Tong over het bit (tonglepel?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Tong over het bit (tonglepel?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-03 16:31

Ik rijd Jordy nu met een ongebroken trens, wat in eerste instantie een hele verbetering was, hij begon te kauwen en zijn kaak te ontspannen, maar nu begint hij door te krijgen dat zijn tong er overheen kan... Nu doet hij zijn tong al over het bit zodra hij het in zijn mond heeft.

Het bit hoger hangen gaat bijna niet, hij heeft namelijk een vrij korte mondspleet.
Dus ik zit te denken aan een tonglepel, heeft iemand hier ervaring mee? En wat is beter, zo'n losse tonglepel:

Afbeelding

Of zo'n rubberen die je op het bit bevestigt?

Afbeelding

Run free Jordy.... 1997 - 2021


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:44

Persoonlijk vind ik dit fijnere opties:

Afbeelding

Afbeelding

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:45

Heb je een hoofdstel met sperriem? Anders wil dat ook weleens helpen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-03 16:53

Sjuimpje, dat K&K bit kantelt toch ook omhoog, tegen het verhemelte? Jordy heeft ook nog een hangend rooster....

Een sperriem heb ik, maar dat helpt weining, er zit al nauwelijks meer ruimte tussen, en hij moet nog wel zijn kaken kunnen ontspannen, dus helemaal dichtsnoeren lijkt me niet echt fin.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 18:51

Ik heb daarvoor zo'n lepelbit gebruikt met zo'n dichte lepel. Beviel erg goed, maar ik geloof dat als je er eenmaal aan begint dat je er heel moeilijk afkomt... Ik zou anders eerst die losse lepel proberen, om te zien of het werkt.


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 20:59

Gewoon het bit een gaatje hoger hangen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 21:23

Ikzelf heb het probleem bij mijn (zeeeeer koppige en vasthoudende *LOL* ) Draver met die gewone rubbere verholpen. Bit hoger hangen lijkt me onlogisch, ervan uitgaande dat het bit nu goed hangt. Hoger hanger zal, zeker bij Jordy, meer pijn en meer verzet met zich meebrengen.
Het racen kan overigens heel goed hierdoor komen! Bij Navy is dit gigantisch minder geworden, toen dit probleem verholpen was. Overigens is dit een probleem dat verholpen kan worden, het kan "over" gaan.
Die rubbere zijn ook niet zo duur, dus misschien makkelijker om te proberen..
Succes ermee!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 21:33

ik heb een soort watertrens maar dan met een dichte tonglepel eraan, beetje zoals het 1e plaatje van sjuimpje,maar dan een dichte lepel met aan 1 kant een groot en aan 1 kan een klein 'rondje' van de lepel.

het helpt heel goed, en daarna gewoon weer eens een ander bit proberen, en t wil echt niet zeggen dat als je met dit bit rijdt je niet meer met een gewoon bit kan rijden hoor!

ik rij nu weer met een gewone D-trens

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 22:19

Dat bit heb ik ook, ja! Haha! Ik heb het ook gebruikt voor een draver van ons. Ze gooide haar tong over het bit, trok haar hoofd naar beneden en rennen maar Frusty Met het lepelbit ging het echt stukken beter, maar de sperriem heeft ook heel veel geholpen. Ze stak haar tong echt helemaal uit haar mond, geen gezicht.
Ik weet wel zeker dat de controle over het paard er stukken beter van wordt!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 14:01

Ehm ik zou niet zo snel aan een tonglepel beginnen.. Probeer eerst idd het bit een gaatje hoger te hangen, sperriempje iets strakker/neusriem, etc etc.. Maar vooral hoe moeilijk het ook is, t is vrij vaak op te lossen door goed te rijden.... Speel met hem (met je handen, zijn mond etc...) Vraag instructrice om hulp...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 14:53

Die rubber lepel heb ik hele slechte verhalen over gehoord, die helpen dus gewoon niet! Die met dat riempje gebruik ik regelmatig voor een paard wat erg onrustig in de mond is. Zo'n tonglepelbit heb ik nog nooit gebruikt.

En spelen met je handen? Wordt de zaak alleen maar onrustiger van...

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 15:50

Steef schreef:
En spelen met je handen? Wordt de zaak alleen maar onrustiger van...


Mwah ligt er ook maar in welke mate en wat voor paardje je hebt.... En vooral wie het doet en hoe...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 17:10

snowdon"]
[quote="Steef schreef:
En spelen met je handen? Wordt de zaak alleen maar onrustiger van...


Mwah ligt er ook maar in welke mate en wat voor paardje je hebt.... En vooral wie het doet en hoe...
[/quote]In de meeste gevallen is een paard wat zijn tong erover gooit onrustig in de mond, dan ga je de zooi toch niet onrustiger maken door te spelen?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 17:20

Ach, als je eerst flink aan het houtbewerken was en je paard gooit z'n tong er overheen om dat te ontlopen, dan is spelen toch al een hele vooruitgang...

Een rustige hand en een rustige mond is het ideaalbeeld, maar om nou zo je oordeel pasklaar te hebben als je de situatie helemaal niet kent...

Overigens zijn strakke neus/sperriemen, tonglepels etc. allemaal symptoombestrijding, ze kunnen helpen om een gewoonte te doorbreken, maar uiteindelijk zul je toch ook de oorzaak aan moeten pakken en die ligt idd vaak bij de ruiterhand.

Een bit dat te laag hangt is een ander verhaal, lijkt me als paard zijnde gruwelijk irritant als je dat steeds op moet hijsen met je tong omdat het anders tegen je tanden klappert, dan kan ik me voorstellen dat je eens iets anders uitprobeert in de vorm van je tong eroverheen.

Nulla tenaci invia est via

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 18:42

Het bit nog hoger hangen is geen optie, door die korte mondspleet. Het klappert overigens niet tegen zijn tanden, het hangt ook hoog genoeg, en haaktanden heeft hij (nog) niet, als die door komen zal het daar overigens ook nog boven hangen. En de neusriem strakker doen lijkt mij alleen nog meer verzet op te roepen...

Het is trouwens het ergst als hij voorwaarts-neerwaarts loopt, en minder als ik hem hoger instel.

Constant spelen heeft inderdaad de uitwerking dat hij alleen maar onrustiger wordt in zijn mond. Ik moet mijn handen zo stil mogelijk houden.

Dat het allemaal symptoombestrijding is ben ik me van bewust, dus ik zal zeker ook op zoek moeten gaan naar de oorzaak (tandarts is trouwens al geweest, en niets bijzonder behalve een ietwat hangend rooster).

Hulp van mijn instructeur heb ik ook (vanavond weer les), Jordy wordt in die lessen ook gereden door mijn instructeur. Hij stelde trouwens ook een correctiebit voor, omdat dit breed is maar wel plat, en hij zijn tong er moeilijker overheen zou krijgen. Volgens hem kantelt het bit ook niet tegen het verhemelte, maar drukt juist op de tong en de lagen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 18:45

Vaak kan het aan de handen liggen ja, maar dat hoeft lang niet altijd hoor!

Ik heb ook iets van 2 jaar met een correctiebit gereden. Magic haar het schuim langs haar mond en wil dat weglikken. Dat ging ze steeds meer doen totdat ze zelfs dr tong liet hangen.

Het bit heeft echt super geholpen, en hebben we nu ook niet meer nodig. Maar let idd wel goed op dat het bit niet de mond irriteerd, dan wil best nog wel eens gebeuren.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:57

Hey,

Even een tip uit geheel andere richting, Je heb van die leren bitjes, die zijn fijn voor in de mond en je zet ze 'klem' tussen de kin en de tong alsware. Heb er nu enkele malen mee gereden met een paard dat een hele gevoelige mond heeft en was een bijzonder rustgevende ervaring voor beide Haha!
Misschien dat je dat is kan proberen....

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 18:04

Je kunt wel met bitjes gaan lopen kloten, maar wie zegt dat dat ook daadwerkelijk helpt? Je kunt het beter bij de oorzaak pakken en zorgen dat die bok rustiger in de mond wordt, en dat gaat alleen als hij vertrouwen in de hand krijgt.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-03 16:16

Ik heb dus in de les dinsdag met een correctiebit gereden, wat eerst even protest opleverde (hoofd in de lucht, naar de hoek rennen, noodstop, omkeren en weer de andere kant op rennen), maar daarna was hij heel rustig in zijn mond, zat niet meer zo met zijn bit te kloten.
Hij begon nu ook te schuimen ipv te kwijlen, en ik hoefde hem ook niet meer constant in te houden.

Wat de oorzaak nou is dat hij zo vreselijk onrustig is in zijn mond zit ik nu al dagen over te piekeren. Volgens mijn instructeur is het geen gebrek aan vertrouwen, en mag ik juist af en toe best eens harder inkomen met mijn hand als hij weer over zijn buitenschouder wegrent.

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Mer1980

Berichten: 18819
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 16:30

Ik heb dat probleem gehad met mijn vorige paard. Na een bezoekje van de tandarts was het over. Hij had last van een wolfstandje.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-03 16:36

De tandarts is al geweest, en er was niets met zijn tanden.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 17:30

Ik denk dat Jordy gewoon weer wat nieuws aan het uitproberen is. Maar of het helpt om harder in te komen metje hand, ik weet het niet. Over het algemeen raakt hij alleen maar in de stress als je boos op hem wordt. Ook hier denk ik dat je hem heel erg bezig moet houden, zodat hij geen tijd heeft om te gaan rennen, omdraaien ed. (makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het Lachen ). En een tonglepel is idd alleen symptoombestrijding, maar misschien wel een optie als (tijdelijke) oplossing, als je hem dan (weer) wat meer in de hand hebt, kan je je daarop concentreren.
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 17:33

Ik heb overgestapt op een dubbelgebroken bit van K&K, en heb erop gelet dat ik veel stiller ben gaan rijden met de handen. Bij Iwaldo zorgde de tonglepel alleen maar voor ander verzet: steigeren en helemaal vasthouden. Dus imo liever eerst oorzaak zoeken dan meteen lepels erin!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers