Wat te doen met een 2 jaar en 11 maand oud paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elke86

Berichten: 2247
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Wat te doen met een 2 jaar en 11 maand oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 22:08

hey, ik ben in het bezit van een 2 jaar en 11 maand jong paardje. Nu omdat zij Longeren heel saai vindt, wil ik graag eens iets nieuws proberen.
Weet iemand iets leuk? Natuurlijk longeer ik ze nog he, maar gewoon om eens wat anders te hebben.

Dikke knuffels
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Montana: L1


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:24

probeer eens iets van grondwerk (nhs of freestyle ofzo)
kun je op het forum uit het zadel een hoop info over vinden(of vragen)

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 23:42

Proberen om eens een sprongetje te laten maken of balkjes laten lopen.
Gewoon een stuk of 5 balken en recht over de balken laten gaan. Niet gaan klooien met een bocht erin leggen. Gewoon zelf een paar meter meelopen. Rechtuit is al moeilijk genoeg voor zo'n jong dier.
Zo af en toe los laten springen kan ook. Niet overdrijven, het gaat niet om de hoogte maar om de techniek ontwikkelen. Beginnen met een simpel laag kruisje met een voorlegbalkje en eindigen op max. 80 cm. (en zelfs dat is eigenlijk nog hoog zat.) Je kunt dan langzaam toe gaan werken naar een lijntje met eerst een kruisje dan een stijl of een oxertje. Lekker passend bouwen op standaard afstanden. Is ook goed voor je eigen conditie, zeker als je een grote bak hebt en je paard steeds weer op moet halen...

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 08:42

als ze niet al te jong meer oogt, inrijden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 08:48

Je kan er beter drie keer in de week een kwartier tot half uur op gaan zitten als longeren.
Longeren is erg belastend voor een jong dier. Meer een noodzakelijke kwaad.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 09:45

yep, zadel erop, hoofdstel in, inrijden....

Je suis Charlie.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 11:11

Sjuimpje schreef:
Je kan er beter drie keer in de week een kwartier tot half uur op gaan zitten als longeren.
Longeren is erg belastend voor een jong dier. Meer een noodzakelijke kwaad.


hehe, er komen er steeds meer bij die dat zien. Ik vind dat jonge paard ook groot gelijk hebben dat ze niet meer wil longeren. Ik had met het longeren ook lekker gewacht trouwens, totdat ik het paard zadelmak wilde maken want dan is het inderdaad wel nodig, een noodzakelijk kwaad zoals sjuimpje zegt.

De hond is de betere mens

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 13:16

en daarom longeer ik met lange lijnen, is ook longeren, maar je ben top een hele andere manier bezich met je paard.
toch?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 13:18

Longeren is een zware en vrij eenzijdige belasting, vooral voor een jong paard is dit te zwaar als je het meerdere malen per week doet.

Elke86

Berichten: 2247
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-03 13:40

hey, bedankt allesinds, maar ik ga ze wel nog niet inrijden he, daar is ze nog wel wat te jong voor vind ik zelf.

Groetjes xxxxxxxxxxxxxxx

Montana: L1

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 13:47

waarom ben je dan wel aan het longeren?

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 13:48

ik longeer mn paard ook hoor, puur voor het opbouwen van spieren. en om het iets te gymnatiseren, dat wil nl heel goed met DL.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 13:52

Nou, nog te jong ogend om in te rijden, dan moet je ze over een maand of wat gewoon nog een zomer het land in gooien en niet naar omkijken.

Maar ik zou hem wel zadelmak gaan maken en een paar keer opstappen. Heb je nog even wat te doen, plus, leert ie van. Van gewoon wat stappen onder de man en wat draf op de hoefslag maak je hem niet echt kapot, tenzij je natuurlijk een beetje licht gewicht hebt en goed met de beweging mee kunt gaan.

En dan lekker een zomer nog laten groeien in het gras.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 18:36

helemaal met dees mee.
Ga er een paar keer opzitten
en heb je daar zelf geen ervaring mee laat het dan iemand doen die dat wel heeft.
En dan lekker van de zomer in een koppel de wei op.
En dan kun je heerlijk in de herfst rustig aan verder gaan waar je nu gebleven bent Lachen

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 20:55

wat freestyle dingentjes: loswerken, grondwerk e.d.
En wat dacht je van werken aan de lange lijnen?? Gewoon er achter gaan lopen en wat voltes stappen enzo!

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 21:00

Desnoods knoop je er een wagentje achter en ga je lekker de weg op (lange stukken) spieren ontwikkelen Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 13:43

Ik zie dat lielle, ik, kawa en sjuimpje het over een ding eens zijn:

Longeren heeft alleen nut als je een paard traint om te berijden. ANders LIEVER niet. Dus je longeert om het zadelmak temaken, of je laat het paard met rust in de wei.

Longeren is voor de pezen van een jong paard alleen maar belastend. Blijf er dan van af als je het paard toch niet wilt rijden.

De hond is de betere mens

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 15:43

Veel wandelen, worden ze lekker verkeersmak van en hij leert alvast de hulpen voor het halthouden, langzamer, sneller, aandraven enz enz.
Makkelijk voor als je straks gaat inrijden, en des te minder je hoeft te longeren omdat ze de meeste hulpen al kennen.
ik zou longeren pas doen vlak voor het inrijden, alleen voor de galopshulpen en zadelmak te maken.

je kan ook wat simpele dingetjes aan vrijheidsdressuur doen, bv. de Spaanse pas.
En zoals al genoemd werd aan de lange lijnen, zoveel mogelijk rechte stukken. leert je pony al voor een gedeelte van om gestuurd te worden.
Als je pony dit allemaal al kan wordt het straks extra makkelijk met inrijden doordat je pony veel hulpen al kent.

Elke86

Berichten: 2247
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-03 17:58

Seg desiree, als ik mijn paardje nu nog niet wil inrijden, omdat mij altijd gezegt is dat je pas vanaf 3 jaar mag rijden, dan doe ik dat wel he. Ma da wil ni zeggen da'k daarom ni me mijn paard kan bezig zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Montana: L1


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 18:09

free, schat, die ene maand tot ze drie is (en als ze nu 2 jaar en drie maanden is) maakt dan ook niet meer uit....Haha!
Kijk naar je paard. Sommigen zijn er met drie jaar nog niet klaar voor om ingereden te worden.
Niet zo star aan die kalender vasthouden, free! Kijk naar je paard, en als ze het aankan, gewoon doen.

Je suis Charlie.

Elke86

Berichten: 2247
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-03 18:18

hey, ja natuurlijk, ma daarom dat ik er nog niet opga, want ze is er nog niet klaarvoor, dus daarom dat ik wat anders dingen wil op te doen, ik wandelen er bijna elke dag mee en ik longeer niet meer, ma daarom vroeg ik of iemand wat ideen had!!!!!!!!!!

Montana: L1

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 18:26

free, dat klinkt anders dan wat je eerst zei: namelijk dat je haar niet wilde inrijden omdat het pas vanaf drie jaar mocht.

Wat je kunt doen is een soort parcours met haar lopen. Over een zeiltje heen, langs wapperende handdoeken en vlaggen. Leg eens een deken op haar rug, doe eens een dekensingel om. Loop eens wat balkjes met haar aan de hand, of blaas een ballon op en laat hem onder de neus van je paard leeglopen. Start een auto als ze er naast staat, begin haar te laten wennen aan ratels en toeters en allerlei speelgoed wat herrie maakt. Zo krijg je een lekker bombproof paardje.

Je suis Charlie.

Elke86

Berichten: 2247
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-03 18:50

hey, ik bedoel dus; ik wil nog niet op haar rijden omdat ze mij ook altijd hebben vertelt dat dat pas vanaf 3 jaar mag en ik vindt dus ook wel dat ze er niet klaar voor is. Ja een dekentje heeft ze al opgehad en ik hgeb er ook als is met gespronge,Das wel een goed idee van dat zeil , dat ga ik eens proberen.
Dank u

Montana: L1

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 19:22

je kunt ook met tonnetjes gaan werken. Paarden die nauwe ruimtes eng vinden of erg spannend, die kunnen van het probleem worden afgeholpen door in de bak tonnetje steeds dichter bij elkaar te zetten en er tussen door te lopen. Maar ook al heb je het probleem niet, toch is het een leuke oefening aan de hand, lange lijn of los achter je aan lopend. Wat vind je zelf van grondoefeningen?? Zoals emiel voest, hempfling etc doen?? Kan ook leuk zijn. Worden ze ook soepeler van en als je het goed doet heb je straks een attent en gehoorzaam paard die jou vertrouwt en waar je dus veel plezier aan kunt beleven. Heel veel succes!

Groetjes Rachel

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 19:24

Grondoefeningen zijn heel leuk om te doen idd! En leert je paardje veel van! succes!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers