Stelling: makkelijke kant, waar de manen hangen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Stelling: makkelijke kant, waar de manen hangen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-03 17:38

Ik hoorde van een vriendin vandaag, dat zij ergens had gelezen of gehoord of zo, dat de moeilijke kant van het paard, de kant is waar de manen naartoe hangen. Ik zat ff te denken, ik weet het eignelijk niet, dundee rijd ik maar 1 keer in de week op de manege dus, ik ga er zaterdag eens over nadenken, maar hoe zit het bij jullie,

Klopt deze stelling?

[edit]Titel veranderd [/edit]
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 07-02-03 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 17:47

Hoi,
Ik heb gehoord dat het juist andersom is. Dus het paard is gebogen naar de kant waar z'n manen hangen. Ik neem aan dat je met moeilijke kant de kant bedoeld waar ze moeilijker inbuigen en stelling nemen. Bij mijn paard is het in ieder geval wel zo, heel duidelijk zelfs.
groetjes Wendy

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 17:49

Hoe moet ik dat dan bij Imker zien? De ene helft hangt links, de andere helft rechts. Dan zou ik een supermoeilijk paard moeten hebben?!?

Toos paardloos

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 17:52

Haha..jaa! Knipoog of juist niet.... Hmm, volgens mij moeten de manen naar rechts hangen. (Tenminste, zoiets hoorde ik met officiele wedstrijden) Maar als de manen van nature naar links hangen, dan mogen ze daar blijven. Maar als ze dus schots en scheef hangen Verward dan moeten ze (met wedstrijden) naar rechts. Zo is t volgens mij Scheve mond

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 18:00

je zou toch maar de manen aan 2 kanten hebben hangen, of een fjord die heeft zn manen leuk omhoog staan? vind het nogal vaag eerlijk gezegd.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 18:03

even denken hoor.......ik weet dat Cheyenne het liefste rechtsom loopt en rent.....en haar manen hangen aan de rechterkant.....hmmm, dan zou het dus juist haar makkelijke kant zijn!?

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 18:04

De kant waar de manen van nature hangen is idd de kant waar het paard het makkelijkst buigt. Volgens mij staat er iets over in de laatste Paard&Sport.. Maar dat weet ik niet zeker.

Als je het echt niet meer weet wordt je toch gewoon passagier!


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 18:09

Ojasper schreef:
De kant waar de manen van nature hangen is idd de kant waar het paard het makkelijkst buigt. Volgens mij staat er iets over in de laatste Paard&Sport.. Maar dat weet ik niet zeker.


Ja dat klopt, ik heb het ook gelezen. Ik wist alleen niet meer welke kant het nou was Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 19:32

Dat stond inderdaad in de P&S nav de clinic van Ellen Bontje en Johan Hamminga. Daar werd gesteld dat omdat een paard met zijn hals in een bochtje graast, de manen die kant op gaan vallen. Er stond ook duidelijk bij dat het geen keiharde regel is, maar dat het wel vaak samen gaat.
Zelf kijk ik liever naar de kam eigenlijk. De manen van mijn paard vallen toevallig soort van naar de moeilijke kant en nog maar voor een gedeelte, iets minder dan de helft valt naar de andere kant en dat varieert soms een heel klein beetje.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 19:34

Bij Lex juist niet. De kant waar zijn manen hangen is zijn goede kant.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 19:36

HMMMM bij marca hangen ze zowel rechts als links????????????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 19:36

echt pure onzin!!!! of zijn manen moeten 10 kilo wegen ja das zou ik ook spierpijn krijgen aan die kant.. het is een kwestie van spieren en stijfheid niet van de manen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 19:47

Debo, dat was niet helemaal wat er bedoeld werd, maar goed. Er stonden trouwens nog wel wat interessantere dingen in dat artikel dan dit.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 19:52

imker schreef:
Hoe moet ik dat dan bij Imker zien? De ene helft hangt links, de andere helft rechts. Dan zou ik een supermoeilijk paard moeten hebben?!?


Bij m'n pony is dat ook zo!!! ... vraag me af wat er van dit bakkerspraatje klopt hoor! Ik geloof er alvast niets van!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 19:54

Debo schreef:
echt pure onzin!!!! of zijn manen moeten 10 kilo wegen ja das zou ik ook spierpijn krijgen aan die kant.. het is een kwestie van spieren en stijfheid niet van de manen

Nee, meer dat het paard zijn hals die kant meer inbuigt omdat dat zijn fijne kant is, en daarom de manen die kant op gaan hangen. Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 19:59

Lovely schreef:
Debo, dat was niet helemaal wat er bedoeld werd, maar goed. Er stonden trouwens nog wel wat interessantere dingen in dat artikel dan dit.


Ja zeker weten. En ook over hoe de schouderbinnenwaarts gereden moet worden. Waar we ook een topic over gehad hebben. Hoe je benen moeten.
Maar sorry ik ga off-topic

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 20:09

Ja..heb het ook gelezen, en het klopt bij Tiek als een bus

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 20:12

hmm... aan twee kanten en recht op! Haha!
haha is die dan heeel vervelend

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 22:42

volgensmij heeft dat echt niks met elkaar te maken hoor.... want het ligt ook aan de persoon die er op zit... want ik heb bijvoorbeeld erg veel moeite met me houding op de linkerhand en Nemo zijn moeilijke kant is ook de linkerkant...misschien wel omdat ik wat ongemakkelijk zit op die hand...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 23:18

Nou, Haralds manen hangen grootendeels naar rechts en die heeft ook rechts zijn moeilijke kant. Die van Jurga hangen links en die is links ook het moeilijkst.... Lachen Mag dat ook?

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 23:34

Nou, dan moet Odin heel soepel zijn want haar manen staan omhoog Haha!

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 00:30

Nou, wat dan met dubbele manen? en dubbel moeilijk paard? Haha!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 01:01

Piropo's manen hangen links, en zijn (en mijn) moeilijke kant is links Verward

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 01:04

Als iedereen zou reageren, dan voldoen we wel aan de wet van de grote aantallen en dan kunnen we het als een soort toets zien Haha!. Daarna kunnen we onze bevindingen doorgeven aan meneer Hamminga en mevrouw Bontje Lachen. Als we tenminste uitgaan van hun stelling en die was dat de manen gaan hangen naar de holle kant.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 02:02

Andersom toch Lovely ? Tenminste wanneer je bedoelt dat de holle kant de makkelijke kant is.
Van de stelling geloof ik overigens geen snars !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, Googlebot, IASCrawler en 121 bezoekers