Niet los of longeren, mag bokken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Niet los of longeren, mag bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 10:25

Ik rij af en toe op een reuzen paard (1,80) van iemand anders. In de stal is hij super lief en het is geen paard om er wild bokkend vandoor te gaan.

Normaal longeer of gooi ik hem altijd los vlak voordat ik ga rijden, maar omdat ik in de toekomst ook af en toe met hem naar de manege wil gaan dacht ik, het moet toch kunnen om er gelijk op te stappen Scheve mond

Nou mooi niet, meneer ging met zijn kop tussen de benen wild bokken, ik viel er er met een zachte landig af. Ik natuurlijk boos dus hem 10 rondjes in volle galop laten uitrazen en toen weer gelijk erop en rustig stappen en wat draven. Hij liep daarna best goed, de achterhand er redelijk eronder en laag en diep aan de teugel. Gewoon braaf zeg maar.

Nu weet ik ook wel dat je dit van ieder paard kan verwachten als die op 6 kilo biks staat, gister niets gedaan had en vandaag nog niet los was geweest. Maar het moet toch kunnen? Stel dat je ergens bent waar je niet eerst kan longeren of losgooien? Hoe doen jullie dat dan? Ik wil ebst eerst flink wat rondjes met hem gaan draven in het begin, want als ik hem losgooi of longeer bokt hij nooit maar raced hij alleen, waar dit op sloeg weet ik niet.
Of is het paard zo erop ingesteld om eerst gelongeerd of los te zijn met zadel, dat hij nu er niets van snapte en gewon in paniek was dat ik er zo op ging zitten? de oude eigenaren longeerden hem ook altijd eerst voo rhet rijden, dus dit was waarschijnlijk de eerste keer dat dit niet gebeurde. Maar hoe leer ik hem dat nu aan? Gewoon een keer blijven zitten tijdens de bokken zeker Lachen

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 10:37

Gewoon doen, en grommen als hij bokt.
Hij mag niet bokken wanneer jij opstapt en gaat zitten. Punt.
Je meot idd wel blijven zitten in het begin, want dan weet hij waarschijnlijk niet dat het echt niet mag, maar wordt boos, vooral met geluid, snauw op hem zodat hij weet dat je boos bent.
Als het paard handelt uit angst, kan het helpen wel te mopperen als hij gaat bokken, maar meteen heel lief en zacht gerust te stellen als hij niet bokt.
Wees niet bang hem dan tijdelijk erg kort en straf op de teugel te hebben, voor een bok moet hij zijn kop omlaag brengen, dus houdt hem maar vast, geef hem niet de ruimte. Altijd voorwaarts oplossen, trouwens, laat hem niet voor omhoog komen.

Zet hij echt door met bokken uit stakerigheid, dwarsigheid, dan moet je eigenlijk slaan. Volle kracht, met de zweep. Maar weet wel zeker dat je kans maakt dat uit te zitten, anders moet je daar misschien niet aan gaan beginnen. Eigenlijk moet elke bok bestraft worden met een flinke klap. Net zolang tot hij ophoudt.
Maar met snauwen kan je de boodschap ook duidelijk krijgen, en kan minder riskant zijn.

Dit soort gedrag moet een paard echt afleren. Het paard mag gewoon NIET bokken als er iemand op zit. Als je de problemen gaat omzeilen door eerst te longeren of los te gooien, krijgt iemand anders vroeg of laat het probleem. Vandaar, meteeen veranderen dat gedrag, vandaag nog.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 10:40

