Tie-down.... wat vinden jullie ervan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Tie-down.... wat vinden jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 11:04

Gister met de les liep Banjer dwars door alle hulpen heen... het enige waar ze op reageerde was het been... (GAAN!!!!!!).... zelfs de teugelhulpen en mijn zithulpen om haar terug te rijden waren aan een blok beton nog beter besteed....

Mijn instructrice heeft toen een "tie-down" gemaakt... dat is een halster over het hoofdstel heen, en dan het halstertouw aan de singel vastmaken... (LOSJES wel te verstaan, Banjer kon nog alle kanten op met haar hoofd).... Na het hodige protest van mijn kant ("Ik wil geen stootteugelachtige dinegn aan mijn paard!!") zat het ding vast en het verschil was direct merkbaar.. in stilstand ontspande Banjer direct al... lekker kouwen op het bit, briesen van ontspanning,... en met stap en draf wist ik niet wat me overkwam...... ik had helemaal niks meer in mijn handen... Banjer liep geheel vrijwillig aan de teugel (het halstertouw hing dus gewoon helemaal SLAP!!!), ze gebruikte haar rug goed, en haar achterhand kwam er onder.... wat nog nooit gelukt was... we reden zelfs in passage!! (als de foto's lichter gemaakt zijn zal ik het bewijs op Bokt plaatsen... Haha! digicam en binnenbak is geen goede combinatie)

Na een kwartiertje ofzo haalden we het halstertouw eraf... en Banjer liepnog precies hetzelfde... lekker ontspannen, rug goed gebruiken, achterhand er goed onder... en voor het eerst gegaloppeerd zonder bokken.... (voor het eerst in maanden heb ik ook geen last van mijn rug na het rijden....)

Mijn vraag is.. wat vinden jullie van een tie-down zoals het hier is beschreven? zowel positieve en negatieve reacties hoor ik graag... evenals positieve en negatieve ervaringen....
Laatst bijgewerkt door Banjer op 06-02-03 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 11:57

Ik heb nog nooit van deze manier gehoord, ik ben benieuwt wat de "kenners" er van zeggen Haha! Ik ben zelf al zo anti-hulpteugelachtige dingen, maar wie weet. Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 12:03

dat ben ik dus ook Flair.... Haha! vandaar mijn vraag wat de kenners er van vinden.. het lijkt me een vriendelijkere methode dan een slof of stoot of iets anders wat er op lijkt, omdat er niets met de mond wordt gedaan... de druk komt echt alleen via het halster....

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 12:16

De druk is in dit geval op de neus gekomen. Haha!

Ik moet zeggen dat ik deze methode nog niet heb gebruikt, simpelweg omdat ik er nog niet aan gedacht had Haha!

In jouw geval heeft het dus weldegelijk effect gehad. Het feit dat ze haar rug is gaan gebruiken toont wel dat het het juiste resultaat heeft bereikt.

Ik vind eigenlijk dat je dit niet 1,2,3 onder bijzetteugel kunt plaatsen, aan de ene kant wel natuurlijk, maar aan de andere kant, ze heeft geen kracht in de mond gehad.

Hmm.. Misschien is het nuttig om te kijken wat er gebeurd als je het bij de volgende keer klieren opnieuw toepast? Het is voor Banjer dus een hulp om te ontspannen.. Haha! Wie weet heb je het na een paar keer niet eens meer nodig Haha!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 12:17

Is dat hetzelfde als bijzet aan de neusriemachtige toestanden vastmaken?

Ff domme vraag Lachen

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 12:18

Ik denk dat je beter deze manier kunt toepassen dan het gehannes met slof of stootteugel. Zeker als je er niet mee gewend bent Haha!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 12:20

Ja maar onze instructeur doet dat dus soms é, en ik vond dat altijd zo maf.
Die trok dan een koordje tussen neusriem en singel gewoon losjes en dan werd die merrie ook rustig. Beestje liep normaal overal doorheen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 12:23

SmithsGirl schreef:
we reden zelfs in passage!! (als de foto's lichter gemaakt zijn zal ik het bewijs op Bokt plaatsen... Haha! digicam en binnenbak is geen goede combinatie)


Graag bewijzen want ik denk dat het meer een zweefdraf was.
Ik ben een enorme voorstander van hulpteugels en jou verhaal zoals hierboven beschreven bevestigd dat alleen maar. Met deze hulpteugel heb je je paard ontspannen kunnen rijden waardoor hij ook makkelijker door zijn lijf ging lopen enz. Als je regelmatig op die manier rijdt dan warodt het voor je paard een gewoonte en zal hij ook zonder hulpteugel makkelijker gaan lopen en wordt zijn bespiering beter.
De hulpteugel zoals jij hem beschrijft kan bij sommige paarden goed werken maar andere gaan er tegenin hangen.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 12:23

Een paard wat constant met de neus in de lucht loopt is absoluut niet ontspannen.. Dus soms is het goed om een paard te helpen.

Kijk, in dit geval had het een zeer positieve uitwerking. Zeker als je bedenkt dat het paard in dit geval zelfs na verwijdering lekker actief en los bleef lopen..

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 12:28

Katja"]
[quote="SmithsGirl schreef:
we reden zelfs in passage!! (als de foto's lichter gemaakt zijn zal ik het bewijs op Bokt plaatsen... Haha! digicam en binnenbak is geen goede combinatie)


Graag bewijzen want ik denk dat het meer een zweefdraf was.
[/quote]
dat dacht ik ook... Haha! Maar mijn instructrice bleef roepen dat ze passageerde... Haha!:D ach.. het gevoel was wel heel erg leuk in ieder geval... Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 12:35

Zo'n zweefdrafje is wel leuk, maar probeer er maar eens uit weg te rijden, blijven ze 9 van de 10 keer achter je been.

Verder heb ik bij deskundig gebruik niets tegen hulpteugels.
Ik rijd zelf regelmatig met een slofje.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 13:30

Sjuimpje schreef:
Zo'n zweefdrafje is wel leuk, maar probeer er maar eens uit weg te rijden, blijven ze 9 van de 10 keer achter je been.

Verder heb ik bij deskundig gebruik niets tegen hulpteugels.
Ik rijd zelf regelmatig met een slofje.


Zo'n zweefdrafje is helemaal niet leuk. Het is een teken dat ie niet aan het been is, dat ie het achterbeen achter de massa zet en bovendien trager wordt ipv sneller. Het betekent in ieder geval dat je paard niet aan de hulpen is. En net wat Sjuimpje zegt, het is bijzonder om 'm daar weer uit te krijgen en het af te leren.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 13:33

dan was het geen zweefdrafje in ieder geval.... na de hoek gaf ik been en Banjer strekte heel mooi uit.... zonder enige onregelmatigheid en zonder enig verzet..Lachen (de open monden langs de bakrand waren niet te tellen... Haha!)

Ik hoop dat dit het begin is van een zeer zonnige periode... en ik kijk nu al weer uit naar de volgende les....Haha!:D

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 20:24

Ik vind het gevaarlijk...
Als je paard struikelt, kan hij zijn hoofd niet gebruiken om zijn evenwicht te herstellen. Je zal er maar onder komen te liggen.
Er zijn m.i. betere hulpmiddelen zoals een thiedemann, die gebruik je als het nodig is maar je kan ook acuut loslaten.
Het is geen hulpteugel maar een dwangteugel.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 20:35

Je kunt van elke hulpteugel een dwangteugel maken en andersom. Er is duidelijk gezegd dat het touw niet strak zat. Denk dat het risico wel meevalt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 00:33

oh dat vergat ik nog te vermelden... het halstertouw zat met een paniekhaak vast... dus als Banjer echt ergens giga van geschrokken zou zijn en haar hoofd in paniek omhoog zou brengen zou het touw vanzelf losgeschoten zijn...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 08:05

Was sarcastisch bedoeld Pava...

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 09:33

Yep, dat begrijp ik Sjuimpje. Ik wilde het nog maar even benadrukken. Voor het geval anderen niet begrijpen dat het sarcastisch bedoel was.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 09:38

Het pricipe dat jouw instructrice waarschijnlijk handteert : laag hoofd is rustig paard, hoog hoofd is nerveus paard. Door het paard zijn hoofd met de tie-down zo in te stellen dat het niet meer echt omhoog kon, was het paard verplicht zijn hoofd in de "ontspanningszone" te houden. Dit heeft niets met paardrijden te maken, dit is gewoon wetenschappelijk. Wanneer het paard zijn hoofd laag houdt, komen er in de hersenen stoffen vrij die een kalmerende invloed hebben op het paard. Eens deze hun werk doen, zal het paard zich makkelijker ontspannen en eens je op een ontspannen paard zit kan de hulpteugel er natuurlijk weer af. Alhoewel ik niet echt voor hulpmiddelen ben vind ik dit wel een goed alternatief voor heethoofden. Mijn Kenora was ook altijd zeer nerveus en gespannen voor dressuur. Van mijn instructrice moest ik een stoot aandoen (beetje zelfde pricipe). De stoot hing ook redelijk lang (kort genoeg dat ze haar hoofd niet omhoog kon brengen, maximum was horizotaal met neusje iets voor de loodlijn). Op die manier ontspande ze veel makkelijker en leerde ze zich ook ontspannen. Volgens mij geen verkeerde manier van werken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 09:43

Was wel leuk geweest als het zo werkte *LOL*
Zette ik er vandaag nog een stootteugel aan Knipoog

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 10:04

Het werkt echt. Het is onomstootelijk bewezen dat een laag hoofd een ontspannen paard betekend. (Ga eens naar de site www.horsemaship.org, daar wordt de theorie duidelijk uit de doeken gedaan) Waarom denk je dat ze bvb in sommige manéges de manégepaarden met een stoot rijden ? Omdat ze dan rustig blijven onder het gebronsel van de vele beginnenlingen op hun rug en omgekeerd, omdat de paarden rustig blijven is het voor de beginnelingen ook veel makkelijker om handen en benen stil te houden, dus op die manier ook goed voor de paarden, het mesje snijdt in dit geval langs beide zijden ! Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je ieder paard een stoot aanbindt, maar in geval van Banjer bvb, dat ze echt door het lint gaan, kan het inderdaad een heel goed resultaat geven.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 10:11

Kenomax... echt heel erg door het lint gaat Banjer in principe niet (te lui voor..), maar ze had gewoon overal lak aan.... het enige dat ze wou was lopen... hoofd en nek stijf vooruit, bit klem en lekker doorhobbelen....

Ik heb gehoord dat Emiel Voest ook deze methode gebruikt... weet iemand of dat klopt???

Is de methode die op Banjer is "toegepast", dus het halster over hoofdstel heen, een vriendelijke methode? Of had het nog vriendelijker gekund?

Ik ben nog steeds niet erg happig op hulpteugels als slof, martingaal, stoot, etc. maar het verschil was zo goed voelbaar dat ik me toch iets meer wil gaan verdiepen....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 18:56

tsja, het kan in jouw geval best helpen, maar het blijft dus gewoon het paard zn hoofd vastzetten! ook al zat het touwtje nog zo los, hij had niet dezelfde vrijheid als wanneer je het touwtje er niet aan had, dus zit er toch wat dwang bij, en op die manier krijg je ook snel dat ze op de voorhand gaan lopen, of gaan loen hangen.

erg bot gezegdm dit heeft nix met paardrijden te maken, maar het hielp in dit geval om de ontspanning terug te krijgen, en je hebt daarna ook zonder het halstertouw ontspannen kunnen rijden, dan is het dus goed geweest

maar pak nu niet iedere keer als hij wat stijf of wat gespannen is dit hulpmiddel erbij, want als je het te vaak gebruikt leer je er nix van, af en toe(1x per week ofzo)er even mee rijden en daarna zonder, dan heeft het effect, maar zeker niet dagelijks of heel te tijd dat je erop zit hier mee blijven rijden!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 19:12

Renske20 schreef:
tsja, het kan in jouw geval best helpen, maar het blijft dus gewoon het paard zn hoofd vastzetten! ook al zat het touwtje nog zo los, hij had niet dezelfde vrijheid als wanneer je het touwtje er niet aan had, dus zit er toch wat dwang bij, en op die manier krijg je ook snel dat ze op de voorhand gaan lopen, of gaan loen hangen.


Als je op een paard gaat zitten is hij ook niet zo vrij als wanneer je hem los laat lopen. Vind dat niet echt een argument. Het is beter om een hulpteugel te gebruiken en ontspannen te rijden dan om je paard maar in de krul te trekken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 21:54

Renske20 schreef:
maar pak nu niet iedere keer als hij wat stijf of wat gespannen is dit hulpmiddel erbij, want als je het te vaak gebruikt leer je er nix van, af en toe(1x per week ofzo)er even mee rijden en daarna zonder, dan heeft het effect, maar zeker niet dagelijks of heel te tijd dat je erop zit hier mee blijven rijden!

dat was ik ook niet van plan... ik was van plan om HOOGUIT 2x per week met het ding te rijden... en dan alleen als het echt niet gaat... en ALLEEN ONDER BEGELEIDING.... ik heb verder geen ervaring met hulpmiddelen, dus ik doe het niet als er niemand bij is die er verstand van heeft....