Uitstrekken in draf, voor ieder paard mogelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Uitstrekken in draf, voor ieder paard mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-03 13:34

Vraagje: mijn Toontje is niet echt een talent in het uitstrekken. Zelfs als hij los loopt en opgefokt is, draaft hij liever dan dat hij galoppeert, maar zelfs dan zal hij nooit "uittikken". Eerder gaan zijn knieeen meer naar zijn neus..! Haha! Wel brengt hij goed zijn achterbenen onder.

Hij is het laatste jaar wel veel ruimer gaan lopen en een stuk vlotter geworden, maar echt uitstrekken... nee. Ik heb het gevoel dat hij het niet kan, maar kan het dat een paard dat niet kan? (is dit nog te volgen??)

Soms kun je zijn gangen wat vergelijken met die van de ouderwetse friezen, ook zijn galop is niet zo best, graag in 4-takt en een hoop gedoe onder hem, zonder echt veel sprong.

Door o.a. de hulp van mijn zeer gewaardeerde instructrice, is het allemaal ontzettend verbeterd (had ik zelf maar wat meer talent....), dus ik ben gewoon al heel blij met wat ik tot nu toe bereikt heb met mijn ex-manegepaard die alleen maar staakte en staakte... Knipoog

Graag jullie mening/ervaring!


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 13:51

Pfff ik denk dat het voor sommige paarden zeker moeilijker is dan voor anderen. Als ik kijk hoe veel moeite Jacky had met uitstrekken die zat erg vast in haar lijf en had enorm korte gangen) en als je dat dan vergelijkt met andere paarden, dan zou ik zegen dat andere paarden het er makkelijker mee hebben. Ik denk dat ieder paard het uiteindelijk wel zou moten kunnen, maar dat het ene paard er meer training voor nodig zal hebben dan het andere paard...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-03 13:54

Zou het ook niet gewoon met aangeboren schoudervrijheid te maken hebben?

Hij loopt goed in balans ondertussen, goed zijn achterhand eronder, heel fijn en stil in de aanleuning, dus de voorwaarden zouden goed moeten zijn. Hij doet enorm zijn best hoor, hij verruimt op mijn verzoek ook wel, maar niet dat echte uittikken... Heb ik hem echt nog NOOIT zien doen!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 13:54

Ik denk dat ieder paard wel kan verruimen, maar bij de minder goede dravers vergt het heel veel training voor je dat beentje naar voren krijgt.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 14:10

Ik denk idd dat dat echte "uittikken" wat te maken kan hebben met schoudervrijheid.
Ik kan me zo voorstellen dat een paard met een wat steilere schouders best technisch correct uit zal kunnen strekken/verruimen, maar dat echte uittikken gewoon niet kan omdat daarvoor de ruimte ontbreekt in de schouder.
Wat ook kan: Een paard dat zo gebouwd is neemt meestal ook niet van die ruime passen, been is vrij snel weer op de grond en voor dat uittikken hebben ze toch wel even tijd nodig, een langer "zweefmoment".

Nulla tenaci invia est via

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 14:18

Volgens mij kan elk paard en pony een uitgestrekte draf laten zien. Alleen zijn ze dan wel beperkt door hun eigen lichaamsbouw. Fayette kan op de wei een prachtige uitgestrekte draf laten zien.... voor een Tinker dan. Vergelijken met een Bonfire of ieder ander willekeurig dressuurgefokt paard stelt het niks voor. En de een vind het makkelijker dan de ander. Heb een tijd met een KWPN-er gereden en die vond een uitgestrekte draf maar wat moeilijk, hij ging liever sneller draven dan uit te strekken.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 14:36

Verruimen kan met elk paard.
Maar het strekken net als een paard wat van nature een goede draf heeft kunnen ze niet.

Kawa heeft ook een steile schouder en als springpaard van nature geen goede draf.
En na veel, erg veel, trainen verruimt hij nu ipv sneller te gaan of wat te lopen krabbelen.
En onderstaande foto's is voor kawa tot nu toe toch echt zijn maximale.
Maar misschien word het ooit nog iest beter.
Dus geen Bonfire draf Lachen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 14:42

Elk paard kan een fatsoenlijke uitgestrekte draf lopen. Een kwestie van trainen. Als een paard voldeoen balans, lossigheid en kracht heeft dan komt die uitgestrekte draf vanzelf. Op het plaatje staat een paard wat ik vroeger gehad heb en die haalde vieren voor zijn uitgestrekte draf in een L proef. Training kan dus heel veel doen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 14:47

Dan kom jij maar meer uit Kawa halen Lachen
Want jou plaatje kan hij echt niet.
ook niet in de wei.
En lossigheid heeft niet elk paard in draf.
In galop wel bij een springer, maar in draf helaas niet.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 14:48

Maar voor dit soort "stunts" zal een paard z'n bouw toch ook een beetje mee moeten hebben. Training doet een hoop om er uit te halen wat er in zit, maar als het er niet in zit...
AfbeeldingAfbeelding

Correct uitstrekken kan in principe ieder paard, maar spectaculair uitstrekken kunnen ze lang niet allemaal en ik denk dat Mieke daar op doelt met "uittikken".
Wat Kawa laat zien is zeker correct, maar niet spectaculair.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 06-02-03 14:52, in het totaal 3 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 14:48

Ik denk dat een echte uitgestrekte draf niet voor ieder paard is weggelegd. Dat heeft o.a. te maken met de schoudervrijheid die een paard van nature wel of niet heeft.
Maar veel belangrijker is het vermogen om echt te kunnen verzamelen. Om goed uit te tikken en te verruimen ipv te versnellen moet een paard behoorlijk op zijn kont gaan zitten en kracht kunnen zetten om de voorkant los te laten en dat voorbeen weg te zetten.
Ik denk dat dat de kern van het probleem is bij jouw paard omdat ik lees dat hij ook graag in 4-takt galoppeerd. Ik denk dus dat Toon niet erg sterk is van achter.
Voor een deel kun je een paard trainen om hem sterker te maken maar je hebt ook altijd te maken met natuurlijke aanleg, karakter en bouw.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-03 15:06

Ik denk dat een aantal mensen zeker gelijk hebben.

Toon heeft een vrij steile schouder, dus die vrijheid is zowiezo beperkt. Mijn merrie heeft ook een vrij steile schouder, maar die kan wel echt strekken. Zij heeft zowiezo trouwens veel ruimere gangen en galoppeert ook gewoon goed.

Toon is niet zo sterk achter, dus het dragend vermogen wat hij nodig zal hebben om echt goed die schouder los te gooien is van nature niet aanwezig en zal ik er in moeten proberen te trainen. (het gekke is, dat hij enorm goed kan springen, daar heb je toch ook kracht in je achterhand voor nodig???)

Het verruimen op zich gaat pas de laatste tijd wat beter, voorheen versnelde hij alleen maar. Dus we gaan wel een beetje de goede kant op... Lachen

Katja: wat een prachtig paard op die foto!
Runningkawa: ik vind die uitgestrekte draf van Kawa niet bepaald verkeerd hoor!

BTW: tips t.b.v. het verbeteren van het uitstrekken zijn uiteraard altijd welkom!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 17:14

Magic heeft van nature ook geen geweldige uitgestrekte draf.
Ze heeft mooie gangen maar is gewoon op dat gebied geen topper.

Wat ik van mijn instructrice heb geleerd om het te verbeteren is: oefenen!!
Iedere keer het maximale eruit halen. En bij ons heeft het echt geholpen.
In de B reden we nog 5en en nu in de Z 7ens. Veel hoger zou het niet worden. Maar zo zie je toch dat het wel beter gaat.

Dus ik zou zeggen oefenen!!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 17:19

mijn haf kan wel uitstrekken steeds iets beter!je moet veel oefenen en misschien trainen aan de longe samen met je instructrice

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 17:32

Mieke schreef:
Katja: wat een prachtig paard op die foto!


Mooi hè. Hij blijft ook mijn grote favoriet ook al heb ikk hem al weer een paar jaar geleden verkocht. Was eigenlijk een springpaard! Ik heb er ook nog ZZ mee geprongen maar toen hebben we er toch een dressuurpaard van gemaakt. Haha!
Maar hij was echt uniek en met een waanzinnig karakter maar gelukkig denkt zijn huidige baasje er net zo over.

