mok En dan benen scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

mok En dan benen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-03 20:40

Hallo bokkers

Mijn pony annabel heeft dus zoals je kunt zien in mijn profiel 4 hoge witte benen.
Als ze mok heeft loopt dit erg hoog op.
Een vriendin van ons, en die haar paard heeft ook altijd last van mok.
Nu scheert zij de benen altijd op.
De 1 zegt dat het niet goed is en de ander juist wel.
Is dit de manier om mok toch nog een beetje te voorkomen, want zelfs nu heeft ze er nog last van...
En in welke periode kan je dan het beste scheren?

Gr priscilla

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 21:04

Als je paard buiten heeft gestaan, de modder van de benen spuiten en heel goed met een schone droge handdoek afdrogen. Daar heel consequent in zijn. Zorg voor een droge stal .

Als er beginnende mok is, met betadinescrub goed wassen en naspoelen en goed afdrogen.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-03 21:08

Maar het scheren is dus geen optie.
Weet inprenciepe wel hoe ik mok moet behandelen.
Maar dacht misschien met het scheren, dat het beter was Verward minder broeierigheid:?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 21:28

Ik vind scheren te voorbarig, gewoon met droge benen op stal zetten, moet genoeg zijn. Als de weerstand van je paardje goed is, moet dat geen probleem zijn.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-03 21:32

Waar je kan het denk ik wel directer behandelen.
Het komt natuurlijk makkelijker op de huid terecht, is het daarom dat ze het scheert Verward

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 14:16

scheren op zich is geen proleem, het ziet er alleen vaak niet uit en daar wordt over gestruikeld.. en jah omdat je er dan beter bij kunt voor behandeling.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 14:45

Mijn paard heeft pas last van mok gekregen toen haar benen regelmatig geschoren werden. Ook werd zij dagelijks na het werk helemaal afgespoeld.

Ze staat tegenwoordig een paar uur per dag op het land (wat af en toe best modderig is), ze heeft ongeschoren benen en nu helemaal geen last meer van mok.

Als je de benen vettig houdt, krijgen ze ook minder snel last van mok. Dus alleen ter preventie.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 17:00

Ik heb Bij Jip wel zijn benen geschoren, maar dat was pas toen de mok aan blef houden. Eigenlijk vond ik het doodzonde, bij een haf het behang eraf, maar de zalf geleed gewoon via de haren weer van zijn huid af, dus het moest wel. Maar ik zou niet op voorhand zijn benen gaan scheren.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 17:59

Neej dat is ook zo, want de zalf blijft op het haar liggen.
Zie bij mijn pony maakt het niet, want ze heeft geen sokken( nrps) dus dat maakt mij niets uit.
Maar als het helpt doe ik het binnenkort

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 18:24

Ik heb inderdaad gehoord/gelezen dat het beter is als je de benen scheert als ie erg last van mok heeft. Daardoor blijft er minder vuil en vooral minder vocht in de kootholte zitten, waar de mok meestal onstaat. (in een tapijt gaat immers ook veel meer rotzooi zitten dan op een gladde houten vloer!) Dus als ze toch geen sokken heeft zal ik als ik jou was gewoon proberen of het helpt! Anders kan je ook alleen de haren in de kootholte goed kort houden, dat is soms al genoeg. Ik hoop dat je paardje er snel weer vanaf is en anders kan Imaverol (zo heet het geloof ik) heel goed helpen. suc6!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 23:36

Scheren heeft in zoverre zin dat je de huid beter kan bereiken bij het behandelen van mok. Om mok te voorkomen zie ik er het nut niet van in. Dan is het van veel groter belang de benen droog te houden, en bijv na afspuiten/wassen de kootholtes goed te drogen.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 09:26

Nou is het natuurlijk wel makkelijker om een been goed droog te krijgen als er niet van die lange haren aan zitten.
Bij een warmbloed zou ik daarom een mokgevoelig paard nog wel zijn benen willen scheren om mok te voorkomen, maar bij Jip, mijn haflinger vind ik het al doodzonde dat het nu echt moest om de betreffende plek met zalf te bereiken. Als de mok straks over is (en het gaat nu gelukkig de goede kant op) dan hoop ik dat zijn haren snel terug groeien. (ik heb ook niet zijn hele benen geschoren, alleen de plaatsen waar de mok zit).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 09:29

Mijn paard krijgt er juist sneller last van als ik zijn benen scheer,
als hij nu een echt vervelende plek heeft scheer ik met een tondeuse alleen alles rond het aangetaste pelkje weg zodat ik het beter schoon kan maken en de creme beter op de huid kan aanbrengen.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 10:28

Den had vorig jaar nadat z'n benen geschoren werden juist een heel erg klein beetje(bijna niet noemens waardig hoor) super lichte mok. Terwijl hij toen vaker met droge benen stond dan voor hij geschoren was(toens sliep hij nog wel eens buiten in de blub, daarna enkel op stal).

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:23

Wanneer je scheert wordt de huid wel veel makkelijker nat.
Je haalt ahw de natuurlijke bescherming weg die normaal voorkomt dat de kootholtes (de huid daar) echt nat worden/blijven.

Daarom zou ik het niet doen om mok te voorkomen, ik denk dat je er eerder wel last van krijgt.
Tijdens het behandelen van mok kan het wel practischer zijn om te scheren. Zeker bij een paard met veel behang.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 19:15

Ik denk dat ik het scheren toch maar wel doe .
Ik heb zelf als ik bij mijn paard dat mokspul op doe, dat dus juist dat spul op het haar blijft zitten.
En als ik het scheer zit het direct op de huid en op de wond.
En dat lijkt me toch wat beter werken.
En zomer's kan het toch ook, je hebt geen last van vliegen.
Van vliegen hebben ze uiteraard last Haha! , maar niet dat ze speciefiek op die plaats gaan zitten enz.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 16:05

de beharing zorgt voor een natuurlijke afwatering, als er nog geen mok zit liever niet scheren dus. bij mijn paarden helpt het altijd goed om de benen voor ze weer naar stal gaan schoon te spuiten, droog te deppen (niet wrijven!) en daarna de kootholtes goed met babyolie in te smeren, dit stoot het vocht af en houdt de huid soepel. Mocht je toch een mokplek hebben probeer het dan eens met sudocreme (voor babybilltjes, gewoon bij de drogist). succes

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 18:17

Ik heb de benen van Dex ook al een paar keer geschoren. De mok nestelt zich als het ware in de haren vast. Als er geen haren meer zitten, dan is er dus ook geen houvast. Je moet oppassen met de korstje, als er eentje opengaat tijdens het scheren, dan erna gewoon goed ontwsmetten.
Dat het niet mooi uitziet, ben ik het niet meer eens. Ik heb altijd tot aan de knie geschoren en de een overgang gemaakt door een stukje met de haargroei mee te scheren. Dex staat vaak in de wei (zuid-limburgse blubber) en om zijn benen droog te houden was geen doen, bijna neurotisch zelfs. Dus scheren..... ik vind het top.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 18:23

nee scheren hoeft niet!gewoon goed schoonhouden en zalf erop smeren ook zeggensommigen dat tandpasta erop ook helpt

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:08

Met de Gekkenkoeienziekte heeft Kore erg last gehad van mok, toen mochten we een paar weken niet op stal komen omdat ze er ook koeien hebben. Natuurlijk kwamen ze nog wel op de wei, en werd de blub er dus een paar weken niet vanaf gehaald (van de benen). Toen zat ze dus helemaal onder, bijna alle paarden op stal trouwens! Vorig jaar is het een beetje terug gekomen, op dezelfde plaatsen, vooral achter. Haar benen zijn nog niet geschoren geweest. Ik borstel elke avond de aangekoekte modder er goed af, en tot nu toe heeft ze nergens last van. Afkloppen!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-03 21:15

Haha idd.
Mijn pony heeft er altijd last van, ze heeft 4 erg witte hoge benen.
Het is nu nog maar klein, maar zal wel weer uitbreiden.
Maar daarom wil ik nu een slagje eerder zijn...

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 09:43

goed schoonhoudendus

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:33

Mijn verzorghengst heeft zijn been de dubbele dikte gehad door zeer zware mok. Waarschijnlijk gekomen door een wondje, maar kan ook best van het in de blubber lopen.
We hebben gewoon zalf erop gesmeerd en een keer heel goes wassen. We zijn nu maanden verder, maar zijn hele been is weer netjes. Hij is normale dikte en de mok is zo goed als weg.
Scheren zal ik idd niet zomaar doen, dan komt er toch eerder mok opzetten.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 20:10

Ik vind het dus moeilijk.
Scheren vind ik dus aan de ene kant een optie, omdat de mokzalf directer op de huid komt...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 22:09

Als de mok niet al te erg is zou ik nog niet scheren. Je kan altijd de erg lange haren een beetje knippen,
maar de kootholte echt kaal halen zou ik alleen doen wanneer de mok echt erg is. Het haar geeft een natuurlijke bescherming en die haal je met scheren wel weg.

Goed schoon en droog houden werkt beter. Niet te snel van smeersel wisselen, geef het spul de tijd om te werken.