stalrust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-03 15:59

mijn paard moet een maand stal rust hebben ze is nog al zenuwachtig nou is mijn vraag wie weet wat om haar een beetje rustig te houden? iets natuurlijks het liefst want ik wil eigenlijk niet dat de dierenarts spullen in gaat spuiten ik wil eerts kijken of jullie nog tips hebben groetjes floor

Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:05

Geef het paard afleiding zoals: genoeg hooi, liksteen, speeltjes enz.
Dat kan mischien helpen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 15:05

je kan kamille proberen (te koop bij dille en kamille of de paardendrogist) verder hebben ze ook iets van vsm om je paard rustig te houden
Verder in ieder geval veel hooi, weinig biks en aandacht.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 23:40

Zorg dat ze heel weinig energie via het voer naar binnen krijgt. Dus eigenlijk alleen hooi. Daar doet ze dan ook langer over, houd haar meteen weer bezig.
Is de omgeving van haar stal een beetje rustig? Dat wil ook wel helpen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 02:41

Hangt er vanaf wat er met stalrust bedoeld wordt en is nogal verschillend per paard. Verplicht op stal of alleen niet werken. In het laatste geval kan het paard rustig naar buiten overdag.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 11:32

lageveld schreef:
Hangt er vanaf wat er met stalrust bedoeld wordt en is nogal verschillend per paard. Verplicht op stal of alleen niet werken. In het laatste geval kan het paard rustig naar buiten overdag.


Idd. wat is de reden dat je paard op stalrust staat. De visie van mijn dierenarts was altijd blijven bewegen. (mits hij een gebroken poot heeft).

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:02

sjakie"]
[quote="lageveld schreef:
Hangt er vanaf wat er met stalrust bedoeld wordt en is nogal verschillend per paard. Verplicht op stal of alleen niet werken. In het laatste geval kan het paard rustig naar buiten overdag.


Idd. wat is de reden dat je paard op stalrust staat. De visie van mijn dierenarts was altijd blijven bewegen. (mits hij een gebroken poot heeft).
[/quote]

Daar ben ik het ook mee eens. Dat zegt mijn DA ook altijd.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:04

sjakie schreef:
Idd. wat is de reden dat je paard op stalrust staat. De visie van mijn dierenarts was altijd blijven bewegen.
(mits hij een gebroken poot heeft)
.


Je bedoelt waarschijnlijk tenzij hij een gebroken poot heeft. Nu zou hij altijd stalrust moeten hebben, behalve bij een gebroken been *LOL*

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 13:52

ze heeft waarschijndelijk een spliter van het bot af in haar achterbeen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 22:34

Ook bij peesproblemen kan boxrust worden aanbevolen in het begin van de behandeling, dit kan dan uitgebreid worden met een bewegingsregime, maar daar is weidegang niet altijd bij gewenst.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 00:04

Lielle"]
[quote="sjakie schreef:
Idd. wat is de reden dat je paard op stalrust staat. De visie van mijn dierenarts was altijd blijven bewegen. (mits hij een gebroken poot heeft).


Je bedoelt waarschijnlijk tenzij hij een gebroken poot heeft. Nu zou hij altijd stalrust moeten hebben, behalve bij een gebroken been *LOL*
[/quote]

idd

Wanneer weet je of die splinter waarschijnlijk is of zeker weten een splinter.

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 10:58

ik heb gisteren een andere dierenarts bij mijpaard gehad en die zie dat ik weer mag gaan rijden. ik heb haar moeten longeren op het harde en ze liep weer helemaal goed dus ik mag weer gaan rijden

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 10:58

maar toch bedankt voor al jullie goede tips

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 16:00

helaas staan allebei mijn paarden vanwege blessures ook veel op stal. Behalve veel hooi geef ik ze een dikke boomtak die ik om de dag vervang. Ik heb nu wilgen- en elzentakken. Vinden ze geweldig. Als ze het schors eraf hebben is de grootste lol er van af. Vaak vervangen dus. Hoe je eraan komt? tja, momenteel is het 'bomensnoeitijd', ik zag laatst dat ze ergens aan het snoeien waren en heb het gewoon gevraagd. Ik kon zoveel meenemen als ik wilde. Eventueel kun je meerdere kleine takken bij elkaar binden en in de stal vastmaken. Het afgekloven hout kun je weer in de open haard opstoken. Dat is nog eens recycling! haha
veel succes met je paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 16:26

Voer nog maar inimaal krachtvoer maar geef een extra portie hooi/stro om je paard bezig te houden.
Verder zou je Nervo Calm van PAVO kunnen voeren. Informeer anders eens bij de paardendrogist.

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 16:36

Neem een plastik busje waar bijvoorbeeld kruiden v.d. Paardendrogist of zo in gezeten hebben (inhoud ong. 2 ltr). Knip in de zijkant een klein gaatje (2x1 cm) LET OP: geen scherpe uitsteeksels eraan.
Doe hier wat muesli in, draai de dop er stevig op of plak hem nog eens extra af met watervast tape en gooi de bus nu in zijn voerbak.
Het maakt een beetje herrie, maar lol dat ze hebben Haha! en ze zijn er uren zoet mee.

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 16:44

het is niet meer nodig want ik mag weer elke dag gaan rijden opbouwend dan wel maar ze mag weer elke dag de box uit gelukkig maar toch bedankt voor jullie tips