Ik zou voordat ik naar een andere plaats ga om te lessen, thuis nog even longeren. Alle paarden zijn nu iets anders dan anders. Ze zijn frisser en in een vreemde omgeving worden ze nerveus (sommige dan). Dribbelig en bij jou ook misschien bokkerig. Dat het paard gewend is om eerst gelongeerd voordat er iemand op hem kruipt, lijkt mij niet dat hij daar moeite mee moet hebben. Het is winter nu. Je kan verwachten van een paard dat overdag op stal staat (waar ik nu van uit ga) en verder er alleen uitkomt om te rijden, dat hij fris is en zijn kont in de lucht wilt gooien. Dan kan je hem wel het best voor het rijden longeren ja, om te voorkomen dat je er nog een keer naast ligt bijvoorbeeld.
Maar wat ik zal doen als ik jou was. Als ik zou weten dat er op de plek waar ik naartoe ga, geen gelegenheid is om mijn paard los te gooien of longeren. Dan zou ik hem thuis goed longeren. Misschien helpt dat een beetje. En tja, verder zou ik het ook niet weten......

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:55

Verder misschien wat minder voeren?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 13:18

Het voer heeft hij echt nodig, het is zo'n bakbeest. Hij krijgt ook voldoende kuil, maar om nou zijn hele stal constanbt met kuil te beladen is ook wat overdreven Haha!

Ik kan zijn hoofd niet omhoog houden als hij zo is, hij is zo onwijs sterk dat ik juist erover zou vliegen als ik het zou proberen. Volgende keer probeer ik de bokken uit te zitten, wordt wel moeilijk denk ik, en zal ik flink mopperen *LOL* Het probleem is dat hij zich rot schrikt als ik een brul geef, zou hij daar juist niet nog meer van vluchten?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:45

Manda schreef:
Het probleem is dat hij zich rot schrikt als ik een brul geef


Haha! verwacht je niet meteen van een 1.80 Lachen
het moet idd wel een sterk paard zijn, en dan is het moeilijk hem omhoog te houden. als hij schrikt is het eigenlijk wel goed. dan bokt hij tenminste niet Lachen ik denk dat het ook wel is uit de gewoonte, dat hij het vreemd vindt dat je er meteen opspringt. het zal een kwestie van wennen zijn volgens mij.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 14:18

Zodra hij zijn hoofd omhoog doet en "vlucht" is het net een kameel. Die gigantische kosten best wat moeite om bij te houden. Het is geen makkelijk paard om te rijden wat betreft zijn gangen. Maar als je hem eenmaal aan het lopen hebt is het een super paard.

Dat hij schrikt van die brul weet ik door de volgende gebeurtenis: Ik was er dus net afgeflikkerd en ging er weer op, en toen ging mijn vriendin even met haar knol achter de bak op het kavelpad rennen, paard had ijzers en je hoorde het dus tot het einde. Ik was woest op haar dat ze dit zo onnadenkend ging doen, notabene net nadat ik eraf was gevallen. Ze kan zich toch best bedenken dat die van mij door het horen en zien van een rennend paard ook aan de ren wil Ik vloekte en brulde dus wat tegen haar naar de verte (niet dat ze het hoorde), en dat arme paard van 1,80 schrok zich wezenloos, sprong met 4 benen de lucht in. Dus toen hielt ik me maar stil Haha!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 14:59

Ik vind 6 kilo biks veel erg veel, kan je de biks niet halveren en hem op iets anders zetten b.v. een melange ofzo..van biks wordt hij echt niet dikker hoor alleen meer energie en ja dan krijg je dit soort tafarelen..
Dus ik zou toch de biks halveren en er ander voer bij doen, wat 6 kilo is echt veelste veel, ook al is hij 1,80 hoog..en zeker voor het werk wat hij doet!!
Komt het paard trouwens ook buiten, of staat ie de hele dag op stal, zo ja wat krijgt ie dan te eten ook 6 kilo?? Dit is erg slecht, als een paard een dag niks doet moet het voer gehalveerd worden..
Maargoed ik weet natuurlijk niet of dit ook zo is..

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 15:28

youngster schreef:
Ik vind 6 kilo biks veel erg veel, kan je de biks niet halveren en hem op iets anders zetten b.v. een melange ofzo..van biks wordt hij echt niet dikker hoor alleen meer energie en ja dan krijg je dit soort tafarelen..
Dus ik zou toch de biks halveren en er ander voer bij doen, wat 6 kilo is echt veelste veel, ook al is hij 1,80 hoog..en zeker voor het werk wat hij doet!!
Komt het paard trouwens ook buiten, of staat ie de hele dag op stal, zo ja wat krijgt ie dan te eten ook 6 kilo?? Dit is erg slecht, als een paard een dag niks doet moet het voer gehalveerd worden..
Maargoed ik weet natuurlijk niet of dit ook zo is..


De twenters (fries en KWPN) krijgen bij ons al 4 kilo per dag. Is gewoon basisbrok. De haflingers en fjorden 2 kilo.
En deze kreeg eerst ook 4 kilo maar daar werd hij sloom en lusteloos van, we zouden het met 5 kilo kunnen proberen, maar volgens mij heeft dit paard gewoon heel veel brok nodig. Hij loop in principe iedere dag een uur buiten en wordt daarvan 10 minuten los gelongeerd. En ik rij om de dag en als ik gereden heb krijgt hij altijd al wat meer.

Bovendien heb ik gezegd dat hij aan de longeerlijn of buiten zelden tot nooit bokt. Dus misschien was hij gewoon bang dat ik er zo op ging zitten zonder eerst los en longeren?
Als hij teveel energie zou hebben zou hij denk ik ook aan de longeerlijn bokken.

En misschien was dit wel eenmalig.

Vandaag ga ik hem in iedere geval wel eerst longeren voordat ik erop ga, en als ik niet meer zo stijf als een plank ben gaan we volgene week aan de slag om te oefenen zonder longeren of los... Het moet toch kunnen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 16:02

Het kan ook zijn dat die brok niet genoeg voedingsstoffen voor hem bevat, maar wel genoeg "energie". Lusteloos kan hij ook worden van vitaminetekort bijvoorbeeld. Ander voer, liefst zonder haver, of half om half. Baduh krijgt bijvoorbeeld sportbrok, maar hij moet er Equiral Struktuurmix bij krijgen anders krijg hij een doffe vacht, dat duidt bijvoorbeeld op een tekort. En verder moet je het bokken niet pikken, maar als een paard zo fris is moet je hem wel de kans geven eerst flink uit te laten razen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 16:24

Juist bubbels dat wou ik zeggen, ik denk dat de biks niet genoeg is voor hem..6 kilo krijg een paard wat heel fiks in de sport loopt..nee ik vind dat echt heel veel..geef hem inderdaad iets van equiral erbij, ik geef horsemix met equiral kruidenmelange, het lijkt niks, maar sunny heeft er nog nooit zo goed uitgezien.. Van biks wordt ze knettergek, maakt niet uit wat voor biks ze krijgt, en ik vind het erg aannemelijk dat die van jou dat nu ook wordt..1 uur buiten en 10 minuten longeren is echt niet genoeg voor hetgene wat hij aan energie binnen krijgt, dan mag minstens de hele dag buiten en 2 uur voor aan het werk gezet worden..
Dus probeer eens wat anders en hou je niet teveel vast aan de biks, dat is echt geen vulling hoor, daarbij komt er nog eens bij dat als je zoveel biks geeft ook heeel erg veel kuil of hooi moety voeren, anders valt het op een lege maag en dat is heel erg slecht..dit heb ik van een voedingsdeskundige..

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 21:42

Als ie er als een kameel met zijn kop omhoog er van door gaat...wil een martingaaltje ook nog wel eens helpen. heb je net even wat meer te vertellen over hoe hij zijn kop draagt.....
Pak hem maar aan hoor, manieren moet ie hebben.

Wat dat voer betreft; als hij zo lastig is, mag je hem best even een tijdje lang iets 'uitkleden', maw minder energie geven. Dan ben jij in verhoudign net even wat sneller en sterker, en dan gaan de streken er ook eventjes wat af. Kan net even het verschil maken als je hem dus manieren gaat leren....
Succes!