten voor de hoefsmid krijg je er natuurlijk ook bij. Ik betaal 23 euro voor bekappen als hij alleen voor Fayette komt. Komt hij voor 2 of meer paardjes dan vraagt ie 19 euro. En dat dan toch om de 2-3 maanden of als je paardje slechte hoeven heeft of ijzers om de 6-8 weken (gemiddeld). Wil je verder nog lid worden van een rijvereniging? Ook extra kosten: lidmaatschap, trailer, geschikte auto, benzine (!!). Ik kan nog wel even doorgaan Haha!
Maar zet idd alle kosten eens goed op papier en zoals Sjuimpje zegt verdubbel dat nog eens dan zit je redelijk goed Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:51

Je kunt natuurlijk ook op zoek gaan naar een paard waar het zadel e.d. bijzit.

Ik had het geluk dat het nieuwe Kieffer vzh zadel en 4 kieffer hoofdstellen, wollen zweetdeken e.d. bij de koop van Omar zaten.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:54

AnneOmie schreef:
Je kunt natuurlijk ook op zoek gaan naar een paard waar het zadel e.d. bijzit.

Ik had het geluk dat het nieuwe Kieffer vzh zadel en 4 kieffer hoofdstellen, wollen zweetdeken e.d. bij de koop van Omar zaten.


Het is leuk als je dat zo tegenkomt, maar lijkt mij geen criterium om op te gaan zoeken!

* To Belg, or not to Belg *

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:55

Geen criterium maar wel handig om op te letten of te vragen of je eventueel zijn zadel e.d. kan overnemen. Kom ik wel vaker tegen hoor in advertenties.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 13:06

nou, ik ben al een heel stuk verder.
Ik ben idd van plan de tinker recratief te rijden en hij/zij staat op een stal waar hij/zij het (bijna) het hele jaar door naar buiten kan. Verder zit ik niet met kosten van vervoer of inschrijvingen, want ik rijd alleen recreatief.
Ik wordt me al een stuk bewuster voor de kosten, maar ik hoef het niet zelf te betalen, ik wil alleen m'n ouders niet op kosten jagen die ze niet voorzien hebben. daarom maak ik deze begroting.
Ik heb al een stal, deze kost 200 euro in de maand.
en wat betrefd zadel enz erbij, het zou leuk zijn, maar ik kan moeilijk m'n paard erop uitzoeken.. maar onderhandelen kan ik altijd proberen.

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:11

trailers kun je in principe wel lenen of huren als je er echt een keertje een nodig hebt. maar ga er niet vanuit dat je die NOOIT nodig hebt (dus ook dat ie niet trailermak zou hoeven zijn), want je paard zou toch maar een keertje goed koliek hebben en naar utrecht moeten. dan ga je echt gillen als je paard helemaal in paniek raakt bij het zicht van een trailer en/of er ff geen voorhanden hebt!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:12

ilsejee schreef:
In folders van ruitersportzaken staat namelijk altijd: compleet hoofdstel!


daar bedoelen ze mee, dat er teugels bij zitten. Een bit moet je er los bij kopen. Het ligt ook heel erg aan het bit wat je nodig hebt, qua kosten.

Verder zou ik het bedrag verdubbelen van het zadel, tenzij je voor een Wintec gaat, die liggen rond die prijsklasse.
Dan nog peesbeschermers (geen bandages, nergens voor nodig en vreselijk oenig bij een Tinker), zweetdeken, halsters (2, want er kan er altijd 1 kapot gaan. Touwtjes, poetsspullen, rijkleding (verslijt sneller als je meer rijdt).

Toos paardloos


ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 13:36

ok, dus erbij op het lijstje
bit, extra halster en vast bedrag per jaar voor event. nieuwe rijkleding/borstels.
sphie, bedankt voor de tip, op stal staat wel een trailer, zal ik regelmatig mee oefenen.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:38

ik weet niet of je hem wilt verzekeren, maar ik raad het je wel aan, je kunt bv op de site van Fairmount kijken voor een prijsopgave. Verder zou ik een bedrag incalculeren voor dierenartsbezoek/kosten. veel plezier met zoeken!
groeten tessa

All people smile in the same language....

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 13:41

Dit heb ik nu:

    eerste aanschaf kosten

    paard € 3.000,00
    zadel € 600,00
    hoofdstel € 50,00
    bit € 25,00
    winterdeken € 100,00
    zweetdeken € 50,00
    longe + zweep € 25,00
    sjabrak/dekje € 20,00
    zadel/hs steun € 20,00
    pees/transport beschermers € 30,00
    hoefvet € 7,00
    ledervet € 6,00
    halster € 15,00


    totaal € 3.948,00



    Jaarlijkse kosten - hoevaak - kosten per keer - kosten

    entingen ieder half jaar € 20,00 € 40,00
    hoefsmid om de 8 weken € 60,00 € 400,00
    wormenkuur om de 3 maanden € 10,00 € 40,00
    stalling 1x per maand € 200,00 € 2.400,00
    rijkleding/borstels € 150,00

    totaal € 3.030,00

Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:51

Voor de dierenarts kun je niet echt een vast bedrag rekenen want er kan altijd iets gebeuren, maar wat misschien een goed idee is om iedere maand een vast bedrag in een spaarpot of zoiets te doen zodat je als er ooit iets met je paard mocht gebeuren altijd geld hebt voor de dierenarts Lachen