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 17:48

Hey, ik rij ook 2 springpony's waarvan 1 er echt een super uitgestrekte draf kan. Die "tikt"zn voorbenen helemaal naar voren. Haha! In de galop kan ie t gelukkig ook, das wel handig met springen. Maar de draf is zn specialiteit. De andere pony kan dat dus echt haast niet. In de galop wel, maar draf echt niet. Je kan ook wel zien idd aan de bouw, dat de een een hele andere bouw heeft dan de ander. Veel mee schoudervrijheid. Bij de ander moet ik er echt heel veel mee trainen om t erin te krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 23:32

Ik heb eventjes een foto geleend uit een ander topic.

Dit is een schitterend voorbeeld van een paard dat mooi ondertreedt en daardoor dus veel schoudervrijheid krijgt Kwijl . Ik ben duidelijk van mening dat een paard pas schoudervrijheid kan krijgen als hij echt kan verzamelen, kijk maar eens naar de daling van de achterhand.

Dit is trouwens Gibraldi onder Edward Gal afgelopen zomer in Kootwijk in een 'gewone' arbeidsdraf. In een uitgestrekte draf gaat het voorbeen gestrekt en meer horizontaal.
Afbeelding

copyright wouter24 Knipoog

met dank aan Wouter24

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 08:17

karakter en willen werken speelt ook mee. Ik rij dus een e-pony met een weke rug, en ondanks dat dat niet ideaal is, kan ze goed uitstrekken.
Niet alleen de schouder is belangrijk, ook de rug en de lendenen, want die sturen het geheel achter. HEt ruggebruik is nog belangrijker dan schoudervrijheid.
En als het karakter dan ook nog eens tegenwerkt, dan kun je het helemaal vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 09:53

Ik ben het helemaal met je eens jippie dat als een paard van achter beter ondertreed, van voren beter weg kan komen.
Maar mag ik zeggen dat al zou ik 1000 jaar trainen jou foto niet voor elkaar zou krijgen.
En vele met mij denk ik Lachen

En al zou Kawa geweldig van achter eronder komen, zal hij nog steeds niet echt de strekdraf hebben die vele voor ogen hebben.
Maar ben het met je eens dat het dan al dichter in de buurt komt Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 10:03

De 1 is sneller tevreden als de ander, dat scheelt ook...
Ken zat mensen die zeggen dat hun paard 'uittikt', kom je terplaatste is het gewoon een 'steker'.
Mijn paard heeft ook geen sterke draf, maar zijn uitgestrekte draf komt wel steeds beter uit de verf, nu in het Z ook al een 7entje voor gehad. Alleen is hij 9 van de 10 keer nog niet goed genoeg aan het been waardoor hij van het achterbeen afloopt.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 10:04

ach die van mij hoeft het nit zo super te doen ze kan het goed genoeg en ze heeft al flinke voorutgang ggeboekt in 1 jaar!maarja normaal aangaloperen dan wil nog niet echt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 10:07

Kawa's draf is ook sterk verbeterd hoor.
Maar ik ben dus idd niet tevreden.

Maar als je het vergelijkt met 4en in de B met enkele passen middendraf.
Tot 7ens met strekdraf, mag ik zeker niet klagen Lachen

Maar dat heeft ook veel met de takt te maken die hij nu behoud en toen niet.
En dat hij zich over het algemeen en stuk rustiger houd en niet dat zenuwachtige bloederige gedoe meer toont.
Want daar werd zijn draf niet ruimer en regelmatiger door Lachen
Dus verschillende faktoren spelen mee.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 10:09

ik rijd toch geen wedstrijden ik heb mnhaf meer voor recreatie en ik heb we dressurles dus ze kan wel wat

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 10:27

Wat ik al dacht wordt wel enigszins bevestigd hier: veel oefenen, paard sterker maken kan een hoop verbeteren.

Zelf denk ik niet dat Toon ooit echt uit gaat tikken, hij heeft gewoon veel "rondere" gangen dan het gemiddelde rijpaard. Dus met correct verruimen ben ik al heel erg tevreden. Knipoog

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:28

mijn paard heeft maar een hele gewone draf maar door heel veel te schakelen is dit het resultaat, deze foto`s zijn een al wat ouder tegenwoordig doet het nog wat tandjes beter Haha!

Afbeelding
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers