Is halsstrekken een teken van ontspanning?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Is halsstrekken een teken van ontspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 10:02

Ik rijd nu sinds een paar maanden aan de teugel. In het begin zei iedereen dat ik heel erg zat te zagen en het begin was dat misschien ook wel een beetje zo. Maar tegenwoordig echt niet meer. Nu bedacht ik me, als een paard aan de teugel gaat lopen door te zagen, zal er nooit ontspanning zijn. Terwijl als je het op de juiste manier vraagt, ik bedoel neerwaarts rijd, dan is er wel ontspanning, dat zal wel moeten. Nu reed ik zaterdag aan de teugel. Toen liet ik mijn handen heel langzaam wat meer teugel vrij. Maar ondertussen wel benen eraan, gewoon om te kijken, of dundee zijn koppie ook laag bleef houden, en netjes zijn hals strekte.

Het ging heel goed, heel af en toe wilde hij naar boven komen, maar met een kort kneepje in de teugels, en benen eraan, bleef ze laag.
Nu vraag ik me dus af, als je dus halslaat strekken, is er dan teken van ontspanning, want dat zou dan toch een teken zijn dat ik het aan de teugel rijden niet verkeerd aan pak. Ik zeg niet dat het dan uitgesloten is dat ik het niet verkeerd doe. Maar het is een stap in de juiste richting. Wat vinden jullie?

Ovatie4ever
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: son en breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 15:48

Als jou paard op die manier zijn hals strekt klinkt het mij goed in de oren. Als en paard zijn halsstrekt betekend het dat hij zijn rugspieren ontspant/loslaat. Uiteindelijk is dit het gewenste resultaat van het voorwaarts neerwaarts rijden. Zoals je waarschijnlijk zelf wel weet is voorwaarts neerwaarts rijden en combinatie van factoren. Met alleen zagen krijg je geen voorwaarts neerwaarts paard. Als je het mij vraagt doe je het goed hoor!!! Pling

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 09:47

Halsstrekken en halsstrekken is twee. Zoals jij het beschijft, klinkt het inderdaad goed. Het paard vraagt "beleefd" om naar beneden te mogen, dat is inderdaad een teken van ontspanning. Dit si de basis voor het vwnw rijden. Sommige paarden echter "snokken" hun hals naar benen, dat is natuurlijk geen teken van ontspanning, maar eerder een manier om te ontsnappen aan de hulpen.