Halteren met jaarling, maar die dikke vacht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Halteren met jaarling, maar die dikke vacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 12:40

Ik ben van plan om komend wedstrijdseizoen met m'n Quarter merrietje te gaan halteren, maar als ik nu die dikke vacht zie vraag ik me af hoe dat in het voorjaar ooit "halterklaar" moet komen!?
Ze staat met een aantal vriendinnetjes in een loopstal en heeft geen dekentje op en ik wil d'r ook wel een beetje baby laten zijn / niet helemaal inpakken.
Wie heeft er tips?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:43

Wat versta je onder komend wedstrijdseizoen? In de zomer zijn vaak wat meer wedstrijden, en tegen die tijd zal je veulentje wel weer wat korter in het vacht zitten. Je zou dan nog eventueel kunnen scheren.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 17:30

In april en mei zijn de eerste officiele wedstrijden en met een beetje goede zorgen, kan ze rond die tijd al mooi in de vacht zitten. Een jury kan best door een vollere vacht heen kijken, dus maak je daar niet teveel zorgen om. Zorg voor een goede conditie, beetje krachtvoer en eventueel licht longeren of wandelen voor de spierontwikkeling en zorg dat je je veulen 'professioneel' kunt voorbrengen. Netjes vierkant staan en draven aan de hand......De week voor de wedstrijd veel poetsen en toiletteren en brandschoon verschijnen in de ring.........dan kijken ze echt wel door een dikkere vacht heen, ze kunnen niet van iedereen verwachten dat je van die " barn- babies " hebt!!!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 01:13

Zolang de vach goed schoon is en glad ligt (wassen, met coat-shine inprayen en dan met een gladde deken van bijv. lycra of nylon op laten drogen), geeft een beetje winterwol echt niet. En net wat FlyingHigh zegt, in mei beginnen de rassen-wedstrijden pas weer, dus tegen die tijd (met vanaf nu elke dag een flinke borstelbeurt!) ben je al een eind op weg.
Wat je ook doet, ga NIET scheren! Veel paarden, vooral de donkerder kleuren, komen na het scheren niet meer mooi in hun vacht dat jaar. Natuurlijk wel de 'baardharen' onder de kin en het 'normale' toiletteerwerk, maar niet het hele lichaam scheren.
SUCCES!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 12:15

Nee, scheren vind ik vaak ook niet mooi en moet er niet aan denken om die kleine Sparky van top tot teen met het scheerapparaat te "behandelen".
Ze kan best een tijdje stilstaan, maar langer dan een kwartier wordt een probleempje Haha! .
Nu maar hopen op veel zonlicht en wat hogere temperaturen.
En inderdaad duurt het nog ff voordat de AQHA shows beginnen...dan heb ik nog even de tijd om te oefenen met lopen, meedraven, stilstaan, vaststaan, trailer in en uit, met trailer rijden, wassen, manen knippen/vlechten, hier en daar scheren, hoefjes zwarten, sleezy en dekentje om en af..............eeeemmmm.
Kortom de voorbereiding om niet op de dag zelf geheel in de stress te raken.