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:51

NEem een goedkoper hoofdstel. VOor 25 euro heb je ze ook wel en die voldoen prima. Voor 25 eur heb je een nep kk bit. Kijk eens rond naar een enkelgebroken watertrens RVS bij de hippo, die zijn iets van 10 euro, scheelt ook weer.
Zadelsteun hoeft niet. Een houten 'rek' dat als onderstel dient voor een behangtafel voldoet net zo goed. Die kosten 2.5 euro bij de Praxis.
Halster va n6.78 euro van de Divoza is ook goed, die heb ik altijd.
Peesbeschermers vind ik geen eerste vereiste, ik heb jaren zonder gereden. En anders zou ik gewoon die van BR kopen van 22 euro.
Transportbeschermers zijn niet nodig.
Zweetdeken kan handig zijn, winterdeken heb je niet direct nodig. Die kun je volgend jaar wel op je verjaardag vragen. HEt wordt eerst weer voorjaar.
Hoefsmid kan goedkoper, leer zelf hoeven bijwerken. Hou dan rekekning met kosten hoefmes, kapmes, hamer.
Ijzers heb je meestal niet nodig, dus dan betaal je nog maar 25 euro per keer.

Tweedehands zadel heb je voor 600 euro, maar soms zelfs goedkoper. Niuew is duurder als je voor een goede gaat. Hou daar rekening mee dat je nooit tweedehands vindt wat je nodig hebt als het dringend is.

Verder gebruik ik NOOIT hoefvet. Wel lederolie.
En ik zou ook maar mokzalf in het vooruit kopen. DAt heb je vast een keer nodig (of je moet al verlopen olie gaan gebruiken, werkt ook wel, is niet zo gezond).
Acederm is ook noodzakelijk kwaad bij de aanschaf van een paard. Altijd krijgen ze wondjes als je niets in huis hebt. Heb je het wel in huis, dan staat het kapot te gaan.
Als je creatief bent met pakjetouw, dan heb je genoeg aan 1 halstertouw.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 14:15

Bij recreatief gebruik, dus een paard MET wintervacht is een winterdeken niet nodig. Bij een paard dat 24/7 buiten staat heb je wel een regendeken nodig voor de echt gure momenten. Staat het paard s'nachts binnen en kweek je toch een wintervacht hoef je alleen maar een goede zweetdaken met hals te hebben.

Voor het onderhoud van je tuig heb je zadelzeep, vet en olie nodig.
En vergeet je stalapotheek niet: minimaal heb je nodig acederm, betadineshampoo en een schaar met omgebogen punten.
Hoefvet heb je echt niet nodig.

Zorg dat je een paard uitzoekt met goede hoeven, en laat bij twijfel een (goede) hoefsmid meekijken. Als je paard niet op ijzers hoeft, scheelt je dat zo een hele hoop euro's per jaar. Daarvan kan je dan makkelijk een tegenvallertje bij de dierenarts opvangen. Ik betaal namelijk 75 euro per 8 weken voor rondom beslaan en 25 euro voor alleen bekappen (elke 13 weken). Maakt nogal uit Haha!

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:08

ik zou sowieso mijn paard klinisch en rontgenologisch laten keuren, dat bespaart je vaak toch een hoop geld qua verborgen gebreken die je moet (laten) oplappen. wat dat moet kosten weet ik niet, maar zo kom je er ook meteen achter of je paard bijvoorbeeld wel een goede rug heeft ed. als ik jou was zou ik dan ook investeren in een goed passend zadel (kan ook best een wintec zijn, niks mis mee opzich als het maar goed ligt op je paard!), dat bespaart je ook geld op gelpads en andere troep die moet verhullen dat je zadel eigenlijk gewoon niet goed past en zo wordt goedkoop toch nog duurkoop.
ook zou ik meteen 2 dekjes aanschaffen in plaats van maar 1tje, die dingen moeten ook in de was enzo. ook hier geldt dat als je zadel maar goed past je eigenlijk genoeg hebt aan een vrij dun katoenen dekje (de enige functie die het hoeft te hebben is zweet opvangen en zorgen dat de onderkant van je zadel niet zo vies wordt), dat hoeft dus helemaal niet zo duur te zijn.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:44

Je stalEHBO set nog.
iig! betadinespray/shampoo voor wondjes

:evaw:

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 17:17

Ik zou m als ik jou was idd ook laten keuren, klinisch is rond de 150 euro en rontgenologisch is onwijs duur, ik weet niet precies hoe duur.
Als je een goede winterdeken wilt met loopsplitten is dat toch vaak wel duurder als 100 euro. Maar t word nu weer warmer dus zou je t ook met een tussendeken kunnen doen. Regendeken is ook altijd handig...
Maar verder denk ik dat je t wel goed hebt voorbereid allemaal. Succes met t zoeken van een paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 18:07

Ik mis een opgave van alle verzorgende spullen [borstels, lederonderhoud] en een stalapotheek. En heus daar gaat best wat geld in zitten.

Verder denk ik dat 1 dekje erg weinig is.

Je ziet ook dat de verzorging net zo duur is als de aanschaf. Ga daarom niet te veel bezuinigen op de aanschafprijs, die is maar 1-malig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Noor17 en 41 bezoekers